بازدید 2456

فقدان نظریه پردازی در کشور مشهود است

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مشهود بودن فقدان نظریه پردازی در کشور گفت: این امر به ساختار آموزشی باز می گردد و برخی از اساتید و اعضای هیات علمی، رسالتشان را در آموزش نظریات سایرین می پندارند.
کد خبر: ۸۴۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 15 October 2018

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مشهود بودن فقدان نظریه پردازی در کشور گفت: این امر به ساختار آموزشی باز می گردد و برخی از اساتید و اعضای هیات علمی، رسالتشان را در آموزش نظریات سایرین می پندارند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در نشست بررسی کرسی های نظریه پردازی ، نقد و نظر در دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: بر اساس ارشادات دین مبین اسلام و تاکیدات مقام معظم رهبری، هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره در سال 1382 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد.

وی گفت: هدف اصلی از راه اندازی این هیات، ‌حمایت از گسترش کمی و کیفی برگزاری کرسی ها در حوزه های مختلف علمی و مساعدت مؤثر در بسط آزاد اندیشی و شکل گیری جنبش ملی نقد و نظریه پردازی در ایران است.
خسروپناه افزود: تدوین برنامه ها، سیاست های اجرایی، آیین نامه ها و دستورالعمل ها و فراهم کردن زمینه لازم برای تحقق اهداف کرسی های علمی نظریه پردازی، نقد و مناظره در راستای تولید علم و ترویج آزاد اندیشی در حوزه علوم انسانی و معارف دینی از جمله اهداف دیگر این هیات به شمار می رود.

این مسئول ادامه داد: دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نیز مشتمل بر کرسی های پنجگانه علوم رفتاری، هنر و معماری، علوم اجتماعی، علوم عقلی و علوم نقلی است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت ویژه از مباحث روشمند و قابل داوری و تبدیل آن به تجربه انباشته و جمع بندی شده، زمینه سازی ویژه برای نهضت تولید و عرضه نظریه ی اسلامی در علوم انسانی، تخصصی کردن گفت وگو های فرهنگی و ایجاد فرصت رسمی و علمی و قانونی برای عرضه ایده ها و نقد و کالبدشکافی آن ها از سیاست های این هیات است.

وی ادامه داد: نهادینه سازی اندیشه و بیان و امکان تبادل آرای علمی با رعایت اخلاق و منطق گفت و گو و قانون اساسی، کاستن از تنش ها و بحران های فرهنگی و مهار غوغاسالاری، عوام زدگی و عوام فریبی در مباحث فرهنگی و دینی در سطح دانشگاه، تشویق نخبگان و مراکز علمی کشور به ارایه نظریات پژوهشی، پاسخگویی به نیازهای فکری و معرفتی و اطلاع رسانی در مسایل علمی و فرهنگی مورد توجه دانشگاهیان و جمع بندی علمی مباحث مهم به منظور رشد فرهنگی جامعه از دیگر سیاست های این هیات به شمار می رود.

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: طی چهار سال گذشته 2هزار و 500 کرسی ترویجی در کشور برگزار و تا کنون 41 نظریه نوآوری مصوب شده است.

وی گفت: هر چند که ساختار آموزشی کشور به دلیل عدم پژوهش محوری فرصت اندکی برای اندیشیدن اعضای هیات علمی می دهد اما معتقدم اساتید با قناعت ورزی می توانند در کنار آموزش اقدامات پژوهشی نیز انجام دهند.

خسروپناه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود آزادی در کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود: طی این دو سال اخیر تاکنون هیچ نهادی فردی را بازخواست و احظار نکرده است و اعضای هیات علمی در این کرسی ها به راحتی مطالبشان را بیان می کنند.

وی با تاکید بر لزوم دارا بودن دانش تولید نظریه پردازی یادآور شد: برخی زحمت تولید علم به خودشان نمی دهند و حرفی برای گفتن ندارند و بر همین اساس نیز ادعای نبود آزادی را بیان می کنند.

خسروپناه اظهار داشت: برخی نیز روحیه نقد کردن به صورت غیرسیستماتیک دارند به گونه ای که اشکالات را به صورت علمی بیان نمی کنند و راهکاری نیز ارایه نمی دهند.
وی با بیان اینکه این امر ناشی از ضعف فرهنگی بوده و به طور حتم با آیین نامه و بخشنامه برطرف نمی شود، یادآور شد: ساختار دانشگاه های مطرح دنیا به شصورت تولید نظریه است چرا که تامین مالی آن موسسات علمی توسط خودشان و هیات امنا صورت می پذیرد.

خسروپناه با تاکید بر اینکه ساختار آموزش عالی کشور به شکل نظریه پردازی نیست، اظهار داشت: دانشگاه های مطرح دنیا ماموریت محور یا طرح محور بوده و تامین مالی آنها از جانب دولت ها و حکومت ها انجام نمی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی