بازدید 11827
۵
پبمانه اقتصادی؛

از «تورم ۱.۴ میلیون درصدی ونزوئلا تا پایان ۲۰۱۸» تا «سقوط سهام بورس عربستان به دنبال خط و نشان ترامپ»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت شاخص کل بورس به کانال ۱۸۰ هزار واحد، سهام آسیایی به افت خود ادامه داد، ناپدید شدن خبرنگار عربستانی بهای نفت را بالا برد، بازار اوراق مسکن؛ تداوم کم‌نوسانی «اوراق»، کاهش یارانه خودرو‌های برقی در بریتانیا، صدور کارت بازرگانی به استان‌ها سپرده شد، مسکو به دنبال ثبات در بازار نفت است و قدرت نمایی دلار در برابر یورو و پوند را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ 16 October 2018

از «تورم ۱.۴ میلیون درصدی ونزوئلا تا پایان سال ۲۰۱۸» تا «سقوط سهام بورس عربستان به دنبال خط و نشان ترامپ»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت شاخص کل بورس به کانال ۱۸۰ هزار واحد، سهام آسیایی به افت خود ادامه داد، ناپدید شدن خبرنگار عربستانی بهای نفت را بالا برد، بازار اوراق مسکن؛ تداوم کم‌نوسانی «اوراق»، کاهش یارانه خودروهای برقی در بریتانیا، صدور کارت بازرگانی به استان‌ها سپرده شد، مسکو به دنبال ثبات در بازار نفت است و قدرت نمایی دلار در برابر یورو و پوند را در بر دارد.

بازگشت شاخص کل بورس به کانال ۱۸۰ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش  ۵۷۷۴ واحدی معادل ۳.۳۰ درصد به رقم ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۶۸۷ واحدی معادل ۳.۳۰ درصد به رقم ۵۲ هزار و ۷۸۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر خلاف روز‌های قبل با رشد ۲۶۷ احدی معادل ۰.۹۴ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۷۱۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۸۸ واحدی معادل ۰.۹۴ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۲۹۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز‌های گذشته، ۶۰۷۴ واحد افزایش معادل ۳.۲۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۳ هزار و ۹۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۴۶۱۲ واحد افزایش معادل ۳.۵۰ درصد به رقم ۱۳۶ هزار و ۳۵۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۹۷۸۱ واحد افزایش معادل ۲.۹۳ درصد همراه بود و عدد ۳۴۳ هزار و ۸۱۹ واحد را به نمایش گذاشت.

از «تورم ۱.۴ میلیون درصدی ونزوئلا تا پایان سال ۲۰۱۸» تا «سقوط سهام بورس عربستان به دنبال خط و نشان ترامپ»

سهام آسیایی به افت خود ادامه داد

روز دوشنبه، درحالی‌که نگرانی‌ها در مورد اختلافات تجاری چین-آمریکا، احتمال کند شدن اقتصاد چین و نرخ بهره بالاتر در آمریکا، خوش‌بینی به شرایط اقتصادی را کاهش داده است، علی‌رغم بهبود سهام در هفته گذشته، سهام آسیایی سقوط کرد.  گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱ درصد سقوط کرد. این درحالی صورت گرفت که شهام شانگهای ۰.۷۵ درصد افت کردند. شاخص نیکی ژاپن با سقوط سنگین ۱.۸ درصدی به کار امروز خود پایان داد. پس از این که ترامپ اعلام کرد در تجارت آینده با ژاپن به دنبال گنجاندن شرطی در مورد دستکاری پولی خواهد بود، سهام خودروسازان ژاپنی به پایین‌ترین میزان ۱۳ ماهه خود رسید.

تورم ۱.۴ میلیون درصدی ونزوئلا تا پایان سال ۲۰۱۸

صندوق بین‌المللی پول بر پایه یافته‌های خود اعلام کرد تورم ونزوئلا تا پایان سال ۲۰۱۸ از ۱.۴۷ میلیون درصد خواهد گذشت. به نقل از سی‌ان‌ان، به دلیل سال‌ها هزینه‌کرد بالای دولت در امور رفاهی و سوءمدیریت در اداره کشور، ونزوئلا با پدیده ابرتورم کم‌سابقه‌ای مواجه است و نرخ تورم در این کشور مدام بالاتر می‌رود. این سومین مرتبه است که صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی خود از نرخ تورم در این کشور را افزایش می‌دهد. در دو مرتبه قبلی، پیش‌بینی تورم سالانه ونزوئلا معادل ۱۳ هزار درصد و یک میلیون درصد بود. همچنین انتظار می‌رود اقتصاد ونزوئلا امسال ۱۸ درصد کوچک‌تر شود. به گزارش ایسنا، علی‌رغم تورم شدید، دولت نیکلاس مادورو از سال ۲۰۱۳ تاکنون معادل ۲۴ مرتبه سطح حداقل دستمزدها را افزایش داده است که این مساله به نوبه خود منجر به چاپ پول بیشتر و تعطیلی کسب وکارها شده است.

ناپدید شدن خبرنگار عربستانی بهای نفت را بالا برد

با ناپدید شدن خبرنگار برجسته عربستانی  و ایجاد نگرانی‌هایی در مورد عرضه نفت، قیمت نفت با تشدید تنش‌های ژئوپلتیکی بالا رفت اما نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز طولانی‌مدت برای تقاضا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. همچنین با انتشار آماری که نشان داد کره جنوبی پس از 6 سال و پیش از اجرایی شدن رسمی تحریم‌های نفتی ایران، هیچ نفتی از این کشور در ماه سپتامبر وارد نکرده است، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت با 9 سنت افزایش 80.92 دلار فروخته شد. این نوع امروز به بالای 81 دلار، بالاترین افزایش روزانه از 9 اکتبر را ثبت کرده است. هر بشکه نفت خام آمریکا با 24 سنت افزایش 71.58 دلار فروخته شد. این نوع نفت پس از کاهش شدید در روزهای پنج شنبه و چهارشنبه به بالای 72 دلار رسید. وانگ شیآئو، رئیس بخش تحقیقات گوتای جونان فیوچرز در یادداشتی نوشت، «پس از اظهارات عربستان و آمریکا در مورد خبرنگار ناپدید شده عربستانی، بازار دوباره به علت تنش‌های ژئوپلتیکی دچار نگرانی شد و قیمت‌ها بالا رفت.»

قدرت نمایی دلار در برابر یورو و پوند

ارزش دلار آمریکا در بازار معاملات ارزی روز دوشنبه در برابر پوند انگلیس و یورو به دلیل ناموفق بودن تلاش های بریتانیا برای اطمینان دادن به قرار داد برگزیت در آستانه نشست مهم اتحادیه اروپا تقویت شد. البته روند افزایشی ارزش دلار در برابر این ۲ سبد ارزی مهم به ترجیح سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ارزهای ایمن بر می گردد. در همین حال یورو در مقابل دلار آمریکا ۰.۱۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و پوند انگلیس هم ۰.۳۶ درصد روند نزولی به خود گرفت و هر ۱.۳۱۰۶ پوند به یک دلار رسید. همچنین شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان با ۰.۱۳ درصد رشد به ۹۵.۳۴۹ رسید. از طرفی هم پوند همچنان بعد از اظهار نظر «بوریس جانسون» وزیر سابق خارجه بریتانیا مبنی بر آنکه مقامات بریتانیا باید در مقابل قلدری ها از ناحیه اتحادیه اروپا ایستادگی کنند، تحت فشار است. «جانسون» به عنوان چهره اصلی کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی محسوب می شود. بر پایه این گزارش، هر ۱۱۲.۰۷ ین به یک دلار رسید که حاکی از روند افزایشی پول ژاپن در برابر دلار دارد؛ ضمن اینکه در ۷ جلسه اخیر معاملات ارزی، ین با افزایش ارزش در برابر دلار در ۶ جلسه روبرو شده است.

بازار اوراق مسکن؛ تداوم کم‌نوسانی «اوراق»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت اندک در روز گذشته به قیمت 61 هزار و 988 تومان معامله شد. اکثر سررسیدهای اوراق در معاملات دیروز تحت فشار فروش، با کاهش قیمت مواجه شدند. همبستگی منفی و تناوب افت‌و‌خیز اوراق و سهام در قیمت‌های دیروز نیز ادامه پیدا کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» حدود 40 درصد از تعداد کل حجم معاملات خرید مسکن طی نیمه نخست سال در قالب وام‌های خرید مسکن یکم، اوراق، جانبازان و جوانان صورت گرفته است. از طرفی گزارش‌های میدانی، عموما حاکی از عدم پرداخت وام مسکن به متقاضیان است. اگرچه تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان واجد شرایط قابل دسترسی است اما دایره انتخاب متقاضیان دریافت وام نسبت به سال گذشته محدود‌تر شده است. بنابراین انتظار می‌رود که در صورت عدم تامین مالی متقاضیان، روند کم‌نوسان اوراق ادامه یابد.

کاهش یارانه خودروهای برقی در بریتانیا

دولت بریتانیا از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، براساس دسته‌بندی خودروهای پاک و دوستدار محیط‌ زیست که میزان آلایندگی کمی دارند، قانونی را مبنی‌بر اختصاص یارانه به این خودروها تصویب کرد که به‌دنبال آن، به خریداران و مشتریان خودروهای تمام برقی با ظرفیت پیمایش ۱۱۳ کیلومتر، ۴ هزار و ۵۰۰ پوند و به مشتریان خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی نیز با آلایندگی کمتر از ۵۰ گرم کربن دی‌اکسید در هر کیلومتر، ۲ هزار و ۵۰۰ پوند یارانه تخصیص می‌داد. به نقل از دنیای اقتصاد، این امر موجب رشد و شکوفایی بازار فروش خودروهای مذکور در این کشور شد و همچنین آلودگی بسیار کمتری را برای شهرهای صنعتی واقع در انگلستان نظیر لندن به ارمغان آورد. حالا اما دولت این کشور اعلام کرده است پس از استقبال شهروندان از این خودروها و همچنین جا افتادن محصولات مذکور در بازارهای جهانی خودرو، تا کمتر از یک ماه دیگر اینقانون را تغییر خواهد داد که در آن یارانه مربوط به خودروهای پلاگین هیبریدی به‌طور کامل حذف‌شده و یارانه خودروهای تمام برقی نیز به ۳ هزار و ۵۰۰ پوند کاهش پیدا می‌کند.

صدور کارت بازرگانی به استان‌ها سپرده شد

محمد شریعتمداری وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت، در نامه ای صدور کارت های بازرگانی مرتبط با سرمایه گذاری های خارجی، عملیات احیا و لغو ابطال کارت های بازرگانی و عملیات تعلیق و ابطال کارت‌های بازرگانی را برای اجرا توسط سازمان های استانی، ابلاغ کرد. /مهر

مسکو به دنبال ثبات در بازار نفت است

وزیر انرژی روسیه در دیدار با وزیر نفت ایران اعلام کرد که مسکو امیدوار است با تلاش مشترک، بازار نفت را تثبیت و تولیدکنندگان آن را به عنوان بازیگرانی مسئولیت پذیر معرفی کند که به ایجاد قوانین پایدار و قابل پیش بینی در بازار نفت اهمیت می دهند. به گزارش ایرنا به نقل از وزارت انرژی روسیه، بیژن نامدار زنگنه و الکساندر نوواک درباره همکاری دوجانبه بین روسیه و ایران در بخش های سوخت و انرژی، وضعیت بازار جهانی نفت و امکان تنظیم بیشتر تولید تحت موافقتنامه اوپک پلاس بحث و گفت وگو کردند. نوواک در این دیدار اظهار داشت که روسیه و ایران در تماس دایمی هستند که به تقویت همکاری بین دو کشور در همه سطوح از روابط تجاری و اقتصادی، از جمله در بخش انرژی کمک می کند. در ادامه این گزارش گفته شد که 'در دستور کار این نشست مسئله پاسخگویی به تقاضای رو به رشد انرژی در سراسر جهان و جلوگیری از گرم شدن بازار نفت مطرح شد.'

سقوط سهام بورس عربستان به دنبال خط و نشان ترامپ

به دنبال وعده دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر مجازات شدید ریاض در صورتی که عربستان دستور به قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست داده باشد، بازار بورس عربستان را زمین زد. در همین حال در دو ساعت بازار معاملات روز گذشته عربستان بورس این کشور ۷ درصد کاهش پیدا کرد که بزرگترین روند نزولی بورس عربستان از دسامبر ۲۰۱۴ میلادی به بعد محسوب می شود.

از «تورم ۱.۴ میلیون درصدی ونزوئلا تا پایان سال ۲۰۱۸» تا «سقوط سهام بورس عربستان به دنبال خط و نشان ترامپ»

این کاهش سقوط سهام بورس عربستان بعداز آن بوجود آمد که ترامپ قول داد در صورتی که دولت عربستان در این قتل دست داشته باشد، پاسخ شدیدی به ریاض خواهد داد. ترامپ گفت: این موضوع واقعا وحشتناک و منزجر کننده است. قصد داریم که واقعیت این ماجرا را مشخص کنیم و مجازات شدیدی در انتظار خواهد بود. جمال خاشقجی یکی از منتقدیدن محمد بن سلمان شاهزاده عربستان و خانواده سلطنتی بود که آخرین بار در دوم اکتبر لحظه ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شده است. دولت ترکیه مدعی است که این خبرنگار در داخل سرکنسولگری شکنجه شده و بعد از آن به قتل رسیده و سپس مثله شده است. بر همین اساس بسیاری از سرمایه گذاران به نشانه اعتراض در کنفرانس سرمایه گذاری سرمایه عربستان شرکت نخواهند کرد.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
قیمت اصلی ارز در ایران در سال 95 معادل 6500 تومان بوده و الان معادل 12000تومان یعنی چه؟!
یعنی نسبت قدرت خرید مردم نسبت به کشورهای دیگر یا چیز دیگر!
اقتصاد دانهایی که نبض خارج را می گیرند و نسخه برای اقتصاد بیمار ما می نویسند.
سی سال است کشور را بدبخت کرده اند
ایران هم مثل ونزولا میشه.یکم صبرکنید_
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
فعلا ملت داغن نمیفهمن.زمانی میفهمن که دیر شده
در پاسخ به " ناشناس" ، دوست عزیز کدام اقتصاددان؟! مگر تصمیمات در این کشور بر اساس نظر اقتصاددان اتخاذ می شود؟ شما در خوابید عزیز برادر! هیچکس سرجای خود نیست. تنها چیزی که اهمیت ندارد نظرات علمی است. همه تصمیمات را غیراقتصاددان ها می گیرند و یکی از دلایلی که کشور به این روز افتاده مدیریت افرادی است یک کلمه اقتصاد بلد نیستند و اصولا رشته تحصیلی آنها اقتصاد نیست. شما یک نگاهی به دور و بر خود بیاندازید کدامیک از مدیران ارشد سازمانها و دستگاهای اقتصادی، مدرک تحصیلی معتبر در رشته های مرتبط اقتصادی از دانشگاههای معتبر دارند؟! اغلب رشته های غیر مرتبط دارند و بعدا به لطف انواع و اقسام واحدهای دانشگاهی، الان ادعای دکتری دارند!!!
بعد از ونزولا، مدال نقره تورم مال خودمانه و افتخارش باید به نام دولت تدبیر و کلید ثبت بشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر