بازدید 3350

فراز و فرود بورس در مرز روانی و تاریخی ۲۰۰ هزار واحد

بورس تهران در حالی هفته گذشته را با رشد ۴۹۲۴ واحدی شاخص کل پشت سر گذاشت که در هفته قبل از آن، شاهد جهش بی سابقه ۲۳ هزار و ۳۰۷ واحدی نماگر کل بورس بودیم. با این وجود بازار سرمایه در هفته گذشته در روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه روند صعودی خود را ادامه داد، ولی در دو روز پایانی تحت تاثیر ریزش نرخ ارز در بازار آزاد، واکنش هیجانی نشان داد و در کانال ۱۸۵ هزار واحد به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۴۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰ 06 October 2018

بورس تهران در حالی هفته گذشته را با رشد 4924 واحدی شاخص کل پشت سر گذاشت که در هفته قبل از آن، شاهد جهش بی سابقه 23 هزار و 307 واحدی نماگر کل بورس بودیم. با این وجود بازار سرمایه در هفته گذشته در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه روند صعودی خود را ادامه داد ولی در دو روز پایانی تحت تاثیر ریزش نرخ ارز در بازار آزاد، واکنش هیجانی نشان داد و در کانال 185 هزار واحد به کار خود پایان داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، اولین روز هفته، شنبه هفتم مهرماه در ادامه روند صعودی روزهای قبل، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات، با افزایش ۶۷۷۰ واحدی معادل ۳.۷۵ درصد به رقم ۱۸۷ هزار و ۴۰۶ واحد رسید. در این روز معامله‌گران بورس ۳ میلیارد و ۶۹۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۲۵۲ هزار و ۱ نوبت معامله و به ارزش یک هزار و ۴۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان داد و ستد کردند. همچنین نماد معاملاتی فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد پارس (پتروشيمي پارس)، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌) ، نماد فخوز (فولاد خوزستان)، نماد جم (پتروشيمي جم) و نماد ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌)، بیشترین نقش را در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. روز شنبه، فشار ورود نقدینگی تازه به بازار موجب شد تا به‌رغم انتظار اولیه برای اصلاح و استراحت بازار همچنان معاملات روند صعودی داشته باشد.

روز یکشنبه، فعالان بورس بازهم شاهد سبزپوشی نماگر بودند. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هشتم مهرماه ۹۷، با افزایش ۷۶۹۷ واحدی معادل ۴.۱۱ درصد به رقم ۱۹۵ هزار و ۱۰۴ واحد رسید. در دومین روز هفته، معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۸۱۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۲۷۰ هزار و ۸۱۵ نوبت معامله و به ارزش یک هزار و ۷۷۵ میلیارد و ۹۴۶ میلیون تومان داد و ستد کردند. همچنین نماد معاملاتی کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر، نماد فارس متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان، نماد کچاد متعلق به معدنی‌وصنعتی‌چادرملو، نماد پارس متعلق به پتروشیمی پارس، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران، نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسیان، نماد شبندر متعلق به پالایش نفت بندرعباس، نماد وغدیر متعلق به سرمایه‌گذاری‌غدیر هلدینگ، نماد شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان، نماد شخارک متعلق به پتروشیمی خارک، نماد فخوز متعلق به فولاد خوزستان، نماد ومعادن متعلق به توسعه‌معادن‌وفلزات، نماد جم متعلق به پتروشیمی جم، نماد مبین متعلق به پتروشیمی مبین، نماد همراه متعلق به شرکت ارتباطات سیار ایران، نماد شپدیس متعلق به پتروشیمی پردیس و نماد وتجارت متعلق به بانک تجارت، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. نکته مهم در این روز این بود که بازدهی بورس از ابتدای سال از ۱۰۰ درصد نیز عبور کرد. این در شرایطی است که ارزش معاملات بورس و فرابورس در مجموع به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده و خالص خرید سهامداران خُرد در روز یکشنبه به ۷۰۰ میلیارد تومان نزدیک شد.

روز دوشنبه، شاهد رشد اندک شاخص بورس پس از جهش های تاریخی بودیم. به گونه ای که، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات نهم مهرماه ۹۷، با افزایش ۳۷۶ واحدی معادل ۰.۱۹ درصد به رقم ۱۹۵ هزار و ۴۸۰ واحد رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه، معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۷۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۸۰ هزار و ۴۴۴ نوبت معامله و به ارزش ۲ هزار و ۱۴۵ میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان داد و ستد کردند. همچنین نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌)، نماد شتران (پالايش نفت تهران) ، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد وامید (گروه مديريت سرمايه گذاري اميد)، نماد فخاس (فولاد خراسان)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد وبصادر (بانك صادرات ايران)، نماد شیراز (پتروشيمي‌شيراز)، نماد رانفور (خدمات‌انفورماتيك‌) و نماد وتجارت (بانك تجارت) و خودرو (ايران‌ خودرو)، بیشترین تاثیر مثبت را در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. هرچند باید یادآور شد که در معاملات روز دوشنبه، مهم‌ترین عامل توقف رالی صعودی بورس تهران، انتشار خبر تعدیل نرخ تسعیر برای محاسبه بهای خوراکواحدهای پتروشیمی بود که موج سنگین عرضه در سهام وابسته را رقم زد و توام با ناتوانی هسته مرکزی معاملات، عامل سرایت هیجان منفی در فضای عمومی بازار شد. با این حال، تقاضای نسبتا قوی در گروه فلزات و پالایشی از شاخص حمایت کرد.

روز سه شنبه، سقوط ۷۲۲۰ واحدی شاخص کل بورس تهران شاهد بودیم. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دهم مهرماه ۹۷، بر خلاف روز قبل با کاهش ۷۲۲۰ واحدی معادل ۳.۶۹ درصد به رقم ۱۸۸ هزار و ۲۵۹ واحد رسید. در چهارمین روز هفته، نماد معاملاتی شرکت‌های بانک ملت، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و بانک تجارت بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، تاپیکو و پالایش نفت بندر عباس، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. و در نهایت روز چهارشنبه، شاخص کل ۲۷۰۰ واحد دیگر عقب نشست. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات یازدهم مهرماه ۹۷، همانند روز قبل با کاهش ۲۷۰۰ واحدی معادل ۱.۴۳ درصد به رقم ۱۸۵ هزار و ۵۵۹ واحد رسید. در این روز، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد پارس (پتروشيمي پارس)، نماد فخوز (فولاد خوزستان) و اخابر (مخابرات ايران)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد خودرو (ايران‌ خودرو)، نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران)، نماد رانفور (خدمات‌انفورماتيك‌)، نماد حکشتی (كشتيراني جمهوري اسلامي ايران) و شخارك (پتروشيمي‌ خارك‌) و همچنین نماد مبین (پتروشيمي مبين)، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته، به نقل از دنیای اقتصاد، برای دومین روز متوالی، خالص تغییر مالکیت به نام معامله‌گران عمده بازار رقم خورد. معاملاتی که عمدتا در سهام بزرگ بورسی انجام شد. این موضوع سبب شد با وجود اینکه خالص تغییر مالکیت حجمی سهام به میزان ۶۰۵ میلیون سهم از مسیر حقوقی به حقیقی در جریان بود، اما میزان نقدینگی جابه‌جا شده با ارزشی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران عمده بازار باشد. بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی ثبت شد. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در میان نمادهای پتروشیمی به ۵۸ میلیارد تومان رسید. فلزی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت ۳۳ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بودند. گروه فرآورده‌های نفتی دیگر گروهی بود که با خالص خرید ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شد.

افت و رشد سنگین قیمت‌ها در پنج روز کاری بورس

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته دو چهره متفاوت به نمایش گذاشت. افت و رشد سنگین قیمت‌ها طی معاملات این هفته تجربه شد. به این ترتیب سهامداران در ابتدای هفته به دنبال یک رشد پیوسته و بدون استراحت شروعی توفانی را شاهد بودند اما درمیانه هفته و با نزدیکی شاخص کل بورس به مرز روانی و تاریخی ۲۰۰هزار واحدی بار دیگر چهره متفاوتی رقم خورد. این چرخش فضای بازار به بهانه اعلام تغییر در مبنای ارزی محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی و افت نرخ دلار رقم خورد. به این ترتیب بازار سهام با اصلاحی وسیع توام با تشکیل صف‌های فروش سنگین مواجه شد. به نقل از دنیای اقتصاد، در همین حال موضوع دیگری که باعث اصلاح سنگین انتهای هفته گذشته شد،تکرار خاطرات سال ۹۲ وافت بازار سهام متعاقب طرح تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود. از دیدگاه کارشناسان، بازار سهام یک‌بار با این موضوع روبه‌رو‌ شده است، با این حال به دلیل تفاوت شرایط بازار در این بازه زمانی با زمستان ۹۲ اکثر کارشناسان امید دارند تا بازار بتواند از وضعیت اصلاحی خارج شود و به مدار صعود بازگردد. از دیدگاه این گروه، بازار سهام به اتکای گزارش‌های شش ماهه و همچنین گزارش‌های ماه گذشته می‌تواند وضعیت بهتری را تجربه کند. از طرفی وضعیت فروش شرکت‌های بزرگ بازار به دنبال رفع محدودیت‌های بورس نیز به تدریج اثر خود را در صورت‌های مالی این شرکت‌ها منعکس خواهد کرد. در این شرایط نگاه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به هفته آینده و شرایط پیش‌روی بازار سهام است. جایی که انتظار می‌رود بازار بتواند کارنامه‌ای متعادل از خود بر‌جای بگذارد. در هفته گذشته به‌رغم افت شدید شاخص کل در انتهای هفته، شاخص کل در مجموع ۵ روز معاملاتی رشد ۷/ ۲ درصدی را ثبت کرد تا بازدهی این بازار از ابتدای سال به حدود ۹۳ درصد برسد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل