بازدید 7775
گوجه فرنگی همچنان صادر می شود؛

چرا گمرک بخشنامه‌های ممنوعیت صادرات برخی اقلام را اجرا نمی‌کند؟

در پی افزایش چشمگیر قیمت گوجه فرنگی و رب آن، وزیر صنعت در ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ صادرات گوجه فرنگی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد و این بخشنامه از دوم مهر ۱۳۹۷ اجرایی شد. آمار‌های گمرک نشان می‌دهند، درست روز پس از ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، این محصول کشاورزی صادر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند، موضوع بی توجهی گمرک به بخشنامه‌های وزارت صمت پیرامون ممنوعیت صادرات کالا‌ها در گذشته نیز اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۸۴۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 06 October 2018

چرا گمرک بخشنامه‌های ممنوعیت صادرات برخی اقلام را اجرا نمی‌کند؟در پی افزایش چشمگیر قیمت گوجه فرنگی و رب آن، وزیر صنعت در ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ صادرات گوجه فرنگی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد و این بخشنامه از دوم مهر ۱۳۹۷ اجرایی شد. آمار‌های گمرک نشان می‌دهند، درست روز پس از ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، این محصول کشاورزی صادر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند، موضوع بی توجهی گمرک به بخشنامه‌های وزارت صمت پیرامون ممنوعیت صادرات کالا‌ها در گذشته نیز اتفاق افتاده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در سوم مهر 1397 مطلبی با تیتر «ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، تصمیمی که نوشدارو پس از مرگ سهراب است» در سایت تابناک اقتصادی تهیه و منتشر شد که در آن به موضوع افزایش چشمگیر قیمت گوجه فرنگی و رب آن طی ماه های اخیر پرداخته شده بود. در آن مطلب اشاره شد که علت عمده گرانی گوجه فرنگی و رب آن، صادرات بی رویه این محصول کشاورزی است و به همین منظور، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه ای در مورخه 27 شهریور 1397 صادرات گوجه فرنگی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد و این بخشنامه از دوم مهر 1397 اجرایی شد.

حالا پس از گذشت چند روز از دستور ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه ‌ای گلایه‌ آمیز به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت از بی توجهی به ممنوعیت صادرات گوجه‌ فرنگی و رب آن گلایه کرد.

متن نامه که تصویر آن را در زیر می بینید، بدین شرح است: نظر به محدودیت عرضه سیب ‌زمینی در بازار داخلی و همچنین ضرورت تأمین خوراک دام و طیور، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا با اعلام قبلی از تاریخ 15 مهر 1397 صادرات سیب ‌زمینی و همچنین صادرات خوراک دام و طیور ممنوع اعلام گردد. ضمناً لازم به ذکر است که متأسفانه علی ‌رغم ممنوعیت صادرات گوجه ‌فرنگی از تاریخ 27 شهریور 1397 موضوع نامه شماره 170799 مورخ 27 شهریور 1397 طبق گزارش ‌های روزانه گمرک، گوجه ‌فرنگی صادر می‌ شود. در مورد صادرات رب گوجه‌ فرنگی همان ‌طور که طی نامه شماره 11867/20 مورخ 20 اردیبهشت 1397 اعلام گردید بایستی با اتخاذ ممنوعیت در کوتاه‌ مدت و بعد از آن با تمهیداتی به‌ صورت درصدی از تولید با نگاه به تأمین بازار داخل مجوز صادرات داده شود.

چرا گمرک بخشنامه‌های ممنوعیت صادرات برخی اقلام را اجرا نمی‌کند؟

بررسی های ما نیز نشان می دهد، حق با محمود حجتی است و بعد از اعلام ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، این محصول کشاورزی صادر شده است؛ برای نمونه، طبق اطلاعات روزانه گمرک، این محصول کشاورزی در سوم مهر 1397 به رغم ممنوعیت صادرات، به میزان یک میلیون و 655 هزار و 61 کیلوگرم به ارزش 762 هزار و 77 دلار صادر شده است.

چرا گمرک بخشنامه‌های ممنوعیت صادرات برخی اقلام را اجرا نمی‌کند؟

البته رضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی طی مصاحبه ای ضمن انتقاد از صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای گفت: بنا بر مصوبه اخیر، صادرات گوجه فرنگی گلخانه هیچ گونه محدودیتی ندارد؛ اما شاید به سبب شفاف نبودن قانون سوءاستفاده هایی در این میان رخ دهد، به گونه ای که هر گوجه فرنگی به بهانه گوجه فرنگی گلخانه از مرزها خارج شود. وی افزود: در چند روز اخیر طی نامه ای به رئیس سازمان توسعه تجارت خواستار ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی گلخانه تا اطلاع ثانوی شدیم، تا برخی افراد به بهانه این مصوبه قانون را دور نزنند.

به هر صورت این سخنان رضا نورانی شاید این تصور را ایجاد کند که برخی به دلیل شفاف نبودن بخشنامه وزیر صمت در زمینه ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، اقدام به صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای کرده اند؛ اما باید گفت، این کم کاری گمرک است که علیرغم ممنوعیت صادرات کالاها، باز هم شاهد آنیم که این اقلام از گمرک ها صادر می شوند. این موضوع بی توجهی گمرک به بخشنامه های ممنوعیت صادرات برخی اقلام، تنها به موضوع ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی ختم نمی شود، بلکه در گذشته نیز این اتفاق افتاده است؛ مثلا در هفتم خرداد 1397 نیز وزیر صمت به منظور تنظیم بازار گوشت قرمز، صادرات هر گونه دام زنده و گوشت قرمز را ممنوع اعلام کرده بود اما بررسی های ما نشان می داد که این اقلام، بعد از ممنوعیت صادرات باز هم صادر شده بودند.

اکنون رئیس گمرک باید پاسخگوی این کم کاری حوزه تحت اختیار خود باشد و به این پرسش پاسخ دهد چرا علیرغم ممنوعیت صادرات برخی اقلام، این اقلام همچنان صادر می شوند؟ این افراد چه کسانی هستند که می توانند صادرات اقلام ممنوعه را انجام دهند و چگونه این کار را انجام می دهند؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
مرک صادر هم بکنند با مرز ولنگار عراق و خوزستان داریم غارت می شیم
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
فعلا دستور نداریم




با بیشرفت علم و دنیای مجازی و..........فعلا نامه اشو با اسب فرستادن هنوز بدست ما نرسیده.

















باید نامه اش بدست ما برسه.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
متاسفم بخاطر چنین بخشنامه های غیر کارشناسی
برادر تشخیص گوجه فرنگی بوته ای و گلخانه ای به این سادگی ها نیست ضمن اینکه پرفسورهای جهاد هم قرار نیست تشخیص بدن گوجه مربوطه گلخانه است یا بوته بلکه مامورین معمولی گمرک و پست های قرنطینه هستند و گوجه همراه با صدها کامیون بارهای دیگه از گمرکات عبور میکنه مگه میشه دونه دونه کامیون هارو تخلیه کرد و کارتن به کارتن چک کرد؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
اين ممنوعيتها شامل كالاهايي كه قبل از بخشنامه ممنوعيت مجوز صادرات گرفته نميشود چون صادركننده هم تعهد دارد البته معمولا اين بخشنامه ها بعد از صدور قابل توجهي از يك كالا و احساس كمبودش در كشور تصويب ميشه كه گوجه فرنگي هم از اين امر مستثنا نيست متاسفانه
من دیشب کیلویی 4500 تومان خریدم
کی کارشون درست بوده که حالا باشه!
یک کلام
با پول
مردم خیلی چیزارو می‌فهمن نیاز به سفسته نیست
مطمئن باشید حتما در گمرکات رانتی وجود داره که به این وضوح دارند تخلف میکن . بعضی کارکنان گمرکات چه سود های میلیاردی می کنن در این راه و باز هم ضعف شدید نظارت در کشور آخه چقدر باید گفته بشه و تا کی باید گوش شنوا نباشه
پاسخ ها
روح اله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
يك شبه بخشنامه زدن اين عواقب رو داره. صادر كننده اي كه تعهد صاردات داره به خريدار خارجي بايد به تعهداتش عمل كنه. در ضمن قبل از اجازه صاردات
بايدنياز سنجي به عمل ميامد كه در .صورت مازاد محصول، صادر مي شد
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
حتما یک رانتی وجود دارد که به بخشنامه عمل نمیکنند
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
در گمرکات رشوه و پارتی بازی و فرار از قانون بیداد میکند
نکته اینجاست که صادرکننده هم تعهد داده و یک شبه نمیتونه بزنه زیر تعهداتش چون طبق قرارداد جریمه میشه و اعتبارش هم از بین میره. به خاطر همین به نظرم ممنوعیت صادرات عطف به ما سبق نباید بشه و به معنای عدم امکان پذیرش تعهد جدید از تاریخ صدور ممنوعیت هست.
گمرک گمرک و ما ادراک ما الگمرک
ممنوعیت صادرات را اجرا نمکنند چون به انها دستور داده نشده
اخه شماها چجور ادمی هستید که ملت گوجه فرنگی و سیب زمینی کیلویی 2000 و 1500 تومانی را الان به 5000تومان بخرند واقعا" جای خجالت و ناراحتی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
گوجه فرنگی و گرانی را بی خیال و رویش ها را بچسبید .و کیف کنید بهتره
یه نفر متخلف رو وسط گمرک دار بزنید تا بقیه حساب بیاد دستشون .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
فک کنم بیشتر باید دار بزنن تا حساب کار دست مردم بیاد!
متأسفانه جو جاکم بر برخی ادارت همچون بانکها، گمرکات، دستگاهای مالیاتی،‌ شهرداریها و... بشدت بد است! اگر آماری گرفته شود،‌ بیشترین ناکارامدی و مشکل اقتصادی در این دستگاههای اتفاق می‌افتد! و بیشترین رشوه‌ها!! بخصوص در ادارت گمرکات و مالیاتی !!!
ناکارامدی در گمرکات بیداد می کند آشنایی داشتیم رفت هرمزگان در عرض 7-8 سال میلیاردری برای خودش شده که حتی دبی هم آپارتمان دارد برای احتیاط
اعلام ممنوعیت یکباره صادرات کالایی که در عرض 48 ساعت هم خراب می شود بعید است
بازرگانی که قرارداد بسته و پولی گرفته و کرایه حمل داده و گوجه فرنگی 4000 تومنی را خریده یکباره لب مرز می شنود که صادراتش ممنوع است! خوب شما بجای ایشان باشید سعی نمی کنید به هر قیمتی که شده کالا را رد کنید؟؟
عمل غیر منطقی عکس العمل غیر منطقی می طلبد.
چرا کامنتها دیگه مثبت منفی نداره ؟
پاسخ ها
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
به خاطر ترس از رای مثبت مردم به برخی از کامنتها که مسولان رو زیر سوال میبره
sina
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
بخاطر اینکه دلواپس ها احساس تنهایی نکنند
وزیر جهاد کشاورزی یک شبه بخشنامه صادر میکنه بعد کارشناساشون هنوز فرق بین گوجه گلخانه ای وغیر گلخانه ای را نمیدانند گمرک با تایید همین کارشناسان وزیر اجازه خروج میده واقعا این تعهدات صادر کنندگان ویک عمر بازاریابی انان را وزیر جواب میده ان زمان که کارخانه باچنگ دندان اداره میشد وزیر کجا بود خلاصه صادرکنندگان گوجه از همین جهاد مجوزمیگیرند ولی حالا وزیر توپ را به گردن گمرک میندازه یک نوع پیش دستیه .
دستور فروش سکه وارز را سیف وهمکاراش صادر میکنه تاوانش را باید مردم بدهند حالا وزیر هر روز یک بخشنامه صادر میکنه که کارکنان گمرک نمیدونند بابت این بخشنامه های یک شبه چکار کنند واقعا روزی یکی ممنوع وروز دیگر یکی مجاز اقتصاد ما را همین بخشنامه ها خراب کرده نه تولید کننده ونه سرمایه دار نمی توانند برنامه ریزی کنند
صادرات گوجه فرنگی ممنوع گفتند نگفتند که صادرات گوچه فرنگی بوته ای ممنوع . کل گوجه فرنگی ها را شامل میشه...
یک کتاب ششصد صفحه ای مقررات وصادرات هر ساله چاپ میشه حتی نمیگذارند تا پایان سال این مقررات ثابت باشند هنوز جوهرش خشک نشده بخشنامه پشت بخشنامه تعرفه ها بالا پایین واقعا تاجر یا واردکننده روی چی باید حساب باز کنه بخاطر همین موضوع است همه شدند دلال، اشتغال نداریم
وقتی کشاورز سم و کود را با ده برابر قیمت مجبور میشه بخره بایدم محصولشو با قیمت ازاد بفروشه چرا واقعا ما بفکر کشاورز بدبخت نیستیم اون چه گناهی کرده اگه فروش کنترول شده باشه هزینه هام باید کنترل شده باشه همه چیز رو به حساب کشاورز بدبخت بزاریم که اونم برای سال دیگه ورشکست میشه نابود میشه باید سال دیگه باید ده برابر بخریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
کشاورز می گوید از او کیلویی ۴۰۰ تومان و اکنون ۱۰۰۰ تومان می خرند.
به نظر بنده دولت بایستی مسئولان گمرک متمرد از بخشنامه ممنوع صادرات را از سمت خودشان عزل و طبق قانون مجازات کنند تا درس عبرتی برای بقیه باشد.
.وقتي دولت قانونها رو اجرا نميكنه همه هم ياد ميگيرن.
فساد تو گمرك بيداد ميكنه
يكي از آشنايان با مدرك ديپلم تو گمرك ميليونر شد و الان هم ميلياردر شده
آقا جان مسأله این است که در این مملکت
عدم اجرای قانون برای یا اعمال خلاف قانون برای مسوولان هزینه ای ندارد
رییس دولت دهم یادتان است؟ اصلا" به ریش قانون میخندید
هنوز هم هیچکس برای قانونی که دوست نداشته باشد تره خرد نمیکنه
کسی هم کاریش نداره
اگر هم بر فرض یه جاهایی بر اثر فشار مردم و رسانه ها مجبور بشن فوقش میگن با اون فرد برخورد میکنیم ولی در عمل کسی به کسی کاری نداره
"بیچاره مردم"
فریاااااااااااااااااااااااااااد
چرا سازمان بنادر و دریانوردی بندرامام پذیرفته شدگان نهایی آزمون فراگیر 96 را بعد از گذراندن و قبولی در تمامی مراحل کتبی، حضوری، مصاحبه، پزشکی، اخذ مدارک و ..... دعوت به کار نمی کند
چند سال باید بگذرد؟
خود تحریمی عاقبت این سیستم رو از پا خواهد انداخت
در بخشنامه گفتند صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای ممنوع نیست گفتند تشخیصش با کارشناسان جهاد است خلاصه مشکل مااین است که کارشناسان جهاد تمام گوجه های صادراتی را گلخانه ای تشخیص میدند وبه گمرک دستور صادرات میدهند حالا شما بگید گمرک مقصره یا جهاد؟
سیف دستور داد که هر کس میخواد واردات کنه از فردا ارز 4200 برای هر کالای وارداتی میتونه ثبت سفارش کنه وارد کننده ای که با ارز 6000 تومنی قبلش وارد میکرد یک شبه تا تونست ثبت سفارش کرد و میلیاردر شد تا فهمیدند که مملکتو به فنا دادند
اینم ازبرکات انقلابه جلوی صادرات گوجه راهم نمیتونن بگیرن
باسلام درخصوص صادراتي كه روزسوم صورت گرفته اولا بخشنامه ساعت يازده به گمركات ابلاغ شده دوما ماده يازده مكرر درخصوص اينها اعمال شده
رشوه ورانت بر هر درد بی درمان دواست
به همین دلایل است، مبارزه با فساد نهادین در کشور بسیار مهمتر است تا مبارزه با تحریمهای امریکا. تحریهای امریکا شرایط را برای زندگی مردم سخت میکند ولی فساد نهادینه که در سطح کشور است زندگی را برای مردم غیر ممکن میسازد و اعتماد مردم را از مسئولین از بین برده است.
لطفا در خصوص این سوال کامنت بزارید ایا کارشناسان جهاد یاخود وزیر قادر به تشخیص گوجه گلخانه ای وبوته ای هست یا خیر؟
کارشناسان جهاد هنوزگلخانه ندیدند چطور میتونند فرق بین بوته غیر بوته را تشخیص دهند به نظر من اول باید وزیر چند تا کارشناس جهاد را اموزش میداد بعد بخشنامه صادر میکرد
متاسفم دوستان برین یه دور مراحل صادرات وواردات رو بخونین بعد اظهارنظر کنین . همین جند وقت قبل تابناک تیتر زده بود گمرک بر خلاف ممنوعیت صادرات دام داره این کار رو انجام میده بعد کاشف بعمل اومد جهاد کشاورزی خودش نامه داده که دامهای قرنطینه شده قبل از 7/3/97 رو می توان صادر کرد ! حالا گمرک تخلف کرده یا جهاد ؟ گوجه فرنگی رو همین آقایون تشخیص میدن که گلخونه است یا ربی یا هرجی وبعد مجوز صادرات میدن ! والا بلا گمرک فقط عملیات گمرکی رو انجام میده وصنعت ومعدن ثبت سفارش واردات وجی بیاد جی نیاد . همین صنعت ومعدن ، جهاد کشاورزی و... هم میگن جی صادر بشه وجی نشه ، گمرک میتونه جیزی که مجوز داره رو جلوشو بگیره ؟ همین شماها فردا مدعی میشین و... انصاف جیریه که الان تو جامعه ما نایابه وخودوی وبیخودی جبهه می گیرن .تابناک خواهشا بیامم رو بزار.ممنون
هر چی بزنید توی سر کشاورز کشت سال به سال کم میشود بزارید کشاورز بدبخت کمی از زرر سال های قبل دستش بیاد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر