بازدید 11239
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «گامی دیگر برای آزاد شدن فروش ارز در صرافی‌ها» تا «پیش بینی کاهش بهای آهن از ابتدای هفته آینده»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان، یورو به عنوان ارز ایتالیا غیرقابل مذاکره است، شاخص کل بورس ۲۷۰۰ واحد دیگر عقب نشست، بازار نفت همچنان نگران تحریم‌های ایران است، کاهش ذخایر طلای بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان، خودروی برقی ارزان رنو در چین، چینی‌ها در تعطیلات و سنگ آهن در ثبات، توفان فلورنس برای هوایپمایی آمریکا ۳۰ میلیون دلار آب خورد و چین در صدر کشور‌های صادر کننده صفحه کلید به ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 04 October 2018

از «گامی دیگر برای آزاد شدن فروش ارز در صرافی‌ها» تا «پیش بینی کاهش قیمت آهن از ابتدای هفته آینده»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان، یورو به عنوان ارز ایتالیا غیرقابل مذاکره است، شاخص کل بورس ۲۷۰۰ واحد دیگر عقب نشست، بازار نفت همچنان نگران تحریم‌های ایران است، کاهش ذخایر طلای بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان، خودروی برقی ارزان رنو در چین، چینی‌ها در تعطیلات و سنگ آهن در ثبات، توفان فلورنس برای هوایپمایی آمریکا ۳۰ میلیون دلار آب خورد و چین در صدر کشور‌های صادر کننده صفحه کلید به ایران را در بر دارد.

گامی دیگر برای آزاد شدن فروش ارز در صرافی‌ها

از آغاز سال جاری و تغییراتی که در نحوه فعالیت صرافی‌ها در بازار ارز ایجاد شد، در مرحله اول کلا معاملات اسکناس از سوی آنها ممنوع و قاچاق بود و در مرحله بعد با تغییر سیاست ارزی، خرید برای آنها مجاز شد ولی فروش فقط محدود به ۲۳ ارز مسافرتی بود. اما بانک مرکزی در قالب "دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز" اعلام کرده است که صرافی‌های مجاز اجازه دارند نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها بر مبنای نرخ بازار اقدام کنند. به نقل از ایسنا، بنا بر اعلام بانک مرکزی فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط صرافی‌ بر مبنای نرخ بازار صرفاً با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا) " علاوه بر موارد ٢٣ گانه ارز خدماتی با رعایت مقررات ارزی بلامانع است و ثبت اطلاعات در "سنا" مورد تأکید است و بازرسان بانک مرکزی عملیات صرافی در این زمینه را بررسی و در صورت عدم ثبت، مطابق با مقررات برخورد خواهند کرد.

سهم دلار از ذخایر ارزی جهان با کاهش روبه رو شد

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، در ربع دوم امسال یوآن چین جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی ارتقا داد و حالا ۱.۸۴ درصد از ذخایر ارزی خارجی کشورهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد. گزارش آی‌ام‌اف نشان داد، بانک‌های مرکزی جهان در ربع دوم امسال معادل ۱۹۳.۴ میلیارد دلار، یوآن ذخیره کرده‌اند. علی‌رغم جنگ تجاری با آمریکا، جایگاه یوآن چین در تجارت جهانی بهبود یافته و حالا ششمین ارز مهم جهان است. هرچند سهم ۱.۸۴ درصدی یوآن از ذخایر ارزی جهان، نسبت به ارزهای مهم جهان، مانند دلار، یورو و ین ژاپن، خیلی کم است. در ربع دوم امسال سهم دلار از ذخایر ارزی جهان با کاهش روبرو شد و به ۶۲.۲۵ درصد رسید که کمترین میزان آن از ۲۰۱۳ تا کنون است. کاهش سهم دلار در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کشورها به علت استفاده ابزاری آمریکا از دلار و تحریم، ذخایر دلاری خود را به ارزهای دیگر تبدیل می‌کنند.

یورو به عنوان ارز ایتالیا غیرقابل مذاکره است

ژوزفه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا در اظهاراتی گفته است: رم به استفاده از یورو ادامه خواهد داد و هر گونه گزینه دیگری در مورد ارز اتحادیه اروپا، جایی در سیاست‌گذاری‌های دولت او ندارد. کونته همچنین گفت که ایتالیا آماده است با مؤسسات و نهادهای مربوطه اتحادیه اروپا، در مورد مشکلات بودجه گفت وگو کند. این اظهارات کونته در حالی مطرح می‌شود که بحث‌ها در مورد بودجه ایتالیا بالا گرفته و مقامات اتحادیه اروپا هشدار می‌دهند که پیش‌نویس بودجه ایتالیا، با قوانین اصلی اتحادیه اروپا در مورد کاهش بدهی در تناقض است و باید تغییر کند. نخست‌وزیر ایتالیا در فیس‌بوک خود نوشت: یورو ارز ایتالیاست و از نظر ما این غیرقابل مذاکره است. هر آن‌ چه که بر خلاف این اعلام شود را باید به عنوان اظهار نظرهایی آزادانه و مستقل در نظر گرفت که ارتباطی به سیاست‌گذاری‌های دولت این کشور ندارد.

شاخص کل بورس ۲۷۰۰ واحد دیگر عقب نشست

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، همانند روز قبل با کاهش ۲۷۰۰ واحدی معادل ۱.۴۳ درصد به رقم ۱۸۵ هزار و ۵۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۷۸۹ واحدی معادل ۱.۴۳ درصد به رقم ۵۴ هزار و ۲۳۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت ۸۲۳ واحدی معادل ۲.۴۹ درصد، عدد ۳۲ هزار و ۲۲۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۵۸۱ واحدی معادل ۲.۴۹ درصد به رقم ۲۲ هزار و ۷۷۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۱۵۰ واحد کاهش معادل ۱.۵۶ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۹ هزار و ۱۷۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۱۶۴۷ واحد کاهش معادل ۱.۱۸ درصد به رقم ۱۳۸ هزار و ۳۳۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم همانند روز قبل، با ۷۰۲۱ واحد کاهش معادل ۱.۹۰ درصد همراه بود و عدد ۳۶۱ هزار و ۷۰۴ واحد را به نمایش گذاشت. نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد پارس (پتروشيمي پارس) و نماد فخوز (فولاد خوزستان)، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند.

از «گامی دیگر برای آزاد شدن فروش ارز در صرافی‌ها» تا «پیش بینی کاهش قیمت آهن از ابتدای هفته آینده»

سهام آسیایی تقویت شد

روز چهارشنبه، با انتشار گزارشی از این که ایتالیا با سرعتی بیشتر از آن‌چه انتظار می‌رفت کسری بودجه را کاهش خواهد داد، وحشت از سقوط قیمت اوراق قرضه این کشور کاهش یافت و یورو از پایین‌ترین سطح شش هفته‌ای خود بازگشت و سهام آسیایی بالا رفت. روزنامه محلی ایتالیا، کوریر دلا سررا، گزارش داد که ایتالیا تا سال ۲۰۲۰ کسری بودجه خود را که قبلاً ۲.۴ درصد اعلام شده بود، به ۲ درصد کاهش خواهد داد. انتشار این اخبار یورو را تقویت کرد. ارز واحد اروپا با گمانه‌زنی‌ها در مورد این که افزایش قابل‌توجه کسری بودجه ایتالیا باعث خواهد شد مشکلات مربوط به بدهی و کسری تجاری این کشور و در نتیجه اتحادیه اروپا، بیشتر شود، افت کرده بود. یورو با این اخبار ۰.۳ درصد و تا نرخ ۱.۱۵۸۵ جهش کرد و به ۵ هفته افت متوالی خود که آن را به پایین‌ترین نرخ ۶ هفته‌ای ۱.۱۵۰۶ رسانده بود، پایان داد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۲ درصد رشد کرد. شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۵ درصد بالا آمد و سهام سنگاپور ۰.۹ درصد جهش کرد. نیکی ژاپن که در ابتدای معاملات افت کرده بود، ضررهای خود را جبران کرد و در نهایت تنها مقداری جزیی از سطح بسته شده دیروز پایین‌تر ماند. شاخص بهای سهام آمریکا، ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ و داو جونز، هر کدام با جبران افت اولیه، ۰.۲ درصد رشد کردند. بازارهای چین به علت تعطیلات رسمی بسته بودند و از ۸ اکتبر دوباره کار خود را آغاز خواهند کرد. بازار سهام کره‌جنوبی هم به علت تعطیلات رسمی بسته بود.

قیمت نفت ایران در یک دوره یک ساله چند دلار افزایش یافت؟

قیمت نفت خام سنگین ایران در 28 سپتامبر 2018 (6 مهر) نسبت به مدت مشابه پارسال، 25 دلار و 14 سنت در هر بشکه افزایش یافت. به نقل از وزارت نفت، قیمت نفت خام سنگین ایران در 28 سپتامبر 2018 بشکه ای 79 دلار و 42 سنت معامله شد که نسبت به هفته قبل از آن (21 سپتامبر- 30 شهریور) رشد چهار دلار و 36 سنتی را نشان می دهد. قیمت نفت در روزهای گذشته به بیش از 85 دلار برای هر بشکه رسید و رکورد جدیدی را پس از سال 2014 ثبت کرد. بر اساس گزارش مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، قیمت نفت خام سبک عربستان نیز در 28 سپتامبر، نسبت به مدت مشابه پارسال 27 دلار و 22 سنت برای هر بشکه افزایش یافته است. به گزارش ایرنا، صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در بهار امسال روزانه 2.6 میلیون بشکه بود که 60 درصد به آسیا و بقیه به اروپا صادر می شود. چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه خریداران اصلی نفت خام ایران هستند.

بازار نفت همچنان نگران تحریم‌های ایران است

رویترز نوشت: قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه همچنان به علت انتظار برای کاهش عرضه در بازار در اثر اجرای تحریم‌های ایران در ماه نوامبر، افزایش یافت، اما افزایش ارزش دلار و افزایش ذخایر نفت آمریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. هر بشکه نفت برنت 21 سنت افزایش 85.01 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا با 17 سنت افزایش 75.40 دلار در هر بشکه فروخته شد. به گفته تاجران، بازارهای جهانی نفت همچنان متشنج هستند، زیرا موعد اجرا شدن تحریم‌های نفتی ایران در حال نزدیک شدن است. قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا هر دو اوایل این هفته به سطحی رسید که تاکنون از نوامبر 2014 دیده نشده بود و هر دو نوع نفت به ترتیب از نیمه ماه آگوست تاکنون 20 و 17 درصد افزایش ارزش داشتند. علی‌رغم این افزایش تاجران می‌گویند افزایش قیمت‌ها با تقویت دلار اندکی کم شد. همچنین افزایش ارزش دلار واردات نفت را برای مالکان دیگر ارزها گران‌تر می‌سازد و همچنین افزایش ذخایر نفت در آمریکا از دیگر عوامل کنترل کننده افزایش قیمت‌ها بود.

سفر وزیر نفت ایران به روسیه لغو شد

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان قرار بود برای شرکت در اجلاس هفته انرژی روسیه به مسکو سفر کند اما این سفر کمی پیش از انجام شدن لغو شد. وی قرار بود در این سفر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و برخی مقامات بلندپایه این کشور دیدار کنند. /فارس

ذخایر طلای بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان کاهش یافت

ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان 0.32 درصد کاهش یافت و به 23.72 میلیون اونس در روز سه شنبه رسید. همچنین باید یادآور شد، روز گذشته پس از اینکه ایتالیا اعلام کرد کسری بودجه و بدهی خود را کاهش می‌دهد و این امر به سرمایه‌گذاران آرامش داد و آنها را به سوی دارایی‌های پرریسک‌تر سوق داد، قیمت طلا از بالاترین رقم یک هفته گذشته فاصله گرفت. هر اونس طلا اندکی کاهش یافت و 1203.84 دلار فروخته شد. طلا در اوایل این هفته بالاترین رقم از 21 سپتامبر برابر با 1208.32 دلار رسیده بود.

بازار اوراق مسکن؛ حبس بازه‌ای «تسه»ها

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) با افت 8/ 3 درصدی در روز گذشته به قیمت 61 هزار و 384 واحد رسید. پس از صعود دسته‌جمعی قیمت اوراق در هفته جاری و رشد 8 درصدی «تسه» اسفند 95 طی چهار روز معاملات ابتدای هفته، قیمت اغلب سررسیدهای در آخرین روز کاری هفته تحت فشار عرضه با افت مواجه شد. حبس بازه‌ای «تسه»ها در محدوده ۶۰ هزار تومان عمدتا ناشی از فشار عرضه در این بازار به‌دلیل چشم‌انداز رکودی بازار مسکن است. کاهش قدرت خرید متقاضیان با تورم ۷۵ درصدی بخش مسکن طی یک سال گذشته در نبود محرک بیرونی انتظار برای تداوم فشار بر اوراق تسهیلات را بیشتر کرده است. رفتارشناسی بازارها طی این دو هفته نشان می‌دهد که کسب بازدهی بیشتر در بازار سهام از جذابیت اوراق تسهیلات کم و زمینه‌ساز حرکت نقدینگی به سمت بازارهای رقیب شده است.

خودروی برقی ارزان رنو در چین

شرکت خودروسازی رنو بنا دارد تا یک خودروی تمام‌برقی را که اکنون تنها طرح مفهومی آن منتشر شده است از سال آتی روانه بازار چین کند. این خودروی شهری که قرار است، بهای آن برای خریداران مقرون به‌صرفه باشد «کی زد ای» نام دارد و بر اساس ساختار خودروی کوئید رنو که در هند و دیگر بازارهای نوظهور به فروش می‌رسد ساخته خواهد شد. این خودرو که می‌تواند با یکبار شارژ تا ۲۵۰ کیلومتر مسافت را بپیماید، تحت بررسی آخرین تست‌های آلایندگی اروپا قرار می‌گیرد. کی‌زد‌ای تمام‌برقی تحت پروژه‌ای میان رنو، نیسان و شرکت چینی دانگ‌فنگ ساخته و روانه بازار چین خواهد شد. هنوز در رابطه با جزئیات بهای این خودرو اطلاعاتی منتشر نشده است. هرچند سال گذشته مدیرعامل رنو اعلام کرده بود که بهای این خودرو حدود ۸ هزار دلار خواهد بود. همچنین قرار است این خودرو یک سر و گردن از رقبای داخلی خود در چین بالاتر باشد، چون قرار است امکانات ویژه‌ای در آن گنجانده شود. /دنیای اقتصاد

چینی ها در تعطیلات و سنگ آهن در ثبات

شاخص قیمت مؤسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۶۹.۵۰ دلار هر تن خشک سی اف آر و مشابه جمعه اخیر است. فعالان بازار انتظار دارند محدودیت نسبی عرضه سنگ آهن خلوص متوسط از قیمت این ماده اولیه در کوتاه مدت حمایت کند. در کل فعالان بازار در مورد تقاضای سنگ آهن پس از تعطیلات یک هفته ای چینی ها نظریات مختلفی داشتند ولی برخی معتقدند تقاضا بالا می ماند، چون محدودیت های زیست محیطی زیاد نیست و کارخانه ها پس از تعطیلات به دنبال خرید خواهند بود.

طوفان فلورنس برای هوایپمایی آمریکا 30 میلیون دلار آب خورد

شرکت هواپیمایی دلتای آمریکا اعلام کرد: به دلیل توفان فلورنس 30 میلیون دلار ضرر کرده و هزینه سوخت هواپیمای آن نیز افزایش یافته است. در پی این اعلام سهام این شرکت 3.4 درصد منفی شد. ماه گذشته میلادی توفان فلورنس باعث لغو 3500 پرواز به خصوص در دو ایالت کارولینای شمالی و جنوبی شد. شرکت دلتا در روز 17 سپتامبر اعلام کرد: در پی این طوفان 275 پرواز خود را لغو کرده است. این شرکت اعلام کرده است طی یک سال گذشته، هزینه سوخت هواپیماها 35 درصد افزایش یافته است. به طور کلی سهام دیگر شرکت‌های هواپیمایی آمریکا نیز در معاملات دیروز نزولی بود.

چین در صدر کشور‌های صادر کننده صفحه کلید به ایران

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۸۶ تن صفحه کلید از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم صفحه کلید به کشور ۷۶۲ هزار و ۱۳۰ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۳۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۰۹ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. براساس این گزارش صفحه کلید از کشور‌های چین، آلمان، تایوان، سوئد و امارات متحده عربی وارد ایران شده است. به نقل از میزان، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات صفحه کلید از کشور چین به حجم بیش از ۶۰ تن و به ارزش ۵۳۶ هزار و ۸۴۸ دلار بوده است.

پیش بینی کاهش قیمت آهن از آغاز هفته آینده
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
هزار تا دوز و كلك مي زنيد تا نزاريد دلار پايين نياد اين هم از كلك جديد انداختيد در دامن صرافيها كه خودشان مافياي دلالها هستند
فقط اين وسط يك عده را باز بهم ريختيد
جناب اقای رئیس جمهور , ما شما را انسانی شریف و راستگو میدانیم . این فرض را هم میپذیریم که در ایجاد این اشفته بازار اخیر شما و دولتتان هیچ نقشی نداشه اید . اما صادقانه و راست پاسخ این سوال را بدهید . ایا واقعا دولت شما از این بلبشوبازار هیچ نفعی نبرد !!!؟؟؟
پنجشنبه ۱۲مهر دلار۱۴۷۰۰ تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
من دلار را 3500 ت می خرم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
۱۱تومن چقدر میخوای؟
من 6000 تا دارم یکجا 10700 میدم
کاهش قیمت آهن یا تثبیت افزایش قیمن آهن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار