بازدید 14286
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

بعید است، به این زودی قیمت جدیدی برای خودرو اعلام شود/ لابی‌ها در افزایش قیمت خودرو‌ها بی‌تأثیر نیست

با اینکه گلایه مردم از افزایش قیمت‌ها و عدم کنترل بازار توسط نهاد‌های حکومتی به بالاترین حد خود رسیده، اکنون خبر‌هایی از افزایش قیمت خودرو تا حدود حاشیه بازار به گوش می‌رسد؛ افزایشی که اگر رخ دهد، قیمت خودرو‌های بی کیفیت داخلی را بیش از دو برابر می‌کند.
کد خبر: ۸۵۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶ 20 November 2018

بعید است، به این زودی قیمت جدیدی برای خودرو اعلام شود/ لابی‌ها در افزایش قیمت خودرو‌ها بی‌تأثیر نیستبا اینکه گلایه مردم از افزایش قیمت ها و عدم کنترل بازار توسط نهادهای حکومتی به بالاترین حد خود رسیده، اکنون خبرهایی از افزایش قیمت خودرو تا حدود حاشیه بازار به گوش می رسد؛ افزایشی که اگر رخ دهد، قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی را بیش از دو برابر می کند.

به گزارش «تابناک»؛ خودروسازی ها از مدت ها پیش به بهانه هایی مانند افزایش قیمت ارز و مواد اولیه، فروش خود را در بازار متوقف و با اینکه خودروها را پیش فروش کرده اند، از تحویل آن به خریداران خودداری می کنند تا بتوانند قیمت ها را به حداکثر میزان ممکن برسانند و با تشنه نگه داشتن بازار، در زمان دریافت مجوز افزایش قیمت، به مشکل برنخورند.

از سوی دیگر، دولت نیز در راستای همصدایی با تمامیت خواهی خودروسازی ها، علاوه بر اینکه تعرفه های بسیار سنگینی برای واردات در نظر گرفته بود، از مدت ها پیش واردات خودروهای خارجی را ممنوع کرده و همه این عوامل دست به دست هم داده تا بی کیفیت ترین خودروی داخلی امروز در بازار با قیمتی بیش از دو برابر معامله شود.

اما در شرایطی که مردم در انتظار کاهش قیمت ها و آزاد شدن واردات خودرو بودند، یکباره خبر افزایش قیمت خودروهای داخلی، موجی از ناامیدی را در بازار پمپاژ و کمیسیون صنایع مجلس نیز مانند دولت، همگام با لابی خودروسازی عمل می کند؛ در این میان، تنها چیزی که کمترین اهمیت را داراست، میزان رضایت مردم است.

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: هم اکنون واردات خودرو در کشور وجود ندارد و مواد اولیه نیز از سوی بورس ارائه می شود و به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس صنعت گران وجود دارد؛ بنابراین، این موارد باعث شده تا بازار خودروهای داخلی، شرایط خوبی را فراهم آورد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: اما متأسفانه خودروسازی های داخلی به این موارد قانع نیستند و در تلاشند هر چقدر می توانند از این شرایط به نفع خودشان بهره ببرند و قیمت ها را افزایش دهند.

این نماینده مجلس در خصوص درخواست افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازی ها گفت: جلسات مختلفی بین خودروسازی ها و وزارت صنعت صورت گرفته و در تلاشند، بتوانند تمام داده ها را جمع بندی کنند تا به یک قیمت معقول دست پیدا کنند تا هم بتواند به بخش خودروسازی کمک کند و هم حاشیه هایی را که سود آن به جیب دلال ها می رود، کم کند.

این نماینده درباره قیمت های جدید نیز افزود: بعید است، به این زودی قیمت جدیدی برای خودرو اعلام شود. فعلا در حال انجام مراحل کارشناسی است و هنوز کسی به جمع بندی برای قیمت ها نرسیده است.

وی در پاسخ به این که آیا موافقت وزارت صمت برای افزایش قیمت خودرو، تأثیر لابی های خودرو در زمان رأی اعتماد به وزیر جدید است نیز گفت: لابی ها در تعیین وزیر و افزایش قیمت ها بی تأثیر نیست؛ اما بحث این است که الان مردم دچار مشکلات زیادی هستند. از سوی دیگر، خودروسازی ها هم مشکلاتی دارند. هم اکنون در این کش و قوس ها، عده ای خاص هستند که سود بسیار کلانی به جیب می زنند و مردم عادی از آن زیان می برند؛ خودروسازی ها هم البته از این وضعیت ناراضی نیستند، ولی ما به دنبال شیوه ای هستیم که این حاشیه سود ایجاد شده برای دلال ها کم شود. اعتقاد ما این است، خودروهایی که برای قشرهای کم درآمد ساخته می شود، کمترین افزایش را داشته باشند و بخش های دیگر هم نسبت به میزان تقاضایی که وجود دارد، افزایش قیمت یابند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵۱
نماینده ها ازتائیدبرنامه هایی که به نفع مردم باشد قاصرند فقط در زمان انتخابات حرف خدمت به مردم را می زنند
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
خودرو محبوب دمپایی که بعضی براشون نون و آب داره







همینجوری داره هرروز کشته میگیره




و بعضی ها با خیال راحت انگار نه انگار


چقد پوست کلفت داریم ما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
وای بر باعث بانی این وضعیت که مردمم را به خاک سیاه نشاندند
در این بازار مکاره همه چیز من الجمله خودرو، متن بالا از سخنان به اصلاح نماینده مردم! در این بخش به جای جالبی رسید: "خودروهایی که برای قشرهای کم درآمد ساخته می شود، کمترین افزایش را داشته باشند و بخش های دیگر هم نسبت به میزان تقاضایی که وجود دارد، افزایش قیمت یابند". سوال اول اینکه با خط فقری که الان مرز آن پنج میلیون تومان تعیین شده است قشر کم در آمد "در خارج از عالم خواب" اصلا توان خرید خود رو دارد.؟سوال دوم اینکه ایا ملاک تعیین قیمیت کیفیت محصول است (که باید باشد!) یا میزان تقاضای مردم نگون بخت (که نباید باشد)! پیشنهاد میکنم به اصطلاح مدیران، راهی هم برای نفس کشیدن خلق الله باقی بگذارند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
کاملا واضح و شفاف فرمودین.مردم حق زندگی و نفس کشیدن را دارن شما حداقل به این اعتقاد دارین؟؟؟؟ بعید می دانم
مارا امیدی به‌این‌ دولت کلید و قفل نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
چرا میگیم مرگ بر آمریکا در حالی که خودروسازها بیشتر از آمریکا داره به ما ظلم میکنه
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
آی گفتی
عجب اشتباهی کردین به این رای دادیم
محمود کجایی که یادت بخیر
ما ۶۰ میلیون معادل ۱۵۸۰۰ دلار در تیر ۹۶ به ایران خودرو پرداخت کردیم،با این تفاصیل تکلیف امثال ما چیه؟
این خودروها با این کیفیت در هیچ کشوری مشتری ندارند ایرانی ها را مجبور میکنند پول بنز پرداخت کنند ولی فورغون سوار بشن
استثمار اقتصادی در کشورهای جهان سوم از نشانه های بارز است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
دوست گرامي قيمت 206 تو بازار 60 ميليونه تو كارخانه 33 ميليونه قيمت بنز هم بالاي يك و نيم ميليارده . شما ميشه بگي چجوري حساب و كتاب فرموديد ؟ بنز 33 ميليوني داريم الان ؟
این خودروهایی که ما سوار میشیم همان گاری های سالهای قبل کشورهای سازنده شان است
سلطان خودرو : ایران خودرو و سایپا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
احتمالا در چند ماه آتی چند تا بنگاه دار بخاطر رسیدگی به تخلفات فساد اعدام کنند.تا مثل سکه که به یک میلیون رسید مشکل حل بشه..
اگر دست دولت از خودروسازها کوتاه بشه بخش خصوصی با بهترین قیمت و کیفیت دو خودروساز رانتخوار فعلی را ظرف یکماه نابود خواهند کرد.
خب اینم از وضعیت خوب خودروسازی هم کیفیت عالی هم قیمت مناسب
دلال ها شرکت های زیر مجموعه همین خوردو ها هستند محال است بازار خودرو سرو سامان بگیرد.
برادر ارجمند

اولا اینکه مردم ما مشکل ندارن مردم ما بسیار نجیب تشریف دارن که بابت ماشینهای بسیار بی کیفیت حاضرند یکسال جلو جلو پول پرداخت کنن در صورتی که همین خودروها در این قرن حاضر حتی افغانستان هم حاضر به خرید این ماشینها نیستند

ثانیا خوردو سازها از این وضعیت استفاده کرده و خود را به بهانه های واهی در حاشیه امن قراردادن

ثالثا اگر شما بابت مردم دلسوزی می کنید تعرفه ها را بر دارید تا معلوم شود که همین مردم چه کار نمکنن

با تشکر از شما
یکی به اینشون بگه مواد اولیه قیمت جهانی دارد چه داخلی و چه وارداتی با ارز نیما ان هم به سختی تامین می شود که نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده و فقط ۷۰ درصد قیمت خودرو است افزایش سربار و دستمزد هم که بوده بر اساس چه منطقی این اراجیف ا می گویی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
برادر من چرا متوجه نیستی شما؟برای مثال شما سراتو سایپا که مدل 2011 هست رو با قمیت دلار 3700 می دی به ملت 104 تومن و به اصطلاح خودت الان با ارز نیمائی 8500 می خوای بدی 220 تومن ولی همین الان برو تو سایت تویوتا قیمت یاریس مدل 2019 هست 15000 دلار که با همون ارز نیمائی میشه 120 تومن و با ارز 3700 میشه 55 تومن
تویوتا هم قیمت مواد اولیه و دستمزدش جهانیه به خدا
حالا توضیحی داری برای حرف من؟؟
مردم از این بگم بگم های مسئولین خسته شدند، یکم غیرت داشته باشید شما مگه برای دفاع از مستضعفین نیومدید. الان طبقه کارگر و متوسط رو تبدیل به قشر فقیر کردید. امان از لابی فساد فساد لابی
اقا پس چرا مالبختگانی شرکتهای خودرویی که تعدادشان هم کم نیست را یادتان رفته !!!!!
به داد ما که نرسیدید . . .
امیدوارم امام زمان عج حق ما را آن کلاهبرداران چنان بگیرد که آرزو میکردید که رسیدگی میکردید . . . یا الله
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
إن شاءالله
شجاعت داشته باشید با صدای بلند بگویید ما به مردم دروغ گفتیم که ما خودروساز هستیم و خودروی ملی داریم.
خودروهایی که قاتل مردم بیگناه در جاده ها هستند.
به چه قیمتی این صنعت بی هنر را نگهداریم. این صنعت ما با کدام صنعت خودروسازی جهان قابل مقایسه است؟
کدام کشور در دنیا مردمش را مجبور میکند با پول بیشتر خودروی از رده خارج بخرند.
تشکر لااقل یکنفر پیدا شد و کمی از واقعیت ها را گفت و از مصرف کننده واقعی خودرو حمایت کرد .13 ماه پیش کل سرمایه خودم را برا ی ثبت نام خودرو در ایران خودرو هزینه کردم ومرداد ماه تا حالا منتظر تحویل خودرو هستم و....
انشالاه که به زودی زود صنعت خودرو کشور نابود بشه وامکان واردات ماشین با تعرفه پایین مثل بقیه کشورای منطقه فراهم بشه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
برادر ممکنه خودرو سازی ورشکست بشه اما بعد اون سوار خر می شی نه ماشین خارجی چون به مردم مملکنی که حقوقشان 100 دلار در ماه است اگر همان خر هم برسد غنیمت است.
تویوتا لکسوس فورد بی ام دبلیو بنز اینا ماشینن نه لگن های شماها
باز هم مثل همیشه مردم باید تاوان ناکارآمدی . فساد و عدم بهره وری را بدهند.خیلی خوب کابینه خدمت گذار با دست کردن در جیب مردم اوضاع را مدیریت می کند و می گوید تحریم اثر ندارد.وضع دولت ها در مملکت ما مانند تنها مغازه دار در یک روستای دور افتاده است که یک روز تصمیم می گیرد اجناس را خیلی گرانتر از نرخ معمول بفروشد و روستائیان چاره ای جز خرید به هر قیمتی که می گوید را ندارند زیرا دیگر مغازه ای در آن نزدیکی نیست.اما همیشه ام در برهمین پاشنه نمی چرخد.
پراید حدود ۸۵۰ کیلو وزن داره. با فرض قیمت ۳۲ میلیون قیمت هر کیلوش حدود ۳۷۰۰۰ تومان میشه. با فرض اینکه همه آهن هست و با توجه به قیمت حدود شش تومنی آن ضریب ساخت حدود ۶ درمیاد. اگر چه این شیوه محاسبه تخمینی است ولی ضریب ساخت هم بالاست! بنظر میرسد قیمت عادلانه تر حدود ۲۶ میلیون باشد
از ایران خودرو ی ماشین با زمان تحویل ۹۷/۰۷/۳۰ثبت نام کردم امروز رفتم نمایندگی میگم ماشین اگه گرون شه شامل حال منم میشه میگه آره میگم این که تخلفه هم ماشینو دیر تحویل میدین هم گرون میکنین میگه حق باشماست ولی ایران خودرو اینکارو میکنه.
دقیقا میشه یکی بره دزدی صاحب خونه بگیرش بعد بگه حق با شماست من دزدم ولی چاره نیست باید این موضوع زو بپذیری
مشکل خودرو فقط وقتی حل میشه که بازار رقابتی با محصولات تراز اول دنیا شکل بگیره وگرنه تا یه قرن دیگه مردم باید همین لگنهای امروز سلاطین خودرو را سوار بشن.
همه چیز دست خودشان است هر طور دلشان بخواهدبا مردم رفتارمی کنند.مگر کسی هم است به داد مردم برسد.اگر چنین کسی وجود دارد حق مظلوم از ظالم بگیرد.معرفی کنید به ملت. اگر بود این وضع مردم که ۸ سال با تمام دنیا جنگیدن.وتمام بدبخت های تحمل کردن به امید روز های بهتر که نشد بدتر .
خودروسازها منابع ملی، ثروت مردم، جان مردم، محیط زیست و .... را به خطر می اندازند برای منفعت چند مدیر!!!! و مردم هم همچنان در حال گذر از گردنه های تحریم!!!
شما همین الآن که این خبر را دارید منتشر میکنید قیمت در حال افزایش است . تا دولت منافعش در افزایش قیمتها باشد شک نکنید که مجبور است سکوت کند
وای بر گران فروش !وای برکسی که باعث تورم می شود وای براحتکار گر !وای برکسی که باعث گرانی ودلال بازی سکه ودلار شده !وای برکسانی که توجه به بدبختی ملت ندارند !وای بر کسی کی از رای ملت استفاده ولی قدمی برای پیشبرد مملکت وملت برنمدارد؟/؟؟وای برکسی که باعث گرانی کالاها می شود ونظارت هم نمی کند که هنوز بعد از ارزان شدن دلار کالاها گران هستند /................
من اگر جای مردم بودم پراید اصلا و سایر خودروها را ابدا نمی خریدم تا قیمت بگردد به قبل
قیمت خودرو اگر می خواهد به قیمت روز نزدیک شود درصورتی عادلانه خواهد بود که واردات خودرو آزاد شود وتعرفه گمرکی 10درصد شود تا مردم حق انتخاب داشته باشند در غیر این صورت افزایش قیمت خودرو ضالمانه ترین تصمیم در تاریخ در این حوزه خواهد بود
تنها چیزی که به حساب نمی آید آرامش، آسایش و رفاه مردم است.
1) عامل اصلی التهاب بازار عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان است، لذا نمی‌توان هم با خلف وعده بازار را ملتهب کرد و هم انتظار داشت بر اساس قیمت‌های بازار خودرویی که خود تولیدکنندگان موجب التهابش شده‌اند قیمت‌ها را افزایش داد
۲) تاریخ تحویل مندرج در قرارداد «موعد» تحویل خودرو است که همانطور که از مفهوم واژه برمی‌آید قیمت باید براساس تاریخی که «وعده داده شده=موعد» لحاظ گردد نه تاریخی که بنابر میل خودروسازان خودرو تحویل می‌گردد
۳) در مورد بند ۲ استدلال خودروسازان مبنی بر پرداخت جریمه تاخیر در ازای تاخیر صورت گرفته بایستی تاکید گردد که جریمه تاخیر در ازای آسیبهای مالی (از جمله هزینه‌های اضافی ایاب و ذهاب خانواده، آسیب به کسب و کارهای نیازمند خودرو و . . .) و روانی است که به خریدار طی مدت تاخیر وارد شده و پرداخت این جریمه به هیچ عنوان توجیهی جهت محاسبه قیمت خودرو بر اساس تاریخ تحویل خودروهای موعد تحویل گذشته نیست
۴) بی‌ثباتی بازار، افزایش نرخ ارز، تورم، بدهکاری و . . . فقط گریبان‌گیر خودروسازان نیست و عموم مردم را شامل می‌شود لذا خریداران نبایستی متحمل ضرر چندبرابری شوند
با سلام
چرامردم با ید هزینه رانت و فساد مافیای قطعه سازان را بدهد.چرا؟؟؟؟/
مردم همیشه بیچاره ایران.نجابت و سادگی از این مردم می باره.
شما باید خیلی شکرگزار خدا باشید که صاحب همچین مملکتی با این مردم شدید.
ای کاشک از بین این همه مسئول مملکتی یکی هم خبر از ارزانی می داد
پیشنهاد بنده این است که: خودروسازها قیمت خودروهای خود را ده برابر کنند،مردم هجوم می برند و باقی قضایا که همه می دانیم،بی خود ادای آدمهای ندار و فقیر را در نیاورید،کسی که در ظلم این خودروسازها شریک است ،کسی است که می دود و ماشینی که معلوم نیست چه مدلیه،چه رنگی ،چه و چه و چه..را پیش خرید میکند،.
در عرض یک هفته میتوان قیمت خودرو در بازار را به یک دهم کاهش داد !!
اگر اجازه واردات خودرودی دست دوم 4 - 5 ساله داده شود با قیمت سابق پراید مردم میتوانند بنز و بی ام دبلیو سوار شوند. صحت مدعای بنده هم کشورهایی مثل ارمنستان و آذربایجان و ... که خودروهای تمیز دست دوم را به قیمت هایی باور نکردنی سوار میشوند و یا در افغانستان و ...

ضمنا با کاهش تعرفه میتوان خودروها را به قیمت کیش و جلفا و ... به مردم داد. التبه اگر هدف رضایت مردم باشد !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا فقط بحث خودرو است همه ياد خط فقر مي افتند ؟ چرا وقتي همه چي شده 2 تا سه برابر خودرو نبايد بره بالا ؟ مگه دولت قراره سوبسيد بده رو خودرو به خودروساز ؟ آره دولت بياد بگه 206 رو 33 بفروش منم 30 تومن سوبسيد ميدم اين شد يه چيزي . وگرنه چرا خودروساز بايد ماشيني كه 60 تومن براش تموم ميشه رو بده 33 تومن ؟ با چه منطقي؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
خودرو ساز که نمیتونه به تعهدش عمل کنه چرا پیش فروش میکنه
با این استدلال شما خودروساز میتونه تا چند سال آینده هم خودروهای پیش فروش شده رو تحویل نده و بعد که بازار ملتهب شد و قیمت چند برابر شد بگه بهقیمت روز حساب میکنم
عزیزم
وقتی خودروساز پیش فروش میکرده قیمت معلوم بوده
اونقدر به عمد تحویل نداده و تاخیر کرده تا قیمت بره بالا
حالا میگه قیمت رفته بالا و و مردم باید این ضرر رو بپذیرن
اگه صداقت دارن بگن از امروز به بعد هر ثبت نام جدیدی داشتیم به قیمت روز میدیمه
نه اینکه قبلی هارو اونقدر نگه داریه
قبلی هایی که از شون پول گرفته
اگر این شرکت ها دولتی نبودن تا حالا 10 بار ورشکست شده بودن
بازار رو انحصاری کردن
قیمت پراید در کشور سوریه 135000000 و قیمت تیبا 145000000 دست خودرو سازها درد نکنه که صد میلیون تومان به مردم ایران تخفیف میدهند!!!!!!!!!!
اینم از وزیر جدید و...در صورت افزایش قیمت کمپین نه به خرید راه مییفتد واین بهضرر خوروساز هاست.ثانیا درصورت افزایش قیمت باید تعرفه گمرکی برداشته شه.دروود بر نمایندگان دلسوز .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار