بازدید 17217
پیمانه اقتصادی؛

از «جریمه در انتظار سودجویان بازار ارز ترکیه» تا «پیش بینی نهاوندیان از کف پایین آمدن نرخ ارز و دلیل کاهش قیمت»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند رو به کاهش نرخ ارز خدماتی، شاخص کل بورس ۷۶۶۵ واحد دیگر از دست داد، ارز خارجی منبع مطمئنی نیست؛ مردم جدی بگیرند، رونمایی از رمزارز نفتی ونزوئلا به‌طور رسمی، رشد بیش از حد قیمت مسکن به ضرر بازار است، مانع جدید تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی چیست، هر ۷۴ رویپه به یک دلار رسیده است، عربستان نمی‌تواند نفت ایران را جایگزین کند و رقم باورنکردنی کشف فرارمالیاتی در یک سال را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ 08 October 2018

از «جریمه در انتظار سودجویان بازار ارز ترکیه» تا «پیش بینی نهاوندیان از کف پایین آمدن نرخ ارز و دلیل کاهش قیمت»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند رو به کاهش نرخ ارز خدماتی، شاخص کل بورس ۷۶۶۵ واحد دیگر از دست داد، ارز خارجی منبع مطمئنی نیست؛ مردم جدی بگیرند، رونمایی از رمزارز نفتی ونزوئلا به‌طور رسمی، رشد بیش از حد قیمت مسکن به ضرر بازار است، بازار اوراق مسکن؛ رشد دسته‌جمعی «تسه»ها، مانع جدید تحویل خودروهای ثبت‌نامی چیست، هر ۷۴ رویپه به یک دلار رسیده است، عربستان نمی‌تواند نفت ایران را جایگزین کند و رقم باورنکردنی کشف فرارمالیاتی در یک سال را در بر دارد.

جریمه در انتظار سودجویان بازار ارز ترکیه

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: ترکیه آن دسته از فرصت طلبانی که از نوسان در نرخ ارز برای بالا بردن قیمت ها استفاده کنند را جریمه خواهد کرد. وی در جمع اعضای حزب AK گفت: مردم خود را در مقابل فرصت طلب ها رها نخواهیم کرد.

از «جریمه در انتظار سودجویان بازار ارز ترکیه» تا «پیش بینی نهاوندیان از کف پایین آمدن نرخ ارز و دلیل کاهش قیمت»

همچنین پیش از این هم رجب طیب اردوغان از مردم ترکیه خواسته بود که افزایش قیمت غیر عادی را در زمان بحران ارزی گزارش کنند تا مقامات این کشور در صورت لازم به این مغازه های یورش برند. اردوغان افزود: روی ترکیه  برای تمام اقسام سرمایه گذاری و حمایت باز است؛ اما از هیچ کشوری در بحبوحه بحران سقوط لیر تقاضای پول نکرده است. رییس جمهور ترکیه به اعضای حزب AK گفت: به وزرای خود دستور داده تا هیچ پیشنهاد مالی یا مشاوره ای را از شرکت «مکنزی» آمریکا دریافت نکنند و دولت متکی به توانایی های داخلی خود به جای آن است.

بانک مرکزی از روند رو به کاهش نرخ ارز خدماتی خبر داد

بانک مرکزی ضمن تکذیب افزایش نرخ ارز خدماتی تصریح کرد، نرخ اعلامی این بانک به شبکه بانکی بابت مصارف خدماتی، کاهش یافته است. مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی هشتم مهرماه به ایرنا گفته بود که مصارف ارز خدماتی (غیربازرگانی) احصا شده که برخی از این مصارف به صورت نقد (اسکناس) و برخی به صورت حواله قابل پرداخت هستند. 

شاخص کل بورس ۷۶۶۵ واحد دیگر از دست داد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، همانند سه روز کاری گذشته با کاهش ۷۶۶۵ واحدی معادل ۴.۱۶ درصد به رقم ۱۷۶ هزار و ۴۱۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۲۴۰ واحدی به رقم ۵۱ هزار و ۵۶۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت ۹۰۳ واحدی، عدد ۳۰ هزار و ۸۰۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۶۳۸ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۷۷۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۵۳۳ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۱۸۹ هزار و ۷۳۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۵۲۲۸ واحد کاهش  به رقم ۱۳۲ هزار و ۱۵۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۱۷۲۸۰ واحد کاهش همراه بود و عدد ۳۴۰ هزار و ۸۶۰ واحد را به نمایش گذاشت. روز گذشته، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) با 1233 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشت.

از «جریمه در انتظار سودجویان بازار ارز ترکیه» تا «مانع جدید تحویل خودروهای ثبت‌نامی چیست؟»

ارز خارجی منبع مطمئنی نیست؛ مردم جدی بگیرند

سفیر کشورمان در انگلیس گفت: مردم برای جلوگیری از هر ضرری اعلام رئیس بانک مرکزی که ارز خارجی منبع مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست را جدی بگیرند. حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در انگلیس در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به تصویب CFT در مجلس نوشت: «اقدام مهم مجلس شورای اسلامی در تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، همانگونه که پیش بینی شده بود شوک مثبتی به بازار ارز و سکه وارد کرد. با تحولات مثبتی که دیپلماسی ایران در دو سه هفته آینده در اروپا به دست خواهد داد،‌ انتظار می‌رود مردم عزیزمان برای جلوگیری از هر ضرری اعلام ریاست محترم بانک مرکزی را که ارز خارجی منبع مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست را جدی بگیرند». /ایسنا

رمزارز نفتی ونزوئلا به‌طور رسمی رونمایی شد

ونزوئلا به‌طور رسمی استفاده از رمزارز نفتی خود موسوم به پترو را آغاز کرد که طبق ادعای نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، نخستین رمزارز دارای پشتوانه دولتی و نفتی است. ونزوئلا که با بحران اقتصادی شدید روبه‌روست، در چند ماه گذشته برخی اصلاحات اقتصادی، از جمله افزایش قیمت سوخت، را آغاز کرده است.

از «جریمه در انتظار سودجویان بازار ارز ترکیه» تا «مانع جدید تحویل خودروهای ثبت‌نامی چیست؟»

رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که پترو برنامه اصلاحات اقتصادی وی را تقویت و اقتصاد جهانی رمزارزها را متحول می‌کند. به گفته وی، فروش رسمی پترو از ماه نوامبر امسال آغاز می‌شود و پشتوانه این ارز، نفت، گاز، الماس و طلاست. رمزارز یا ارز رمزی (به انگلیسی: cryptocurrency) یکی از انواع ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و به‌طور معمول به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود.

رشد بیش از حد قیمت مسکن به ضرر بازار است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه اگر قیمت مسکن افزایش یابد قدرت خرید متقاضیان نیز کاهش می یابد و‌ بازار مسکن کساد می شود، اظهار داشت: متاسفانه هر زمانی که کالایی گران می‌شود، مردم برای خرید آن اقدام می‌کنند، پس افرادی که نیازمند مسکن هستند، اقدام به خرید کنند. وی در پاسخ به این سئوال که اگر روند نزولی نرخ ارز ادامه یابد، قیمت مسکن نیز کاهش می‌یابد، گفت: نمی‌توان با قاطعیت در مورد رشد و یا کاهش قیمت مسکن اظهار نظر کرد. /فارس

بازار اوراق مسکن؛ رشد دسته‌جمعی «تسه»ها

هر ورقه تسه اسفند 95(تسه9512) دیروز با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 61 هزار و 989 تومان معامله شد. تقریبا تمام سررسیدهای اوراق در جریان معاملات دیروز بر خلاف سایر بازارهای موازی با رشد قیمت مواجه شدند. به‌طور کلی در چند روز گذشته شاهد تقابل روند قیمت‌ها در معاملات اوراق تسهیلات با بازارهای موازی نظیر سهام و ارز بودیم. موضوعی که در نوسان قیمت‌ها در روز گذشته نیز انعکاس یافت. در حالی که سهام، ارز و سکه طی معاملات دیروز به‌طور دسته‌جمعی با سقوط قیمت‌ها مواجه شدند، جریان سرمایه در معاملات اوراق تسهیلات تقویت شد و زمینه را برای رشد بهای سررسیدهای مختلف این اوراق فراهم کرد. گر چه تشدید روند نزولی قیمت در بازارهای موازی عامل رشد قیمت اوراق ارزیابی می‌شود اما همچنان شاهد نوسان بهای اوراق در کف 5 ماهه هستیم.

مانع جدید تحویل خودروهای ثبت‌نامی چیست؟

دنیای اقتصاد نوشت: مشکلات رخ داده در حوزه حمل‌و‌نقل باری کشور به نوبه خود بر کاهش سرعت تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان افزوده است. به گفته برخی نمایندگی‌های فروش خودروسازان، در حال حاضر خودروهای برخی مشتریان، پلاک شده و آماده تحویل است، منتها به‌دلیل مشکلات کامیون‌داران، حمل‌و‌نقل آنها به مقاصد مربوطه مختل شده است. این مشکل بیشتر به خودروهایی مربوط می‌شود که در سایت‌های شهرستانی خودروسازان به تولید می‌رسند، از جمله کاشان، تبریز و مشهد که ایران خودرو و سایپا در آنها سایت تولیدی دارند.

هند به دنبال توافق تهاتری یا روپیه در تجارت نفت با ایران است/ هر ۷۴ رویپه به یک دلار رسیده است

یک مقام رسمی هند که خواست نامی از او برده نشود، گفت، دولت این کشور احتمال تجارت نفت با ایران، روسیه و ونزوئلا را با رویپه یا تحت توافق تهاتری را مورد بررسی قرار داده است. این مقام رسمی گفت: احتمال انجام تجارت با روپیه یا تجارت تهاتری با کشورهایی مانند ایران، روسیه و ونزوئلا که هند از آنها نفت خام خریداری می کند می تواند مورد توجه قرار گیرد. همچنین «سورش پرابهو» وزیر بازرگانی، صنعتی و هواپیمایی در جلسه ای که روز پنج شنبه برگزار شد، احتمال ایجاد مکانیزم پرداخت رویپه-یوآن برای تجارت با چین مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و طرح پیشنهادی هر کشوری که علاقمند به تجارت به روپیه و یورو است، مورد قبول واقع می شود. ایده هند برای استفاده از رویپه یا نظام تهاتری در تجارت نفت با ایران، روسیه و ونزوئلا  به دنبال نزدیک شدن تحریم های آمریکای علیه ایران مطرح شده است؛ ضمن اینکه بالا رفتن قیمت نفت و کاهش ارزش روپیه منجر به سخت تر شدن فاینانس ها و تحت فشار قرار گرفتن صورتحساب واردات نفتی هند می شود. بر همین اساس هر ۷۴ رویپه به یک دلار رسیده که کمترین رقم برای پول هند در برابر دلار محسوب می شود. /اکونومیک تایمز

عربستان نمی‌تواند نفت ایران را جایگزین کند

محمدعلی خطیبی، کارشناس بین المللی صنعت نفت با اشاره به گفته‌های بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی درباره جبران کاهش تولید ۷۰۰ هزار بشکه ای نفت ایران در بازار گفت: این ۷۰۰ هزار بشکه کاهش تولید ایران فقط از سمت عربستان جبران نشده و توان جبران سعودی ها تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه بوده است و باقی آن را سایر اعضای اوپک و البته روسیه به عنوان توانمندترین عضو غیراوپک جبران کرده است. وی در گفتگو با مهر تاکید کرد: صادرات نفت ایران ۲.۸ میلیون بشکه در روز است که با توجه به توان تولیدی عربستان و سایر اعضای اوپک و حتی غیر اوپک جبران این حجم امکان پذیر نیست. به گفته این کارشناس بین المللی صنعت نفت، هدف آمریکا جبران کاهش تولید نفت ایران در بازار به منظور کاهش قیمت نفت بود. این در حالی است که هم قادر به جبران نفت ایران نیست و هم توفیقی درباره کاهش قیمت ها حاصل نشده است و برعکس روزانه شاهد افزایش قیمت نفت هستیم.

نیمی از جمعیت کشور سبد کالای حمایتی دریافت می کنند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه سبد کالای حمایتی به نیمی از جمعیت کشور خبر داد و گفت: امیدوارم با این اقدامات و با توجه به تغییرات نرخ ارز که روند کاهشی در پی گرفته است، بخشی از فشارهای اقتصادی که بر دوش مردم است کاسته شود. به گفته پورابراهیمی در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی کشور مصوب شد که از منابع مرتبط با تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها و همچنین منابع ناشی از تغییر قیمت خوراک شرکت های فولادی و سنگ آهنی ها بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به سبد کالایی حمایتی اختصاص یابد.

رقم باورنکردنی کشف فرارمالیاتی در یک سال

به گفته رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور: فقط در سال گذشته از محل اطلاعات موجود در سامانه های اطلاعاتی طرح جامع مالیاتی بیش از 22 هزار میلیارد تومان با شناسایی فراریان مالیاتی بر درآمدهای مالیاتی کشور افزوده شده است. تقوی نژاد افزود: در حال حاضر که آمریکا و همپیمانان سُست عنصرش با تحریم های ظالمانه قصد اعمال فشار بر مردم ایران را دارند، اهمیت درآمدهای مالیاتی در تامین هزینه های کشور دو چندان شده است.

بانک مرکزی می‌تواند ارز بازار آزاد را تا نرخ ثانویه کاهش دهد

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درخصوص علت کاهشی نرخ ارز در بازار اظهارداشت: به نظر می‌رسد وقتی نرخ ارز به آن سرعت بالا می‌رفت و از طریق شبکه‌های مجازی و شبکه‌های خارجی حمایت می‌شد، این افزایش کاملا هیجانی و غیرمنطقی بود. سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بانک مرکزی می‌تواند نرخ بازار آزاد را به نرخ بازار ثانویه ارزی نزدیک کند، افزود: وجود فاصله اندک قیمت بین بازار ثانویه و بازار آزاد طبیعی است چرا که در بازار ثانویه معاملات حواله‌ای است و در بازار آزاد به صورت نقدی معامله می‌شود. وی درباره چارچوب‌های مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، گفت: وقتی بانک مرکزی می‌خواهد به خرید و فروش ارز در بازار آزاد ورود کند، نباید در نرخ پایین ارز بفروشد بلکه باید بالاترین نرخ را هدف قرار دهد تا هم مورد سوء استفاده قرار نگیرد و هم سفته‌بازان وارد بازار نشوند.

پیش بینی نهاوندیان از کف پایین آمدن نرخ ارز و دلیل کاهش قیمت

محمد نهاوندیان در پاسخ به این سوال که چه میزان ارز به بازار ترزیق شده که موجب کاهش نرخ دلار و یورو شد؟ گفت: آن چیزی که مهم‌تر از ترزیق ارز به بازار بوده و موجب کاهش قیمت ارز شده است، احساس حضور بانک مرکزی است. وی ادامه داد: سفته‌بازانی که توان محدودی دارند، اگر احساس کنند بانک مرکزی با توان و اختیارات کامل سه قوه در بازار حضور دارد و اولا، شفاف‌سازی می‌کند یعنی نرخ‌سازی‌ها و بازارسازی‌های کاذب را افشا خواهد کرد و ثانیا، هم در عرصه عرضه و هم در عرصه تقاضا حضور دارد و اجازه نوسان‌های غیرواقعی را نخواهد داد، نفس این احساس بیشتر از میزان ارز تزریق شده موثر است. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از پایین آمدن نرخ ارز تا چه اندازه است؟ اظهار داشت: حتما قیمت ارز به یک نرخ واقعی متعادلی خواهد رسید که خیلی کمتر از نرخ‌هایی است که در موردش لفظ رد و بدل می‌شود. /ایلنا

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
اگر مسئولین و بزرگان ما هم به اندازه اردوغان دلسوزی و عرضه داشتند ایران تا حالا گلستان شده بود. اسلامی که جمهوری اسلامی ساخته با اسلام واقعی فرسنگها فاصله داره.
FATF نه تنها توان افزایش ورود ارز به داخل کشور را ندارد، بلکه با مهار صرافی های داخل و خارج کشور ارز های معمول را نیز مانع شده و موجب کاهش ارز در کشور شده و عاملی دیگر برای کمبود ارز خواهد شد.
این خط- اینم هم نشان+ سال دیگر اثر این اشتباه را خواهیم دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
خیلی ممنونم علامه جهانی! این دست تحلیل ها برای دوستان و اطرافیانتان ارائه فرمایید با همون منطق خط و نشان!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
خدا وكيلي اگه بدوني FATF چي هست تمام دغدغه شما حمايت و ارسال پول براي از لبنان غزه يمنسوريه ميانمارو ونپال بوركينافاسو و ....
ماهورا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
عزیزم چارتا چمدون دلارو با امکان معامله با اروپا و چین روسیه و هند یکی میکنی؟
خوبه اظهار فضل کردن ، ولی بیزحمت قبلش یکم مطالعه کن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
لطفا کمی در موردش صحبت کنید ماهم بدونیم چیه؟
بعید میدونم خونده باشی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
تمام خرید و فروش های ارز از نظر قانون پولشویی ایراد دارد مگر اینکه منشاء پولها مشخص باشد
باور کردنی نیست اماواقعیت دارد:
شاخص کل بورس تنهادر۵ دقیقه اول شروع بکارتالاربوس بیش از ۲۰۰۰ واحدسقوط کرد ! تخلیه حباب بزرگ بورس باشدت ادامه دارد همه فروشنده شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
خریدهای غیرکارشناسی آخرعاقبتی جزء سقوط ندارد
اقای نهاوندیان خیلی زحمت کشیدید!!!واقعا چشم بسته غیب گفتید!!!عجب اظهارات کارشناسانه!!!اسفند دود کنیم چشم نخورید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
+
امیدوارم آقای نهاوندیان راست بگه و زودتر اقدام کنند!
امید داشتیم سکانداران پیشگو، بروز نابسامانی ها را پیش بینی می نمودند و وضعیت تدافعی در قبال بحران فعلی و آتی اتخاذ نمایند.
دلار تا عید 100 هزار تومنه !!
با برجام یا بی برجام !!
با FATF یا بدون اون !!!
مشکل نقدینگی وحشتناک ریالی در دست مردم به عنوان منبع بالفعل و قیمت وحشتناک مسکن و مغازه و دفتر در تهران و شهرستانها به عنوان منبع بالقوه جهت تبدیل به هر نوع ارز خارجی است !!!
باید با مالیات بر دارائی های منقول و غیر منقول ( تصاعدی و سالیانه ) این نقدینگی را از بین برد و عطش مالک بودن ( اداری ، تجاری یا مسکونی ) را فرو نشاند و به ایرانیان فهماند که مالک شدن ، تازه اول بدبختی آنهاست ، نه اینکه تا نسلها برایشان امنیت و آسایش می آورد !!!

ممنونم تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
همه این چیزایی که گفتی بهانه است
مجيد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دكتر بيشترين نقدينگي دست سازمانهاست نه مردم . مثل بانكها و بيمه ها و....كه با پولشون سفته بازي مي كنند و درآمد كسب مي كنند
باعث تمام این نابسامانیهای ارزی خود نهاوندیانه
دروغ پشت دروغ کدوم ارزونی کدوم دلار ۷۰۰۰ تومنی؟؟؟
پاسخ ها
مجيد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
حالا كي گفت 7 هزار تومن؟
خود نهاوندیان مثلا معاون اقتصادی دولت هستش و خودش با نوبخت و واعظی صحنه گردان قیمت دلار بودن
هر وقت به مردم میگن دلار نخرید حتما یه خبری هست
بازم دروغ سعود دلار شروع شده.
باید سر به بیابان بگذارید که بعد از چهل سال نیمی از مردم مستحق کمک باشند ..............
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل