بازدید 2599
وقتی همچنان در مدیریت بحران می لنگیم؛

تخریب خانه، قطعی برق و سقوط درختان تنها بخشی از خسارت بارش های اخیر

نزدیک به ۲۴ ساعت از آغاز بارش‌های سنگین در نیمه شمالی و نیز استان‌های واقع در شمال غربی کشور می‌گذرد و در کنار بارش قابل توجه باران در تعدادی از شهرستان ها، خسارت‌های سنگینی نیز به مردم محلی وارد شده است؛ خسارت‌هایی که با توجه به اعلام قبلی سازمان هواشناسی تشدید آن‌ها قابل تأمل به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۸۴۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ 06 October 2018

تخریب خانه، قطعی برق و سقوط درختان تنها بخشی از خسارت بارش های اخیرنزدیک به ۲۴ ساعت از آغاز بارش‌های سنگین در نیمه شمالی و نیز استان‌های واقع در شمال غربی کشور می‌گذرد و در کنار بارش قابل توجه باران در تعدادی از شهرستان ها، خسارت‌های سنگینی نیز به مردم محلی وارد شده است؛ خسارت‌هایی که با توجه به اعلام قبلی سازمان هواشناسی تشدید آن‌ها قابل تأمل به نظر می‌رسد.

به گزارش «تابناک»، همزمان با ورود سامانه بارشی پرحجم به استان های شمالی کشور از جمله استان گلستان، گیلان و مازندران و آغاز بارش در این مناطق، به مرور رسانه های محلی و سراسری از خسارت های سنگینی نوشتند که شادی برآمده از بارش ها را به حاشیه کشاند؛ بارش هایی که اکنون در دیگر استان های کشور مثل تهران، البرز، اردبیل، قزوین، همدان و حتی ارتفاعات کرمان نیز گزارش شده است.

در شرایطی که به آن اشاره شد و هم اینک منجر به طغیان بسیاری از رودخانه های فصلی و دائمی شده است، از شهروندان انتظار می رود که به هیچ عنوان در تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری حریم رودخانه‌ها و مسیر‌های درون شهری و برون شهری اسکان نداشته باشند و مراقب افزایش تراز آب رودخانه ها باشند.

بررسی ها نشان می دهد سامانه بارشی که از آن سخن به میان است اکنون بخش‌های قابل توجهی از مساحت ایران را در بر گرفته، آب گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیر‌ها به ویژه در مناطق کوهپایه‌ای وطغیان رودخانه‌های فصلی در سواحل شمالی و مناطق شمال شرق کشور شده و از بعد از ظهر دیروز استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و غرب خراسان شمالی، شمال سمنان، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات شرقی تهران را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 با ورود جبهه هوای سرد و افت دما، انتظار می رود شرایط حاکم تا پایان روز شنبه نیز ادامه داشته باشد و این وضعیت در ارتفاعات کوهستانی اردبیل و مناطق مرتفع استان البرز منجر به بارش برف شود.

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در همین رابطه با اشاره به خسارات ناشی از سیل و آب گرفتگی در ۷ استان یاد شده به رسانه ها گفت: بارش باران سبب سیل و آب گرفتگی و رانش زمین در برخی از استان‌ها شده و خساراتی را نیز به برخی از مزارع، باغات و اماکن مسکونی وارد کرده است.

نجار تخریب سقف برخی از اماکن مسکونی، قطعی برق، سقوط درختان و انسداد محور‌های اصلی و روستایی را جزو این خسارات اعلام کرد.

معاون وزیر کشور افزود: به غیر از استان‌های گیلان و مازندران و گلستان که بارش باران سبب جاری شدن سیلاب در آنجا شده بود در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و خراسان شمالی، البرز و زنجان و همدان و قزوین نیز شاهد بارش باران بودیم، اما این بارش‌ها خسارتی بر جای نگذاشت.

نجار با بیان این که شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان تشکیل جلسه داده و تیم‌های ارزیابی به منظور بررسی خسارت به محل اعزام شدند گفت: تاکنون برابر آخرین آمار‌ها در سه استان شمالی، ۱۶۰ واحد مسکونی که دچار آب گرفتگی شدند تخلیه شد.

وی از وصل جریان برق، در ۱۵ فصل اصلی انتقال برق در استان مازندران خبر داد و گفت: در حال حاضر در شریان‌های حیاتی اصلی و روستایی جریان برق وصل است.

بارش هایی که به آن اشاره شد، تا این لحظه در شهرستان رامسر ۲۳۷ میلی متر و در شهرستان رودسر ۲۲۲ میلی بارندگی به همراه داشته و  به تعطیلی مدارس شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس و نوشهر و عباس آباد منجر شده است.
 
در پی بارش های چند ساعت اخیر، چند هموطن جان خود را از دست دادند، خانه بسیاری از شهروندان شمالی آسیب جدی دید و از سویی نیز زیرساخت های خدماتی شهری مثل آب، برق و گاز با با قطعی چند ساعته در بسیاری از مناطق همراه شد.
 
آب گرفتگی معابر شهری به ویژه در شهرهای شمالی کشور نیز سوژه طنز کاربران در فضای مجازی شد و پل ارتباطی در چند شهرستان شمالی نیز تخریب شد؛ مجموعه رخدادهایی که دوباره اثبات کرد، هنوز کمیت مدیران ایرانی در حوزه مدیریت بحران لنگان است و هنوز تا رسیدن به استانداردهای جهانی مدیریت بحران فاصله بسیار داریم.

در این شرایط به نظر لازم است تمام دستگاه‌های مربوطه در حالت آماده باش باشند و از سویی نیز انتظار می رود رعایت نکات ایمنی و همراهی شهروندان به کاهش حجم خسارت ها کمک کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان