بازدید 1230

اردن: پیشنهاد آمریکا درباره تشکیل "ناتوی عربی" در حد یک ایده است

وزیر خارجه اردن اعلام کرد که پیشنهاد آمریکا برای ایجاد ائتلاف استراتژیک خاورمیانه (ناتوی عربی) در حد یک ایده است.
کد خبر: ۸۳۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ 01 October 2018

وزیر خارجه اردن اعلام کرد که پیشنهاد آمریکا برای ایجاد ائتلاف استراتژیک خاورمیانه (ناتوی عربی) در حد یک ایده است.

به گزارش ایسنا، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار کرد که پیشنهاد آمریکا برای تشکیل یک ناتوی عربی همچنان در حد یک ایده بوده و در دست بررسی است و این ائتلاف در صورت تشکیل با بحران‌های منطقه برخورد خواهد کرد.

الصفدی تاکید کرد: پیش از تصمیم درباره نسخه نهایی این پیشنهاد بررسی‌های لازم درباره آن انجام خواهد شد.

وی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آمریکا ما را به یک نشست درباره بررسی ایده ایجاد یک مکانیسم جامع برای برخورد با چالش‌های منطقه‌ای فراخوانده و ما به زودی وارد مذاکرات مثبتی می‌شویم که هدف آن تضمین ساختاری است که به ما اجازه برخورد همه جانبه با چالش‌ها، تحقق صلح، ثبات و امنیت را خواهد داد.

وزیر خارجه اردن در ادامه ضمن اشاره به کاهش حمایت از آوارگان سوری، از آلمان به خاطر تعهدش به حمایت از این آوارگان در اردن و لبنان استقبال کرد.

وی در این باره گفت: اردن تمامی آوارگان سوری را با آغوش باز پذیرفته و ما از آلمان و دوستانمان در جامعه بین‌الملل که از ما و تلاش‌هایمان در خصوص برآورده کردن نیازهای ۱.۳ میلیون سوری در اردن حمایت کردند، تشکر می‌کنیم.

الصفدی ادامه داد: میزبانی این آوارگان باری بر اقتصاد ما ایجاد می‌کند. ما در اردن شاهد نرخ بیکاری ۱۸.۴ درصدی هستیم، با این وجود به بیش از ۱۰۰ هزار سوری مجوز کار داده‌ایم که این رقم دو برابر تعداد شغل‌هایی است که اقتصاد اردن می‌تواند سالانه ایجاد کند.

این مقام اردنی تصریح کرد: جامعه بین‌الملل در این راستا از ما حمایت کرده اما این حمایت‌ها کافی نبوده است. ما در سال جاری شاهد کاهش این حمایت‌ها بوده‌ایم و نسبت به آثار این مساله بر توان ما جهت تداوم تامین نیازهای آوارگان نسبت به این کاهش حمایت هشدار می‌دهیم.

وی گفت: با این حال تا زمانی که سوری‌ها در اردن هستند ما تمامی تلاشمان را به کار می‌گیریم تا از آنها حمایت کنیم و تمامی نیازهای‌شان را نیز برآورده کنیم. قطعا اردن به دنبال بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری به کشورشان است.

الصفدی در ادامه تاکید کرد: مذاکراتی را در این باره با روسیه انجام داده‌ایم و ملک عبدالله دوم، (پادشاه اردن) و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روابط قوی و پایداری را بر پایه شفافیت و اعتماد ایجاد کردند، که این مساله به ما اجاز می‌دهد که به شیوه‌ای مؤثر و معتبر با تمامی مسائل برخورد کنیم.

پیشتر، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به لزوم تسریع در عادی سازی اوضاع سوریه اظهار کرده بود که برلین در نظر دارد به منظور کمک به آوارگان سوری در کشورهای اردن و لبنان مبلغ ۱۱۶ میلیون یورو را به این مساله اختصاص دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر