بازدید 2570
۲
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر مالیه شدن مصدق السلطنه تا معرفی معامله‌گران عمده ارزی به سازمان امور مالیاتی 

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۴۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 08 October 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

16 مهر 1300، قوام ‌السلطنه در ترکیب کابینه تغییراتی به این شرح داد: مصدق ‌السلطنه وزیر مالیه، مشارالسلطنه وزیر خارجه، عمیدالسلطنه وزیر عدلیه، نیرالسلطان وزیر فوائد عامه.

16 مهر 1305، برای اولین بار اتاق تجارت در ایران تشکیل شد و حاج حسین امین ‌الضرب به ریاست اتاق انتخاب شد.

16 مهر 1320، دکترحسن مشرف نفیسی وزیر دارایی لایحه افزایش حقوق مستخدمین کشوری و لشگری را تسلیم مجلس کرد.

16 مهر 1323، محمد ساعد نخست وزير در جلسه غيرعلني مجلس شوراي ملي اعلام كرد هيأت دولت تصميم گرفته است كه موضوع اعطاي امتياز نفت به شوروي را تا خاتمه جنگ و روشن شدن اوضاع اقتصادي جهان مسكوت بگذارد.

16 مهر 1336، قانون مجازات اخلالگران در صنایع نفت کشور به تصویب رسید.

16 مهر 1348، موافقتنامه جدید ترانزیت بین ایران و شوروی امضا شد.

16 مهر 1349، بزرگترين موافقتنامه اقتصادي ايران و اتحاد جماهير شوروي به امضا رسيد. به موجب اين موافقتنامه، روس ها اجازه اكتشاف نفت در بعضي حوزه ‌هاي نفتي ايران را به دست آوردند.

16 مهر 1365، اولين سرشماري عمومي نفوس و مسكن با پيام حجت الاسلام سيدعلي خامنه اي رئيس جمهور توسط 70 هزار آمارگير از 10 ميليون خانوار در 495 شهر و يكصد هزار آبادي در سراسر كشور آغاز شد.

16 مهر 1391، نمایندگان مجلس به فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی، اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ‌ها را منتفی می‌ کند. این موضوع در قالب طرح اصلاح قانون بودجه ۹۱ در صحن علنی بررسی شد و به موجب آن هرگونه افزایش قیمت فرآورده ‌های نفتی و سایر حامل ‌های انرژی در سال ۹۱ ممنوع است.

16 مهر 1393، شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد که تحریم ‌های اتحادیه اروپا علیه این شرکت با توجه به عدم اعتراض اتحادیه اروپا در مهلت تعیین شده برای تجدیدنظر لغو شده است.

16 مهر 1396، لیست ۲۵۴ فعال بزرگ ارزی از سوی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی داده شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
همه فکرمیکردند فردای روزتصویب FATF دلارسقوط میکنه وبورس میره بالا اما درست برعکس شد: دلار شد ۱۴۴۰۰ تومان وبورس بیش از ۱۲۰۰ واحد سقوط کرد !!!!
مقاله شرافتمندانه ای در اندیشه میگوید در صد سال اخیر دونفر مسؤل پاک دست وضد استیلای خارجی بر کشور ایران بوده اند که به اینها رجال مورد اعتماد مردم میگویند امیرکبیر ودکتر مصدق برای جلب توجه کسانیکه میگویند مصدق به امریکا اعتماد کرد که هرگز به هیچ خارجی اعتماد نکرد وتا پایان کفت نفت ملی یعنی نفت متعلق به ملت ایران به هرکه خواست میفروشد امریکا میخواست مانند نفت عربستان وارامکو پنجاه پنجاه قرارداد نوشته شود مصدق قبول نکرد عکسی ازمصدق در مجلس نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی