بازدید 10435
افشای جزئیاتی جدید از انسداد خط ۳ مترو تهران؛

پای واگذاری مشکوک ملک شهرداری هم به ماجرا باز شد/ تونل‌های حفر شده بی استفاده شده‌اند، اما باید تکمیل شوند!

تنها راه امن کردن سازه سنگین اطلس مال، تکمیل تونل‌های حفر شده برای مترو زیر آن است؛ تکمیل تونل‌هایی که حتی راه دسترسی به آن‌ها هم مسدود شده، وگرنه می‌شد به عنوان موزه از وجودشان بهره‌مند شد و یا با تبدیلشان به یک پروژه درآمدزا، کاری کرد که بهره‌ای از هزینه‌های صورت گرفته از بیت المال برای حفر و ایمن سازی شان به عموم بازگردد!
کد خبر: ۸۶۸۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ 11 January 2019
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
به رغم آنکه معاون قالیباف تأکید کرده بود که بخش مسدود شده خط ۳ متروی تهران، در اولویت‌ها و دستور کار شهرداری تهران قرار نداشته و ادعا‌های مطرح درباره آن کذب است، حالا مدیرعامل مترو تهران مطالبی بیان کرده که حکایت از تکذیب ادعا‌های وی دارد؛ تکذیبیه‌ای همراه با برخی هشدار‌ها و اخطارها!

به گزارش «تابناک»؛ ماه گذشته خبری منتشر شد که حکایت از انسداد یکی از خطوط مترو تهران داشت. مسدود شدن شاخه غربی بخش انتهایی خط ۳ متروی تهران که ظاهرا از دوره شورای چهارم شهر و مدیریت وقت شهرداری تهران به یادگار مانده و دلیل آن، ساخت یک سازه بسیار بزرگ در مسیر این خط است که آنقدر در زمین پایین رفته که به خط مترو رسیده است!

رویدادی که افشا کننده آن، پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری فعلی است. مدیری که گفته بود: «آن عزیز طرفدار مترو، بد نیست توضیح دهد چرا امتداد خط ۳ به نیاوران را به خاطر فروش زمین و آسمان شهر، کور کرد و با دادن مجوز به اطلس مال در پاسداران و فرو رفتن پایه‌های این ساختمان در عمق زمینی که باید در آن تونل مترو احداث می‌شد، امتداد این خط به سمت نیاوران را کور کردند.»

اظهار نظری که هرچند بخش‌هایی از آن نیازمند رمزگشایی بود، سر و صدای زیادی به پا کرد و با انبوهی از واکنش‌های مختلف مواجه شد؛ واکنش‌هایی که از جمله آنها، تکذیب ماجرا از بیخ و بن توسط تشکری هاشمی، معاون شهردار وقت تهران بود که گفت: «این موضوع فرافکنی بیش نیست، چون خط ۳ به عنوان یک طرح پیشنهادی و در اولویت‌های بعدی ما در دست اعمال برنامه‌های لازم الاجرا بود.»

ادعایی که تأکید داشت بخش غربی قسمت انتهایی خط ۳ مترو تهران، پیشنهاد بوده و نه مصوبه و همچنین اولویتی برای اجرا نداشته است. سخنانی که در آن به طرح این دست شبهات بسنده شده بود، حال آنکه ظاهرا ماجرا وسیع‌تر از کور شدن خط مترو و کور شدن این خط مترو هم فراتر از یک ادعای خام و بی پشتوانه بوده است؛ این را سخنان امروز مدیرعامل مترو تهران نشان می‌دهد.

علی امام در واکنشی دیرهنگام به این ماجرا، امروز در گفت وگو با ایسنا نکاتی در خصوص این پرونده بیان کرده که نه تنها نشان از انسداد این خط دارد، که ثابت می‌کند بخش‌هایی از این پروژه اجرایی شده و حتی پایان هم یافته است و به رغم آن، پروژه اطلس مال در مسیر مترو سبز شده و همه چیز را نابود کرده است؛ پروژه‌ای که مدیرعامل مترو در خصوص آن هم نکاتی افشاگرانه بیان کرده است.

برای شروع بیایید بخش‌هایی از سخنان این مقام رسمی شهرداری را با هم مرور کنیم تا اوضاع بهتر دستمان بیاید: «بالاتر از ایستگاه نوبنیاد یک سه راهی تعریف شد که در حال حاضر نیز موجود است. قرار بود این شاخه تا میدان قدس (ایستگاه شهید باهنر) برود و یک ایستگاه میانی در نیاوران داشته باشد؛ بنابراین، یک قطعه زمین که پارکینگ معاونت حمل و نقل بود در اختیار شرکت مترو قرار گرفت تا به عنوان کارگاه عمرانی از آن استفاده شود. قرار بود در همان کارگاه ایستگاه نیاوران نیز ساخته شود و بر همین اساس از سمت ایستگاه نیاوران عملیات اجرایی تونل آغاز شد و در ادامه مسیر در خیابان شهید موحد دانش در عمق ۲۵ متر ادامه مسیر دادند و ۲۵۰ متر تونل حفاری شد؛ البته تنها ۸۰ متر تونل به طور تمام مقطع اجرا و مابقی به صورت نیم مقطع حفاری شد.

با تغییر مدیریت شرکت مترو، شهرداری مصلحت دانست به این زمین که کارگاه عمرانی ایستگاه نیاوران بود پروانه ساخت بدهد و آن را به مالک دیگر واگذار کنند. در همان محلی که قرار بود ایستگاه نیاوران ساخته شود و برای پایدارسازی گود ۸۰ عدد شمع بتنی قبلا حفاری شده بود مالک جدید برای احداث ساختمان خود ناچار شد شمع‌ها را تخریب کند که این امر مسیر‌های دسترسی به تونل را از بین برد و عملا مسیر تونل بسته شد. هرچند مترو قانونا می‌تواند از زیر ساختمان‌های مردم رد شود، ولی از آن جایی که این مسیر بسته شده باید برای امتداد شاخه غربی مترو تغییر مسیر بدهیم و اگر قرار باشد روزی، دوباره مترو تا نیاوران و شهید باهنر امتداد یابد، باید تغییر مسیر دهیم.»

اطلس مال

آن گونه که مدیرعامل متروی تهران خبر داده، از این بخش مترو که مسدود شده، یک سه راهی ساخته شده در ایستگاه نوبنیاد و بخشی از تونل حفاری شده، شواهدی متقن هستند که نشان می‌دهند بر خلاف نظر تشکری هاشمی، این خط فرعی نه پیشنهاد و نه طرحی بیرون از اولویت‌های کاری شهرداری، که بخشی آغاز به کار شده بوده که متوقف شده است. بخشی که برای پیش برد اهداف در نظر گرفته برایش، زمینی از یکی از معاونت‌های شهرداری گرفته شده و به مترو اختصاص داده شده تا ابتدا به عنوان کارگاه ساخت مترو مورد استفاده قرار گیرد و در نهایت، تبدیل به ایستگاهی از ایستگاه‌های مترو تهران شود.

نکته جالب توجه در این میان آن است که نه تنها خط یاد شده مترو ساخته نشده و به معضلاتی گرفتار آمده است، که حتی زمین متعلق به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به غیر واگذار شده است؛ واگذاری‌ بسیار شبهه برانگیز و ابهام آفرین که جا دارد در قالب پرونده‌ای مفصل پیگیری و مشخص شود چه افرادی تسهیل کننده واگذاری آن بوده اند و مصوبه واگذاری این ملک شهرداری تهران را چه کسی و بر اساس چه توجیهاتی امضا کرده است؛ ملکی که گویی به مترو داده شده تا بشود رد و اثرش را در واگذاری شست و پاک کرد!

به این موارد، بلااستفاده شدن تونل‌های حفر شده برای این خط را هم می‌توان افزود که اگر روزی ادامه احداث این خط هم در دستور کار قرار گیرد، به هیچ دردی نمی‌خورند و از آن بدتر، حتی خطر آفرین هم هستند. خطری که امام بر ضرورت رفع آن تأکید دارد و گفته: «هنوز تونل پر نشده است و پایدارسازی نیز کامل انجام نشده است. اگر پوشش بتنی تونل تکمیل شود، همه خیالشان راحت می‌شود که اتفاقی نمی‌افتد، اما الان دغدغه تونل ناایمن در زیر یک خیابان را داریم و از مشاور خواسته‌ایم که در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهد.»

اظهار نظری که نشان می‌دهد، تنها راه امن کردن سازه سنگین اطلس مال، تکمیل تونل‌های حفر شده برای مترو زیر آن است که باید پوشش بتنی شان تکمیل شود؛ تکمیل تونل‌هایی که حتی راه دسترسی به آن‌ها هم مسدود شده، وگرنه می‌شد به عنوان موزه از وجودشان بهره‌مند شد و یا با تبدیلشان به یک پروژه درآمدزا، کاری کرد که بهره‌ای از هزینه‌های صورت گرفته از بیت المال برای حفر و ایمن سازی شان به عموم بازگردد!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
تنها چیزی که توی ایران بهش توجه نمیشه بیت الماله و گر نه چنین گندی نمیزدن!
پاسخ ها
سراب
| Germany |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
موزه بیت المال
مهدی
| Germany |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
یکبار زمین و یا کارخانه را با قیمت پایین میخرند و یکبار پولش را باز بانک دولتی بدون پشتوانه قرض میگیرند و پس نمیپردازند و یکبار بار هم زمین کارخانه را با وام دولتی میسازند و می فروشند....!
حال اسمش هم خصوصی سازی برای پیشرفت کشور می نامند!
مدیریت جهادی یعنی این
نیاوران همین الان مشکل ترافیک وپارکینگ داره فرهنگ سرا نیاوران،پارک نیاوران، کاخ نیاوران جلو خوداطلس مال هم داروخانه وچند مغازه هست قرار هم این بود که این زمین اطلس مال پارکینگ بشه
پیشنهاد میکنم به اسناد و مدارک شرکت مسکن و ساختمان جهان در رابطه با همین واگذاری سری بزنید !
مدیریت جهادی یعنی 80 کیلومتر مترو 300 ایستگاه نه تعویض اسم خیابان نفت به خیابان مصدق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
اصلاً سه هزار تا ایستگاه
میدونید هزینه یک متر حفاری تونل مترو و نگهداری و پایدار سازیش چقدره که از مدیریت جهادی تمجید میکنید.
میدونید هزینه رفع خطر از اون سازه و تنش وارده به اون سطح مقطع در فاصله زیاد در عمق زمین چقدره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
میدونید هزینه یک متر حفاری تونل مترو و نگهداری و پایدار سازیش چقدره
میدونید هزینه رفع خطر از اون سازه و تنش وارده به اون سطح مقطع در فاصله زیاد در عمق زمین چقدره !!!!
اصلا شما بگو صد هزار میلیارد... میدونی زندگی یک انسان که بخاطر الودگی هوا نفس نمی کشه چقدر می ارزه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ناشناس 20:32یعنی مترو ساخته نشه?ا
حتما اینهم توطئه چهار درصدی هاست
پاسخ ها
کیکاووس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
امان از مصلحت اندیشی.............؟
شهر را فروخته اند و شهرداری را بابت پروژه های لوکس و غیر ضروری مانند باغ کتاب و پارک نهج البلاغه و ....بدهکار کرده اند و به دلیل بدهکاری شهرداری توسعه مترو تعطیل شده است.
از آنجایی که شارع عام یعنی محل عبور و مرور مردم اولویت دارد قاعدتا باید حکم تخریب اطلس مال و ادامه پروژه مترو صادر شود؟
همهٔ این مالها ،و پروژه ها ، به بدبختی ،و فقیر شدن مردم ختم گردید ؟،
چرا کسی بررسی نمی کنه و واقعیت را به مردم نمی گه ؟؟
حتما کسانی بوده اند که در این خصوص تصمیم گرفته اند
حتما. اين هم توطئه چهاردرصديها بوده! واگذارى (غصب) زمين متعلق به مردم و ساخت ساختمان ادارى و تجارى گرانقيمت و به نابودى كشاندن ترافيك منطقه و به هم ريختن طرح مترو و حالا هم كلى هزينه براى پركردن تونلهاى اجرا شده، آن هم در زمان شهردارى خود قاليباف! چرا برادران فكر مى كنند مردم خرند؟
تازه قالیباف مدعی هست که جزو 96 درصدی هاست درصورتیکه جز 4 درصدی ها بوده
در طرح اولیه، مسیر مترو از میدان نوبنیاد به سمت نیاوران بود. بعدا گفتند که از میدان نوبنیاد دو مسیر میسازیم که یکی به سمت نیاوران و دیگری به سمت شهرکهای مسکونی نظامیان برود. مسیر دوّم ساخته شد و مسیر اوّل کور شد!
چرا کسانی که بیت المال رو حیف و میل میکنن به اشد مجازات نمیرسن؟؟
چرا نظام باید اجازه بده که اشخاص بیسواد و ... زیر پرچم و بیرق دلسوز و متعهد و جهادی و ... به سیستم مدیریت کشور نفوذ کنن و خسارات جبران ناپذیر به مملکت رو باعث بشن؟؟؟؟
نفوذ فقط استراتژی دشمنان نیست. استراتژی فرصت طلبان و کاسبان و حریصان به مال و .. هم هست
این شورای شهر و شهردار جز چرت و پرت گفتن و هدر دادن بیت المال هیچ کاری برای تهران نکردن
الان مدعی العموم کجا تشریف دارند ؟!
درست است که پروژه مترو در آن قسمت از شهر است ( کم درصد )! از قالیباف بعید است که خاموش بنشیند! از شورای شهر نیز!!. روشنگری بهترین راه صداقت و امانتداری است!.
300 كيلومتر مترو شوخي است؟ عمدتآ مردم سطح درآمدي پائين جامعه از آن هر روز استفاده مي كنند. نقاط ضعف و قوت را با هم ببينيد و منصفانه مقايسه كنيد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار