بازدید 16761

چهارشنبه سوزی و ده پرسش؟!

آیا چهارشنبه سوری را می‌توان به جشن بی‌خطر تبدیل کرد و عید را برای خود و خانواده تبدیل به عزا نکرد؟/ آیا حتماً باید در سه شنبه آخر سال آتش‌ افروخت یا می‎‎توان گرمای آتش را به گرمای حضور در کنار خانواده مبدل کرد؟/ آیا وارد کردن خسارت به بیت‌المال و معابر عمومی و حتی اتومبیل مردم که هر یک به نوعی حق‌الناس است، قابل جبران خواهد بود؟/ آیا می‌شود اسیر خرافات نباشیم؟
کد خبر: ۹۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۱ 15 March 2010

«تابناک»ـ تلویزیون به زعم خود، بهترین فیلم سال خود را در شب چهارشنبه آخر سال پخش می‌کند تا به جوانان و به ویژه نوجوانان پیام دهد که در خانه ماندن شما آرزوی ماست. قلب مادران در این شب تندتر می‌تپد و اگر رو به مصرف قرص مشهور پروپرانولول نیاورند، دست کم نذر و نیاز داروی اصلی تپش قلب آنان است.

پدر خانواده از سر کار خود زودتر به خانه برمی‌گردد تا در ترافیک ناشی از آتش‎بازی و غیره گرفتار نشود. برخی ادارات، کارمندان خود را در این روز زودتر مرخص می‌کنند تا با خیالی آسوده به منزل بروند و خلاصه بسیاری تدارک دیگر.

در این میان، برخی نوجوانان مشغول انجام کاری برخلاف همه این تمهیدات هستند و انگار همه فیلم‌ها را تا کنون دیده‌اند و گوش شیطان کر شاید هم در این شب لجبازتر از همه سال هم باشند! تماس‌های تلفنی و قراری که با گروهی از دوستان تنظیم و جیب‌هایی که از انواع و اقسام مواد محترقه و منفجره انباشته می‌شود. جیب هر یک از این نوجوانان به اندازه تمام عمر، قلب مادر را به تپش وامی‎دارد. مادر به پدر می‌گوید: نمی‌شود جلوی فرزندمان را بگیریم که به خیابان نرود؟ پدر می‌گوید: مگر نمی‌بینی فرزندسالاری است؟! تازه بعضی هم می‎گویند اشکالی ندارد، بگذاریم برود تا آبدیده شود!

حالا کمی جلوتر می‌رویم. ساعت 10 شب. اورژانس بیمارستان. اشک مادر جای تپش قلب را گرفته و قلب تاب تپیدن ندارد. پدر هم در اضطراب است. فرزند خانواده بیهوش روی تخت بیمارستان دراز کشیده و سفره هفت سینی که معلوم نیست چند نفر را به خود ببیند.

اتفاقاً منزل کنار بیمارستان میزبان یک خانواده سه نفره است. خیلی کم جمعیت هستند. پدر و مادر و فرزند شانزده ساله آنها. همگی سالم هستند. امشب نه در این منزل قرص پروپرانولول لازم بود و نه اضطرابی در کار. در این منزل هم فرزند خانواده روی تخت دراز کشیده، اما نه تخت بیمارستان؛ در آرامشی عمیق منتظر نوای یا مقلب القلوب هستند تا در کنار سفره هفت سین دعا کنند که فرزند آن خانواده در بیمارستان زودتر بهبود یابد.

همه این ها به سرعت برق و باد خواهد گذشت. این دو سکانس از یک فیلم تکراری است که هر سال ایرانیان آن را به نظاره می‌نشینند. شما دوست دارید بازیگر کدام نقش باشید؟ یا فکر می‌کنید، کدام نقش را بپذیرید
ده پرسش هم گوشه ذهنتان جای دهید؛ شاید پاسخ به آنها برای انتخاب این نقش مفید باشد و به تصمیم‌گیری شما کمک کند.

1 ـ آیا چهارشنبه سوری را می‌توان به جشن بی‌خطر تبدیل کرد و عید را برای خود و خانواده تبدیل به عزا نکرد؟

2 ـ  نفرین پیرزن بیماری که در منزل در حال استراحت است و با صدای انفجار در سه‌شنبه آخر سال بیماری‌اش رو به وخامت می‌رود، می‎‌توان به جان خرید؟

3 ـ آیا حتماً باید در سه شنبه آخر سال آتش‌ افروخت یا می‎‎توان گرمای آتش را به گرمای حضور در کنار خانواده مبدل کرد؟

4 ـ آیا پدر و مادر می‎توانند با فرزند خود در پارک محل زندگی حاضر شوند و با حضور پررنگ خود از انحراف احتمالی فرزندشان جلوگیری کنند؟

5 ـ آیا وارد کردن خسارت به بیت‌المال و معابر عمومی و حتی اتومبیل مردم که هر یک به نوعی حق‌الناس است، جبران شدنی خواهد بود؟

6 ـ آیا ایرانیان قدیم برای جشن چهارشنبه سوری شهر را با صدای انفجار به اصطلاح نارنجک‌های دست‌ساز می‎‌‌لرزاندند؟

7 ـ آیا می‌شود چشم، دست، پا یا عضوی از بدن را در یک شب از دست داد و سال‌ها افسوس نخورد؟

8 ـ آیا می‌توان سه شنبه آخر سال را در منزل سپری کرد و اگر پاسخ آری است آیا سال نو فرا نخواهد رسید و به قول رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ثلمه‌‎ای به عالم اسلام وارد می‌شود؟!

9 ـ آیا می‌شود اسیر خرافات نباشیم؟

10 ـ و سرانجام این که آیا می‌شود یک شب خواب بمانیم و سه‌شنبه را با دوشنبه اشتباه بگیریم؟! آری به همین راحتی!

حالا انتخاب با شماست؛ چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟!

محمد لطفی زاده

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
اگه راست میگید این پیغام من رو بگذارید
تابناک خاین حزب باد
چهارشنبه سوری از جشن های اساطیری ایران است و یک کارناوال ملی است. چرا خودتون رو به آب و آتیش می زنید که مردم استقبال نکنند؟ حداقل اگه دلسوزید بگید به روال قدیمها فقط از رو آتیش بپرند نه اینکه بشینند تو خونه
خاااااااااااااااااااااااااایییییییییییییییییین
انشاالله نظرها رو هم می زنید دیگه!
اگر هم چهارشنبه سوری خطرناک است و..... این به خاطر ناکارامدی نیروهای .... و ... و..... است!!!
تو کشورهای دیگه بزرگترین آتش بازی ها برگزار می شه بدون اینکه از دماغ کسی خون بیاد!!!
ماشاالله تو همه چی جهان سومی هستیم!
آقا جان پیشقدم شید طرح بدید همش می گید نکن نکن نکن جون بدبخت چه جوری خودشو خالی کنه با نکن ؟ یه کاری یه چیزی در بیارین بگین اینو بکن این که نشد آخه من خودم تا حالا دورو برشم نرفتم و نمی رم اما خداییش دلم براشون می سوزه از نادانی برای تخلیه چه کارایی که نمی کنند همه که مثل آقازاده های شما نمی تونن هزینه های گزاف مجموعه ورزشی انقلاب رو بدن برای پیاده روی
30 ساله در اين جشن شركت ميكنم، از طفوليت تا به حال، خدا را شكر تا كنون سالمم چون هميشه رعايت ميكنم (ميدونم كه چاپ نميشه)
این انفجار ها هم مقصرش شما هستید. همه جای دنیا به خصوص در آغاز سال نو مراسم آتش بازی است. در همین آلمان تنها دو روز در سال اجازه فروش وسایل استاندارد آتش بازی وجود دارد که هچی خطری هم ندارد.
خیلی برام جالبه ببینم کسانی که به خیلی از اعتقادات و سنن خرافه میگن، به این خرافه چی میگن!
منظورم اصل قضیه نیست که شاید سنتی نیکو هم باشد. منظورم این مدل جماقت است.
بهتریم راه برای این مساله، برگزاری یک جشن در چندین مکان در هر شهر که در آن مواد محترقه کنترل شده و فشفشه توزیع شود و ومردم این آیین باستانی لطیف را بدون انفجار اکلیل سرنج و با قاشق زنی و شنیدن حکایتهای باستانی و شاهنامه بگذرانند.
آيا مي‌شود مسئولين ما هر معضل اجتماعي را به جدالهاي سياسي مبدل نكنند و راهكارهاي تخصصي در حوزه رفتارهاي اجتماعي را پيگيري نمايند؟
آيا مي‌شود هر ناهنجاري اجتماعي را قبل از رسيدن به نقطه بحران و توسل به قوه قهريه درمان كرد؟
آيا مي‌شود خطاكار را نه به چوب تكفير و گرز ضد نظام بلكه به عنوان صرف خاطي و از در نصيحت و تأديب بر او وارد شد؟
آيا مي‌شود.....
از اين كه بر خلاف ديگر سايتها با اين پديده به عنوان يك معضل اجتماعي برخورد كرده‌ايد ممنون ولي هم سايت شما خيلي كند باز مي‌شود هم يك دست صدا ندارد.
ای ی ی تابناک!!! هر کاری بکونی این جشن باستانی(نه خرافه)انجام میشه!!! شما انجام ندید و به اتقادات مردم هم توهین نکنید!!!
بمیری که درج نکردی
عشقش به همینه که بترسونی بقیه رو !!
آقای لطفی زاده. تمام سوالات شما همه متین و درست... من هم با شما موافقم . ولی لطفا شما هم به فقط یک سوال من پاسخ دهید:

آیا نمی شود بجای اینهمه نهی کردن، شهرداری یا حتی دولت یک جشن همراه با فشفشه های رنگارنگ بصورت سازمان یافته و کنترل شده برگزار کند تا هم حس آتش بازی علاقمندان ارضا شود و هم امنیت جانی برای همه برقرار باشد.... تو رو خدا صورت مسئله را پاک نکنید. این مسئله در جامعه وجود دارد و با نصیحت من و شما هم از بین نمی رود.
گه نخوريد تابناكي ها. به شما چه!
راه حل جلوگیری از این خطرات اینه که دولت مکانهای خاصی رو برای روشن کردن آتش تعیین کنه و در جاهایی که به این منظور درست میشه به صورت بی خطر مردم مراسمشون رو برگزار کنن. وقتی بخواهیم بدون دلیل رسوم ملی مردم رو ازشون بگیریم همین اتفاقها هم ناگزیر می افته.
تابناک کی میخواهید واقع بین باشید؟؟؟؟
تا کی میخواهید صورت مسئله را پاک کنید؟؟؟
یادتان رفته زمانی فقط فشفشه بود و هفت ترقه؟؟ شما ممنوعشان کردید تا مواد محترقه خطرناک جاگزین آن شد،مسئول آن شمائید و با توجیهاتتان نمی توانید از زیر بار مسئولیت جا خالی بدهید ،یک احمق سنگی میندازه تو چاه که هزارتا عاقل نمیتونند درش بیارند
برو بابا دلت خوشه
همه چی را بروی جوون ها بستید
این یکی را بی خیال شید
با سلام. من تا حدی چهارشنبه سوری های سال های 68 یادم می آید اون موقع همین طوری که الان دنبالش می گردید بود ولی تصمیمات نادرست اون را به شکل فعلی در آورد. بهتر بیشتر راجع به برخورد های اون زمان بنویسید تا در موارد مشابه عبرت مسئولان تصمیم گیر باشد.
من با آتش خالی و دور هم بودن موافقم.
بهانه ای برای دور هم بودن است.
ولی ترقه و وسائل مشکل ساز موافق نیتسم.
آيا بايد حتما سفره هفت سين انداخت!
چرا هفت قاف نميدازيم؟
عزيز من اگه فرهنگ سازي درست باشه همه چيز حله
وقتي موسيقي و شادي مجوز نداشته باشه مردم نارنجك ميندازن
يادمه قديم تر ها مردم جمع ميشدم دور آتيش ته يه خيابون بن بست و صداي موسيقي و دست و شادي ولي....
اينه كه اينجوري شده و همه ناراضين به جز يه عده يكه نميدونن كجا و چه جوري بايد انرژيشونو تخليه كنن
مقصر اونا نيستن. چون هيچ وقت ياد نگرفتن. آموزشي نبوده!!
اين مقاله ها و سوالها و حرف زدنها هم اسمش آموزش نيست بايد يه راه عملي پيدا كرد
آیا می‌شود اسیر خرافات نباشیم؟ خرافات چیه مرد حسابی، فکر کن بعد حرف بزن!
مایه ننگ هستید.
آيا ميتوان همه رسوم ايراني را به باد انتقاد نگرفت و با مديريت صحيح مثل آدم هاي ساير نقاط دنيا ماهم مراسممان را مديريت شده با جشن و شادي !! بر پا كنيم؟چرا مديريت خود را اصلاح نميكنيد؟اصل اين مراسم خيلي محاسن دارد اگر درست توجيه كنيد.
شاید برخوردهای قهری سالهای گذشته و بخصوص دهه 60 با پدیده چهارشنبه سوری باعث بوجود آمدن این بحران شده است. سخن پیامبر گرامی اسلام (ص) که می فرمایند انسان از هر چه منع شود به آن حریص تر می شود ، گواه این ادعاست.
البته همین الان هم دیر نیست و می توان با فرهنگ سازی و ایجاد مکان های مناسب ، برپایی مراسم و جشن های آتشبازی با مواد مناسب و بی خطر توسط افراد آموزش دیده و از طرف دیگر وضع قوانین سختگیرانه و برخوردهای بسیار شدید همانند جریمه ، زندانهای بلند مدت ، محرومیت های اجتماعی و ... با مخلین آرامش مردم ، جوانان و نوجوانان پرانرژی را به این مکان ها جذب کرد . به هر حال کاش مسوولین ما همانند مسوولین بلاد کفر ، یاد می گرفتند بجای برخوردهای قهری ، بحران ها را به سلامت مدیریت کنند تا یک رسم زیبای قدیمی ایرانی به کشت و کشتار تبدیل نشود.
مقصر خود ماييم كه هرگز چيزي از آداب و سنن ايرانيان باستان براي كودكانمان حرفي نزديم. اگر اين آئين رو بدرستي تعريف ميكرديم هرگز و هرگز به خطا نميرفت.
تابناک واقعا" انچه میگوئی ازروی «دل» سوزی است ؟ ویا سوزش عضو دیگری ؟ بالاغیرتا" یکبارهم که شده صادق باش وراستش را بگو!!
چهارشنبه سوری رسم ما است و برگزارش می کنیم حالا تابناک هر چه می خواهد بنویسد
منم با آسیب مخالفم، ولی شماها دیگه ساکت
یه بارهم که این سایت یه مطلب مفید زد شما گیر بدید بهش. این چه جشنیه شما که میگی این جشن باستانی و ... عقل داری فکر کن ببین که چه معنی میده اینکار نیازی نیست دیگران بگن . شما فقط از ایران باستان با اونهمه تمدن و فرهنگ + فقط این چند تا کار مزخرف رو یاد گرفتید .
دوستانی که علا قمند به دانستن فلسفه چهار شنبه سوری هستند می توانند به برانامه پنجره رو به مهتاب شبکه فرهنگ از رادیو ساعت 9:30درروزبیستوچهارم اسفند (دوشنبه)گوش کنند از زبان دکتر قطب الدین صادقی
در مورد 4 شنبه سوري پارسال چي نوشتي
امسال چرا اينقدر ميترسي حالا
ظاهرآ اکثر دوستان با نظر تابناک مخالف هستند!
ولی برام جای سواله که آیا تابناک این حرفا رو واقعا از روی خیر خواهی زیاده یا برای حفظ منافع شخصی و البته دریافت بودجه بیشتر ......؟؟(اگه جرات دارید نظرمو حذف نکنید)
ای انسان های افسرده ، چهار شنبه سوری ، نیاز مبرم به برگزاری جشن های عمومی است که مردم بتوانند با حضورشان، هیجانات خود را تخلیه کنند. که متاسفانه جشن های مشابه همیشه یا سیاسی بوده است یا مذهبی. و این نیاز تمام انسان های غیر افسرده است.
خودمان را به كوچه علي چپ نزنيم. اين ترقه و فشفشه براي حفظ رسم و رسوم باستاني نيست براي تخلية هيجان ها و احساساتي است كه به علت فشارهاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي انباشته شده با نصيحت هم قابل كنترل نيست.
برای دوستانی که ابراز نظر فرموده اند: اصل برگزاری جشن نه تنها اشکالی ندارد که بسیار هم پسندیده است. ایرانیان همیشه با جشن عجین بوده اند اما عنوان مطلب را دوباره بنگرید : چهارشنبه سوزی ... یعنی اینکه این جشن به تدریج یک نقطه اضافی دارد که باید این نقطه اضافی و خطرناک را از آن حذف کرد. آزاررسانی به مردم بسیار ناپسند است و به نظر من حتماً سازمان ملی جوانان باید به جای طرحهایی که بعضاً هیچ فایده ای برای جوانان ندارد مطالعه ای عمیق روی این موضوع داشته باشد و روشهای بی خطری را برای این جشن به شرط جذاب بودن عرضه نماید. با تشکر از همه دوستان. موفق و شاد و سالم باشید و خالق مهربانمان نگهدارتان باد. نویسنده : محمد لطفی‎‌زاده
درست می گید ترکوندن مردم که رسم ایرانی نیست بیچاره خانواده هایی که مریض دارن
تابناك 4شنبه سوري با بروبچ بياييد كرج محله ما. فاز ميده اساسي
می خواهید چهارشنبه سوری رو هم بگیرید؟ رنگ پرچم رو هم که تغییر دادن. فردا حتما اسم کشور رو هم تغییر می دن.
چهار شنبه سوری رسم ملی ما است و افتخار ایرانیان پس تلاش نکنید آن را به تمسخر بکشید بلکه نلاش کنید تا جوانان با استفاده از مواد محترقه خطر ناک این رسم را به بازی نگیرند و به خود آسیب نرسانند.
وقتی مردم شاد نیستند می خوان برای یه روز در سال هم که شده شاد باشند.مردمرا ببینید چقدرافسرده و ملولند.27000 کشته تصادفات را نمیگی به این 4شنبه سوری گیر میدین
پاچه خوار !!!!!!!!
خوشحالم که هیچکس حتی با پول و زور و قدرت هم نمی تواند آیین و رسوم سنتی مردم را از آنان بگیرد. تابناک, لااقل از خواننده هایت که بیشترشان مذهبی و افراد معقول و متدین جامعه هستند خجالت بکش و حزب بادی عمل نکن.
اگر مانند سایر جشنها در جهان با انظباط برگزار شود هیج مشکلی ندارد. هر چقدر به آیین پاک ایرانیان بیشتر احترام بگذارید و با آن دشمنی نکنید برای همه بهتر است.
تابناک درست رفتی اما ی خورده تند!
پس چرا اجازه میدهید دستفروشها کنار خیابان این ترقه ها و مواد منفجره را بفروشند . همه اش هم ساخت چین است وسودش توی جیب آنها می رود۰
از سوال شماره نه خوشم اومد
امان از خرااافات، کاشکی اسیرش نباشیم، کاشکی
زنده باد شادی مردم در چهارشنبه سوری
فضا رو فراهم کنید که بدون خطر و با آرامش جشن برگزار بشه؛ آتش، موسیقی و رقص.
هدف شما تنها گرفتن این آیین باستانی ماست.
و خداوند بر تمام کار های شما و افکارتان بیناست !
اصلن خود دولت و شهرداری و... باید مراسم آتش بازی راه بندازن
چرا تو همه کشورا این کارو میکنن؟همین چند وقت پیش شهرداری پاریس مراسم نور افشانی و آتش بازی راه انداخته بود از دماغ هیچکس هم یه ذره خون نیومد.یعنی چی همه چیزو میخواین جمع کنید مگه ما فرهنگ نداریم؟آخه نباید یه فرقی با اعراب داشته باشیم؟تازه من از وقتی چشم باز مردم تو این مراسم شرکت کردم و خدارو شکر هیچ اتفاقی برام نیفتاده
لطفا چاپ کنید
ممنون
واقعآ دلسوزي به اينا نيومده
آقاجون اينقدر بريد آتيش بزنيد نارنجك و كپسول گاز و اكريل سرنج بتركونيد
تا خودتونم باهاش متلاشي شيد
ولي لطفآ بعدش به غلط كردن نيوفتيدا
هي بعدش به نصيحت كردن ديگران نيفتيد ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها