بازدید 49386

سهمیه کنکور آقازاده‌های اعضای هیأت علمی

فرزندان ۸۰ هزار عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها بخش مهمی از سهمیه کنکور را به‌خود اختصاص می‌دهند
کد خبر: ۸۳۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ 26 September 2018

سهمیه در کنکور ابهام‌آمیزترین موضوعی است که بر سر آن مناقشات بسیاری وجود دارد و سال‌هاست که روی آن اعتراضات بسیاری صورت می‌گیرد. نحوه سهمیه‌بندی و امتیازدهی در بزرگ‌ترین آزمونی که خیلی‌ها هنوز معتقدند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده فرزندان‌شان دارد، سال‌هاست پیچیده و مبهم باقی مانده است. درباره سهمیه‌بندی کنکور انتقادهای بسیاری مطرح است و حتی برخی آن را به‌عنوان نوعی رانت‌خواری و تبعیض تعبیر می‌کنند.

به گزارش روزنامه همشهری، در کنکور سراسری علاوه بر سهمیه مناطق (طبقه‌بندی مناطق کشور برحسب میزان دسترسی به منابع آموزشی و رفاهی و محل زندگی متقاضیان به 3منطقه آموزشی) و سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا، سهمیه دیگری وجود دارد تحت عنوان سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها که اتفاقا هم به‌صورت مشخص درباره آن هیچ صحبتی به میان نمی‌آید و آماری هم ارائه نمی‌شود ولی قابل‌‌تأمل‌ترین نوع امتیازدهی در کنکور همین سهمیه است و همه‌ساله به‌صورت چراغ‌خاموش ذینفعان از آن بهره‌‌مند می‌شوند؛ سهمیه‌ای که در سال‌های اخیر فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بسیار از آن بهره برده‌اند و چندین برابر سهمیه فرزندان شهدا بوده است.

برای مثال طبق آمار متقاضیان سهمیه‌های کنکور97، در گروه آزمایشی هنر کل داوطلبان سهمیه خانواده شهدا 8نفر بوده‌اند در صورتی که مجموع داوطلبان سهمیه در این گروه آزمایشی 12هزار و 237نفر بوده که شامل انواع سهمیه‌ها می‌شده و اتفاقا هیچ نامی هم از سهمیه اختصاص داده‌شده به اعضای هیأت برده نشده است. در حساس‌ترین و پرطرفدارترین گروه آزمایشی کنکور97یعنی رشته علوم تجربی نیز از بین 642هزار و 761نفر شرکت‌کننده، تنها 927سهمیه به خانواده شهدا اختصاص یافته است. این ارقام نشان‌دهنده سهم اندک خانواده شهدا از مجموع سهمیه‌های کنکور است. با وجود این اعداد و ارقام متقاضیان سهمیه مناطق، رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا همه‌ساله منتشر می‌شود اما در مورد سهمیه فرزندان هیأت علمی دانشگاه‌ها آماری درز نمی‌کند. (مطالعه بیشتر، جدول آمار متقاضیان سهمیه کنکور97) این آمارها زمانی معنی‌دار می‌شود که این ارقام را در کنار جمعیت 80هزار نفری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور قرار دهیم و آن را در قالب این مصوبه تجزیه و تحلیل کنیم. فرشاد مهرافشان، مشاور آموزشی در این‌باره به همشهری می‌گوید: «طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، فرزندان اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها، چنانچه در آزمون کنکور 90درصد نمره یک رشته را کسب کنند، می‌توانند برای انتقالی به هر دانشگاهی اقدام کنند؛ حتی دانشگاهی که پدرشان در آن تدریس می‌کند! همچنین طبق این مصوبه فرزندان هیأت علمی با کسب 5/92درصد نمره آخرین نفر پذیرفته‌شده در سهمیه آزاد، می‌توانند حتی تغییر رشته دهند.»

به گفته این مشاور آموزشی با این امتیاز و سهمیه، فرزندان اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها می‌توانند دانشگاه مبدا را به دانشگاه‌های معتبر و قابل دسترس انتقال دهند و حتی در رشته‌های پرمتقاضی ادامه تحصیل دهند: «‌به ‌عنوان مثال در همین کنکور97 برخی از فرزندان اعضای هیأت علمی که با رتبه 9هزار و 10هزار توانسته بودند در رشته دامپزشکی یکی از دانشگاه‌های شهرستان‌ها پذیرفته شوند با این سهمیه به دانشگاه کلانشهرها انتقالی گرفتند و به‌جای دامپزشکی در رشته پزشکی ادامه تحصیل می‌دهند.»

مهر افشان در مورد سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در کنکور می‌گوید: «‌در سال‌های گذشته و بنابه دلایلی امتیاز ویژه‌ای برای فرزندان اعضای هیأت علمی درنظر گرفته شد که بتوانند جای خود را در دانشگاه‌ها تغییر دهند و به دانشگاه شهر محل سکونت خانواده خود نقل مکان کنند. امتیاز برای فرزندان اعضای هیأت‌های علمی هیچ توجیه آموزشی ندارد، ولی به‌علت اینکه دست‌اندرکاران برقراری این امتیاز خودشان ذینفع هستند، در نتیجه به دلایل گوناگون از آن حمایت می‌کنند و توجیهات غیرقابل‌قبولی نیز ارائه می‌دهند که برای نظام آموزش عالی کشور زیبنده نیست. این امتیاز حتی یک‌بار از سوی دیوان عدالت اداری خلاف قانون شناخته شد ولی دوباره و بلافاصله به نحو دیگری آن را برقرار کردند.»

او با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید برای فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها چنین امتیاز ناحقی درنظر گرفت، اینطور تحلیل می‌کند: «فرزند یک دانشگاهی نه‌تنها در یک محیط علمی رشد می‌کند بلکه نسبت به خیلی از دانش‌آموزان دیگر به لحاظ اقتصادی از پشتوانه مالی بهتری برخوردار است. سؤال اصلی اینجاست که چرا و به چه دلیل باید فرزند یک استاد دانشگاه از حق انتقال دانشگاه و تغییر رشته برخوردار شود اما فرزند یک کارگر با سهمیه آزاد در کنکور شرکت کند؟ چنین بی‌عدالتی‌ای برای نظام آموزش عالی کشور مخرب است. اینکه یک دانشجو با رتبه 10هزار در کنکور بیاید کنار دانشجویی با رتبه هزار بنشیند نه‌تنها بی‌عدالتی آموزشی است که تبعیض و ظلم آشکار است.»

به اعتقاد این مشاور آموزشی تحقق عدالت آموزشی در گرو حذف همین امتیازها و سهمیه‌های تبعیض‌آمیز است: «برای اعضای علمی نظام دانشگاهی کشور پسندیده نیست که از این رانت و امتیاز غیرموجه استفاده کنند. اساتیدی که دم از بی‌عدالتی و رانت‌خواری در جامعه می‌زنند و از منتقدان شدید این موضوع هستند، خودشان به وقت منفعت حق دیگران را پایمال می‌کنند. وقتی تصویر یک دانشجو و یک جامعه از نظام دانشگاهی کشور اینگونه باشد اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.»

او همچنین می‌گوید: «ذینفعان این امتیاز توجیهات خاص خودشان را دارند. دلیل می‌آورند و می‌گویند که با این مصوبه و با این سهمیه، فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه جای کسی را نمی‌گیرند. چون این متقاضیان سهمیه، تنها پس از اعلام نتایج می‌توانند برای تغییر رشته و تغییر محل دانشگاه اقدام کنند. این تعاریف و توضیحات نمی‌تواند بی‌عدالتی موجود را توجیه کند. به‌عنوان مثال اگر ظرفیت یک رشته دانشگاهی 40نفر است و از ابتدا در دفترچه کنکور ظرفیت آن 40نفر اعلام شده، دلیلی ندارد که تعداد دانشجویان مثلا 48نفر شود و چند دانشجوی دیگر از طریق سهمیه‌های رانتی به آن اضافه شوند. اگر قرار است تعداد دانشجویان 48نفر باشد، از ابتدا در دفترچه کنکور باید ظرفیت آن 48نفر اعلام شود؛ نه اینکه 40نفر اعلام شود ولی در عمل جا را برای دیگران و نورچشمی‌ها باز بگذارند.»

این سهمیه‌ها هیچ‌گونه مبنای کارشناسی ندارد

برخی از مسئولان و کارشناسان نسبت به سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها انتقاد کردند. محمدرضا فراهانی، معاون دانشجویی وزارت بهداشت به تسنیم گفت: در مورد مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها انتقادهای بجایی مطرح است. براساس این مصوبه، چنانچه فرزندان اعضای هیأت علمی 90درصد نمره یک رشته را کسب کنند، می‌توانند رشته مورد پذیرش را تغییر و حتی به دانشگاهی که پدرانشان در آن هستند، انتقال پیدا کنند که البته با تمام احترامی که برای همکاران هیأت علمی قائل هستم، این قانون را نوعی تبعیض می‌دانم. مهدی بهلولی، کارشناس آموزشی نیز به آفتاب یزد گفت: «به‌عنوان یک کارشناس آموزشی با اینگونه سهمیه‌ها موافق نیستم؛ زیرا در این میان چنین سهمیه‌هایی برای مردم عادی کشور خوشایند نبوده و احساس می‌کنند از هیچ امتیازی برخوردار نیستند. اگر هیأت علمی دانشگاه‌ها برای خود امتیازی خاص درنظر بگیرند، برای فرهنگیان امتیازات ویژه دیگری درنظر گرفته شود و همینگونه این امر برای اقشار و مشاغل دیگر جامعه نیز اجرا شود، جامعه بیش از حد و بدون دلیل چند پاره می‌شود. همانگونه که قبلا تأکید کردم این سهمیه‌ها هیچ‌گونه مبنای کارشناسی‌شده‌ای ندارد و درست مانند این است که اعضای هیأت علمی، دانشگاه‌ها را متعلق به‌خود می‌دانند؛ درحالی‌که دانشگاه‌ها برای همه مردم جامعه است و داوطلبان عادی نباید با فرزندان اعضای هیأت علمی تفاوتی داشته باشند. همچنین ارگان‌های دیگر هم امتیازاتی را برای خود درنظر می‌گیرند درحالی‌که این نهادها عمومی و دولتی بوده و باید به همه مردم یکسان خدمات‌رسانی کنند. متأسفانه هم‌اکنون رعایت عدالت برای جامعه کمرنگ شده است و هر ارگانی با توجه به قدرت و نفوذی که دارد سعی می‌کند برای نیروهای خود سهمیه‌های گوناگونی را کسب کند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹۰
انتشار یافته: ۴۳
چرا در کشور ما انواع و اقسام رانت وجوددارد
یکی از دلایل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور ما همین اقسام رانت ها می باشد که می تواند باعث فساد گردد
لطفا مسئولان جلوی هر نوع رانتی را بگیرند
اصولا هيچ سهميه اي براي هيچ كس نبايد باشد.!
حالا شما هم دلتون نسوخته ، براي اينكه از فشار بر سهميه هاي ديگه كم كنيد امديد اين حرف ها را داريد ميزنيد!
کنکور واسه همین چیزاشه که برچیده نمیشه!!!
این قانون ظلم است یه دیگر داوطلبان در حال حاضر و به کل جامعه در درازمدت
بیچاره خانواده هایی که از شکم خودشون میزنن و با فرزندانشون با هزار و یک بدبختی سعی و تلاش میکنن که در کنکور رتبه بدست بیارن غافل از اینکه یه عده با استفاده از سهمیه اعضای هیات علمی علاوه بر جابجایی دانشگاه رشته ی درسیشونم باب میلشون عوض میکنن . وای بر جامعه ای که همه چیز آن شده رانت و سوءاستفاده و فرصت طلبی . تبعیض و سود جویی هم اندازه داره .
با سلام

خواستم یادآوری کنم تنها امتیازی که به اعضای هیات علمی در کل دوره کاری ایشان داده میشود امکان جابجایی فرزندان در دانشگاه ها آن هم طبق ضوابط و شرایطی است. شما چشم دیدن این را هم ندارید. ضمنا تسهیلاتی که کارمندان ادارات مختلف در طول خدمت میگیرند به اعضای هیات علمی داده نمیشود.
یک بار برای همیشه این سهمیه ها را حذف کنید، تا چقدر بی عدالتی
همچین نوشتین آقازاده های هیات علمی انگار اعضای هیات علمی چقدر درآمد دارند که آقازاده داشته باشند. بنده استادیار پایه 5 دولتی حقوقم 4 میلیون و دویست است با این مخارج. دیگر انگیزه ای برای کار ندارم. بقالی می زدم بهتر بود.
من فقط میدانم که حتی در امریکا به خانواده های کشته شدگان جنگ و معلولین و کسانی که در هیئت علمی هستند سهمیه داده می شود. علت این است که اعضای هیئت علمی با حقوق کمتر از کسانی که خصوصی کار میکنند به کار آموزش اشتغال دارند. ولی از آن میگذرند و این یک تشویق برای ماندن آنها در کسوت آموزش است. این قانون در امریکا است. شاید خواسته اند در ایران هم آنرا پیاده کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
پس اون بچه ای که اون امکانات رو نداره و باباش حقوق گمتر از اونم داره چی بی انصافا این اصلا عدات نیست
گیرم پدر تو بود فاضل
این تبعیضها فرجام خوشایندی نخواهد داشت
این را توجه داشته باشید که سهمیه هیات علمی صرفا جابجایی است نه قبولی. بقیه سهمیه ها قبولی با نمرات و رتبه های نه چندان خوب اما در دانشگاه های عالی و رشته های عالی است بدون اینکه صلاحیت علمی را داشته باشند. درصورتی که اعضای هیئت علمی اصلا چنین سهمیه ای را ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
الکی نگید الان من ادمی میشناسم با رتبه 12000 داره تو دانشگاه اردبیل پزشگی میخونه تا کی می خوا هین امسال ما رو له کنین
خوب شد نمردیم و معنی عدالت رو هم فهمیدیم!
این سهمیه ها برای هر گروه از مردم جامعه باشد یک تبعیض آشکار و حق کشی مسلم است و جز بیسواد پروری نتیجه دیگری ندارد
آنور که آب وتاب داده نیست و هچین آش دهن سوزی نمباشد شرط انتقال قبولی در یک دانشگاه است امتیازش انتقالی به محل کار والدینش می باشد بنظر لگه یه بررسی اجمالی از وضعیت دانشجویان داشته باشی انتقای بعد یک ترم خیلی ساده امکان پذیر می باشد تنها امتیازش انتقالی بدون انتظار می باشد که نویسنده خیلی بزرگش کرد
با سلام،
از کی تا حالا فرزندان هیئت علمی جزو آقازاده ها قرار گرفته اند. اعضای هیئت علمی جزو معلمین این کشور هستند که سالیان سال انرژی خود را برای فرزندان این سرزمین فدا کرده اند. آیا این گزارش مغرضانه جفا به آنان نیست. شما کدام امتیاز را در این کشور برای هیئت علمی در نظر گرفته اید. همه سازمانها در کنار حقوق از رانتهای دیگر بهره میجویند. دانشجویان فارغ التحصیل و تربیت شده ما اکثرا در سازمانهای دیگر وضع مالی خیلی بهتر از ما را دارند. آیا فرزند یک هیئت علمی که در تربیت فرزندان این کشور سی سال خدمت کرده فرزند خود را از شهرستان به تهران و یا شهر خودش ببرد ظلم بزرگی صورت میگیرد. غیر از این امتیاز اگر امتیاز دیگری برای هیئت علمی پیدا کردید به ما خبر دهید . به معلمین این کشور کمی احترام بگذارید اینان وظیفه تربیت فرزندان شما را به عهده دارند.
من که زندگی ام به خاطر همین سهمیه ها نابود شد.کسانی که از سهمیه استفاده میکنند باید بدونن که این حق الناس هست
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل به نظرم هیچ فرقی نمی کنه تمام سهمیه ها باید برداشته شود تا کی حق متقاضیان آزاد باید زائل شود
هیچ سهمیه ای برای فرزندان هیات علمی وجود ندارد و آن ها بصورت دانشجوی مازاد پذیرفته میشوند( یعنی علاوه بر ظرفیت کلاس ها) و در نتیجه جای دانشجوی دیگری را نمیگیرند دوم به فرض که فرزندان این اساتید در شهرستان ها قبول شوند و باید در شهرستان تحصیل کنند، آنها هم مثل اولیا دیگر باید کار و زندگی را تعطیل کنند و جهت ثبت نام و اسکان فرزند خود به شهر دیگری که فرزندشان قبول شده بروند بعد ان موقع چه کسی دانشگاه را میچرخاند و سرکلاس درس دانشگاه حاضر میشود تا این اعضاء به محل خدمت و دانشگاه خود برگردنند...
فرزند کنکوری دارم و متاسفانه از این قانون اطلاع هم دارم و به بی عدالتی هایی در این خصوص اتفاق می افتد که بسیار تاسف بار است و هیات علمی هایی را میشناسم که به راحتی فرزندانشان را از این طریق وارد بهترین رشته های دانشگاهی نموده اند و من از این سیستم آموزشی ناامید شده ام بخدا قسم این ظلم آشکار است در حق فرزندان با استعداد این مرز و بوم
علت عدم بحث در این خصوص این است که این موضوع سهمیه نیست بلکه جابه جایی فرد قبول شده در یک دانشگاه به دانشگاهی در شهر محل زندگی و کار والدین است. سهمیه هنگامیست که ظرفیت و جای مشخصی برای گروه و یا دسته ای ایجاد شود.
همان طور که گفتین این سهمیه نیست و فقط انتقالی انجام می شود یعنی فرد باید اون رشته را قبول شود و 90 درصد نمره مقصد مورد نظر را که فقط شهر محل کار هیات علمی است بیاورد و سالانه چند صد نفر بیشتر نیست!
در مقابل سهمیه های اصلی که در جدول فوق آمده است با 70 درصد نمره هر رشته ای بخواهند می روند و در مقاطع آموزشی دانشگاه تبدیل به مشکل شده اند و باید فکری برایشان کرد.
بیچاره از جانبازان و ایثارگران که علاوه بر عقب ماندگی تحصیلی بخاطر جبهه و معلولیت باید فرزندانشان هم غم و رنج معلولیت پدر را تحمل کنند و هم سرزنش همسالان خود را بخاطر استفاده از سهمیه....آنوقت کسی از این سهمیه عجیب و غریب هیئت علمی چیزی نمی گوید....البته در کنار همه این موارد این سوال برای من پیش آمده که مسئولین چگونه با اینهمه مشغله کاری در کنکور بهترین دانشگاهها قبول شده و تا مقاطع دکتری و پسا دکتری ادامه می دهند؟!!!آیا اینها هم سهمیه مخفی دارند؟
بنده هیئت علمی هستم. واقعیت قضیه این است که در ایران هر کس زور، نفوذ یا پول داشته باشه امتیازات خاص برای خود یا اطرافیان می گیره. این امتیاز جابجایی هم از اون قسمه
لازم است ویژه خواری به هر نحو و برای هر کسی و صنفی از این مملکت جمع بشه اما......
به عنوان یک عضو هیئت علمی اینجانب شدیدا مخالف این سهمیه تبعیض آمیز هستم. بنده فارغ التحصیل دانشگاه شریف هستم. به چشم خود شاهد بوده ام که فرزندان اساتید بعد از قبولی در یک رشته بسیار کم طرفدار در دانشگاه هایی دورافتاده ابتدا با استفاده از سهمیه مذکور به مثلا رشته های ریاضی و یا فیزیک دانشگاه شریف انتقال پیدا می کردند و در مرحله بعد با استفاده از روابط درون دانشگاهی به راحتی به رشته های پر طرفدار مثل برق، کامپیوتر و مکانیک منتقل می شدند که فقط برای برترین های کنکور قابل دسترسی هستند.
خواهشمندم هیات علمی را بدنام نکنید. بسیاری از استادان زحمت کش هستند . چرا از آن سوی بام داریم می افتیم. مگر همه فرزند دارند؟ مگر همه فرزندان هیات علمی از سهمیه استفاده می کنند؟ استادانی هستند که درآمدشان را صرف مناطق محروم می کنند. استادانی بدی هم وجود دارند در این شکی نیست. مثل همه اصناف خوب و بد همه جا وجود دارد. مساله این است که همه را به یک چوب راندن آفتی است که در همه بخش ها دامن جامعه را گرفته است. با همه بد نکنیم و لی حساب بدها را نگه داریم. داریم کجا می رویم.
سهمیهدریکازمون علمی به هر صورت تبعیض و باعت بدبختی و عقب ماندگی کشور میباشد داریم بر میگیردیم به دوران گذشته که فرزندان کشاورز میبایست همیشه کشاورز و بنا همیشه بنا معلم همیشه معلم. حتی در نحوه گزینشه نیرو برا شرکتها و ارگانها هم همین طور هست سهمیه فرزندان کسی که در مخابرات کرده بیشتر از دیگراناست هر کس هر جا کار کرده بعد از بازنشستگی برای خودش حقی قائل است و فقط فرزند خودش میتواند به ان اداره برود تحصیل و شایسته سالاری . مرد یک صحبت قدیمی بود خب یک نفر رقته جبهه جنگیده و به شهادت رسیده وظیفه دولت است اسابش خانوادهاش را تامین کند نه انکه سهمیه ورود به دانشگاه بدهد و حق دیگری را ضایع کند امکانات در اختیارش بگذارد تا در س بخواهند و در ازمون متل دیگران شرکت کند
سلام
به شخصه با تبعیض کاملا مخالف هستم
این موضوع خیلی بد بیان شده با 10 هزار هیچ کس دامپزشکی قبول نمیشه اسمشم تسهیلات نه سهمیه
80 هزار هیات علمی اکثرا جوان هستن و فرزند کنکوری ندارد اکه این تسهیلات حذف بشه برای اینده عالی میشه
استخدام فرزندان بانکی در بانک سهمیه نیست!
ااستخدام فرزندان اتشنشان در اتش نشانی سهمیه نیست!
دریافت وام به کارکنان بانک با سود 4 درصد عدالت هست!
واقعا دست شما نویسندگان درد نکنه همه موارد شفاف کنید مخصوصا مسال مالی رو و رانت های سرمایه ای رو
فرزندان هیات علمی اکه عرضه دارن مهاجرت کنن به مراتب براشون بهتر ...
جالب است اقایان وزیر بهداشت ووزیر علوم به ریس جمهور نامه نوشند واعمال سهیمه رزمندگان را مغایر با عدالت اموزشی عنوان نمودن و درخواست تجدید نظر نمودند وایشان هم به شورای انقلاب فرهنگی ارجاع نمودند .
سهمیه ناعادلانه فرزندان هیات علمی عدالت است و
سلام
سهمیه ها و امتیازات اینچنینی را می توان در سایر سازمانها و نهادها نیز دید. مثلا امتیازاتی که وزارت نفت به خانواده کارمندان میدهد یا سهمیه استخدام فرزندان کارمندهای بانکها و ادراراتی.....
با سلام
اگر چه امروزه گسترش اینترنت و دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی اختلاف و تبعیض در دسترسی به امکانات و تسهیلات مطالعاتی تا حد زیادی کاهش داده است و این امر بازنگری اساسی در اختصاص سهمیه ها را طلب می‌کند اما اصولا نیاز یا عدم نیاز به اختصاص سهمیه برای دانشگاه جای بحث دارد که در این مختصر نمی گنجد.
ای کاش گوینده مطلب برای تایید حرفهای خود سندی ارایه نمایند که چند نفر از فرزندان اعضای هیات علمی با این قانون به کلان شهرها منتقل شده اند؟
و اصولاً چند نفر از فرزندان جمعیت 80 هزار نفری اعضای هیات علمی در کنکور شرکت می کنند؟
و چند نفر از اعضای هیات علمی در کلان شهرها ساکن هستند که بخواهند از این سهمیه استفاده کنند؟
و در پایان لااقل با آمار و سند اثبات کنند که آیا واقعا این اختلاف 10% (شرط داشتن حداقل 90% نمره "آخرین نفر آزاد پذیرفته شده") می تواند چنین اختلافی را ایجاد کند که نفر 10 هزار کشوری با نفر 1000 کشوری پشت یک میز بنشینند.؟
در ضمن نه همه آنها که با سهمیه آزاد شرکت می کنند فرزند کارگرند و نه همه فرزندان اساتید و اساتید محترم از قشر مرفه جامعه (با لفظی که شما آنها را آقازاده خطاب نموده اید) هستند.
با تشکر
یکی از غیرمنطقی و ظالمانه ترین سهمیه های موجود.
بعضا اهضای هیئت علمی با انتقال دانشجویان به مراکز تحصیلی که خود مشغول به تدریس هستند حتی زحمت درس خواندن هم از دوش فرزندان خود بر می دارند و با فشار به دیگر اساتید سعی می کنند نمرات بالایی برای فرزندان خود جور کنند.
بی دلیلترین و ظالمانه ترین نوع سهمیه همین سهمیه فرزندان هیئت علمی است. مگر فرزندان بقیه آحاد جامعه از امتیاز و رانتی برخوردارند که اینها دارند؟
کاملا درست است و باید به این بی عدالتی پایان دهند.
متاسفانه تو دانشگاه ما هم این اتفاق افتاده طرف دامپزشکی کازرون اورده الان سر کلاس پزشکی نشسته
در باب اینکه این قانون انتقال فرزندان اعضائ هیات علمی و بخصوص تغییر رشته آنها یک بی عدالتی است شکی وجود ندارد. این را بنده که هیات علمی هستم، می گویم. ولی در یک رسانه آدرس اشتباه دادن به مخاطبان گناهش به مراتب بالاتر از این موارد است. سهمیه ای که در جداول شما برای سایر سهمیه ها نوشته شده به هیچ عنوان با تعداد داشجوهایی که از انواع سهمیه ها برخوردار هستند و هم اکنون در همه دانشگاهها از جمله دانشگاهی که خودم هستم مشغول تحصیل هستند، همخوانی ندارد. فقط کافی است که به آمار واقعی سهمیه ها در آزمون دستیاری پزشکی (رزیدنتی) مراجعه کنید (داوطلبان غیر سهمیه ای حداکثر برای 40 درصد رقابت کردند، یعنی حدود 60 درصد ظرفیت مال انواع سهمیه ها بود!!!!!). به عقیده شخص بنده هیچ سهمیه ای غیر از سهمیه مناطق نبایستی در کنکور وجود داشته باشد. در مورد اقشاری مانند فرزندان شهدای گرانقدر و ایثارگران عزیز، دولت بایستی امکانات آموزشی و پرورشی و حتی مادی در اختیارشان قرار بدهد که این عزیزان بتوانند توانایی علمی شان را بالا ببرند و وارد یک رقابت عادلانه با بقیه عزیزان کنکوری بشوند.
علتش اينه كه بچه هاي هيئت علمي از نظر معيشتي و امكانات آموزشي در مضيغه اند، اونها امكاناتي كه بچه كشاورز يا بچه كارگر يا بچه معلم داره رو كه ندارند! :)
سلام- بنده واقعاً متأسفم که تیتری را برای خبرتان انتخاب نممده اید و مطالبی درباره اعضای محترم هیأت علمی دانشگاههای دولتی کشور نوشته اید که، هم آن گونه که بیان شده صحت ندارد و هم باعث ایجاد یک هجمه سازماندهی شده علیه قشر زحمت کش هیأت علمی دانشگاه میگردد. اولاً سهمیه داشتن برای هر سازمان و دسته و گروهی به گونه ای که حق دیگران را پایمال و ضایع کند بسیار ناپسند است. ثانیاً آن چیزی که به عنوان سهمیه اعضای هیأت علمی دانشگاهها در این خبر از آن یاد میشود آنستکه، فرزند یک هیأت علمی بایست مثلاً رشته مهندسی مکانیک را در یکی از دانشگاههای دولتی قبول شود و پس از آن عضو هیأت علمی میتواند که فرزند خود را فقط در همان رشته پذیرفته شده به دانشگاه محل سکونت یا محل کار خود و نه هر دانشگاه دلخواهی با رعایت نوبت انتقال دهد. حال این به اصطلاح سهمیه اعضای هیأت علمی را مقایسه کنید با سهمیه های دیگر از جمله سهمیه ایثارگران و غیره که در آنها از ابتدا حدوداً بیش از ۳۰ درصد از کل ظرفیت پذیرش تمام دانشگاههای دولتی کشور به فرزندان ایثارگران محترم و دیگر سهمیه های مذکور در خبر تعلق میگیرد. یعنی فرزند یکی از سهمیه های مذکور با رتبه چند هزار در رشته علوم تجربی میتواند به راحتی در پزشکی دانشگاه تهران که در حالت عادی نیاز به رتبه زیر صد دارد پذیرفته شود. تازه از اینها گذشته دانشگاههای خاصی مانند شاهد و بقیه الله اعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و دانشگاههای دیگر نیز به طور خاص متعلق به این سهمیه های مذکور میباشد. حال قضاوت با شماست.
سلام از نويسنده مطلب بالا بسيار سپاسگزارم
بزرگترين حق كشي در سيستم آموزش عالي استفاده از سهميه هييت علمي است كه در بسياري موارد كه به عينه شاهد بودم حتي شامل كسب نود درصد نمره نيز نمي شود بزرگترين بيعدالتي در جذب دانشجو نه سهميه 25 درصد شهدا و جانبازان است و نه پنج درصد ايثارگران بلكه جابجايي فرزند هييت علمي است كه از سايه پدر و مادر سالم و نسبتا مرفه با امكانات عالي برخوردار بوده اما در دانشگاه شهرستان هاي دور افتاده قبول شده و با اين امكان بدون كوچكترين دغدغه اي نه تنها به محل سكونت خانواده برمي گردد بلكه از امكان تغيير رشته برخوردار مي شود براي اين آموز عالي متاسفم
اگر این موضوع را بپذیریم باید بقیه سهمیه ها را هم نقد کرده و باطل بدانیم
حرفها کلی زدن راحته! اینکه فلانی دامپزشکی بوده و بعد شده پزشکی ..... بدون سند و عوام فریبیه. این جابجایی ها صرفاً توسط سازمان سنجش و توسط سیستم انجام میشود دقیقاً همانطور که بقیه انتخاب رشته ها انجام میشود. بنابر این موضوع 90 و 92.5 درصد دقیقاً رعایت میشود پس غیرممکن است کسی که دامپزشکی دانشگاه شهرستان قبول شده بتواند شرط 92.5 درصد پزشکی یک دانشگاه شهر بزرگ را بیاورد
هر سال تعداد زیادی از دانشجویان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر جابجا میشوند این موضوع برای همه امکانپذیر است. اگر استدلال نویسنده را بپذیریم پس این انتقال ها نیز باید به طور کلی حذف شوند(زیر اگر ظرفیت رشته ای 40 نفر بوده نباید به هیچ علتی 41 نفر بشود)
بخداواقعا دل آدم می‌گیره که توهمچین جامعه ناعادلانه ای زندگی میکنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر