بازدید 2421
۱
بازگشت به مسیر احمدی نژاد:

کپی برداری‌های دولت دوازدهم از دولت دهم

از همان روز‌های ابتدایی دولت یازدهم، مسئولین این دولت شروع به انتقاد از دولت دهم و عملکرد آن نمودند و در مدت چهار سال مدیریت خود بر کشور (دوره اول) تمام کار‌های انجام شده توسط دولت دهم را چه خوب و چه بد، کنار گذاشتند. حالا در دوره دوم دولت تدبیر و امید و با آغاز سال جاری، دولت شروع به پیاده سازی همان طرح‌های دولت دهم نموده است.
کد خبر: ۸۴۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱ 12 October 2018

کپی برداری‌های دولت دوازدهم از دولت دهماز همان روزهای ابتدایی دولت یازدهم، مسئولین این دولت شروع به انتقاد از دولت دهم و عملکرد آن نمودند و در مدت چهار سال مدیریت خود بر کشور (دوره اول) تمام کارهای انجام شده توسط دولت دهم را چه خوب و چه بد، کنار گذاشتند. حالا در دوره دوم دولت تدبیر و امید و با آغاز سال جاری، دولت شروع به پیاده سازی همان طرح های دولت دهم نموده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال 1392 بود که دولت تدبیر و امید حسن روحانی با رای مردمی بر مسند قوه اجرایی کشور تکیه زد. از همان روزهای ابتدایی دولت یازدهم انتقادات به دولت دهم و عملکرد آن آغاز شد. حتی تا سال های پایانی دولت یازدهم، حسن روحانی و وزرای کابینه آن در مصاحبه های خود اعلام می کردند که در تمام چهار سال گذشته مشغول آواربرداری از اقتصاد ایران بودند و وعده می دادند که در چهار سال بعدی آنچنان رونقی ایجاد کنند که حتی مردم نیازمند یارانه ماهانه نباشند. به هر صورت روزگار گذشت و نام حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردمی در 29 اردیبهشت ماه 1396 از صندوق های رای بیرون آمد. همه امیدوار بودند که خون تازه ای در شریان های کابینه دوم دولت تدبیر و امید تزریق شود و این کابینه با جوانانی پرتلاش و با ایده هایی نو جهت پیش برد اهداف کشور شکل بگیرد. با اعلام وزرا شوک بزرگی به کشور وارد شد. تقریباً کابینه همان کابینه دولت قبل بود و خبری جز یک مورد از جوان گرایی نبود.

دولت دوازدهم که شروع به کار نمود، اقتصاد کشور با نوسانات و تکانه های شدید ارزی رو به رو شد. تهدید آمریکا به خروج از برجام و بازگشت تحریم های دوباره ایران، آتش این شوک های ارزی را شعله ورتر کرد. تکانه های ارزی به سال جاری نیز کشیده و حتی افزایش نرخ دلار نیز شدیدتر شد.

در 20 فروردین ماه سال جاری بود که دولت برای مهار تکانه های ارزی، سیاست تک نرخی شدن دلار را اعلام کرد و عنوان نمود که از آن تاریخ به بعد قیمت هر دلار 4200 تومان می باشد و دولت هیچ نرخی دیگری به غیر از آن را به رسمیت نمی شناسد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وعده داد که همه نیازهای کشور را با همین نرخ 4200 تومانی تامین خواهد نمود. این اولین سیاست دولت دوازدهم بود که مشابه با سیاست های دوره احمدی نژاد اجرایی شد. در دولت دهم نیز عین همین سیاست اجرایی شده بود منتهی در آن زمان نرخ دلار 1226 تومان اعلام شد. محمود بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی در مورخه 7 بهمن 1390 با حضور در برنامه خبری ساعت 14 شبکه اول سیما دستور تک نرخی شدن نرخ ارز را صادر نمود و اعلام کرد که از شنبه مورخه 9 بهمن 1390 دلار با نرخ 1226 تومان عرضه خواهد شد. بهمنی گفت: کمیته ای از یک هفته پیش تشکیل شد و تا صبح پنجشنبه مشغول بود تا بر اساس قولی که داده بودیم، رقم تک نرخی ارز را اعلام کنیم و با محاسباتی که داشتیم مبلغ 1226 تومان را اعلام کردیم. بنابراین مسافران، دانشجویان و هر کسی که نیاز به منابع ارزی داشته باشد از این به بعد ارز را با این نرخ به روش صحیح و کنترل شده دریافت می کند.

به هر صورت سیاست تک نرخی کردن ارز آن هم با نرخ دستوری، چه درست و چه اشتباه در دوره احمدی نژاد پیاده سازی شده بود و عیناً همین نتایجی که در سال جاری اتفاق افتاد در آن دوره نیز اتفاق افتاده بود.

دومین سیاست مشابه و کپی برداری شده دولت دوازدهم از دولت دهم، راه اندازی سامانه نیما بود. سامانه ای که به منظور خرید و فروش ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی از 28 بهمن 1396 به صورت آزمایشی راه اندازی شد و در 3 اردیبهشت 1397 رسماً کار خود را آغاز نمود. با راه اندازی رسمی این سامانه، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه ای اعلام کرد که سامانه نیما همان پورتال ارزی دولت دهم است!

سومین سیاستی که مشابه با سیاست های دولت دهم می باشد و دولت برای دور زدن تحریم های نفتی به دنبال پیاده سازی آن است، عرضه نفت در بورس انرژی است. دولت در واقع با این سیاست به دنبال مشارکت بخش خصوصی جهت فروش بین المللی نفت است. تقریباً 7 سال پیش بود که دولت دهم برای اولین بار اقدام به فروش نفت ایران در بورس نفت نمود. درست در 22 تیر ماه 1390 بود که معاملات بورس نفت ایران در کیش با عرضه 600 هزار بشکه نفت خام سنگین منطقه بهرگان به صورت رسمی آغاز شد. در تمام این 7 سال هیچ اتفاقی در این بازار رخ نداد تا اینکه به تازگی دولت به دنبال عرضه نفت در بورس انرژی است!

چهارمین سیاست مشابه با دولت احمدی نژاد که این روزها دولت دوازدهم به دنبال اجرایی نمودن آن است، بازگشت یا احیای دوباره کارت های سوخت می باشد. کارت های سوختی که از سال 1386 تا سال 1394 به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و کنترل مصرف بنزین مورد استفاده بودند اما در دولت یازدهم و با انتقاداتی که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به این کارت ها نمود از چرخه خارج شدند. این روزها و با شدت گرفتن مصرف بنزین و قاچاق سوخت، دوباره دولت دوازدهم به دنبال احیای این کارت ها است! بماند که در این مدت و با کنار گذاشتن این سیاست دولت نهم، چقدر هزینه به کشور تحمیل شد.

این ها تنها بخشی از سیاست های دولت احمدی نژاد بود که دولت دوازدهم علیرغم تمام انتقادات به آن ها، دوباره آن ها را اجرا نمود یا به دنبال اجرا کردن آن ها است.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تا باد چنین بادا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل