بازدید 18250

آمار‌های تکان دهنده از هزینه‌هایی که خودروساز‌ها به کشور وارد می‌کنند!

بدهی انباشته خودروسازها تنها در شهریور ماه سال گذشته، بالغ بر 5000 میلیارد تومان بوده؛ بدهی های بانکی ایران خودرو تا سال گذشته 27000 میلیارد تومان است. خودروسازهای ما تنها در سال گذشته، حدود 1000 میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیر دولتی کمک کرده اند. هم اکنون پرسش این است، شرکتی که زیان ده است چه لزومی دارد از جایی حمایت کند؟
کد خبر: ۸۳۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ 30 September 2018

آمار‌های تکان دهنده از هزینه‌هایی که خودروساز‌ها به کشور وارد می‌کنندشاید بتوان گفت، یکی از مهم‌ترین چشم اسفندیارهای بحران اقتصادی کشور ـ که می توانست در شرایط موجود به داد دولت برسد ـ ضعف صنعت خودرو کشور است؛ صنعتی که پس از چهل سال هنوز نتوانسته، سر پای خود بایستد و با کوچکترین تحولات در نرخ ارز، دچار تلاطم شده و به جای کمک به اقتصاد کشور، باعث ضربه زدن به آن نیز می شود.

به گزارش «تابناک»؛ قرار بود در سال های گذشته و زمانی که هنوز نعمت زاده سکان وزارت اقتصاد را در دست داشت، با کمکی که دولت با پرداخت وام های کلان به خریداران کرد تا باعث رونق بازار شود، خودروسازها با فروشی که به دست می آوردند، این صنعت را ارتقا دهند؛ اما پس از گذشت سه سال، هیچ رخداد مثبتی در این گروه صنعتی دیده نشده است!

نکته تلخ ماجرا آنجاست که ناتوانایی خودروسازی ها در خودکفایی، باعث برخی زیان های بازگشت ناپذیر شده که علاوه بر آنکه دامن اقتصاد کشور را در بر گرفته، ضررهای جبران ناپذیر و هزینه های سرسام آوری نیز به مردم وارد کرده است.

بهرام پارسایی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع می گوید: نمایندگان مجلس حامی صنعت داخلی هستند و دوست دارند کشور در جایی که استعداد دارد، آن را شکوفا کند، ولی این گونه هم نیست که ما بخواهیم در همه زمینه ها خودکفا شویم.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: به نظر من، اگر خودکفایی درست و کارشناسی نباشد، می تواند زیان های بسیاری به کشور وارد آورد و حتی به خودتحریمی نیز منجر شود. هیچ کشوری در جهان نیست که امروز بخواهد دم از خودکفایی بزند. ما در جایی که استعداد و توانایی بالایی داریم، مانند صنعت فرش، باید خود را نشان دهیم. امروز هر تاجر و شهروند خارجی آرزو دارد یک تخته فرش ایرانی در خانه خود داشته باشد و لذت می برد وقتی این زیبایی را می بیند، اما در جاهایی که توانایی های لازم را نداریم، باید کمی دقت را بیشتر کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: هنوز صنعت خودروی ما به بالندگی صنعت فرش نرسیده و در این راه ناتوان است. هم اکنون من برای شما چند نمونه از کارهایی که خودروسازها در این سالها انجام داده و باعث از دست رفتن هزینه ها و افتادن این هزینه بر دوش مردم شده، می آورم. برخی افراد ادعا می کنند، اگر از خودروسازها حمایت نشود، ممکن است قطعه سازهای ما تعطیل و باعث شود صنعت در کشور بخوابد و به دنبال آن، بسیاری از کارگران از کار بیکار شوند و اشتغال در کشور به خطر بیفتد.

وی گفت: اول باید بگویم بخش عظیمی از قطعات از خارج وارد و به اسم داخل بسته بندی می شود. دوم آنکه بدهی خودروسازها برای همین میزان از قطعه سازهای کشور از مرز 15000 میلیارد تومان گذشته و این نشان می دهد آنان نتوانسته اند از عهده دخل و خرج خود برآیند.

وی ادامه داد: بدهی انباشته خودروسازها تنها در شهریور ماه سال گذشته، بالغ بر 5000 میلیارد تومان بوده که بدهی های بانکی ایران خودرو تا سال گذشته 27000 میلیارد تومان تا سال گذشته است و این نشان می دهد با وجود این میزان از حمایت هایی که دولت از آنها کرده و به عناوین مختلف از ممانعت واردات خودرو گرفته تا عدم فشار به بالا بردن کیفیت خدمات، ارتقای محصول، و سایر موارد، هنوز نتوانسته اند بدهی خود را پرداخت کنند و شکوفایی اندکی داشته باشند که حداقل به آینده آن امیدوار شد.

وی گفت: صنایع ما از نظر مالی صنایع ورشکسته است، ولی با فشاری که بر مردم وارد می شود، این صنایع توانسته اند تا به امروز سرپا بایستند.
گزارشی که برخی خودروسازی ها در کمیسیون صنایع ارائه داند، حکایت از آن داشت که این خودروسازی ها بالغ بر 4000 میلیارد تومان اقساط بانکی پرداخت می کنند؛ صنعتی که در سال 4000 میلیارد قسط با درصد بالا پرداخت می کند، مسلم است که باید از جیب مردم بپردازد.

آمار دیگری که اینها در کمیسیون اعلام کرده اند، این است که خودروسازهای ما تنها در سال گذشته، حدود 1000 میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیر دولتی کمک کرده اند. هم اکنون پرسش این است، شرکتی که زیان ده است چه لزومی دارد از جایی حمایت کند؟ زمانی که شرکت این میزان مشکلات دارد و این میزان هزینه می کند، قطعا پشت آن رانت ها و تخلفات کلانی است!

این نماینده گفت: چون ما در این زمینه خلأ قانونی داریم، هیچ حساب و کتاب و نظارتی روی آنها نیست. خودروسازی که در فضای کاملا انحصاری و غیر رقابتی فعالیت می کند و هر محصول تولیدی اش را به راحتی می فروشد و حتی پیش فروش می کند، نباید با بحران مالی دچار شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، با اشاره به موضوع پیش فروش خودرو نیز گفت: هیچ جای دنیا خودرو پیش فروش نی شود. مردم خودرو را خریداری و درصدی از مبلغ را نیز پرداخت می کنند و مابقی مبلغ بدون هیچ وثیقه و بهره به خودروساز پرداخت می شود، ولی در کشور ما خودرو به راحتی پیش فروش می شود.

وی گفت: خودروسازهای ما باید آمار بدهند و بگویند در یک سال گذشته چه میزان پول از مردم در زمان نام نویسی گرفته اند و هنوز خودرو را به وی نداده اند. کسی که این میزان سرمایه هنگفت را از مردم گرفته و در حساب خود خوابانده و هنوز زیان ده است و خدماتی هم نمی دهد، به نظر من هیچ جای دفاعی ندارد.

این نماینده با اشاره به هزینه های استفاده از خودروهای داخلی نیز گفت: هزینه های آلایندگی که در شهرهای کشور برای بهداشت و درمان می کنیم، آنقدر زیاد است که می تواند حقوق تمام کارمندان خودروسازی را بپردازد.
بنا بر آمار اعلامی، علاوه بر کشته های جاده ای که ناشی از بی کیفیت بودن خودرو های داخلی است، سالانه بالغ بر 11000 فوتی به علت آلودگی هوا در کلان شهرها داریم. اینها هزینه های بسیار سنگینی است که به بهانه حمایت از صنعت خودرو به کشور وارد می شود، در صورتی که اگر این کارمندان در خانه های خود بنشینند و تنها حقوق بگیرند، شاید چند برابر بیشتر برای کشور مفید باشد. متأسفانه با همه اینها، هنوز ما نتوانستیم روی پای خود بایستیم و شما خواهید دید اگر خدای نکرده تحریم ها جدی شود و ما نتوانیم قطعه وارد کنیم، حتی پراید هم نمی توانیم تولید کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱۵
به خودروسازی به زور وام ۳۰ درصد بهره میدن و کلی هم حق و حساب ازش میگیرن پول برق و آب گاز و انرژی رو هم به قیمت ازاد تجاری ازش میگیرن هر روز هم انواع باج ها رو ازش میگیرن و هر روز هم قیمت قطعه زیاد میشه. دیگه نگین از خودروساز حمایت میشه خودروسازی های ایران ورشکسته هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
اتفاقا حمایت میشه. ولی چون محل مناسبی برای رانته ورشکسته شده.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
چطور ورشکسته هستن در حالی که سایپا تو پیش فروش چند سال بعدش فقط 150 هزار میلیارد از مردم تو یه روز برای فقط برای پراید و ساینا و تیبا گرفت همه میدونن مشکل از جای دیگه هست چرا مدیر عامل سایظا یا ایرانخودرو رو نمیارین تو بخش ویژه خبر تا جواب مردم رو بدن حداقل صدا سیما میتواند این کار رو انجام دهد.
ایران آباد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
تنها صنعتی که داره به شدت حمایت میشه همین خودروسازان خون مردم خورن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
وام با 30 درصد بهره را خود خودروسازها قبول میکنند و در ضمن آنها خودشان سهامدار همان بانکها هستند! تازه حمایتهای بی نظیر دولت با پول نفت از این خودروسازها هم که از روز روشنتر است
توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
انشاا...استیصاح و عزل جناب شریعتمدار وزیر صمت
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
امثال اینا انقلاب و نظام رو منقلب میکنن و تا نابود نکنن دست بردار نیستن . خیلی دوست دارم بدونم کیا هستند که انقدر قدرت دارن .
ب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بنظرم یکبار برای همیشه خودرسازان باید از این نماینده شکایت کنند تا اسناد ادعاهای کذب خودش را ارائه دهد . با چه مدرکی می گوید که کشتگان ناشی از کیفیت هستند یا آلودگی هوا را ناشی از خودرو ساز می داند ؟؟ برای تک تک این ادعا ها سند بیاورد وگرنه دهان را باز کردن و کذب گفتن که کار سختی نیست .
خسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بالاخره یک نفر به حرف من رسید

بیش از 10 سال است بیش یک میلیون و اندی بار !! این کامنت را گذاشته ام ولی کو گوش شنوا چه بین مردم و چه در بین مسئولین

عزیزان من خود روهای احتراقی یعنی آلودگی هوا ، یعنی ترافیک ، یعنی تصادفات و مرگ و میر

خواهش میکنم دست بردارید و این ماشین های آلوده کننده را نخرید

تا مدتی کوتاه دیگر در جهان خودروهای احتراقی برای همیشه برچیده می شوند

نخرید این ماشین های آلوده کننده را ، نباید ما طوری رفتارکنیم که انگار حماقت فضیلت است (جمله ای از فیلم بیلی باد !!)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
دوستان عزیز فریب خودروسازها را نخورید

اینکه مدام این سایت های فروش اتوموبیل بسته میشو بعد مدتی کوتاه باز میشود ، این فقط حقه خورو سازها برای ایجاد حرص و ولع کاذب در بین مردم است تا خودروهای بنجل خود را به چند برابر قیمت آب کنند....
لطفا فریب آنها را نخورید
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
شما ظاهرا مدیرعامل خودرساز باید باشید که این دروغ شاخدار را میگئید که حمایت نمیشود !!!! بازار انحصاری کشور دو دستی تقدیم شما شده این بزررگترین حمایت است اگر این همه حمایت از خودروسازها یک در صدش از هر خودرو ساز دیگری در سطح جهان میشد دنیا را تسخیر میکرد !
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
ندن...
بریزن بیرون اینها رو
ارابه مرگ می دن دست ملت کلی هم طلبکارن
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
خودروسازها به عمد بدهکاری های خود را تسویه نمی کنند تا هموراه خود را زیان ده و مستحق کمک نشان بدهدن
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
خوب با این همه فشار و بدبختی و فلاکت چرا خودروسازها ادامه می دن؟؟؟!! بگن نمی تونیم خودرواز خارج وارد بشه !!! بعد با همین نیروها خدمات پس از فروش انجام بدن . معلومه که سود هنگفتی هم خودشون هم سردمدارانشون می برن که ول بکن معامله نیستند و راسا هم حاضرن سالی دهها هزار کشته و میلیونها مجروح و معلول بدن اما از این پول صرفنظر نکنن .
مافیای خودرو از همه امکانات کشور برای زد و بندهای مافیایی خود استفاده میکنند. اگر صنعت خودرو زیان ده است چرا مدیران آنها حقوق و پاداشهای نجومی میگیرند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بزرگترین خیانت به صنعت و اقتصاد کشور توسط همین خودروسازها صورت گرفته و دولت هم در این زمینه همدست آنهاست
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
پاداش و حقوقهای نجومی مدیران خوردرو سازی ربطی به سود و زیان ندارد اونا پول لیاقتشان را میگیرند چون خدا اونارو مدیر آفریده وحقشونه
یامان نره همه با هم برابرند ولی بعضیها برابرترند
از بس این رئیس جمهورها ووزرای انها کار نابلد و ترسو و بزدل هستند که بیهیچ عنوان حاصر نمیشوند گوش این مدیران را گرفته و بویزه مدیران بانکهارا بتابند و با یک اردنگ بواسطه سهل انگاری ی انها را جواب دهند و طوری شده که تین مدیران خوردرو و بانکها هستند که وزیر و رییس جمهور را نگهداشته و ساپورت میکنند و پول قیلی قاقل ا و پفک انها را میدهند تا رییسی کنند
كارگر اضافى
اولا از بابت شجاعت و مردمی بودن این نماینده گمال تشکر رادارم ، ثانیا با توجه به نفوذ و لابی که خودروسازها دارند و در آینده نزدیک دردسرهایی برای جنابعالی درست میکنند متاسفم ثالثا با توجه به قیمت های فضایی محصولات و کیفیت پایین خودرو ها حتی ضعیفترین افراد که توانایی خواندن و نوشتن را هم نداشته باشند میتوانند خودرو سازی را به سود دهی برساننداگر واقعا ضرر ده هست چرا به بخش خصوصی واگذار نمی کنند اگر واقعا ضرر ده هست خودروسازها چرا بانک تاسیس میکنند .
شاید الان اگر آقای یوسفعلی میرشکاک بخواهد شعر: "جانان من اندوه لبنان کشت ما را" را بروز نماید می سراید:

"جانان من اندوه خودروسازان کشت ما را"
من يكي از كارمندان شركت ايساكو هستم . فساد مالي ، تبعيض شغلي، پارتي بازي و رانت خواري در اين شركت بيداد ميكند نزديك به 80 نفر در اين شركت حقوق بالاي ده مليون ميگيرند كه حتي در ماه يك روز هم سر كار نمي ايند. افراد همه از وابستگان مديران ارشد هستند . نمايندگان شهرستان ها كه با ضد و بند با مديران اجناس اعتبار ملياردي ميخرند بدون هيچ ضمانتي . فقط قشر كارگر در اين شركت بايد از اضافه كار و روز هاي كاريش كم بشه تا شركت سرپا باشه ترا خدا اينرا منتشر كنيد كه هم مديران رده بالاي ايران خودرو و ايساكو بخوانند هم بازرسين گرچه .....
خودروسازها ظاهرا درمقابل پیگیری هر تخلفی مصونیت دارند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
.هم از ظاهر هم از باطن مصونیت دارن
شبکه هرمی که میگن همینان
این روزا نرفتی فرش بخری قیمت ها سه برابر عید شده کجاش ایرانیه؟!!!!!!
اگر میزان مصرف بالای سوخت را در نظر بگیری از تمام خسارت های گفته شده بیشتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بنزین هم مافیای خود را دارد و با خودروسازها دستشان در یک کاسه است! اگر لگنهای سایپا و ایران فرغون را دور بریزند و به جای آن خودروی با کیفیت خارجی وارد کنند بدون تعرفه و با ارز دولتی، و در مقابل بنزین مازادی که از صرفه جویی در سوخت آنها باقی می ماند را صادر کنند، منفعت زیادی نصیب کشور میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
با خدورهای متوسط مصرف 6 لیتر در 100 کیلومتر می توان مصرف بنزین را نصف کرد
حرفها همه درست. ولی تکراری. تابناک جان. هر چند وقت یکبار خودروسازها را مورد عنایت قرار میدهی. جالبه همیشه هم جزو پربازدیدترین هاهست. بابا دیگه این قضیه تکراری شده. خوروساز اینکاره نیست. تا وقتی دولت ازش حمایت میکنه و انحصاری است و رقابتی نیست همین آش و همین کاسه. فرقون هم بده مردم میخرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
آخه خیلی ظلمه که اینها هر کاری میخواهند میکنند و هیچ قدرتی در این مملکت جلودار آنها نیست
جانا سخن از زبان ما میگویی
مثلا این پراید تولیدی چی دارد که به این قیمت است متاسفانه بعضی مسائل دست آویزی برای خالی کردن جیب مردم شده و چنان که میفرمایید این کارخانه ها اگر ضرر میکنند چرا حاتم بخشی به این و آن میکنند متاسفانه حقوق اساسی مردم همیشه توسط خودرو سازان پایمال شده ودر سالیان اخیر هر کاری خواستند با مردم میکنند و کسی نیست که به داد مردم برسد .
بالاخره یکی پیدا شد حرف حق بزنه
دمت گرم
در سالهای اخیر خودروسازا حق سهامداران خرد را خوردند و سودی به سهامداران خرد ندادند به بهانه زیانده بودن. یادش یخیر سال 74 ایزانخودرو هر سهمی 150 تومن سود داد اونم با وضعیت جنگی اونموقع.ولی الان همیشه میگن زیان داریم سایپا هم ازون بدتر .!!!!؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
سال 74 که جنگ نبود
چجوری زیان ده؟هر بنجلی رو دولا پهنا با ملت حساب میکنن ما هم میخریم
خودروساز خودروساز راه نندازید

خودروساز همون دولته


تمام
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
دقیقا
البته آقای نماینده اگر منطورشون فرش ماشینی که نخ و دستگاهش خارجیه و وارداتی مگه این که منظورشون فرش دست باف پشمی باشه که با پوست گردو و حنا و این جور چیزا رنگش می کردند.
اما بالاخره ما نفهمیدیم صنعت خودروسازی با این وضعیت پیش فروش و استقبال مردم با اینهمه گرونی چرا زیان ده است مگه این که ی جایی سوراخ باشه و بعدا صداش در بیاد.
بنظرم باید برگردیم به عهد درشکه و دوچرخه . الودگی هم نداره .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
تو چه میدونی فرش دست باف چیه!
فرش دست بافت ثروت هست. همیشه میشه فروختش. اما فرش ماشینی چی؟ دست دومش باید ریخت آشغال
خود کرده را تدبیر نیست.
اگر در واردات خودرو و ساخت داخلی توسط سازندگان صاحب نام خودرو باز بود که نیست، و تحریم هم نبودیم، در کوتاه زمانی این مقوله که به کابوس ملی تبدیل شده، حل می شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
همه این داستانها برای خالی کردن جیب ملت است و بس! با این قیمتهای نجومی خودروسازها الان میتوانند بدهی هایشان را تسویه کنند و دولت هم میتواند کسر بودجه اش را از بین ببرد و بعد دوباره روز از نو روزی از نو! مایای هشت سر هفت بازوی فشاد مردم را بیچاره کرده تا خود زنده بماند
خوب جمع کنیدش، واردات خودرو هم بدون تعرفه کنید، همش حرف حرف حرف
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
زنده باد حرف حساب گوش شنوا کجایی ؟
داستان کل اقتصاد دولتی ایران.... اگر تمام وابستگان مسئولان بشینن خونه و حقوق بگیرن ضرر به مراتب کمتری به مردم و اقتصاد وارد میشه...
هرچی هزینه کنن به جاییشون بر نمیخوره چون دو برابرشو میکشن رو ماشین و چندین برابرشو با فروش اقساطی و همچین بازارایی به بهانه های مختلف قیمتاشونو میبرن بالا
برای شکست سودجویان دلال ها و نان به روزخوران عزم ملی لازم است .انشاله امید است مردم فهیم ایران با جوانمردی این بساط رو جم کنند .به امید فردایی بهتر
وقتی با نفرات و مسئولین خودروسازها صحبت میکنی همه بلااستثنا میگن : خودروسازی خوب پول درمیاره ولی پولش مال خودش نیست !!!! همه میدونن که قسمت عمده ای از فروش خودروها سهم نهادهای خاص هست که قسمت عمده اش رو پنهان میکنن ....، اون قسمت که رو میشه ، میشه کمک به نهادهای عمومی غیردولتی !!!!
وقتی چادر از چین وارد میشه چه اصراری بر حمایت از صنعت داخلی خودروی آشغال وطنی هست؟
دستور از بالا اومده تابناک که مثبت منفی هارو حذف کنی؟ به خاطر کامنت ها و مثبت منفی هاش می اومدم اینجا. تو هم رفتی پیش فارس نیوز. مبارک باشه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
درود بر تو هموطن كه حرف حساب و حرف دل مارو گفتي.
مثبت و منفيها خودش يه جاذبه بود واسه كامنتها
برادر جان باید بررسی کنین که این هزار میلیارد تومان چقدرش رشوه بوده.اگه همش نبوده باشه.آخر اخوی کمک به نهادهای عمومی!!! شما هم باور کردین.بیچاره این ملت ....
بیایید درانتخابات ریاست جنهوری پیش رو به رییس جمهوری رای دهیم که شعار اصلی ان بجای " ساخت کلیدی برای باز کردن قفلهای مشکلات" , قفلی بسازد بدون کلید برای صنعت خودرو سازی
کااااش یه بار برای همیشه درشو تخته می کردن و ملتو آزاد.
از همه طرف حمایت میشن و بعدش هم اینه اوضاع
البته این پیش فروشها هم جهت جمع کردن نقدینگی و خوروندن به خودروساز و از طرفی برای افزایش قیمت خودرو برای زمانی که شاید مردم کمپین راه بندازن بوده.
مرگ بر ظااااااالم
ایران بیشتر از .... کلید ساز به ..... قفل ساز( بدون کلید) برای بستن صنعت خودرو سازی و امثالهم نیاز دارد.
خوب که چی؟!
سلام دوستان
اکثر خودرو سازان جهت قطعات منفصله خودرو اعتبار اسنادی باز میکنند. جالبه پول بانک رو نمیدهند . از مشتری نقد میگیرند. پول قطعه ساز داخلی رو نمیدهند. حقوق معوقه پرسنل دارند. خودرو را به نرخ روز میفروشند.تعهدی برای خدمات پس از فروش ندارند. بیشتر از نیازشان با ارز بانکی قطعات وارد کرده اند. زیان انباشته هم که دارند...یکی بگه این همه پول کجا میره؟؟؟
بهتره بدونید که اگر خودرو خارجی کم مصرف وارد کنیم حداقل مصرف بنزین در کشور به نصف این مقدار مطرسه یعنی چیزی ن دیک به ۴۰ میلیون لیتر در رو صرفه جویی . حالا حساب ریالیش با شما.
خودروسازی ها تبدیل شده اند به محل خوردن و اختلاس بعضی ها کسی به فکر سود و سود رسانی به کشور نیست
شرمتان باد وزرا و. مسئولانی که همه چیز را میدانید اما
فایده هم داره این حرفا


به قول یه بنده خدایی کویر رو هم بدی دستی دولتی ها شن کم میارن
الکی نگید زیان ده هستند سه میلیون تومن پراید تولید میکنن از کاگرای بدبخت هم سه شیفت کار میکشن دلیلش این هست که وارد ساخت مسکن واردات برنج شدن ادرس غلط ندید خواهشا
مشكل اينجاست كه صنعت خودرو به وسيله بازي رسانه اي دولت و مجلسيان تبديل شده و واقعا هيچ كس به دنبال رفع مشكلات واقعي اين صنعت نيست. انگار يه توافق پنهاني وجود داره كه يه صنعت مشكل دار داشته باشيم كه بتونيم باهاش سر مردم رو گرم كنيم.

هميشه همه جا از مشكلات صنعت خودرو مي گن اما هيچ كس از محدوديت هاش نمي گه. چرا ظروف يكبار مصرف كه مواد اوليه اش از پتروشيمي گرفته مي شه و پتروشيمي هم نفت رو از دولت مي گيره بايد چند برابر گرون بشه ولي خودرو كه بخشي از قطعاتش از خارج مياد نبايد گرون بشه؟ زياني كه الان خودروساز و قطعه ساز داره تحمل مي كنه كجا مي ره؟ مدير نالايق براي صنعت خودرو منصوب مي كنن، براش محدوديت مي ذارن، هزينه هاي جنبي بهش تحميل مي كنن بعد ميگن چرا زيان ميده؟

اگر واقعا مي خواهند صنعت خودرو درست بشه بايد مثل اين تيمهاي فوتبال، يكي از مديران شركتهاي موفق خودروسازي رو بيارن، بهش اختيار بدهند، براش محدوديت تعيين نكنند و چند سال صبر كنن و نتيجه اش رو ببينن.

يعني صنعت خودروي كشور كه چند ده هزار نفر ازش دارن نون مي خورن، به اندازه تيم ملي فوتبال ارزش نداره؟!!! اونجا حاضرن كه هر سال چند ده ميليارد تومان رو به يه نفر بدهند كه حداكثر نتيجه اش مي شه خوشحالي چند روزه مردم ولي تو صنعت خودرو كه با زندگي هر روزه مردم ارتباط داره حاضر نيستند كه پول خرج كنن و مدير از خارج بيارن؟؟؟؟!!!!

مي دونيد چرا؟ چون براي مديران بالادستي صنعت خودرو، نون داره. امتياز داره و مي تونند نفرات تيم خودشون رو تو اين صنعت جا بدهند.
پاسخ ها
کارمند خودرو
| Netherlands |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
کاملا موافقم اینجا حیاط خلوت برخی هست در مورد قیمت و داخلی سازی بهتره اینجا صحبت نشه فعلا رب گوجه و سیب زمینی با صد درصد تولید داخل را کمی روش فکر کنیم خیلی جوابها داده میشه
تا زمانی که مردم ما پول بابت این فرغون ها پرداخت می کنن همینه...همین ثبت نام اخیر سایپا و ایرانخودرو رو ببینید...از ماست که برماست..نخرید این آشغالای خودروسازی رو تا ببینید چه اتفاقی میفته...
اقتصاد مقاومتی نمونه اش همین خودروسازی است.اقتصاد غیر رقابتی.وقتی بر روی ماشین های خارجی عوارض شدید می بندند ناکارامدی و فساد و عدم رقابت در تولیدهای داخل بیشتر میشود.این تنها یک نمونه از اجرای سیاست های غلط مسئولین است.
ساده ترين راه حل اين مورد كه همه مردم از باسواد و بي سواد ميدونن برداشتن تعرفه هاي خودروهاي وارداتيه
اگه نمي تونيد و جراتش رو نداريد ديگه حرفش رو نزنيد آخه با حلوا حلوا گفتن دهن شيرين نميشه
خودروسازها 1000 ملیارد تومان در سال به کیا میدن اعلام کنید چرا شرکتی که هیچ سودی نداره 1000 ملیارد تومان بذل و بخشش میکنه و چرا مدیران نالایقش حقوقای آنچنانی میگیرن
نمیدنم در کشور ما چقدر باید از کالای داخلی یا تولید ملی مردم حمایت کنند . الان 40 سال هست ایران خودرو ماشین تولید میکنه همه اش هم پیش فروش که کارخانه بنز نمیتونه این کار را بکنه و حتی ارزوی همه خودروساز های دنیاست .

ایا غیر از این هست خودرو سازهای ایران بیشترین سود را از مردم میگیرند ؟؟؟

ماشین هنوز از کارخونه بیرون نیومده مشکل داره .

آیا انتظار دارید بیشتر از 40 سال از تولید داخلی حمایت شود ؟؟؟؟؟

نمونه حمایت از تولید داخلی این میباشد .

مشکل از حمایت نیست مشکل یه جای دیگه که بعضی نمیخواهند برطرف کنند .

بنظر میاد جیب های بعضی آقایان گشاد هستند و پر نمیشوند .


امیکو یک شرکت کاملا خصوصی هست . از همان شروع کار حدود 20 الی 25 سال پیش یک سوله ای کوچک داشت که دوچرخه مونتاز میکرد و چند نفر بیشتر کارگر نداشت .

به مرور زمان خط مونتاژ موتورسیکلت را اورد و ... خط مونتاز تریلی و انواع لوازم خانگی اعم از کولر و ... الان هم در کشور های مختلف کارخونه داره .

الان برای خودش دانشگاه داره و دانشجو تربیت میکنه ...

در این جا چون سرمایه مال خود شخص بود و کار را توسعه داده تا به همین حد ولی در شرکت دولتی یا نیمه دولتی کسی دلش به حال کارخانه و تولیدش نمیسوزه چون حقوق میگیره و کسی ازش انچنان کار نمیخواد .

بعضی ها هم از طریق شرکت های دولتی همه اش دنبال رانت و ... هستند و نمیگذارند پیشرفت کنند .


40 سال هم بگذره همون هست 400 سال هم بگذره همونه .
كاش اينقدر كه رو خودروسازها حساس هستيد رو بقيه صنايع و همينطور مشكلات كشورم حساس بوديد!
خودرو داخلی که بده و مشکل داره و ....
خودرو خارجیم که با دلار و بسیار گران
ره حل این سایت تابناک چیه احتمالا یک مشتی قاطر بیاریم
برای ملت مصرف بنزینم نداره یونجه و شبدر هم بدیم بخوره واقعا از این برخوردهای جناحی بی محتوا چی برای ایران حاصل میشه موندم
اینها که خودروساز نیستند و 4چرخ مونتاژ میکنند بعد وقتی دولت پشتش هست و یکی رو هم از خودشون به نام مدیر میزارند هرچی هم با اصطلاح خودشون هم ضرر بده هم مهم نیست چون بازم سود داره واسشون.
ماهم اینو میدونم برادر
ولی واقعا نیازه خودرو
من مادرم عمل کمر کرده باید هرچند وقت یبار ببرمش دکتر
اون سر شهر
وقتی ماشین نداشتم واقعا خودش و من در عذاب بودیم...هیچکدوم از اطرافیان هم موقع نیاز کمکی نمیکنن
الان که ماشین داریم میتونیم راحت تا در بیمارستان بریم
و اون همه مسیر دور و سربالایی رو مجبور نیستیم ساعت ۱۲ شب پیاده بیاییم تا برسیم به تاکسی یا آژانس
راهی نداریم مجبوریم این آشغالهارو بخریم
اگه راس میگید آزاد کنین واردات خودرو رو
هرنفر بتونه یه ماشین وارد کنه
با قیمت جهانی
هرچند با این دلار گرون هیچی نمیشه وارد کرد
پاسخ ها
محب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
عجب استدلالی .مگر از جناب عالی آژانس را گرفته بودند.شما هزینه استحلاک ماشین و بنزین ماشین رو اگر حساب کنید.پول دربستی شما میشود
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
جناب محب عزیز
اول که خدمتتون عرض کنم استهلاک درسته از ریشه هلاک شدن میاد ینی از بین رفتن قطعات خودرو.
برادر عزیز گاهی وقتا آژانس نیست.و اون بیمارستانی که ما میرفتیم داخل شهرمون بالای یه تپه هست که آدم سالم هم نمیتونه بره و به علت پرت بودن تاکسی خور نبود مسیرش.بخشی از مسیر با تاکسی و بخش سربالاییش رو مجبور بودیم پیاده بریم.آژانس هم گاهی بود و گاهی وقتها بعلت زمان نوبت دهی دکتر مورد نظرمون که ۱۱ شب بود آژانس هم نبود ...متاسفانه دستمون به گرز افتاده این مردم و هر حرفی رو با تندی استدلال میکنیم .من هم اندازه شما ازین خودرو ها عصبی هستم ولی منظورم این بود که نمیتونم نخریم .چون واقعا گاهی وقتها نیازه.من دو سال تمام همراه کمپین شدم و نخریدم تهش چیشد.من ۲ میلیون گرونتر مجبور شدم بخرم .کمی تفکر کن داداشم..موفق باشی
ناشناس
| Germany |
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
اکـر مردم برخلاف شما نیاز ضروری به خودرو ندارند

این مشکل شما هم با توسعه شبکه آمبولانس های عمومی ارزان قابل حل است البته اگر .... سه تانقطه طبق معمول
انشالله دیگه همین روزها همه بدهیشاون رو صفر میکنن...با این کاهش ارزش ریالی دیگه بدهیاشون خیلی زیاد هم نیست...واقعا مدیریت چشمگیری داریم باید اینها رو صادر کنیم تا دنیا هم بفهمه ما با این همه منابع و ذخایر چطوری داریم کشورمون رو می سازیم تا بلکه دنیا هم یه حرکتی کنه و بتونه به سمت ما نزدیک شه و اینهمه از ما دو نشن...آخرش همه زیر خاک اسکلتیم...بی خیال دنیا و اقتصاد...
لعنت بر مفسدین و مافیای خودروسازی ایران .
امان از کم اطلاعی وکم سوادی مدیران ونمایندگان و شعاردادن آنها
کاش کسی برای تبلیغات و موج سواری حرف نزند
کاش به قوانین علم اقتصاد و مدیریت عمل کنند
کاش به جای اختراع دوباره چرخ از یافته ها و تجربیات دیگر کشورها استفاده شود
و هزان کاش و امان از دیگر ............
بی سوادی درتمام کارخانجات ما موج میزند باسود 200درصدی شرکتهای خودروسازی زیان انباشته خیلی جالبه سود شرکت تویوتا برای هرخودرو کمتراز5درصد پیدا کنید پرتقال فروش را
سلام
ازهمین صحبت های نماینده محترم دریافتیم که درد مشخصه اما اراده ای برای درمان نیست.خودروسازی فارغ از تمام فساد و رانتی که درون خودش دارد،گاو شیر ده دولتها ست.با فروش ها و تولیدهای تیراژی بی کیفیت هم پولی و مالیاتی به دولت میرساند و هم بهانه ای برای جلوگیری از مفت وارد شدن خودروهای خارجی!!!بالاخره عوارض و مالیات و .... گمرک را به نوایی میرسونه.از اون طرف باعث افزایش شاخصهای اقتصادی هم میشه مثلا.معلومه که دولتها چشمشون را روی فساد و رانت موجود خواهند بست.
بنده مزدا 6 دارم با موتور 2500.خدا شاهده با کولر و سرعت 120 زیر 7 لیتر مصرف میکنه!!!
مقایسه کنید با خودروهای داخلی....
اینکه همواره کارگران شاغل در صنعت خودروسازی را سپر بلای ضعف و ناکارآمدی این صنعت کنیم توجیه نخ نمایی است که دیگر کارایی ندارد رقم پرداختی دیه فوت شدگان حوادث به تنهایی میتواند حقوق همه این کارگران را در صورت تعطیلی صنعت خودرو جبران کند هرچند با نغییر خطوط تولید این کارخانه ها براحتی همه این کارگران مشغول به کار خواهند بود ، در حال حاضر بخش کشاورزی ایران از کمبود شدید تراکتور های سبک و سنگین و همچنین تیلرهای سبک رنج میبرد با روی آوردن به این تولیدات هم نیاز داخلی برطرف میگردد و هم امکانات بسیار خوب صادراتی وجود دارد !
ضمناً یک روزی گروه صنعتی ملی با بیش از 15 کارخانه تولیدات مختلف و بالغ بر ده هزار کارگر بر اثر همین سوءمدیریت ها از هم پاشید و تعطیل شد آب هم از آب تکان نخورد هیچکس هم برای کارگرانش سمفونی غم انگیزی نخواند و نسرود !
مقصر مردما که اینهارو میخرند که سم تولید کنند
مرکز فساد:1.بانکها2.خودروسازها
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
مرکزفساداول برخی مسولیین هستن
درشو گل بگيرن اخه تا كي از أين صنعت مفتضح حمايت كنن به چه قيمتي به قيمّت خون مردم الودگي هوا و سرطان و هزاران بدبختى هاي اقتصادي و مالي و جاني ديگه بسه أينا اگه خودروساز بودن تا حالا يه كاري كرده بودن نگران كارگراهم نباشين همين طور كه گفته شد أينا حقوق و مزايا شونو بدون سر كار رفتن بگيرن ضررش خيلي خيلي كمتر از توليد كردن أين ماشين هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
احمد نجفی کجایی
در صورت تعطیلی خودروسازان داخلی،جدا از شوک ناشی از نابودی اشتغال و گردش مالی و اقتصادی شرکتهای مزبور و زیر مجموعه ها و قطغه سازان که سهامدار خرد هم زیاد دارند، مردم باید قیمت و کیفیت خودروی داخلی و خارجی را با نرخ ارز واقعی بسنجند،و فکر نکنند میتوانند
در آینده بجای پراید سوار تویوتا شوند.دوره وفور ارز نفتی و ارزان قیمت به سر رسیده و تکرار نمیشود.
هر وقت مسئولین درک کردند صنعت خودرو سازی همانند بانک بجای بانکداری املاک داری می کند و باشگاه های ورزشی سرخابی که تریلیارد ها تومان تومان بدهی دارند افت و ضرر این مملکت هستند ایران اباد می شود
همه سر کار هستید.
حیف مغزتان نیست.خرج چیز باطل می کنید.
فقط حذف تعرفه و آزاد کردن واردات خودرو خارجی
تا ما هم مثل انسان زندگی کنیم
" در خانه اگر کس هست یک حرف بس است " افسوس که نه خانه ای هست و نه کسی در آن
ژاپن سی سال در کشورش رو بست بعدش تولید کرد تویوتا به کل دنیا داره صادر میکنه. ما چهل سال بستیم و حمایت کردیم. چرا نتیجه این شد؟
دو علت اساسی داره.
اول بخور بخور کلان مسئولین و مدیران شرکتهای خودروسازی
دوم ضعف بیلیلاقتی تمام و کمال مسئولین
خواهشمندم حر ف حق رو سانسور نکنید
این کمک هااز جیب مردم برای تامین رضایت برخی هاست که برای اینها چتر حمایتی وانحصار ایجاد میکنند پرداخت میشود که کاملا در جهت منافع باند ومافیای حاکم بر صنعت خودرو سازی می باشند
یه مشت ماشین اشغال وپر هزینه با مصرف سوخت بالا تولید میکنن میدن دست مردم .برای اینکا جیب خودشون پر بشه .من خودم یا پرشیا صفر خریدم پارسال پدرم در اومد از مصرف سوختش جالبه کا تو کاتولوگ زده مصرف سوخت صدی نه لیتر ولی چند بار کیلومتر زدم دیدم صدی دوازده میسوزونه
یکی از دلایلی که مردم اعتماد ندارند و هر صحبتی مسولین میگویند خلاف ان را انجام میدهند همین صنعت خودرو است
آقای عزیز این حرفات خیلی تکراریه مشکل کاملا مشخصه جلوگیری از واردات خودرو. انحصار. دولتی بی کفایتی همه مسئولین آنها که بایستی سیاستی بر خلاف موارد بالا در پیش گرفته بشه اما چون سود همه مسئولین در وجود و انحصار اینها میباشد مردمم که ارزششان اندازه گوسفندی است بنابراین هیچ تغییری نمیکند و همین هست و مردم هم مجبور به قبول آنها میباسند. خدایی یک مرد در ایران وجود دارد که این مشکلات را حل کند؟؟؟؟؟؟
خدایابه مسولیین ماکمی انصاف بده
تابناک دیروز در مورد کارشکنی ایران خورو در ثبت نام اینترنتی برایتان فرستادم نمیدانم اقدام کردید اگر برای بازرسی شرکت فرستادید خواهشمندم اطلاع دهید
با سلام چند میلیون جهت ثبت نام وارد شدند نفری 20 میلیون هم حاضر به پرداخت. ایا با جمع این مبلغ چند تا کارخانه خودرو سازی میشد زد ؟حداقل یکی رو میشد.
فقط نمیدونم تابناک چرا لایک نظرات را برداشته!!!!!!!!
خیلی ها از کامنت نوشتن خسته شده اند میخواند لایک کنند
خودروسازان و بانکها خون مردم را می مکند
بعضی از عزیزانی که در این کامنت ها از خودرو سازها حمایت میکنند جواب بدهند که چرا بعد از بیست سال از رونمایی سمند ایرانخودرو هنوز نتوانسته خودرو با پلت فرم جدید ارائه بده . فقط بلد هستند گوشه چراغهای جلو وعقب را بکشند بالا و پائین و اسمشو بگذارند سورن و دنا
چرا مقيم خارج نميتونه ماشينش رو بدون تعرفه وارد كنه و پلاك كنه ؟! . حتى شرط گذاشته بشه كه تا ١٠ سال نميتونه ماشين رو بفروشه! ارز خارج نشده براش كه ؟ با پول خارج خريده شده !شرط گذاشته بشه كه بايد ماشين رو چند سال داشته بوده باشه ! اجازه نميدن ! ميدونى چرا ؟ چون اون كسايى كه خودرو وارد ميكنن ناراحت ميشن ! اين بخش انحصاريه !!
من با كلي بدبختي و گرفتن وام و فروش ماشين پرايدم يه ساندرو ثبت نام كردم مرداد ماه مي بايست تحويل من ميشد
متاسفانه پارس خودرو الان داره زير وعده هاش ميزنه و ماشينها رو تحويل نداده بلكه قطعات رو تو گمرك دپو كرده و به هيچ كس . هيچ عهدي هم پاسخگو نيست.......كي به داد ما ميرسهههههههههههه
باسلام
ضمن احترام، باید اشاره کرد که مقاله بالا از کنار هم گذاشتن آمار و ارقامی درست شده که هرکدام به تنهایی صحیح است ولی نتیجه گیری نادرستی را ایجاد می کند.
از اشکالات صنعت خودرو در کشور همین بس که هنوز قادر به طراحی و تولید یک محصول مستقل با نشان ملی نیستیم. ولی باید پرسید که آیا اصولا باید یک خودروی ملی با همه قطعات داخلی سازی شده درست کنیم؟
اشتباهی که همیشه صورت می گیرد آن است که صنعت خودرو را صنعتی ملی فرض یا بهتر بگوییم آرزو می کنیم در حالی که فراموش می کنیم این صنعت پیچیده و به شدت درحال پیشرفت کاملا وابسته به اقتصاد جهانی است. همان اقتصادی که در حال حاضر برای جابجا کردن یک دلار بین بانک های دنیا جلوی ما را گرفته است.
خلاصه اینکه برای تولید یک محصول با کیفیت جهانی و قیمت قابل رقابت باید حداقل شرایطی یکسان با سایر خودروسازهای مطرح جهان داشت. مثلا شما باید به بازارهای مالی داخلی و خارجی دسترسی داشته باشید. از امکان مذاکره با هر قطعه سازی که لازم می دانید برخوردار باشید. بتوانید هر تکنولوژی اصلی مورد نیاز خود را وارد کنید. بتوانید نیروی کار آموزش دیده را به کار بگیرید و .... در نهایت بتوانید محصول با کیفیت جهانی و رقابت پذیر عرضه نمایید.
چنین کاری تنها از بخش خصوصی مستقل و آزاد بر می آید. پس لطفا آدرس غلط ندهید
تابناک چند ساله داری مقاله های خوبی از خودرو سازها می نویسی و ظلم عظیم این ها به مردم رو نشون می دی.من هم همیشه می خونم،ولی هیچ تغییر رخ نمی ده،این ها خیلی گردن کلفت تر از این حرف ها هستن.ماجرای کمپین خودروی صفر یادته که چه نفوذی داشتن که سریع دولت هزار میلیارد وام داد تا مردم بخرن. مگه نمی گن اشتغال ایجاد کرده،خوب به قول این نماینده،تو خونه بشینم و حقوق بگیرن برای دولت ارزون تره. اشتغال بهونه یه،حقوق های کلان ایران خودرو رو مزه داره
چرا آقای جهانگیری به نامه پرسنل سایپا توجه نکرد؟
آقای نعمت زاده که وزیر اقتصاد نبود؟
چند سال سودهای وحشتناک هزاران میلیاردی از ملت درآوردند با قلدری طلب دولت را نمی دهند.
کاش این جمله را مدیران بشنوند: اگر این کارمندان در خانه های خود بنشینند و تنها حقوق بگیرند، شاید چند برابر بیشتر برای کشور مفید باشد.
ای خدا همه ما ایرانیها را از روی زمین جمع کن
حرف حساب جواب نداره.
دید چطو ر پولهها رااز جیب نادانان کشور کشیدند بیرون .........بدهی های خود را بدهند
هر کسی تو فامیل و آشناهاش یک کشته شده توسط پراید داره به نظرم این سطح از بی تفاوتی نسبت به محاکمه مسببین این حادثه ها که بدون شک بخش زیادی از اون خودروساز هست بی عدالتی مطلق هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان