بازدید 2591

انتقاد معاون وزیر علوم از روند جذب اعضای هیات علمی

کد خبر: ۸۳۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 26 September 2018

معاون آموزشی وزارت علوم روند جذب اعضای هیات علمی به صورت فعلی را دارای اشکالات متعدد عنوان کرد و گفت: متأسفانه در روند جذب اعضای هیات علمی معطلی زیادی صورت می‌گیرد.

به گزارش مهر، به نقل از دانشگاه ایلام، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور گفت: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته‌ها و ساماندهی محتوایی در زمینه‌های مختلف و مدیریت منطقه‌ای با دو ماموریت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از برنامه‌های جدی وزارت علوم است.

وی ادامه داد: نظر به اینکه شرایط جغرافیایی کشور متنوع است و هر دانشگاهی دغدغه خاص خود را در این زمینه دارد، لذا یکسان‌سازی تقویم دانشگاه‌ها در مناطق کشور با در نظر گرفتن شرایط و مصالح دانشگاه‌های آن منطقه ضروری است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه جایگاه کارگروه‌ها در حوزه ستادی معاونت آموزشی وزارت علوم تأثیرگذار و مهم است، افزود: این کارگروه‌ها به عنوان بازوی فکری در دوره جدید ارتقا پیدا کرده و اختیارات زیادی به آنها تفویض شده است که این امر یک تحول اساسی و جهت‌گیرانه است و برای همین از اعضای هیات علمی می‌خواهیم که نسبت به این امر حساس بوده و در روند انتخاب این کارگروه‌ها حضور فعال داشته باشند، که این امر نیازمند جدیت، اهتمام و پی‌گیری مدیریت دانشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید اعضای هیات علمی را برای شرکت در این انتخابات ترغیب کنند و با برنامه‌های متنوع، زمینه شناساندن استادان مطرح خود در سطح کشور و در بین دانشگاه‌ها را فراهم کنند.

شریعتی نیاسر درخصوص سطح‌بندی دانشگاه‌های کشور، گفت: سطح‌بندی، به معنای درجه‌بندی نیست، بلکه بدین معناست که دانشگاه‌های همتراز در کنار هم قرار گیرند و اگر این سطح‌بندی انجام نمی‌شد، دانشگاه‌ها برای معرفی خود به سطح‌بندی‌های جهانی استناد می کردند که روند خوبی نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: جهت‌گیری وزارت علوم، اقتدار بیشتر دانشگاه‌هاست و علی‌رغم اینکه اختیارات خوبی به دانشگاه در مناطق مختلف کشور داده شده است، متأسفانه از تمامی این اختیارات استفاده نمی‌شود و خواستار آن هستیم که دانشگاه‌های کشور و از جمله دانشگاه‌های منطقه پنج کشور از اختیارات موجود بیشتر استفاده کنند.

وی روند جذب اعضای هیات علمی به صورت فعلی را دارای اشکالات متعدد عنوان کرد و گفت: متأسفانه در روند جذب اعضای هیات علمی معطلی زیادی صورت می‌گیرد و برای تسهیل در این امر باید دانشگاه‌ها با حفظ چارچوب و رعایت آیین‌نامه، برنامه‌های درون دانشگاهی را در این زمینه تعریف کنند تا این مکانیسم اصلاح شود و روند جذب شتاب بیشتری بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه موضوع «مدیریت منطقه‌ای» به صورت جدی از طرف وزارت علوم در حال پی‌گیری است، بیان داشت: طرح مدیریت منطقه‌ای در راستای تفویض اختیار به مناطق که مورد تأکید ویژه و جدی وزیر علوم نیز است، با تأکید بر دو ماموریت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مناطق، طراحی شده که فرآیند آن در حال تکمیل است و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی «ساماندهی» را یکی دیگر از برنامه‌های ویژه وزارت علوم در سطح کشور دانست و افزود: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته‌ها در سه گروه کم متقاضی، پر متقاضی و همتراز با تأکید بر اولویت دانشگاه‌های دولتی و ساماندهی محتوایی در زمینه‌های مختلف و از جمله بازنگری در دادن مجوزه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و افزودن شاخص‌های جدید در این زمینه انجام خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل