بازدید 1785

پیرهادی: ما اصولگرایان در خودانتقادی مشکل داریم

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی تاکید کرد: نواصولگرایی می‌خواهد بگوید تا آخر پشت صندلی از دنیا نروید. کشور هشتاد میلیون جمعیت دارد و قرار نیست بین شما چند نفر نفر بچرخد.
کد خبر: ۸۳۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 01 October 2018

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی تاکید کرد: نواصولگرایی می‌خواهد بگوید تا آخر پشت صندلی از دنیا نروید. کشور هشتاد میلیون جمعیت دارد و قرار نیست بین شما چند نفر نفر بچرخد.

به گزارش ایلنا، محسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در مراسم رونمایی از مانیفست نواصولگرایی گفت: استراتژی ما اگر جواب ندهد باید تغییر کند. تاکتیک جریان اصولگرا در دهه گذشته در سیاست جواب نداده و باید تغییر کند. نتیجه انتخابات‌های گذشته باعث شده اقبال عمومی برای پیروزی کافی نباشد و باید تحقیقاتی صورت بگیرد. برخی می‌گویند ۱۶ میلیون رای خوب است اما رای تمام کننده برای جریان سیاسی نیست نباید برای تغییر مقاومت کرد.

وی افزود: حمایت ما نباید شبیه فردی باشد که زمین خورده و تا آخر مسیر برای اینکه ضایع نشود سینه خیز می‌رود. اصولگرایان باید بایستند و خود را بتکانند و شجاعان بگویند روش و تاکتیک و گفتمان ما باید تغییر کند و اقتضائات زمان را در نظر بگیرند. این خانه تکانی برای جریان اصولگرا لازم است. این تصمیم را جریان‌های اصولگرا باید بگیرند این نواصولگرایی چیزی نیست که فقط روی یک جریان تمرکز کند.

پیرهادی با بیان اینکه باید با درایت و اصلاحاتی که انجام می‌دهیم جریان فکری خود را اصلاح کنیم تا سرمایه اجتماعی بیشتری کسب کنیم، گفت: این نواصولگرایی به دنبال تغییر در گفتمان و رویکرد و ساختار و نظام فکری فعالان و نخبگان خودش است. در این زمینه می‌خواهیم بگوییم بنای جدیدی را بر گفتمان گذشته داشته باشیم. شاخص گفتمان نواصولگرا این است که به دنبال شاخص مردم‌باوری هستیم، نه به عنوان تاکتیک بلکه به عنوان بازگشت به اسلام ناب محمدی و نوگرایی. این شاخص‌های اصلی نواصولگرایی است.

وی ادامه داد: ممکن است سوال شود چه ضرورتی داشت؟ آیا این نواصولگرایی جریان سوم هستیم؟ نه. چرا؟ چون نه ضرورت دارد جریان سوم راه بیافتد نه امکانش هست. ما به دنبال اصلاح و آرمان‌های اصلی ابتدای انقلاب هستیم باید بازگشت کنیم. حتما می‌دانید که اقتضائات سال ۵۷ با امروز متفاوت است. در مبنا و اندیشه سیاسی اشتراک نظر است اما باید تغییراتی داشته باشیم تجربه نشان می‌دهد خارج از دو جریان غالب کشور جریان سومی شکل نمی‌گیرد. حتی جریان اصلاح‌طلب هم توصیه‌ای به جریان سوم نمی‌کند و او هم می‌خواهد به سمت اصلاحات پیش برود.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی تاکید کرد: چیزی که در افکار عمومی مطرح است این است که می‌گویند اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تمام شده و خیلی‌ها ابا دارند از اینکه نامش را ببرند. نه به این تندی است که بگوییم نمی‌شود اسمش را برد نه اینکه بگوییم عبور کنیم. مشکل ما با با فعالان گذشته این است که قائل به تغییر نیستند. باید قانع‌شان کنیم که تغییر ضرورت دارد.

وی ادامه داد: همگرایی در جریان گروه‌های انقلابی ضرورتی است که می‌شود به وحدت اطلاق شود وحدت خود موضوعیت دارد. اگر نداشت اصلا سنگ روی سنگ بند نمی‌شد. وحدت بین طیف‌های مختلف جریان اصولگرا موضوعیت دارد. باید این به رسمیت شناختن سلیقه‌های مختلف و وحدت را اصل قرار دهیم. علت شکننده بودن وحدت اصولگرایان این است که اختلاف سلیقه را باور ندارند و فقط ابزاری می‌بینند که از یک خان به خان دیگری بروند حتی اگر ببرند هم این وحدت از بین می‌رود اگر ببازند هم مشخص می‌شود وحدت‌شان شکننده بوده است.

پیرهادی با اشاره به اینکه ما اصولگرایان در خودانتقادی مشکل داریم، گفت: نسبت به انتقاد از چهره‌ها مشکل داریم نسبت به نهادهای وابسته به حاکمیت هم در انتقاد کردن مشکل داریم. اگر در یک انتخاباتی شکست بخوریم اشکال را در خودمان نمی‌بینیم. می‌گوییم مردم حق را به خوبی شناسایی نکردند. ما نمی‌گوییم شاید ما اشکالی داشته باشیم. این خود انتقادی باید در همه شئون باشد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی یادآور شد: سیاست رانتی و طایفه‌گرایی و نگاه بالا به پایین نباید وجود داشته باشد، گفتمان نواصولگرا می‌خواهد همه اینها را تغییر دهد. در خصوص مردم باوری از نگاه شهید مطهری عرض می‌کنم شهید مطهری می‌فرمود امام چهار شاخصه اصلی داشت؛ مومن به خدا و راهش و هدفش و مردم بود. آیا امروز جریانات سیاسی ما مومن به مردم هستند یا مردم را به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند؟ آیا مردم موضوعیت دارند؟ امام می‌گفت مردم محور هستند.

وی ادامه داد: در اصولگرایی خیلی اوقات نگاه به مردم تاکتیک کسب قدرت است. باید مردم را شاخص قرار دهیم. این مردم فقط در سیاست نیستند بلکه در اقتصاد هم هستند. حضور مردم در اجتماع هم هست. باید به مردم باور داشته باشیم و اگر داشته باشیم مساله حل شده است. در خصوص جوانگرایی، این واقعا محور اساسی در نواصولگرایی است. ما در این حوزه در کشور دچار مشکل هستیم باید درخواست کنیم از بزرگان سیاسی و اجرایی و بگوییم خسته شدید، سی سال، چهل سال زحمت کشیدید. تشریف ببرید این آخر عمری عبادت کنید و در کنار خانواده باشید و تا لحظه آخر نباید این صندلی را بچسبید. خانواده شما و خدا هم سهمی دارند و باید برای آنها وقت بگذارید.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: یک عده واقعا ول نمی‌کنند. ما می‌گوییم در اتاق فکر و اندیشه استفاده شود از این ها. این در همه شئون کشور هست. از نهاد نظامی گرفته تا سیاسی و اجتماعی و خدماتی. یک عده غیرقابل تغییرند. گاهی فقط از یک ماده به ماده دیگری تبدیل می‌شوند. نواصولگرایی می‌خواهد بگوید تا آخر پشت صندلی از دنیا نروید. کشور هشتاد میلیون جمعیت دارد و قرار نیست بین شما چند نفر نفر بچرخد.

وی با تاکید بر اینکه هرجا به جوانان اعتماد کردیم نتیجه گرفتیم، گفت: ای کاش به جای قانون بازنشستگی قانونی هم برای کسانی که در حوزه سیاسی تصمیم‌گیری می‌کنند، می‌گذاشتند. مساله بازگشت به اسلام هم حائز اهمیت است. در حوزه امر به معروف و نهی از منکر آن را تنزل دادیم به چیزهای ظاهری. دچار فقدان امر به معروف مردم به حکومت هستیم. مرز انتقاد کجاست؟ ما در این مانیفست گفتیم قائل به انقلاب هستیم اما آیا نهادی که به حاکمیت وابسته است اگر خطایی کرد جریان‌های انقلاب باید دفاع کنند؟ نه. در خیلی از نهادهای حاکمیتی اشکالاتی هست. مردم می‌بینند نخبگان هم می‌بینند. چرا نمی‌گویند؟

پیرهادی عنوان کرد: در نواصولگرایی می‌گوییم اگر در جبهه خودی هم اشکالی دیدید بگویید این باعث رشد می‌شود و عدالت هم همین را می‌گوید. در خصوص نوگرایی و حوزه مردم باوری باید شرایط را درک کرد. مردم نسبت به آزادی‌های اجتماعی حرف دارند جریان اصولگرایی یا افراط می‌کند با تحلیل نمی‌کند وقتی شما قائل هستید همه مردم را باید در جمهوری اسلامی مدیریت کنید پس باید به مردم امکان حرف زدن داد. حتی نسبت به آزادی‌های اجتماعی و در حوزه زنان هم همین‌طور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار