بازدید 27950
پس از محکومیت در دیوان بین المللی دادگستری؛

آمریکا از عهدنامه مودت با ایران خارج شد / ایالات متحده تا یک سال دیگر، ملزم به رعایت عهدنامه است / لغو عهدنامه نیازمند تصویب سنای آمریکا و مجلس شورای اسلامی است

در بند 3 از ماده 23 این عهدنامه پیش‌بینی شده که هر یک از طرفین، می‌توانند با «اخطار کتبی به مدت یک سال» آن را خاتمه داده و فسخ کنند؛ بنابراین، با توجه به آنکه آمریکا در یک سال اخیر و پیش از آن درباره فسخ این عهدنامه هیچ اخطار کتبی به طرف ایران ارائه نکرده، نمی‌تواند یکباره از عهدنامه خارج شود و این بر خلاف اصول مندرج در عهدنامه است. همچنین برای خروج باید مجلس یکی از دو کشور یا هر دو کشور رأی به لغو عهدنامه بدهند
کد خبر: ۸۳۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 03 October 2018

پس از دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری برای توقف بخشی از تحریم‌ها بر اساس شکایت ایران ـ که متکی به عهدنامه مودت ایران و آمریکا در سال 1955 صورت پذیرفته بود ـ آمریکا نخست این حکم را رد کرد و در ادامه، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا از خروج ایالات متحده از عهدنامه مودت بین ایالات متحده و ایران خبر داد و بدین ترتیب، دولت آمریکا کوشید با خروج از این عهدنامه دوجانبه، سند حقوقی مورد استناد واقع شده توسط دادگاه لاهه را به چالش بکشد.

به گزارش «تابناک»؛ ایران در ماه‌های اخیر به واسطه بازگرداندن تحریم‌ها و تلاش برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران، با تکیه بر عهدنامه مودت ایران و آمریکا که در سال 1955 میان دولت وقت ایران و آمریکا تنظیم شد و به تأیید دو کشور رسیده بود، در دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند طرح شکایت کرد و خواستار توقف اجرای تحریم‌های آمریکا در چهارچوب این پیمان دو جانبه شد.

آمریکا از عهدنامه مودت با ایران خارج شد

آمریکا از همان ابتدای رسیدگی به این پرونده، صلاحیت دیوان را برای رسیدگی به پرونده زیر سؤال برد؛ اما دیوان بین المللی دادگستری پس از گذشت هفتاد و دو روز از ثبت شکایت ایران از آمریکا، صلاحیت خود را وارد دانست و دستور موقتی برای توقف بخشی از تحریم‌های آمریکا صادر کرد.

قاضی عبدالقوی احمد یوسف، رئیس دیوان در قرائت رأی موقت تا رسیدگی به پرونده در دیوان گفت: «1. آمریکا بر اساس تعهداتش ذیل پیمان مودت، باید به نحوی مقتضی هر مانع برآمده از دستور ۸ می ۲۰۱۸ بر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و قطعات و تجهیزات یدکی هواپیماهای مسافرتی از جمله تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی را رفع کند؛ 2. در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود؛ 3. طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر نمایند، خودداری کنند. بنابراین، هرچند دیوان تمام تدابیر مورد درخواست ایران را نپذیرفت، واشنگتن را به رفع بخش قابل توجهی از تحریم‌های ایران ملزم کرده است. همچنین بند سوم تصمیمات دیوان عملا آمریکا را از اعمال تحریم‌های بیشتر از جمله احیای تحریم‌های یکجانبه نفتی که می‌تواند دامنه مناقشه را گسترش دهد، منع می‌کند.»

پس از صدور این رأی، ابتدا سفیر آمریکا در هلند این رأی دیوان بین المللی دادگستری را زیر سؤال برد و در ادامه، نخست دولت آمریکا این حکم را محکوم کرد و نپذیرفت. در ادامه آمریکا رویکرد غیرمنتظره‌ای در پیش گرفت که می‌توانست در همان زمان طرح این شکایت، نسبت به آن اقدام بورزد و آن، خروج از عهدنامه دوجانبه بود. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با طرح این ادعا که ایران از عهدنامه مودت به عنوان ابزاری برای حمله به آمریکا استفاده کرده است، اظهار داشت: امروز در اینجا اعلام می‌کنم که ایالات متحده عهدنامه مودت با ایران را باطل کرده است.

عهدنامه مودّت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی در 23 مرداد 1334 شمسی در تهران بین دولت وقت ایالات متحده و دولت وقت ایران به امضا رسید و سپس مجلس شورای ملی و سنای آمریکا این عهدنامه را تصویب کردند و بنابراین برای خروج باید مجلس یکی از دو کشور یا هر دو کشور، رأی به لغو عهدنامه بدهند.

همچنین در بند 3 از ماده 23 این عهدنامه پیش‌بینی شده که هر یک از طرفین می‌توانند با «اخطار کتبی به مدت یک سال» آن را خاتمه داده و فسخ کنند؛ بنابراین، با توجه به آنکه آمریکا در یک سال اخیر و پیش از آن درباره فسخ این عهدنامه هیچ اخطار کتبی به طرف ایران ارائه نکرده، نمی‌تواند یکباره از عهدنامه خارج شود و این بر خلاف اصول مندرج در عهدنامه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵۶
این پیمان قطعا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت خودکار باطل شده بود
پاسخ ها
آرش
| United States |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
خیر زیرا طبق حقوق بین‌الملل عرفی معاهدات دوجانبه زمانی فسخ می‌شوند که یکی از طرفین یا هر دو طرف معاهده به طور کاملا «صریح» خاتمه آن را ابراز کنند. مانند آنچه روز گذشته وزیر پمپئو انجام داد.
خان محمدعلی آقا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
خود من تعجب کردم که چطور تاحالا کارتر و ریگان و کلینتون و بوش و اوباما و ترامپ این پیمان رو که مربوط به شصت و چهار سال پیشه، باطلش نکردن، مثل اینکه این پیمان نامه فراموش شده بوده!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
این در گیری ها و شعارهای همیشگی و آنوقت پیمان مودت !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
جناب آقای حقوق دان،
در توافق نامه مکانیزم ابطال خودکار تعبیه نشده. یکسال قبل از ابطال باید اخطار کتبی بدهند و آنهم در صورت تصویب مجلس یکی از کشورها. نمی دونم چرا بعضی از ایرانی ها علاقه دارند گل به خودی بزنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
ببخشید شما ایرانی هستید؟ یا از اعضای دولت آمریکا؟
آرش
| United States |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
دوست عزیز، بنده عرض کردم طبق حقوق بین‌الملل «عرفی» و نه حقوق معاهده‌ای و مکتوب. در ثانی اگر به متن عهدنامه مودت 1955 دول ایران و آمریکا مرجعه کنید، خواهید دید که شرط خاتمه معاهده در آن پیش بینی نشده. تصویب در پارلمان هم پروسه‌ای متفاوت است که به دلیل عدم عضویت دول ایران و امریکا در معاهده 1969 وین در باب حقوق معاهدات شامل عهدنامه مودت 1955 نمی‌شود. بگذریم که پروسه تصویب (با احراز مفاد معاهده) مربوط به زمان پذیرش و عضویت است و نه خاتمه.
قلدر
پاسخ ها
down with usa for ever!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
آمریکایی ها واقعا پررو و زبان نفهم هستندبرای هرگونه تخریب دولت آمریکا نامه مرا هم بنویسید. در همه موارد پایه هستم..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
اینها سالها است که عادت کردند به همه زور بگویند و حالا زورشان می آید که رأی یک دادگاه نسبتاً بی طرف را بپذیرند.
سلام. بر اساس موازین حقوق بین الملل، آمریکا پس از صدور حکم نمی تواند عهد نامه را باطل کند.
پاسخ ها
آرش
| United States |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
با سلام و احترام
طبق اصل حقوقی «عطف به ما سبق نشدن قانون»، اثر قانون نسبت به آینده است و بر پیش از خود اثری بار نمی‌کند. در نتیجه فسخ عهدنامه مودت در آینده بر تصمیمات دول عضو اثر می‌گذارد. لازم به ذکر است که میان رای دیوان بین‌المللی دادگستری به اقدامات موقتی دولت آمریکا و تصمیم دولت آمریکا به خاتمه عهدنامه مودت 1955، وجه اشتراکی وجود ندارد زیرا این دو موضوع در دو چارچوب حقوقی متفاوت از یکدیگر قرار دارند.
طبتعتاً باید یک چنین انتظاری داشته باشید. آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ رسماً از تعدادی پیمانهای دوجانبه و چند جانبه با کشور های متحد آمریکا خارج شده است. حال خروج آمریکا از پیمان مودت با ایران که 40 سال است بطور رسمی اعلام می کند آمریکا دشمن است امری بسیار عادی و کاملا طبیعی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
نه، اینطور نیست، از لحاظ حقوقی دو سطح توافق بین کشورها وجود داره.
agreement
treaty
اولی درجه‌ی اهمیتش کمتره و مطابق قوانین آمریکا برای تصویب لزوما نیازی به رای مجلس سنا نداره (بر خلاف دسته‌ی دوم که میتونیم ترجمه کنیمشون «عهدنامه‌»). تمام مواردی که گفتید ترامپ ازشون خارج شده، از دسته‌ی اول بودند.
ولی تو رسانه‌های خارجی از قبل بحث این بود که ترامپ ممکنه شروع کنه سرخود از عهدنامه‌ها هم خارج بشه، چون ظاهرا هرچند تصویبش با مجلس سنا است، ولی درباره‌ی اینکه خارج شدن ازش هم به تصویب سنا نیاز داره یا نه هنوز مورد رای دیوان عالی آمریکا قرار نگرفته.
آرش
| United States |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
بین اعلام دشمنی و اعلام خاتمه معاهده تفاوت وجود دارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
ناشناس 23:40 شما احتمالا رییس دادگاه لاه نیستین ؟؟
به همه چی آگاهید
بنده دانش آموخته علوم سیاسی هستم، وزارت خارجه، چه در دوران ظریف، چه دوران وزرای سابق، از کارشناسان حقوق و علوم سیاسی استفاده نمیکنه و خود را محدود به افراد داخل وزارتخانه کرده. کارشناسان مستقل که نه برای پول، بلکه برای خدمت به ایران حاضرند علم و تجربه خود را در اختیار وزارت خارجه قرار دهند.

آقای ظریف و تیم حقوقی اش بجای استناد به پیمان مودت که با حمله به سفارت عملا به حاشیه رانده شده بود، باید به پیمان 1981 الجزایر میان ایران و امریکا استناد میکرد. هرچند نقض برجام به عنوان سند حقوقی به تنهایی برای نیل به مقصود و محکومیت امریکا کفایت میکرد. تیم حقوقی و سیاسی وزارت خارجه چند اشتباه مرتکب شده که ما نمی دانیم چگونه باید به اطلاع وزارت خانه برسانیم. هیچ ارتباطی میان بخش آکادمیک و وزارت خارجه به آن شکلی که در کشورهای دیگر هست، در ایران نیست.
پاسخ ها
آرش
| United States |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
سلام دوست عزیز
نقض برجام بدیهی است اما کدام نهاد بین‌المللی بناست تا آمریکا را محکوم کند؟
اگر دولت ایران برجام را منشاء تعهد معرفی می‌کرد امروز دیوان رای به عدم صلاحیت خود می‌داد. مکانیزم حل اختلاف برجام کمیسیون مشترکی است که از طریق روش‌های غیر حقوقی به اختلافات رسیدگی می‌کنند اما استناد به عهدنامه مودت از این حیث هوشمندانه است که در آن مرجع حل اختلاف دول عضو دیوان بین‌المللی دادگستری است و طرفین صلاحیت اجباری دیوان را پیش از این پذیرفته‌اند.
روسیه و چین این حکم دادگاه لاهه را به شورای امنیت ببرند و از منافع ایران در شورای امنیت مقابل امریکا دفاع کنند. البته اگر واقعا صادق هستند، که نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
نه داداش نگران نباش حتما این کار رو میکنن اینا خیلی صادق هستن مخصوصا روسیه خخ!!!!!!!!1
ناشناس
| Bulgaria |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
اگه قرار باشه دوستی بین قدرت های بزرگ انتخاب کنیم قطعا بهترین دوست امریکاست نه روسیه و چین و انگلیس
در هیچ مقطعی از تاریخ امریکا اینطور مضحکه جهان نشده بود
با این وضعی که امریکا در جهان اعم از تحریم و خروج ها شاید سیاره دیگر به نام امریکا داشته باشیم!!!!!
برجامی: اروپا با ماست!! خخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
احمدی نژادی: نه همه دنیا علیه ماست.
سوال بزرگی که امروز می توان مطرح کرد : اینکه آیا این دولت آمریکا با این خروج برای عهدنامه های خود اعتباری باقی گذاشته است؟؟؟؟و قابل اعتماد است؟؟؟
ترامپ و دارو دستش به چه بیچارگی افتادن! نمیدونن چیکار میکنن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
خخخخخخخ عجب
ناشناس
| United States |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
کاملا درسته
یعنی خاک بر سر دولت امریکا. عین بچه های ۳ ساله رفتار می‌کنن. البته حیف بچه های معصوم که این هیولاها رو به اونها تشبیه کنیم.
آمریکا حکم دادگاه UN را قبول ندارد و تمام بایکوتها همچنان ادامه خواهند یافت. زیرا این دادگاه قدرت اجرایی در تصمیمات و حکم های محلی و یا کشوری ندارد. این خبر از تلویزیون و دیگر کشورهای اروپایی تقریبا بطور یکسان پخش شد.
با توجه به رای دادگاه لاحه مبنی بر اینکه طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کنند، خودداری کنند لذا ظاهرا امریکا نمی تواند از عهدنامه مودت در این موقعیت زمانی خارج شود زیرا خروج او باعث تشدید مناقشه می شود
مگر نگفتید که نمی تواند این چه تیتر خبری است. نکند شما هم نفعی می برید در بالارفتن قیمت دلار!
توقع هم دارند که باهاشون مذاکره کنیم! خوی خدا رسواشون کرد.
تابناک جان مادرت نظرمو بذار من ترکیدم .
آخه کجای ما با کجای آمریکا مودت داره که ما استناد میکنیم به این عهد نامه .
اگه قبولش داریم پس این همه درگیری سر چیه .اگرم نداریم به چی استناد میکنیم .
نمیفهمم
یعنی ما این همه سال با آمریکا عهدنامه مودت داشتیم کسی بهمون نگفته بود!!!! فکر نکنم با هیچ کشور دیگه ای عهدنامه ای به این محکمی داشته باشیم!
اگه آمریکا یکجانبه از پیمان دوستی خارج شود ما به هیچ وجه از این پیمان دوستی خارج نخواهیم شود و همچنان دوست آمریکا خواهیم ماند ما به شوخی میگیم مرگ بر آمزیکا
برخلاف برخی تبلیغات به نظر من این موضوع برای آمریکا مهمه. نمونه اش هم همینکه سریع هم وزیر و هم مشاور امنیت ملی آمریکا واکنش نشان دادند و تصمیماتی هم گرفتند از جمله خروج از این پیمان. اگر آمریکا به رای دادگاه لاهه احترام نگذاره میتونه باعث بشه دیگر کشورها هم در بستن پیمانهای مهم هم با آمریکا بیشتر مواظب باشند و تردید کنند.
توافق سری روسیه - سعودی برای افزایش تولید نفت
این اقدام به معنی تلاش برای جایگزینی صادرات نفت ایران است
ترامپ به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران به وسیله تحریم های شدید است
عصرایران #بین_المللی
ایران هم از NPT خارج شود ولی در برجام بماند
اصل مطلب اسی بود که امریکا هرکاری بکنه ایا کسی یا کشوری هستش جلوش بایسته؟
شما بگو صد سال! مگه در نتیحه فرقی میکنه؟
ایران باید از ان پی تی بیاید بیرون تا کمی اسراییل رو قلقلک بده چون برای ما الزامی نیست و پذیرش اونو به بعد پذیرش اسراییل موکول کنه
اینم دولت به اصلاح تدبیر و امید!!!!!
خیالتون راحت شد.
تنها برنده این منازعات ایران و امریکا ، روسها هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
دستائرد دولت پاک دستان اقای احمدی بهتر بود؟
چه جالب عهدنامه ی مودت داشتیم و اینقدر بی مودتی دیدیم
این دولت فعلی امریکا از چی خارج نشد؟
دلار را بردید بالای ۲۵
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
یک جمله هم از مادر عروس . البته این مادر عروس از اون هایی هست که دلار هاشو توی بالش قایم کرده
اونهایی که میگفتن باید بریم دوباره با امریکا مذاکره کنیم، کدومشون حاضره بره با این پمپئو مذاکره کنه؟ یارو از هیچ دشمنی کوتاهی نمی کنه، بعد هم جالبه که میگه بیاید مذاکره مجدد؟
اگه واقعا هدفت فقط تغییر رفتار ایرانه، چرا هرچی پل پشت سر هست رو خراب می کنی؟ معلومه که داری دروغ میگی و به خون ایرانی ها تشنه ای در حالیکه حتی خودت هم نمی دونی دقیقا به چه دلیل.
به ایرانی ها به چشم قاتل پدرت داری نگاه می کنی که این رفتارت نتیجه اش شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
هی داری میگی مرگ بر آمریکا اونوقت انتظار دوستی وموت هم داری؟
ا اولا ساس انقلاب. استکبار ستیزی. ودر راس آن آمریکا ستیزی بود پس پیمان مودت همان وقت باطل شد ثانیا. اشغال سفارت آمریکا گام بعدی بر ابطال این پیمان بود. ثالثا آیا واقعا به قوانین بین الملل اعتقاد داریم یا فقط کاغذ پاره هستند رابعا وقت تلف نکنیم به امید کمک اروپا وامریکا و...نباشیم آستین ها را بالا بزنیم دست از شعار وشعر برداریم. وقوانین کشور را اجرا کنیم وبا کار و تولید کشورمان را آباد کنیم وقص....
آمریکا بعد از حکم دیوان دادگستری بین المللی نمی تواند از قانون بنام مودت ویا هر قانونی دیگر خارج شود. واگر این کار را بکند. پس از این به بعد آمریکا بهتر است از قانون جنگل تبعیت کند .چون فرق انسان با حیوان این است که انسان به قانون بشریت احترام بگذاردوگرنه حیوان است. در ضمن از این به بعد مسئولین ما در جامعه بین المللی باید مطابق خود امریکا با آمریکا رفتار کرد
دولت ترامپ چیزی از اعتبار برای آمریکا جا نذاشته.زمانی که شما به مرحله ای برسید که فقط با زور و قلدری کارتون رو پیش ببرید،این یعنی به پایان خط رسیدین.مردم مهربون ایران فقط میگن برای مردمش خوبه،اما اشتباه میکنن به یک دلیل مشخص:آمریکا برای منافع کوتاه مدت برای آینده هیچ
اعتباری برای خودش باقی نذاشت.
آمریکا،با این رفتارهای بچگانه که زیر سر اسرائیل و عربستانه دیگه اعتبار و شخصیت یک کشور پیشرو و رهبر رو نداره.امیدوارم دور دومی برای ترامپ وجود نداشته باشه.
در ضمن،آفرین به ظریف و تیمش.
کلا پیمان و قرارداد با امریکا یه چیز اشتباه هست وقتی دو کشور یکسان نیستن هر زمان که بخواد لغوش می کنه نمونه ش برجام پیمان نفتا پیمان پاریس یا همین مودت ..، چه ضمانتی هست رئیس جمهور بعدی پیمان نامه های دوران ترامپ لغو نکنه
برجام را طوری بستند که اصلا بخاطر نقض عهد آمریکا هیچ شکایتی نمیتونن بکنن باید متوسل به پیمان 1955 بشن
:
اخوی ترامپ با مردم ایران کاری نداره با اقایون مشکل داره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها