بازدید 6985

اظهارات اتهام‌آمیز وزیر خارجه انگلیس درباره ایران

کد خبر: ۸۳۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷ 27 September 2018

فارس نوشت: وزیر خارجه انگلیس با متهم کردن ایران به بازداشت اتباع خارجی با هدف امتیازگیری در مذاکرات دیپلماتیک، مدعی شد که بازداشت بعضی افراد به دلیل نارضایتی ایران از برخی تصمیمات اقتصادی بوده است.

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلستان روز پنج‌شنبه در اظهاراتی مملو از اتهام، مدعی شد که ایران از بازداشت اتباع خارجی به عنوان یک اهرم فشار برای امتیازگیری از دیگر کشورها استفاده می‌کند.
هانت که با شبکه «اسکای نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به محکومیت «نازنین زاغری» به حبس به جرایم امنیتی، گفت: «واقعیت این است که ایران تصمیم گرفته تا افراد بی‌گناه را... به عنوان ابزاری برای اعمال فشار دیپلماتیک بازداشت کند. نمی‌توانیم چنین کاری کنیم، نمی‌توانیم چنین چیزی را بپذیریم... حتی روسیه هم چنین کاری نمی‌کند.»
او با بیان اینکه «گفت‌وگوهایی بسیار بسیار صریح» با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران داشته، افزود: «رژیم ایران بسیار پیچیده است. احتمالا وزارت امور خارجه [ایران] جایی است که بیش از همه می‌خواهد این موضوع را حل کند. من به صراحت گفتم که سیاست ما در قبال ایران، هنوز به جمع‌بندی نرسیده و اگر آن‌ها همچنان تصور کنند که این ابزاری برای دیپلماسی است، با تبعاتی مواجه می‌شوند. نباید اینطور باشد.»
در ادامه مجری برنامه از هانت درباره اثر احتمالی قطع پروازهای «بریتیش ایرویز» به تهران همزمان با مرخصی زاغری از زندان سوال کرد. وزیر خارجه انگلیس گفت: «بریتیش ایرویز باید تصمیمات را به عنوان یک شرکت خصوصی مستقل اتخاذ کند و ما نفوذی بر آن نداریم. اما نکته‌ای که من دارم دقیقا همین است. اینکه نازنین زندانی است یا نه، او به هیچ وجه ربطی به روابط تجاری با ایران و اینکه آیا پرواز میان لندن و تهران انجام می‌شود یا نه، ارتباطی ندارد. اینکه رژیم ایران به دلیل آنکه برخی از تصمیمات تجاری، تصمیمات اقتصادی و تصمیمات دیپلماتیک را دوست ندارد، افراد بی‌گناه را بازداشت کند، غیرقابل قبول است.»
وی همچنین مدعی شد که افراد دیگری مشابه نازنین زاغری هم وجود دارند، اما خانواده‌های آن‌ها فعلا نمی‌خواهند اسامی آن‌ها در رسانه‌ها مطرح شود.
وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از صحبت‌هایش هرچند گفت در دیدار با مقام‌های سعودی با آن‌ها درباره حقوق بشر صحبت کرده، اما گفت حفظ رابطه با ریاض برای لندن از اهمیت بالایی برخودار است، چراکه دو طرف در زمینه امنیتی همکاری‌های گسترده‌ای دارند.
او با ابراز نگرانی از روند جنگ در یمن، گفت به ریاض تأکید کرده که این بحران باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.
انگلستان یکی از بزرگترین تأمین‌کنندگان جنگ‌افزارهای عربستان سعودی و تاکنون در برابر فشار گروه‌های مدافع حقوق بشر برای لغو قراردادهای تسلیحاتی با ریاض مقاومت کرده است. «جرمی کوربین» رهبر اپوزیسیون انگلستان این هفته گفت بهترین راه برای پایان دادن به جنگ در یمن، توقف فروش سلاح به عربستان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر