بازدید 3169
اقتصاد در گذر زمان

از اتخاذ مقررات شدید برای جلوگیری از خروج ارز و مسکوکات از مرزها تا اهرم فشار دولت برای رعایت نرخ سود

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۳۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 03 October 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

11 مهر 1300، دولت براي جلوگيري از خروج ارز و مسكوكات طلا و نقره مقررات شديدي در مرزها به اجرا گذاشت. روز سوم مهر دولت ايران به مستشار سفارت انگليسي به خاطر خارج كردن مسكوكات ايراني از كشور شديداً اعتراض كرد.

11 مهر 1305، جمعي از تجار ضمن ملاقات با رضا شاه در عمارت سعد آباد، گزارشي از بحران شديد اقتصادي در كشور را به اطلاع وي رساندند و خواستار كنترل واردات بي رويه كالاهاي تجملي و لوكس به كشور شدند .

11 مهر 1337، اولین فرستنده تلویزیون ایران که توسط بخش خصوصی احداث شده بود، افتتاح شد.

11 مهر 1339، پروفسور لودویک ارهارد معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان فدرال وارد تهران شد.

11 مهر 1342، بانک رفاه کارگران صد میلیون ریال به آموزش و پرورش داد تا به عنوان وام در اختیار معلمان قرار دهد.

11 مهر 1356، بيست سناتور آمريكايي مجدداً با طرح فروش هواپيماهاي تجسسي «آواكس» به ايران مخالفت كردند.

11 مهر 1357، هیات وزیران پیرو خواسته کارمندان اعتصابی ضریب حقوق آنان را افزایش داد.

11 مهر 1366، روزنامه «وال استريت ژورنال» چاپ آمريكا فاش كرد حملات عراق عليه تأسيسات نفتي ايران، عموماً با تشويق آمريكا صورت مي گيرد.

11 مهر 1374، نشريه نفتي «پتروليوم آرگوس» نوشت افزايش مشتريان نفتي ايران در ميان كشورهاي اروپاي غربي سياست آمريكا در مورد تحريم نفتي ايران را ناكام گذارده است.

11 مهر 1389، شورای عالی هواپیمایی در حالی مصوبه افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما از ۱۵ مهر در خطوط داخلی را ابلاغ کرد که وزیر راه ضمن تایید این افزایش قیمت تاکید کرد که با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ ها و واقعی ‌سازی قیمت ‌ها علاوه براین افزایش قیمت، دیگر شاهد افزایش دوباره قیمت بلیت هواپیما نخواهیم بود.

11 مهر 1390، حضرت آیت ‌الله خامنه ‌ای رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فساد بانکی اخیر در کشور، علت وقوع این سوء استفاده را عمل نکردن مسوولان به توصیه ‌های موکد چند سال پیش رهبری در خصوص مقابله با فساد اقتصادی توصیف و تاکید کردند: مسوولان قضایی ضمن پیگیری قوی، دقیق و عاقلانه قضیه و اطلاع‌ رسانی مناسب به مردم، باید دست ‌های خائن را قطع کنند.

11 مهر 1391، رییس جمهور در یک نشست مطبوعاتی و رادیو-تلویزیونی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نوسانات شدید ارزی اعلام کرد که هیچ دلیل اقتصادی برای این نوسانات تند وجود ندارد. به گفته احمدی ‌نژاد، دو عامل دست به دست هم دادند تا این نوسانات شکل بگیرد: یک عامل از بیرون و یک عامل از درون. به اعتقاد رییس جمهور، تحریم نفتی و از آن بدتر تحریم مبادلات بانکی که به شکل یک جنگ پنهان گسترده به کشورمان تحمیل شده‌ است عامل بیرونی است و عامل درونی نیز اقدامات عملی و جنگ روانی و تبلیغاتی است که علیه دولت راه ‌اندازی کرده ‌اند.

11 مهر 1395، دیوان محاسبات کشور به ‌عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی، نخستین گزارش «همراه با اعداد و ارقام» درباره موضوع دریافتی ‌های نامتعارف مدیران را در سه محور حقوق و مزایا، پاداش ‌ها و وام‌ ها ارائه کرد. براساس این گزارش که از سوی عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات قرائت شد، بازه زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ برای بررسی حقوق و مزایا و بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ برای بررسی پاداش ‌ها در نظر گرفته شده ‌بود. رئیس دیوان محاسبات اعلام کرد که تنها ۴/ ۰ درصد مدیران دولتی، دارای دریافتی ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون ریال بوده ‌اند.

11 مهر 1396، وزیر اقتصاد از سلاح مالیاتی دولت برای تنبیه بانک ‌های متخلف از نرخ سود مصوب، رونمایی کرد. به گفته مسعود کرباسیان، بانک ‌هایی که سود بیشتر از نرخ سود مصوب بدهند، باید تاوان مالیاتی آن را نیز بپردازند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر