بازدید 23849

دو ویژگی‌ برجسته‌ ناوشکن جماران

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر مقام معظم رهبری، امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگویی به مناسبت الحاق ناوشکن جماران به ناوگان نیروی، جزئیاتی درباره این ناوشکن را بیان کرد.
کد خبر: ۸۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۵ 19 February 2010

فرمانده‌ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت الحاق ناوشکن جماران به ناوگان نیروی دریایی گفت: ناوشکن جنگی جماران به عنوان نخستین ناوشکن ایرانی با اتکا به توان دانشمندان داخلی و بدون استفاده از هیچگونه کمک فکری و ابزار خارجی بومی سازی شد. 


به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر مقام معظم رهبری، امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگویی به مناسبت الحاق ناوشکن جماران به ناوگان نیروی، جزئیاتی درباره این ناوشکن را بیان کرد.

- پروژه‌ی ناوشکن جماران چه روندی را طی کرده تا به موقعیت امروز رسیده است؟ به کار گیری این ناوشکن چه تحولی در عرصه‌ی قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ی دریا محسوب می‌شود؟

به طور کلی ساخت ناوشکن درنیروی دریایی از وضعیت خاصی برخورداراست، ناوشکن درنیروی دریایی جزء عناصر تجهیز ات محور محسوب می‌شود یعنی باید تجهیزات مناسب دراختیار داشته باشیم تا بتوانیم برای ساخت آن اقدام کرده ودردریاهاحضور  داشته باشیم. البته این به معنای بی‌توجهی به نیروی انسانی نیست، چرا که اگر شما بهترین تجهیزات را هم داشته باشید ولی نیروی انسانی کارآمد نداشته باشید از کارایی خوبی برخوردار نخواهید بود.

حال اگر تجهیزات‌ تان تولید داخل باشد و در کنار آن نیروی انسانی کارآمد و خوبی هم داشته باشید، می‌توانید بهترین بهره‌ را از آن ببرید. با همه‌ این تفاسیر نیروی دریایی تجهیزات محور است و باید تجهیزات لازم را داشته باشد تا بتواند روی سطح آب و یا زیر آب حضور جدی داشته باشد و بتواند از منافع مملکت دفاع کند. برای این‌که تجهیزات داشته باشیم باید چه کنیم؟ در طول سالیان قبل از انقلاب ما نیروی دریایی قدرتمندی نداشتیم؛ علت آن هم این بود که توان تولید در داخل مملکت را نداشتیم که بتوانیم تجهیزات را خودمان بسازیم و استفاده کنیم. درآن سال‌ها اگر تجهیزات دریایی هم در اختیار داشتیم، همه‌اش ساخته‌ دست دیگران بوده است.نکته مهم اینجاست که تعمیر ونگهداری آن را هم خودشان انجام می‌دادند و نرم‌افزارش هم در اختیار خودشان بوده است. ما به عنوان یک کاربرمعمولی از این‌ تجهیزات استفاده می‌کردیم و بیشتر ازاین هم اجازه نداشتیم ضمن این‌که در نهایت مأموریتی هم که انجام می‌گرفته است در خط و زنجیره‌ خواسته‌ دیگران بوده است.

بعد از این‌که انقلاب پیروز می‌شود ما کاملاً مستقل عمل می‌کنیم و خواسته‌هایی هم که از سوی بیگانگان به ما تحمیل می‌شد همه از بین می‌رود. تعمیر، نگهداری و نرم‌افزار تجهیزاتی هم که دراختیار داشتیم همه در دست دیگران بود. حالا ببینید ما در آن زمان چه وضعیتی داشتیم. برای این‌که بتوانیم از تجهیزات موجود استفاده کنیم با مشکلات زیادی رو به رو بودیم. ولی با همان درس خودباوری و خوداتکایی که از انقلاب یاد گرفته بودیم، خیلی سریع بر تجهیزات موجود تسلط پیدا کردیم و از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کردیم و توانستیم درعرصه‌ دریا در همان 67 روز اول جنگ دشمن‌مان را شکست دهیم. در واقع به خاطر اعتماد به نفس و خودباوری که در کارکنان نیروی دریایی به وجود آمده بود، توانستیم به این موفقیت دست پیدا کنیم.

اما استفاده‌ مستمر از این تجهیزات بالاخره ملزوماتی هم داشت به طور مثال نیاز به تعمیر و نگهداری و یا نیاز به تعویض قطعه. اینها مسائلی بود که نمی‌شد به آن بی‌توجه باشیم. خب آیا کسی به ما کمک می‌کرد؟ آیا کسی به ما قطعه می‌فروخت؟ آیا کسی به ما نرم‌افزار می‌داد؟ جواب همه این سوالات منفی است. هیچ کشوری در دوران دفاع مقدس حاضر به این کار نبود. فرمانده‌ی معظّم کل قوا هم در سخنانشان فرمودند که حتی حاضر نبودند که به ما سیم خاردار بدهند. حالا شما فرض کنید، با این اوضاع می‌توانید قطعه‌ا‌ی حساس از یک ناوشکن را بخرید؟ قطعا امکان‌پذیر نبود.

 به هر حال ما وارد دفاع مقدس شدیم و با خودباوری و شجاعت تجهیزات را تعمیر و نگهداری کردیم. اما نیازمندی‌ها روز‌ به روز زیادتر می‌شد و آنجا بود که فرمان تشکیل جهاد خودکفایی درنیروهای مسلح توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد. این حرکت موثر باعث شد که ما بیشتر به طرف ساخت قطعات و دستگاه‌های مورد نیازمان برویم. گام اول با صدور دستور تشکیل جهاد خود کفایی، ساخت قطعات بود.  تولید قطعات که شروع شد، نیازمان به خرید قطعه برطرف شد و توانستیم دستگاه‌ها را به خوبی نگهداری کنیم. اما بعد از ساخت قطعه در اجرای همان فرمان به دنبال ساخت سامانه رفتیم. در واقع با گردآوری یک سری از قطعات، دستگاه‌هایی را به وجود آوردیم و سامانه ساختیم. بعد هم توانستیم این سامانه‌ها را به روز کنیم و روی یگان‌های شناور مان به کار بگیریم. چون اگر شما تجهیزات داشته باشید ولی به فناوری روز مجهز نباشید باز هم حرفی برای گفتن در پهنه‌ دریاها ندارید.

 در نهایت بعد از ساخت سامانه به این فکر افتادیم که به دنبال ساخت خود یگان باشیم. به این ترتیب از جزء شروع کردیم و به کل  رسیدیم، یعنی به جایی که حالا باید خود ناو را بسازیم. همان اول صحبتم هم اشاره کردم که دیگران چیزی به ما نمی‌دادند و ما هم به طور طبیعی نباید تفکرمان به این سمت می‌رفت که بخواهیم از آنها چیزی بخریم. تجربه هم به ما ثابت کرده بود که شما هر چه قدر وسیله بخرید و در زنجیره‌ی دفاعی استفاده بکنید، قطعا دارای گلوگاه‌هایی است که اگر اتفاقی بیفتد و اوضاع بحرانی و جنگی شود، این گلوگاه در اختیار دشمن است. در حالیکه به قطعات و تجهیزات نیاز دارید دست شما را خالی می‌گذارند. شما در حالت دفاع می‌توانید روی وسایلی که متعلق به خودتان است حساب کنید که و از صفر تا صد آن را مدیریت کنید؛ اگر غیر از این باشد آن‌جایی که نیاز دارید، یا کمک نمی‌کنند یا اینکه درتنگنا قرار می‌دهند. برهمین اساس این برنامه درتهیه و تولید وسایل مورد نیاز چرخه‌ دفاع وجود دارد و ما توانستیم بر همین مبنا پیش برویم.

ما ازاین جهت باید وارد عرصه‌ ساخت یگان جدید می‌شدیم که تعدادی ازنیروهای شناورمان درطول هشت سال دفاع مقدس صدمه دیدند و تعدادی از آنها نیز از نظر قدمت خدمتی، سن‌شان بالا رفته بود و باید جایگزین می‌شدند. به طور مثال اگر عمر مفید یک ناو 30 سال باشد و 20 سال هم بیشتر از حد ممکن از آن استفاده کرده باشید دیگر نمی‌توان از آن انتظار بیشتری داشت.

این تفکر را باز فرمانده‌ معظّم کل قوا در نیروهای مسلح و به ویژه در نیروی دریایی به وجود آوردند که دستور ساخت ناوشکن را صادر کردند. حالا چرا ناوشکن؟ ما کلاس‌های دیگری از ناو را هم داریم. ناوهای پشتیبانی، لجستیکی، ناوهای نیروبر، ناوچه و... ولی گل سرسبد نیروی دریایی در سطح آب، ناوشکن است. با این تفسیر، حضرت آقا می‌آیند و دستور می‌فرمایند که بروید ناوشکنی با طراحی بالگرد و موشک بسازید. همین‌ جا اگر دقت کنید، به عمق نگاه ایشان پی ‌ببرید؛ چرا که می‌شد این فرمان به این صورت‌ باشد که ناوشکن بسازید، ولی ایشان تاکید می‌کنند باید با طراحی بالگرد وموشک باشد. عمق نگاه از آنجایی مشخص است که یک ناوشکن برای این‌که امروز دردریاها حضور داشته باشد و اقتدارش را نشان بدهد، لازمه‌اش این است که هم موشک داشته باشد و هم بالگرد. چون اگر بالگرد داشته باشد، شعاع عملیاتی‌اش هم افزایش پیدا می‌کند. اگر انواع موشک‌ها را هم داشته باشد قدرت رزمی‌اش بالا می‌رود. وقتی هم که ناوشکن شما مجهز به موشک باشد، دیگر سلاح‌های زیر مجموعه موشک را هم به طور طبیعی دارد.

در طول ساخت ناوشکن با چه محدودیت‌هایی روبرو بودید؟

 درطول ساخت محدودیت‌هایی وجود داشت و چون تجربه‌ی اول‌مان بود، با مشکلاتی مواجه بودیم، اما تسلط بر موضوع و اعتماد به نفس برای رفع این معایب و مشکلات بسیار حائز اهمیت بود. درطول این مدتی که ناوشکن درحال ساخت بود، به طور مستمر از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استفاده می‌شد. ایشان در جایی هم فرمودند شما هر چه قدر پیش‌ بروید، پنجره‌های دیگری از علم و دانش و صنعت درساخت ناوشکن برای شما باز خواهد شد و نگاه شما عوض می‌شود. واقعاً هم‌ این اتفاق افتاد و در اجرای همان فرمان، امروز این ناوشکن ساخته شده است.

در مورد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جریان کار آیا نمونه‌های عینی وجود دارد که به آن اشاره کنید؟

بله. درطول مدتی که بحث ساخت این ناوشکن را دنبال می‌کردیم، دربعضی از مقاطع گزارشاتی به صورت حضوری و یامکتوب به عنوان فرمانده‌ی معظّم کل قوا محضرشان تقدیم می‌شد، که میزان پیشرفت کار را ارائه می‌‌کردیم. معمولاً ایشان با نگاه دقیقی که به قضیه داشتند، موضوع را دنبال می‌کردند. اگر هم مشکلات موجود برای ایشان بازگو می‌شد  دائما با اقتدار تاکید می‌کردند که بروید و دنبال کنید، این مشکل هم حل می‌شود و واقعاً هم حل می‌شد.

هر جا با کمبود و کسری مواجه می‌شدیم، شاید بگویم مهم‌ترین مسئله وضعیت روحی و روحیه‌‌ی کارکنان ومتخصصان بود، که معمولاً  با تزریق روحیه‌ای که حضرت آقا در این رابطه‌ها می‌کردند، پرسنل و دست‌اندرکاران بیشترین تأثیر و انرژی را می‌گرفتند.

یعنی اعتماد به نفس و توکل مهمترین فاکتورهای مدنظر ایشان بود؟

بله. اینکه ایشان در سخنان‌شان هم دائم می‌فرمایند که به خدا توکل کنید و به او دل ببندید و تلاش کنید تا کار را جلو ببرید، به همین مسئله بازمی‌گردد. اعتماد به نفسی هم که از سلسله مراتب و رده‌ها‌ی بالا به کارکنان زیرمجموعه منتقل می‌شود، خیلی مهم و حائز اهمیت است؛ به ویژه در یک کاری که کاملاً نو و جدید است و سابقه‌ای هم نداشته است.

در مورد ویژگیهای این ناوشکن نیز اگر نکته‌ای وجود دارد، بفرمایید.

علاوه براینکه شعاع عملیاتی بسیار خوبی دارد از قدرت مانور بسیاربالایی نیز برخوردار است. سلاحهای مختلف آن چه سطحی ، چه هوایی و چه زیرسطحی، سلاح‌های به روز ومناسبی است. قابلیت حمل بالگرد آن نیزبه شعاع عملیاتی‌اش اضافه‌ کرده است. از جهت امکانات ارتباطی نیز از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است و از سرعت بسیار خوبی بهره‌مند است. دارای قدرت ماندگاری بالا در شرایط نامناسب جوی در اقیانوس‌ها نیز هست.

با همه این تفاسیر دو ویژگی‌ برجسته‌ دیگری که ناوشکن جماران دارد عبارت است از اینکه اولاً ساخت آن به طور کامل به دست توانمند متخصصین نیروهای دریایی صورت گرفته و بعضی از قسمت‌هایش نیزبا هماهنگی صنایع دفاع و نخبگان و متخصصان دانشگاهی انجام شده است و صد در صد بومی و وطنی است.

 ثانیاً درجریان ساخت وبه نتیجه رساندن این پروژه، هیچ کدام ازکشورهای خارج نه کمک فکری به ما کردند و نه کمک ابزاری. هر چیز که نیاز داشتیم تماماً در داخل مملکت و کارخانجات نیروی دریایی ساخته شد.

به هر حال این افتخاری است که بعد از سالها در این کشور موفق به ساختن ناوشکن شدیم. همانطور که پیشتر هم گفتم  ناوشکن به عنوان گل سرسبد یگان‌های شناور سطحی در دریا شناخته می‌شود. چه از نظر ظاهر و چه از جهت تجهیزات و قدرت مانور و فعالیت.

توان کشورهای دیگر خصوصا کشورهای همسایه در ساخت ناوشکن چگونه است؟

کشورهای محدودی در دنیا توان ساخت ناوشکن را دارند. در منطقه هم اگر کشورهایی توانی در ساخت و ساز ناوشکن دارند، به تنهایی این کار را نکردند؛ یعنی به صورت ابزاری و یا فکری از دیگران کمک گرفتند.  اما مهم اینجاست که ما به تنهایی این کار را انجام دادیم و همه چیز را خودمان ساختیم و به این‌جا رسیدیم.

باید به این نکته هم اشاره کنم این افتخارتنها برای نیروهای مسلح و ارتش نیست بلکه این ملت و مملکت هستند که به این توانمندی دست پیدا کردند.باید به ملت تبریک گفت و این توانمندی را به آنها تقدیم کرد. تبریک به این دلیل که فرزندانشان به چنین توانمندی، افتخار و اقتداری دست یافتند که قابل ارائه در سطح جهانی است.

با توجه به حضور گسترده آمریکا در خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن واکنش‌های سیاسی نسبت به این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این مسئله چه اثری در وجهه بین‌المللی و روابط ما دارد؟

این مسئله قطعاً در اقتدار نظام در عرصه‌ جهانی موثر خواهد بود و بر همگان روشن می‌شود که جمهوری اسلامی ایران از نظر علم و دانش و فن‌آوری به جایی رسیده است که قدرت طراحی و ساخت ناوشکن را دارد. همانطور که شما وقتی موفقیت‌های علمی و هسته‌ای  و یا فرستادن ماهواره را مطرح می‌کنید موجبات تقویت وجهه‌ نظام را فراهم کرده‌اید، این مسئله هم همانگونه است.

این موفقیت‌ها علاوه برتاثیرات شگرفی که درعرصه‌ بین‌الملل دارد، بر این مسئله نیز دلالت می‌کند که اگر ما به اقتدار و توانمندی این‌چنینی دسترسی پیدا می‌کنیم، هیچ‌وقت فکر تعرّض به منافع دیگران نداریم؛ بلکه ما برای دفاع از کشورمان و منافع‌مان، تجهیزات را خودمان می‌سازیم. اینکه ما دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی‌کنیم تا برای دفاع از مرزهای آبی‌‌مان به ما تجهیزات بدهند؛ افتخار بزرگی است که نصیب مملکت و ملت ما شده است.  البته دیگران هم باید به این نقطه برسند. همسایگان ما  همه باید بدانند که می‌توانند روی پای خودشان بایستند و اقتدارشان را خودشان برای خودشان به وجود بیاورند. نه این‌که دیگران در کنار شان قرار بگیرند بیایند و بعد بگویند ما اقتدار داریم. این اقتدار پوشالی به  هیچ دردی نمی‌خورد. اقتدار باید برخاسته از خود ملت و مملکت باشد.

به هر حال هر کسی که فکر می‌کند این ساخت و سازها ممکن است که به ضرر منافع‌شان باشد  سخت در اشتباه‌اند.  چرا که ما از ابتدا نوع تفکرمان را در ساخت و سازها مشخص کردیم. ما برای دفاع از منافع خودمان به دنبال ساخت و ساز هستیم  و فکر تعرّض به منافع هیچ کسی را هم نداریم .

دست نیاز به سوی هیچ ‌کسی دراز نمی‌کنیم و هر جا هم که لازم باشد، باید بتوانیم از منافع‌مان دفاع کنیم. مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند «که هر ملتی نتواند از خود دفاع کند، مرده است.» ما هم نمی‌خواهیم مرده باشیم؛ می‌خواهیم از خودمان دفاع کنیم تا ملت زنده‌ای باشیم و همه دنیا متوجه شوند که ما ملت زنده‌ای هستیم.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
انشاءالله قدرتهای بزرگ روزی به توان ایرانیان غبطه میخورند...ما باید در همه عرصه ها انقدر برجسته باشیم که سرامد خاورمیانه در ابتدا..وسرامد اسیا و کل دنیا در انتها شویم..و این مهم حتما انجام خواهد شد اگر خودمان بخواهیم
دست تمامی کسانی که در ساخت این ناوشکن تلاش کرده اند. می بوسم
آفرین وصد آفرین به مغزها وبازوانی که برای دفاع از میهن اسلامی با توکل به خداوند توانا وهمت وخلاقیت خویش روز به روز با نوآوریهای خود برای ملت زنده وشریف ایران عزیزمان افتخارهای شگرفی را می آفرینند وچشمان دشمنان باطل پرست این مرز وبوم بلند آوازه را از حدقه بیرون می کشند. خداوندا تو خود این همت والارا که با توکل به تو برای سر بلندی مردم مسلمان و غیور ایران زمین این همه افتخار می آفریند برای این مردم حفظ نما وبیشتر شکوفا گردان ومارا توفیق شکر گزاری حقیقی عنایت فرما ودر انجام وظیفه تو خود یار ویاور ما باش...آمین
افرین بر دریا دلان
دستتون درد نکنه
خدا عوضتون بده
با سلام و احترام
اميدوارم كه تمامي عزيزان و زحمت كشاني كه به هر نوع در ساخت اولين ناوشكن جمهوري اسلامي دست داشته اند ، از فرماندهان و مهندسان بزرگوار گرفته تا كارگران پرتوان ، خسته نباشند و اجر آنها با خداوند متعال و انشاالله كه هميشه در پرتو انوار صاحب الزمان و مالك اصلي اين آب و خاك با توان هر چه بيشتر از قبل در مسير خودكفايي و ساخت مايحتاج اين نيروي راهبردي با اقتدار گام برداشته و از رهنمود هاي مقام معظم رهبري نيز كمال استفاده و بهره را ببرند.
ساخت ناو شكن مذكور نشان دهنده اين موضوع است كه ما مي توانيم چرا كه ما ايراني هستيم و مسلمان و شيعه و پيرو مولايمان صاحب الزمان فرزند خلف مقتدايمان علي عليه السلام
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل