بازدید 15777

عربستان در ماجرای «خاشقجی» از چه راه‌هایی می‌تواند آمریکا را تهدید کند؟

پس از آن که سرانجام دونالد ترامپ به ماجرای قتل خاشقجی واکنش نشان داد و گفت، اگر عربستان سعودی مسئول قتل وی باشد، سزاوار تنبیهات سخت است، پادشاهی عربستان تهدید کرده است، هر نوع تحریمی که علیه این کشور از سوی غرب وضع شود، تلافی‌ خواهد کرد.
کد خبر: ۸۴۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ 15 October 2018

پس از آن که سرانجام دونالد ترامپ به ماجرای قتل خاشقجی واکنش نشان داد و گفت، اگر عربستان سعودی مسئول قتل وی باشد، سزاوار تنبیهات سخت است، پادشاهی عربستان تهدید کرده است، هر نوع تحریمی که علیه این کشور از سوی غرب وضع شود، تلافی‌ خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، این تهدید عربستان در روز یکشنبه و بعد از آن بود که بازار سرمایه این کشور در پی تحولات اخیر پیرامون قتل ستون نویس واشنگتن‌پست، به ‌شدت متأثر شده و 7 درصد در یک روز سقوط کرد. واکنش‌های بین‌المللی به قتل جمال خاشقجی طی یک هفته گذشته شدید بوده و بسیاری از کشورها و شخصیت‌های برجسته سیاسی خواهان برخورد جدی با عربستان بر سر این ماجرا شده‌اند؛ اما تهدید عربستان به تلافی‌جویی تا چه حد عملی است؟

عربستان سعودی از برتری و امتیاز ژئوپلیتیک و اقتصادی در برابر غرب برخوردار است. اگر تنش‌های این کشور با غرب و آمریکا بالا بگیرد، برای ایجاد فشار اقتصادی از این نظر برتری دارد. ذخایر غنی نفتی این کشور ـ که گفته می‌شود بالغ ‌بر 260 میلیارد بشکه را شامل می‌شود ـ بزرگ‌ترین اهرم فشار این کشور است.

تهدید عربستان بر سر ماجرای «خاشقجی» تا چه حد عملی است؟ / افزایش فهرست تحریم کنندگان سرمایه‌گذاری در عربستان

بنا به گفته برخی تحلیلگران، اگر عربستان بخواهد تلافی‌ کند، اولین اهرم کاهش تولید نفت این کشور است که اکنون حدود 7 میلیون بشکه صادرات در روز را شامل و گفته می‌شود، این امر می‌تواند بهای نفت را از 80 دلار به بالای 200 دلار در هر بشکه برساند که تقریباً دو برابر بیشترین بهای نفت در تاریخ در سال 2008 یعنی 147 دلار در هر بشکه است.

این امر علاوه بر افزایش بهای سوخت در سرتاسر جهان و به ‌ویژه در غرب، تأثیر مستقیمی بر بهای سایر کالاها نیز خواهد گذاشت و در حمل‌ونقل نیز اثرات خود را به ‌سرعت نشان می‌دهد.

همچنین اهرم فشار دیگر عربستان به ‌ویژه بر روی آمریکا مربوط به خریدهای کلان تسلیحاتی این کشور است که به گفته دونالد ترامپ، منجر به ایجاد اشتغال در سطحی وسیع برای آمریکا می‌شود. عربستان بعد از هند بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات است که 61 درصد از این واردات مستقیم از آمریکاست.

سال گذشته با عقد قراردادهای مختلف جمعاً به مبلغ بیش از 17 میلیارد دلار عربستان بزرگ‌ترین مشتری تسلیحات آمریکایی بوده و این جریان با توجه به عقد قرارداد 110 میلیارد دلاری سال گذشته میان دولت ترامپ و آل سعود، به نظر ادامه خواهد داشت و ترامپ نیز رسماً در مصاحبه روز گذشته خود بیان کرده که در پی فشارهای اخیر قصد ندارد این قرارداد را لغو کند.

جنرال الکتریک، بوئینگ، لاکهید مارتین و اکسان موبایل از جمله شرکت‌های بزرگ آمریکایی هستند که از افزایش تنش‌ها متضرر خواهند شد.

صرف‌نظر از این موضوعات اقتصادی عربستان از مسیر موضوعات امنیتی نیز قادر است تا حدی بر آمریکا و غرب فشار آورد که نمونه آن را باید موضوع تحقیق و تفحص در شرکت امنیتی BAE سیستم در دوران نخست‌وزیری تونی بلر در بریتانیا دانست که درنهایت بلر گفت عربستان تهدید کرده در صورت ادامه این داستان، همکاری اطلاعاتی خود بر سر حملات تروریستی را با بریتانیا قطع می‌کند.

همچنین ایالات‌متحده به همکاری عربستان در منطقه برای مقابله با ایران نیاز بسیاری دارد و استراتژی آمریکا در اوضاع کنونی نزدیک نگاه‌ داشتن عربستان در بیشترین حد ممکن برای احاطه کردن فعالیت‌های ایران است.

با همه این‌ها عربستان سعودی همچنان فشارهای سیاسی و اقتصادی زیادی را در یک هفته گذشته متحمل شده و به ‌اندازه خود هزینه‌های زیادی بر سر این قتل پرداخته؛ هزینه‌هایی که همچنان ادامه خواهد داشت.

تهدید عربستان بر سر ماجرای «خاشقجی» تا چه حد عملی است؟ / افزایش فهرست تحریم کنندگان سرمایه‌گذاری در عربستان

پیش ‌از این، بسیاری از شرکت‌ها و رسانه‌ها حضور در اجلاس سرمایه‌گذاری پیش روی به نام «داووس صحرا» را که قرار است 23 اکتبر در ریاض برگزار شود، تحریم کرده‌اند و فهرست این تحریم در حال اضافه شدن است. این اجلاس قرار بود نقش عربستان در اقتصاد جهانی را پررنگ سازد.

در آخرین تحولات، «جیمی دیمون» مدیر اجرایی نهاد مالی «جی پی مورگان» و «بیل فورد» مدیرعامل شرکت فورد اعلام کرده‌اند که این اجلاس را تحریم خواهند کرد و در آن حضور نخواهند داشت.

پیش‌ از این، تعداد دیگری از تجار و سرمایه‌گذاران در شرکت‌های بزرگ این اجلاس را تحریم کرده بودند از جمله: مدیرعامل شرکت اوبر «دارا خسروشاهی»؛ مدیر اجرایی شرکت ویاکام «باب باکیش»؛ میلیاردر بنیان‌گذار AOL «استیو کیس»؛ صاحب‌امتیاز نشریه لس‌آنجلس تایمز «پاتریک سون شیونگ»؛ مدیرعامل شرکت HP «جوآنا پاپر»؛ مدیرعامل شرکت Thrive Global «آریانا هافینگتون».

به ‌غیر از این شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران تعدادی از رسانه‌های بزرگ دنیا نیز این اجلاس را تحریم کرده و به پوشش خبری آن نخواهند پرداخت از جمله: بلومبرگ؛ سی‌ان‌ان؛ سی‌ان‌بی‌سی؛ اکونومیست؛ فایننشیال تایمز؛ نیکه‌ای ژاپن و نیویورک‌تایمز.

گفتنی است، فشارهای سیاسی بر عربستان سعودی در پی قتل جمال خاشقجی با این تحولات وارد مرحله جدیدی شده و واکنش مقامات سعودی به تهدید نیز در پی همین افزایش فشارها از سوی نهادهای مختلف در سراسر جهان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
به ترکیه اعتماد نکنید
یه روزنامه نگار چیزی نیست که عربستان خودش رو به خطر بندازه
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
چرا خودت را به کوچه چپ می زنی؟ نگران نباش امریکا و اروپا فقط دارند ادا درمیآرند هر باشه کلی دارن سر سفره حقوق بشر می خورن باید یه توپ تشری بزنن.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
خاطر جم قتل این خبرنگار ماس مالی می شه می ره. فقط چاره اش اینه سر کیسه رو عربستان شل کنه. مگه دانش آموزان یمنی کشتن اتفاقی افتاد از کسی حرفی شنیدین.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
دور از جان شما و همه انسان ها ،اگر پدر یا برادر شما به جای ایشون بود هم همین حرف رو میزدید؟؟
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
شهید جمال قاشقچی به طور مظلومانه و ناجوانمردانه ایی توسط آل سعود به شهادت رسید ما اگر از داعش و القاعده به خاطر جنایاتشان گذشت کنیم از آل سعود به خاطر این جنایت نخواهیم گذشت قطره قطره خون این شهید راه آزادی به خروش درخواهد آمد و بنیان حکومت آل سعود را با خود خواهد برد این جنایت آل سعود با آب زمزم و کوثر هم پاک نخواهد شد اگر آل سعود پیکر مثله شده این شهید
را جهت خاکسپاری به ایران تحویل ندهد قطعا با موشک های سجیل و شهاب ۴ مانند هزاران تن آجر بر سرشان خراب خواهیم شد
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
آفرین به این وجدان کاری شما
بله درست می فرمایید.عربستان که بخاطر ی خبرنگار خودش رو توی دردسر نمیندازه،این کار فقط توسط ترکیه یا قطر صورت گرفته و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
زینال مثل اینکه دچار توهم شده اید برو یک کمی بخواب حالت جا بیاد.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
با نظر زیبای آقای زینال بندری موافقم ما نباید گریبان آل سعود را به خاطر این جنایتشان رها کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
درد نبینی زینال کلی خندیدم :)))))))
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
زینال بندری هرچه زدی جنسش خوب بوده.؟
باج دادن
امریکا فقط قصدش دوشیدن این گاو شیرده است و بس..
حالا ترکیه هم احساس می کند می تواند بدوشد این گاو را..
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
آمریکا کشوریه که بخاطر پول از خون ۳۰۰۰نفر از اتباع خودش گذشت و دست عربستان سعودی رو در حادثه ۱۱سپتامبر نادیده گرفت حالا فکر میکنید واقعا بخاطر کشته شدن یک نفر خبرنگار سعودی از منافع اقتصادی ارتباط با سعودی میگذره
از ۱۹نفرعوامل ۱۱سپتامبر ۱۵نفرشون اهل سعودی بودند ولی دادگاه عدل آمریکایی ایران رو به پرداخت شش میلیارد دلار خسارت به بازماندگان این حادثه محکوم کرد
از طرف دیگه همین چند روز پیش بود که ترامپ اعلام کرد که سعودی‌ها ۲هفته هم بدون حمایت آمریکا دوام نخواهند آورد.فقط کافیه آمریکا اعلام کنه که دیگه از سعودی‌ها حمایت نمیکنه تا در کمتر از دوهفته سقوط کنند
سعودی خط و نشون کشیده که بازار نفت رو به هم میریزه و یا اینکه از چین و روسیه سلاح میخره یا با ایران نزدیک میشه ولی سعودی نمیتونه هیچ کدوم از این کارهارو انجام بده ، فقط کافیه آمریکا سوخت‌رسانی هوایی به هواپیماهای سعودی در جنگ یمن رو قطع کنه تا در کمتر از یک هفته عربستان و امارات توسط حوثی ها اشغال بشه ولی آمریکا هم چنین کاری نمیکنه و دست از حمایت از سعودی‌ها برنمیداره .در این شرایط هم نه چین و نه روسیه جای خالی آمریکارو در فروش سلاح به سعودی رو پر نمی‌کنند و در صورت ندادن سلاح از طرف آمریکا ،اونها هم به سعودی سلاح نخواهند فروخت ،و ایران هم هرگز اجازه نزدیک شدن سعودی به خودش رو نمیده و حتی اگر بتونه از این فرصت برای سقوط آل سعود استفاده می‌کنه
در شرایط فعلی همه رجز خونیهای سعودی‌ها هیچ اهمیتی نداره و از طرف آمریکا هم هیچ تهدیدی متوجه سعودی‌ها نیست بجز تهدیدات مالی به صورتی که مثلاً فاکتور خریدهای ۱۱۰میلیاردی بن سلمان ۲۲۰میلیارد صادر بشه که به این صورت هم مشکل بن سلمان حل میشه و هم ترامپ به کاسبی خودش میرسه،احتمالا در تماس پدر بن سلمان با اردوغان هم هزینه شیطنت این بچه از طرف باباش پرداخت شده و. بزودی همه چیز حل و فصل میشه
در کل خون خاشقجی برای آمریکا هیچ اهمیتی ندارد و سعودی‌ها هم بدون آمریکا دوهفته که هیچ ، دوساعتم دوام نمیارن چه برسه که بخواند نفت ۲۰۰دلاری بفروشند.ولی ی نکته مهم:ح
حامیان داخلی آمریکا و کسانیکه در ایران به این آمریکای گرگ صفت لباس بره میپوشونن و نشون مردم ایران میدند واقعا چه. فکری میکنند و چه هدفی دارند؟
مردم. ،. از خودتون و از این دلدادگان داخلی آمریکا بپرسید چرا اینقدر تفاوت وجود داره بین آمریکای واقعی و آمریکای معرفی شده توسط برخی آقایون ظاهراً ایرانی؟
ال سعود بدون اجازه امریکا اب هم نمی خورد.
این ترور کار قطر بود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
اسمت را یادت رفته درستش کنی محمد از سعودی خخخخخخخخ
نه کار قطر نیست قطریها باهوشتر از این حرفان این حماقت فقط و فقط از سعودیها ساختس
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
شایدم ترکیه و...
در کل جنایتی که داخل کنسولگری سعودی و در جلوی چشم سرکنسول سعودی انجام شده کار هرکسی میتونسته باشه بجز خود سعودیها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
کار حاکم نادان عربستان
تهدید آمریکا توسط عربستان !!!!!؟؟؟؟؟؟!

از تابناک بعید بود.
عربستان نتونسته از پس یمن بربیاد حالا صحبت از تهدید آمریکا میکنید !!!
عربستان در حدی نیست که بخواد سایر کشورها و به خصوص ایالات متحده آمریکا رو تهدید کنه. اگه آمریکا اراده کنه عربستان ظرف 6 ماه به خاک سیاه میشینه. الان به نظرم بهترین فرصت هست که ایران از این ماجرا استفاده کنه و خودش رو به آمریکا نزدیک کنه. اگر هم عربستان هوس شیطنت به سرش زد و صادرات نفت خودش رو کاهش داد ، ایران میتونه با افزایش تولید ، اون رو جبران کنه. هرچند که عربستان به شدت به صادرات نفت وابسته هست و اگه تولید خودش رو کاهش بده ، مدت زیادی دوام نمیاره و کاهش صادرات براش به منزله خودزنی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
شاه هم به آمریکا نزدیک بود،،عاقبتش رو دیدیم.آل سعود هم به آمریکا نزدیک هست،عاقبتش رو ببینیم.دیگه پیشنهاد نزدیک شدن ایران به آمریکا جالب نیست
مکه و مدینه مهمترین شهرهای جهان برای مسلمانان در عربستان هستند و نمیشه عربستان رو تحریم فلج کننده کرد.
عربستان برای خیلی از مسلمانان قبله و مراد اونهاست و تحریم عربستان یعنی جنگ با مسلمانان
نفت اگر ۲۰۰ دلار شود مطمئنا مردم آمریکا براشون قاشقچی مهم نیست و باک بنزین خودروی اونها مهمتر هست
عربستان کشوری نیست که بشه بسادگی با اون جنگ کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
شما احیانا اهل عربستان یا امارات نیستید
متاسفانه....عربستان سعودی ضعیف تر از این حرفهاست! اگر آمریکا و اسرائیل پشتش نباشند!
عربستان خائن تر از انیست که از حرف جلوتر برود، کودتا در عربستان فقط با یک شام سفیر امریکا با شیوخ عربستانی با بردگی کامل در ظرف یکساعت به وقوع خواهد پیوست و سلمان و بن اش باید بروند مغرب که در امان باشند، اگر برای انگلیس و کانادا شاخ و شونه کشید به پشتیبانی و حمایت عمو سام و خاله ترامپ بود وگرنه اینا تو خونشون هم امنیت ندارند و شیرهای نفتشان از امریکا کنترل میشود.
امریکا هم غلط میکند، چون هیچ برده ای مثل ال سعود پیدا نخواهد کرد که مترسک ایران باشد و عربستان را در حد مترسک برای ایران و چماق برای اعراب میخواهد، چون وقتی اسراییل از ایران واهمه دارد عربستان که فقط برای عوعوی شبانه خوبست
کسی اصلا فکر این رو میکرد که همچنین مشکلی توسط عربستان و بصورت بسیار احمقانه ایجاد بشه
پس هرگز و در هیچ شرایطی نباید صد در صد نا امید بود

ما هیچوقت از کار خدا سر در نخواهیم اورد چون فکر ما بسیار محدود است

خدا گر ز حکمت ببندد دری
ز رحمت گشاید در دیگری

و اگر بر تو ببندد همه ره ها و گذرها
ره پنهان بنماید که کس ان راه نداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
در عالم سیاست هیچ چیزی اتفاقی و تصادفی نیست .
برای غرب تجارت تسلیحاتی مهم است هزاران خاشقچی هم کشته شود برای غرب و مخصوصا آمریکا نه مهم است ونه اهمیت دارد اینها همه بازیهای سیاسی است که مثلا غرب در اذهان عمومی تصویری از دمکراسی و حقوق بشر بیندازد و کار خود را که همانا چپاول کشورهای اسلامی است ادامه دهد اگر این به اصطلاح خادم حرمین شریفین این 110میلیارد دلار را در کشورهای اسلامی سرمایه میکرد و اسلحه برای کشتار مسلنانان نمی خرید جهان اسلام گلستان میشد ولی افسوس جناب شیوخ عرب به جای عقلانیت سرمایه ها را به جیب آمریکا و غرب می ریزند و کارشان کشتن مسلمانان است مباحث اخیر در مورد قتل خاشقچی نیز چند روز دیگر فراموش خواهد شد و این بگو مگوها فریب اذهان عمومی است اینها همشان دستشان در یک کاسه خونین است و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
هدف آمریکا تجزیه عربستان بود که با این 110 میلیارد به تعویق افتاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
درست میفرمایید؛ فقط مشکل اینجاست که عربستان هم 1979 کاملاً شارژ شده و حالا باید از اون سلاحها به اشکال مختلف استفاده کنه، مثل یه جنگ تحمیلی
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
کاملا صحیحه
کشورهای غربی خیلی وقته که دنبال بهانه ای بودن تا رژیم عربستان رو تغییر بدن و گروه دیگه ای رو سرکار بیارن و البته با همون شرح وظایف روسای قبلی اما با تیپ و قیافه به روز و شیک. حالا هم دارن دونه دونه گام های عملی رو برمیدارن.پرونده 11 سپتامبر، قتل این خبرنگار و چن تا بهانه دیگه و بعد تیر خلاص به آل سعود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
درسته ولی این بار کار از دستشون در خواهد رفت
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
بععععععله.کاملا درسته
مثلاً در مورد ۱۱سپتامبر عربستان رو بدجور گوشمالی دادند و بخاطر دخالت ۱۵نفر از اتباع سعودی در اون حادثه ایران رو ۶میلیلرد دلار جریمه کردند
مکرو ومکر اله واله و خیر ماکرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
صدق الله العلی العظیم

احسنت
هنوز جسد پيدا نشد چطور مخالفين عربستان سعودى بقين پيدا كردن كه ايشان به قتل رسيد و جسدش مثله كردن ؟؟؟
خاشقجی اهرم نرم امریکا برای فشار بر عربستان بود...حالا که عربستان آن را برداشته باید منتظر تقابل آنها در بعضی از زمینه ها بود...و در اینده قطعا روابط عربستان با امریکا به شرایط قبلی خود بر نخواهد گشت...
اولا عربستان با همه این اهرمهایی ک در اختیار داره هیچ کاری نمیتونه بکنه وهمگی از سر بلوف هست.
دوم اینکه هرگز به ترکیه ومخصوصا اردوغان نباید اعتماد کرد..این مرد سیاستش چرخش 180 درجه ای هست اینم مثل ترامپ با معامله پشت پرده با عربستان قضیه خاشقچی رو خاتمه میدن .اردوغان بارها در چنین شرایطی امتحانشو پس داده
اين گاو شيرده هنوز شير ميده خوبم شير ميده و براي سلاخي زود است
تا زمانی که مردم عربستان رفاه اقتصادی و امنیت جانی و مالی داشته باشند حکومت ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه در جهان اسلام موقعیت ویژه ای دارند که به نحوی همه کشورها به آنها توجه دارند.
خیلی این بحث خاشاقچی را جدی نگیرید عربستان وآمریکا در مسئله 11 سپتامبر که بیشتر اتباع عربستانی بودند رابطشون شکر آب نشد به خاطر این مسئله هم نخواهد شد بالاخص در دوران ترامپ تاجر و کاسب سود
تهش چی میشه
کم کم از تعداد نظرات مخاطبین تابناک داره کم میشه.


منفی و مثبت ها را برگردون تا دیر نشده
اعتماد مخاطبین به تابناک رو به کاهش است
سانسور نظرات با شدت بیشتری نسبت به قبل ادامه داره.

تا دیر نشده فکری کنید.
جریان اطلاعات آزاد هیچ ضدیتی با خواسته های بحق مردم ندارد و برعکس ، سانسور اطلاعات و اخبار موجب بی اعتمادی و کاهش اعتماد خواهد شد
چیزی را که سالها برایش زحمت کشیدی تا به آن برسی را طی یک ماه از کف دادی ؛ اعتماد مردم
ممنون تابناک جون چند وقتی است که هر مطلبی را می نویسیم منتشر می فرمایید. در 14 سال اخیر برای بنده سابقه نداشته یکی از کامنتهایم منتشر بشود. احتمالا ایراد فنی بوده یا چیزی دیگه که بنده مطلع نیستم
عربستان هیچ غلطی نمی تواند بکند آمریکا و غرب به دنبال بهانه ای هستند که مثل موش مرده حاکمان عربستان را بیرون بندازند و پولهایشان را بالا بکشند و دست نشانده ی تازه نفس بیاورند
و مکروا و مکرالله والله خیر الماکرین.
جرج بوش آمد و گفت نظم نوین جهانی ایجاد خواهیم کرد و خاورمیانه جدید.
حادثه 11 سپتامبر رو راه انداختند ( کار عربستان هم نبود بلکه در اصل کار خودشون بود تا به بهانه آن به خاورمیاه حمله کنند) حمله کردند و افغانستان و سپس عراق را اشغال کردند و سرمست شدنداما بعد از 7000 میلیارد دلار هزینه هیچی دستشون نیست.
اون زمان رفتار کاندولیزا رایس زمان جرج بوش پسر را یادتان هست؟ اگر اون یادتن نیست ، همین چند وقت پیش رفتار نیکی هیلی را یادتان هست. همه با سرشکستگی رفتند و رو سیاهی به ذغال ماند و عاقبت کار به سود ایران شد.
الان هم مکر خدا دارد کار می کند. جان بولتون و ترامپ هنوز داغ هستند و منافق ها دلشون به اونها گرمه همونطور که قبلا دلشون به صدام گرم بود. ترامپ باعث شد که همه دنیا علیه امریکا متحد بشوند. ترامپ با کشورهای امریکا ( پیمان نفتا) کشورهای اروپا ( ناتو) ژاپن و کره و چین و روسیه و ترکیه و همه درگیر شده است. الان اروپا و روسیه و چین و دیگران به فکر استقلال از امریکا افتاده اند و برای جایگزین کردن دلار دست به کار شده اند. الان هم اگر عربستان با امریکا درگیر بشه و این کار رو بکنه کمر امریکا می شکنه چون اقتصاد امریکا ورشکسته است و به ضرب و زور دلارهای بدون پشتوانه شان سرپا هستند. 21 تریلیون دلار بدهی دارد. فکر می کنم خداوند به دست همین ترامپ ابله ، نسخه امریکا را خواهد پیچید انشاء الله. هر چه سر عربستان و امریکا بیاید نتیجه اعمال خودشان و حقشان است.
مثل اینکه گاو شیرده سریعا باید دست به جیب شود تا هوس گوشت نکرده اند
من هنوزم میگم . کار کاره انگلیسی هاس.
خاشقجی در سفارت آمریکا است و این جواب به پاسخ محمدبن سلمان که تمدن عربستان را به روی دونالد ترامپ آورد است اینجوری دارن بن سلمان رو ادب می کنند. و از این خاشقجی کمال استفاده علیه عربستان و فشار بر آن میکنند.
همه اش الکی هیچ کاری ب عربستان ندارند مگه صدام جندین هزار کرد مظلوم با شیمیایی خود همین ها شهید کرد چیزی بهش گفتن تا وقتی که نفت هست خبری نیست
بازی سیاسی
ترکیه در جبهه ایران و روسیه بازی میکنه و البته گاها هر غرب ولی عربستان کاملا در کنار آمریکا بود لذا اردوغان میخاد عربستان و امریکا رو به جون هم بنداز این یه نقشه کاملا حساب شده است امروز هم خبر بمبگذاری در سفارت ایران در ترکیه منتشر شد به نظر من کار اردوغانه توی آنکارا علیه کشورهای منطقه اتاق فکری شکل گرفته با محوریت اردوغان مواظب باشیم
واقعا بنظر خودتون عربستان جرات اینکارو داره اونم با ترامپ خخخخ
بجان خودم سه سوته بن سلمان رو سرنگون میکنن و یا دستکم نتونن همچین کاریو کنن با همون یه پایگاه هوایی عربستان و اشغال میکنن
در اینجا یک همکلاسی در دوره آموزشی داشتم که از عربستان آمده بود و میگفت عربستان مثل سگ از ایران میترسد
و هرگز جرات حمله به ایران را ندارد و در صورت جنگ نیمی از مردم از دولت عربستان حمایت نخواهند کرد و نیم دیگر هم بسیار از ایران میترسند
برام جالب بود که یک روزنامه نگار عربستانی در کشور خودش نمیتونه از آمریکا و زیاده خواهی هاش در برابر کشورش بنویسه، به همین خاطر به آمریکا مهاجرت میکنه تا بتونه توی آمریکا از زیاده خواهی های ترامپ بنویسه!!
امروز عربستان شکننده تر از قبل است بحران کسب قدرت و درگیری به ظاهر خاموش بین شاهزادگان این کشور را با بحران جدی درگیر کرده است و اگر نبود منافع آمریکا و اسراپیل و حمایت آنها از این کشور مسلماْ با وجود جنگ یمن از هم فرو می پاشید و وای به حال روزی که عربستان نتواند منافع آمریکا را تامین کند که در آن صورت بقایایی از آل سعود برجای نخواهد ماند و لذا تا هنگامی که نفت است و آل سعود دست بوس آمریکا و بی تفاوتی و سنگ دلی جامعه عرب این داستان به همین منوال ادامه خواهد داشت.
ترامپ خاشقجی راطعمه کرد تابیشترازعربستان باج گیری وبه زبان خودش شیردوشی کند.اولین مبلغ راهم دریافت کردکه درخبرهاآشکارابازبان ترامپ بیان شدحرفهایی که زده می شودجهت گول زدن افکارعمومی ازیک طرف ترس وتهدید ازطرف دیگرشیردوشی ولیعهد عربستان را به گاوشیری شبیه کرده است البته پس ازدوشش مانندصدام کلکش را می کند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس