بازدید 3842
رییس سازمان محیط زیست:

حتی یک متر از ایران را قربانی توسعه نمی‌کنیم

کد خبر: ۸۳۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 27 September 2018

عیسی کلانتری گفت: مس سرچشمه آن‌قدر آلودگی دارد که سال‌هاست دام‌های آن منطقه سقط جنین می‌کنند، وای به حال انسان‌ها! از ابتدای سال ۹۸ اگر مس سرچشمه شرایط سولفور را اصلاح نکرد باید تعطیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تأکید بر لزوم حفظ محیط زیست کشور در کنار مسائل توسعه‌ای گفت: پروژه‌های زیادی در کشور هست که پیوست زیست محیطی ندارد. ما مقابل همه خطاها و رشوه‌ها می‌ایستیم. ما سازمان محیط زیست کشور را نمی‌فروشیم اما قرار نیست مردم‌آزاری انجام دهیم. توسعه را هیچ‌وقت مقابل محیط زیست نمی‌بینم. هیچ‌کدام مانع دیگری نیست. باید چاره بیاندیشیم تا با حفظ محیط زیست بتوانیم برنامه‌ها را جلو ببریم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به پرداخت عوارض آلایندگی محیط زیست کارخانه‌ها گفت: یکی از مشکلاتی که ما از مجلس برای اصلاح آن کمک می‌خواهیم این است که مبلغ پرداختی برای رفع مشکلات آلایندگی کارخانه هزینه شود. این مورد که باید به‌حساب شهرداری واریز شود ما را دچار مشکل کرده است. یا این قانون را حذف کنید یا مبلغ به‌حساب خزانه واریز شود. این قانون ازنظر سازمان محیط زیست، بی‌دلیل است. اگر جریمه هست باید برای بهبود ساختار هزینه شود تا آلایندگی از بین رود و اگر جریمه نیست، چرا محیط زیست را درگیر می‌کنید. صنعتی مانند فولاد مبارکه که همیشه آلاینده بوده و امروز هزینه کرده و ۹۰ درصد آلایندگی‌اش را اصلاح ‌کرده، آلاینده نیست و نباید پولی پرداخت کند؛ اما مس سرچشمه آن‌قدر آلودگی دارد که سال‌هاست دام‌های آن منطقه سقط جنین می‌کنند، وای به حال انسان‌ها! از ابتدای سال ۹۸ اگر مس سرچشمه شرایط سولفور را اصلاح نکرد باید تعطیل شود.

کلانتری با اشاره به اینکه موضوعات بودجه‌ای در حال حاضر در سازمان اولویتی ندارد گفت: حتی در زمان جنگ تحمیلی هم منابع مالی برای کارهای محیط زیستی و توسعه‌ای هزینه می‌شد. اگر برنامه داشته باشیم در هر شرایطی می‌شود نیاز بودجه‌ای را تأمین کرد و من نمی‌پذیرم نبود پول باعث هر مشکل است. موضوعات دیگری مانع کارند. برای همین در مرحله اول سراغ پول نمی‌رویم. ضعف‌های ما در جاهای بزرگتری است که با پول درست نمی‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات انجام ‌شده در این سازمان برای رفع مشکلات گفت: پیش‌ازاین ادارات کلی در استان‌ها داشتیم که هیچ اختیاری نداشت و همه‌چیز به مرکز وابسته بود. ساختار ما ازنظر تشکیلاتی و مدیریتی و نیروی انسانی حتی در حد محیط زیست یک کشور بسیار درجه پایین هم نبود. تمرکززدایی ازجمله کارهایی است که در مدت حضور من در سازمان انجام‌شده است زیرا ۹۰ درصد اختیارات به استان‌ها واگذارشده است و ستاد مرکزی کار نظارتی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: امضاهای طلایی از مرکز گرفته و پخش شد کسی که مسئولیت امضا دارد نیز باید پاسخگو باشد. پیش‌ازاین پاسخگویی به هیچ جا و هیچ‌کس وجود نداشت اما تا پایان امسال این موضوع باید تمام شود. دولت و کمیسیون باید به ما کمک کنند ما سازمان ایست نیستیم اما در مقابل تخلفات محکم برخورد می‌کنیم.

کلانتری با اشاره به اوضاع نامناسب سازمان محیط زیست درزمان تحویل به مدیریت فعلی گفت: این سازمان برخلاف آنچه در شبکه‌ها و رسانه نشان داده‌شده بود، در داخل هیچ‌چیزی برای ارائه نداشت. شبکه‌های خبرسازی که درگذشته ازاینجا تأمین مالی می‌شدند الآن به دلیل قطع این منبع در حال تخریب من و سازمان هستند اما من وقتی محیط‌بانم کفش ندارد نمی‌توانم هزینه‌های نا به‌جا کنم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه جلسه با کمیسیون کشاورزی مجلس با گلایه از اینکه پروژه‌ها در کشور پیوست زیست محیطی ندارد گفت: ما از این به بعد مقابل همه خطاها و رشوه‌ها می‌ایستیم. ما سازمان محیط زیست کشور را نمی‌فروشیم اما قرار نیست مردم‌آزاری انجام دهیم. توسعه را هیچ‌وقت مقابل محیط زیست نمی‌بینم. هیچ‌کدام مانع دیگری نیست. باید برای هر موضوعی چاره بی اندیشیم.

وی ادامه داد: شعار ما ۸۰ میلیون محیط بان است. استراتژی ما این است که مقابل مردم نمی‌ایستیم اما از محیط زیست دفاع می‌کنیم. جایی که انعطاف‌پذیری بدون لطمه به محیط زیست باشد کنار مردم هستیم اما اگر آسیبی به محیط زیست برسد هرگز مجوزی نمی‌دهیم.

کلانتری با تأکید بر اینکه از ابتدای سال بعد هم به‌هیچ‌وجه پروژه‌های فولادی و پتروشیمی در درون ایران مجوز نخواهیم داد گفت: این صنایع آب بر هستند و جایشان کنار دریاست. نمی‌توانیم با آن‌هایی که قبلاً مجوز گرفتند کاری کنیم اما امروز کشور مشکل آب دارد. حقابه تالاب‌ها پرداخت نمی‌شود و ازنظر محیط زیست طبیعی در مضیقه‌ایم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر