بازدید 15110

نامه محسن هاشمی به مهدی کروبی

پیرو انتشار نامه حجت الاسلام مهدی کروبی به اعضای مجلس خبرگان رهبری در شهریور ماه گذشته و انتساب برخی مطالب به آیت الله هاشمی رفسنجانی، محسن هاشمی وصی آیت الله هاشمی رفسنجانی در نامه ای کوتاه و خصوصی، به رییس پیشین مجلس شورای اسلامی، توضیحاتی را درباره مطالب مذکور ارائه کرد.
کد خبر: ۸۴۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 13 October 2018

به گزارش «انتخاب» پیرو انتشار نامه حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی به اعضای مجلس خبرگان رهبری در شهریور ماه گذشته و انتساب برخی مطالب به آیت الله هاشمی رفسنجانی، محسن هاشمی وصی آیت الله هاشمی رفسنجانی در نامه ای کوتاه و خصوصی، به رییس پیشین مجلس شورای اسلامی، توضیحاتی را درباره مطالب مذکور ارائه کرد که این نامه در هفته گذشته از طریق فرزند حجت الاسلام والمسلمین کروبی واصل شد و با صلاحدید خانواده کروبی، توسط رسانه نزدیک به ایشان منتشر گردید.

در متن این نامه آمده است:

بسمه تعالی
حضور محترم حجت الاسلام والمسلمین کروبی
سلام علیکم

احتراما، با مطالعه مرقومه اخیر حضرتعالی به مجلس خبرگان که در بخش هایی از آن نیز به آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاراتی شده بود، به عنوان وصی برای ادای حق ایشان جهت استحضار جنابعالی نکاتی را عرض کنیم. و البته با توجه به ارادت قلبی بنده به شما که در اواخر رژیم گذشته سالهای ۵۵ و ۵۶ در درس دینی دبیرستان از شما تلمذ می کردم، بسیار مطلوب تر بود که در این شرایط حصر و محدودیت قرار نداشتید تا امکان دیدار و گفتگوی حضوری فراهم می شد.

خوب می دانم که مخاطب نامه، مجلس خبرگان رهبری است و بنده در مقام پاسخگویی یا قضاوت و پاسخگویی در مورد محتوای کلی نامه نیستم و تنها به دلیل تکرار چند باره نام و نسبت هایی به آیت الله هاشمی رفسنجانی و با توجه به رحلت ایشان، خویش را موظف بر اساس مستندات در اختیار می دانم.

نخست در مورد شورای رهبری، همانگونه که در خاطرات ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ ایشان به وضوح و به دقت آمده است، و پیوست نامه تقدیم می کنم، آیات هاشمی رفسنجانی و خامنه ای هم در جلسات قبل و هم در جلسه مجلس خبرگان با جدیت و صراحت از شورای رهبری دفاع کرده اند اما بر اساس رای مجلس خبرگان، شورای رهبری رای نیاورد. و رهبری فردی به تصویب رسیده است. پرسش اینجاست که انتظار داشته و داریم که واقعا آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمانی که مجلس خبرگان بر خلاف نظر ایشان به شورای رهبری رای داده اند، چه کند؟!

دوم؛ در موضوع مدت دار شدن دوران رهبری بنا به مشروح مذاکرات ( پیوست) بعد از طرح موضوع و پیشنهاد کمیسیون مربوطه که توقیت یعنی مدت دار شدن دوران رهبری برای رهبری فرد غیر مرجع باشد، آیت الله هاشمی رفسنجانی بر خلاف مرقومه جنابعالی پیشنهاد توقیت برای مرجع تقلید را هم مطرح می نمایند. موضوع در جلسه صبح و عصر با بحث زیاد مطرح و بعد از قرائت نامه ای از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان کردن اینکه چون در جلسه صبح، حذف مدت دار بودن رهبری رای نیاورده است،‌ لذا نمی توان آن را مجددا به رای گذاشت، نسبت به کلیت اصل ۱۰۷ قانون اساسی با شرط مدت دار بودن دوره رهبری، رای گیری می شود که رای نمی آورد و پس از آن ناگزیر پیشنهادات مختلف نمایندگان به رای گذاشته می شود.اما هیچ یک واجد رای اکثریت نمی شود. ولی در نهایت حذف مدت دار بودن به رای گذاشته می شود و به تصویب می رسد. عملکرد آیت الله هاشمی به عنوان نایب رئیس و با حضور آیت الله مشکینی بعنوان رئیس، رویه اصولی و درستی بوده است.

و در نهایت در رابطه با رد صلاحیت ها در انتخابات سال ۱۳۷۱ نیز بخشی از پیگیری های آیت الله هاشمی رفسنجانی که در خاطرات ایشان ذکر گردیده و به پیوست آورده ام، به خوبی نشان می دهد که ایشان در چارچوب وظایف و اختیارات رئیس جمهور موضوع را پیگیری جدی نموده اند.

در خاتمه، سلامتی، عافیت و توفیقات الهی را برای جنابعالی آرزومندم.
محسن هاشمی رفسنجانی
١٤ شهریور ١٣٩٧

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر