بازدید 16326

نشست فراکسیون زنان با رئیس بنیاد شهید برای

فراکسیون زنان مجلس در نشستی با هیئت رئیسه بنیاد شهید به بررسی روند اجرای برنامه ششم و دغدغه خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران پرداخت.
کد خبر: ۸۳۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ 26 September 2018

اعضای فراکسیون زنان مجلس عصر (سه شنبه، 3 مهرماه) طی نشستی با رئیس بنیاد شهید و معاونانش ضمن بررسی روند اجرای برنامه ششم توسعه به بیان دغدغه‌های خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران پرداختند.

ضرورت مشارکت بنیاد شهید با سایر دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

فریده اولاد قباد رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف حضور زنان در اجلاسیه سوم پیگیری و نظارت بر حسن اجرای برنامه ششم با تأکید بر حوزه زنان و خانواده و خلاء‌هایی که در این حوزه بوده است، به این نکته اشاره کرد که لازم است با همکاری و تعامل با معاونت زنان و خانواده در قالب ارائه لایحه از سوی دولت و طرح‌هایی از سوی اعضای فراکسیون زنان که در کمیته‌های تخصصی فعالیت دارند این موضوع را در صحن مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: مهمترین دغدغه‌ای که خانواده شهدا و ایثارگران دارند به نحوه اجرای ماده 88 مبنی بر نحوه پرداخت مطالبات معوقه اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و مطالبات قانونی خانواده معظم شهدا برمی‌گردد که در بسیاری از استان‌ها پرداخت شده و قرار بود در دو سال اول اجرای برنامه ششم توسعه مطابق با بودجه سنوات اجرا شود و توسط بنیاد شهید پرداخت شود اما بعضاً در دیدار با خانواده معظم شهدا در استان تهران به این موضوع اشاره شده که تاکنون مطالباتشان پرداخت نشده است.

اولاد قباد تصریح کرد: امیدواریم این مورد از سوی بنیاد شهید پیگیری شود ضمن اینکه بنیاد پیشنهاد خود را برای تعیین اعتبارات در بودجه 98 مطرح کند چرا که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه به ویژه ماده 88 باید تا پایان سال دوم اجرای این قانون هیچ‌گونه مطالبه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: در مورد ماده 90 نیز که کمیسیون آموزش وقت زیادی را برای بررسی آن اختصاص داد به ویژه در مورد تغییرات ماده 70 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران همچنین سهمیه ورود با 5 درصد سهمیه اختصاصی برای جانبازان کمتر از 25 درصد که در برنامه ششم توسعه جانباز زیر 25 درصد از قلم افتاده بود ولی برای همسران و فرزندان آنها که به کمیسیون آمد رأی نیاورد و در صحن علنی نیز بعد از دو بار رأی‌گیری در نهایت رأی نیاورد و امسال برای داوطلبان محقق نشد کما اینکه بر اساس برنامه ششم برای آنها سهمیه لحاظ می‌شود.

اولاد قباد طی درخواستی از بنیاد شهید با یادآوری پیگیری این موضوع از طریق کمیته تخصصی بنیاد و اعضای فراکسیون زنان اظهار کرد: امسال باید در رابطه با سهمیه فرزندان شاهد یک مصوبه یا اصلاحیه و یا الحاقیه‌ای داشته باشیم که برای فرزندان شهدا و جانبازان بالای 50 و 70 درصد و کمتر از 25 درصد سهمیه تخصیص داده شود ضمن اینکه باعث اعتراض نخبگان بیرونی نشود بنابراین این امر برای احراز شرایط علمی 80 درصد سهمیه که قرار بود به 70 درصد برگردد، نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: بیمه‌های تکمیلی یکی دیگر از مواردی است که خانواده شهدا برای پیگیری آن از ما درخواست کردند، از سوی دیگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از مواردی است که بنیاد شهید باید با سایر سازمان‌ها و نهادها برای نهادینه کردن آن مشارکت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به رئیس بنیاد شهید در رابطه با اجرای مواد 101 و 102 قانون برنامه ششم توسعه تصریح کرد: بنیاد شهید باید از بانوان توانمند شهدا در پست‌های مدیریتی اعم از ساختار سازمانی و مدیرکل استان‌ها استفاده کند و در این زمینه گزارش مکتوبی را نیز به فراکسیون ارائه دهد، از سوی دیگر برای اعتبارات مورد نیاز این بنیاد که باید در بودجه 98 لحاظ شود گزارشی به فراکسیون ارائه شود تا اعضای این فراکسیون که در کمیسیون تلفیق بودجه حضور خواهند داشت بتوانند از بنیاد دفاع کنند.

رئیس فراکسیون زنان در ادامه با یادآوری خاطره‌ای از روسیه که بیانگر اهمیت ترویج فرهنگ ایثار در این کشور بوده، تأکید کرد: در بخش آموزشی یکی از نهادهایی که از آن بازدید کردیم یادمان‌های شهدای این کشور از جنگ جهانی اول که از سرباز تا ژنرال را در برمی گرفت قرار داده شده بود بنابراین انتظار می‌رود جدای از اینکه شهرداری تعدادی از خیابان‌های کشور را به نام شهدا مزین کرده است سایر نهادها برای آگاه سازی جوانان و نوجوانان از سبک و سیره زندگی جانبازان و شهدا برنامه‌ریزی کنند کما اینکه اداره شاهد و امور ایثارگران با برگزاری اردوی راهیان نور و ساخت یادمان‌های شهدا تا حدودی این امر را محقق ساخته است اما باید به گونه‌ای اقدام شود که سبک زندگی جانبازان نیز به عنوان الگو و قهرمان توسط جوانانمان مورد استفاده قرار گیرد تا آنها از سایر کشورها الگو نگیرند.

وی در پایان از رئیس بنیاد شهید خواست تا در مورد شایعه مراجعه مدیرانی که برای افزایش درصد جانبازی خود تلاش می‌کنند تا مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان قرار نگیرند شفاف سازی کند.

کمبود اعتبارات مانع از تحقق اهداف حمایتی بنیاد شهید شده است

سید محمد علی شهیدی رئیس بنیاد شهید ضمن اشاره به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در این بنیاد که باعث تغییر و تحولاتی در حوزه معاونت و مدیران کل این بنیاد شده است، با اشاره به نکاتی در مورد روند اجرای برنامه ششم توسعه در این بنیاد گفت: یکی از موانعی که مانع از اجرای کامل این قانون شده کمبود بودجه است کما اینکه برای سال 97 به مبلغ 2 هزار و 450 میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم که این یک سال را از 5 سال اجرای این برنامه تفکیک و قانون را برای آن اجرا کنیم.

وی افزود: شما امسال در بودجه 97 مبلغ 11 هزار و 800 میلیارد تومان تصویب کردیم که ما تنها مبلغ 9 هزار و 200 میلیارد تومان آن را بر اساس بند (و) برای پرداخت حقوق ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های شهدا هزینه کرده‌ایم و این در حالی است که مبلغ باقی مانده برای سایر امورات این بنیاد از جمله درمان، بیمه، اقدامات تبلیغاتی، سیاحتی و سایر امور کافی نیست.

شهیدی یادآور شد: ما از ابتدا برای پرداخت حق بیمه تکمیلی این قشر با مشکل مواجه بودیم که در شرایط کنونی مشکلات ما دو چندان شده است ضمن اینکه در مجلس نهم مصوبه‌ای ایجاد شد که بیمه افراد شاغل ایثارگر سایر وزارتخانه‌ها نیز به ما محول شد که بر اساس آن 800 نفر به جمعیت بیمه شدگان این بنیاد اضافه شد.

رئیس بنیاد شهید تأکید کرد: ما برای پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان که بر اساس قراردادی که با بیمه دی داریم تحت پوشش قرار گرفته‌اند باید ماهانه 165 میلیارد تومان پرداخت کنیم که در طول سال رقم هنگفتی را رقم می‌زند ضمن اینکه مکاتبات برای رفع مشکل کمبود اعتبار این بخش نیز بی‌نتیجه مانده است.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی گلزار شهدا با کمبود بودجه مواجه شده‌اند، اظهار کرد: ما در سال 93 توانستیم مبلغ 5 هزار و 280 میلیارد معوقات را پرداخت کنیم و در سال 94 و 95 نیز معوقات مناطق محروم را پرداخت کردیم اما معوقات کلانشهرها باقی مانده است با این حال هر خانواده‌ای که از استان‌ها معرفی شوند معوقاتشان پرداخت خواهد شد.

شهیدی در پایان با انتقاد از هجمه‌هایی که علیه این بنیاد در فضای مجازی صورت می‌گیرد، به این نکته اشاره کرد که سالانه تعداد زیادی به جمعیت خانواده شهدا اضافه می‌شود ضمن اینکه این بنیاد امسال تنها 500میلیون تومان برای پرداخت معوقات خانواده شهدا در سیستان و بلوچستان هزینه کرده است.

مدیران بنیاد شهید باید چرخشی فعالیت کنند

در ادامه معصومه آقاپورعلیشاهی با انتقاد از نحوه انتصابات این بنیاد افزود: شما باید مدیران شهرستان‌ها را به صورت چرخشی منصوب کنید تا شرایطی برای آنها فراهم نشود که به میزهای مدیریتی خود متصل بمانند، از سوی دیگر قراردادی را با کمیته امداد ببندید که در پی آن بتوانید حداقل از مادران شهید که بدون سرپرست در روستاها زندگی می‌کنند حمایت کنید.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در رابطه با حق پرستاری که به خانواده جانبازان و ایثارگران پرداخت می‌کنید باید امتیازی برای همسران آنها قائل شوید که در این رابطه طراحی را تدوین کرده‌ام. همچنین بازسازی مزار شهدا باید در دستور کار شما قرار گیرد که در این رابطه طرحی را ارائه خواهیم کرد.

وی در پایان از رئیس بنیاد شهید خواست که تسهیلاتی را برای دختران شهدا که بعد از ازدواج متارکه می‌کنند نیز در نظر بگیرند که بتوانند از حقوق و مزایای پدران خود بهره‌مند شوند.

مدیریت منابع راه برون رفت بنیاد شهید از مشکلات است

در ادامه زهرا ساعی با بیان اینکه بنیاد شهید برآمده از نظام است که با هدف حفظ دستاوردها و آرمان‌ها و فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت می‌کند، افزود: بحث کمبود منابع تنها بخشی از مشکلات این بنیاد است و بخش دیگر مشکلات آن ناشی از سوء مدیریت موجود در آن است کما اینکه در بسیاری از شعبه‌های این بنیاد در سراسر کشور افرادی فعالیت می‌کنند که برخورد مناسبی با خانواده شهدا ندارند و این در حالی است که این خانواده‌ها که مشقات زیادی را در نبود سرپرست خانواده تحمل کرده‌اند مورد تکریم قرار گیرند بنابراین بهتر است بیشتر از ظرفیت زنان برای فعالیت در این مراکز استفاده شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه از فضای نامناسب مراکز نگهداری جانبازان انتقاد کرد و یادآور شد: ما این قول را می‌دهیم که در فصل بررسی بودجه از بنیاد شهید حمایت کنیم اما بنیاد نیز باید منابع را به درستی مدیریت کند.

ساعی تأکید کرد: شایعه تلاش مدیران برای افزایش درصد جانبازی خود با این هدف که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان قرار نگیرند به جایگاه جانبازان لطمه وارد می‌سازد.

تسهیلاتی برای اشتغال فرزندان شهدا در نظر گرفته شود

سیده فاطمه ذوالقدر با اشاره به وضعیت اشتغال فرزندان شهید افزود: مشکلی که اکثر خانواده‌های شهدا با آن مواجه هستند وضعیت اشتغال فرزندانشان است بنابراین باید در شرکت‌هایی که با بنیاد شهید کار اقتصادی انجام می‌دهند تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی افزود: مددکاران بنیاد شهید نیز باید پیوسته به خانواده شهدا سرکشی کنند و برای آنها فعالیت‌های فرهنگی و اردوهای زیارتی در نظر گرفته شود و فراموش نشود که این اقدامات بدون هیچ تبعیضی صورت گیرد ضمن اینکه ما نیز در فصل بررسی بودجه از بنیاد حمایت خواهیم کرد.

بنیاد شهید با سپاه در جهت محرومیت زدایی مشارکت کند

در ادامه سکینه الماسی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان بنیاد شهید فعال در شهرستان‌ها با یادآوری اینکه نحوه انتصابات در این بنیاد باید جراحی شود، گفت: شما باید از هفته آینده برای سرکشی به حوزه های انتخابیه ما برنامه‌ریزی کنید و مشکلات آنها را از نزدیک بشنوید ضمن اینکه می‌توانید با سپاه در برنامه‌های محرومیت‌زدایی که اجرا می‌کند، مشارکت کنید.

عضو فراکسیون زنان مجلس ضمن قدردانی از بنیاد شهید به دلیل ایجاد مراکز توانبخشی موثر تصریح کرد: شما باید از پدر و مادر خانواده شهدا آن گونه که در شأن آنها باشد حمایت کنید ضمن اینکه برای اشتغال فرزندان شهید نیز سهمیه‌ای در نظر بگیرید چرا که حجت و حیای آنها مانع از دفاع از حقوقشان شده است.

بنیاد شهید لیستی از زیرمجموعه‌های اقتصادی خود ارائه دهد

در ادامه سمیه محمودی از رئیس بنیاد شهید خواست تا لیست زیرمجموعه‌های اقتصادی این بنیاد، هیئت‌ مدیره موظف و غیرموظف و فرزندان شهدا را به این فراکسیون ارائه دهد.

نبود مجموعه فرهنگی و ورزشی برای خانواده شهدا و ایثارگران

در ادامه زهرا سعیدی طی درخواستی از رئیس بنیاد شهید گفت: در حوزه انتخابیه بنده تعداد محدودی فرزندان جانبازان بالای 70 درصد وجود دارد که به دلیل عدم اشتغال با مشکلات بسیاری مواجه هستند و این در حالی است که فولاد مبارکه حتی یک نفر از آنها را نیز جذب نکرده است بنایراین دولت باید مکلف شود تا سهمیه‌ای برای اشتغال این افراد در نظر گیرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: شهرستان ما جزء 10 شهرستانی است که بیشترین تعداد شهید را دارد اما هنوز مجموعه فرهنگی ورزشی مخصوص همسران شهید در آن دایر نشده است.

گلزار شهدا باید ساماندهی شود

در ادامه خدیجه ربیعی با اشاره به اینکه شهرستان بروجن با جمعیت 120 هزار نفر بیش زا دو هزار شهید در زمان جنگ، 3 شهید مدافع حرم و یک شهید منا تقدیم کرده است، افزود: هم اکنون خانواده شهدا از نحوه پرداخت حق بیمه توسط بیمه دی رضایت ندارند بنابراین لازم است یکی از معاونان بنیاد شید پای درد و دل آنها بنشیند تا حداقل بخشی از زحماتشان را جبران کند. همچنین ساماندهی قبول شهدا باید در دستور کار بنیاد شهید قرار گیرد چرا که گلزار شهدای 60 درصد روستاهای این منطقه ساماندهی نشده است.

ارائه تسهیلات 15 میلیارد تومانی برای طرح‌های روستایی ایثارگران

ایزدی معاون امور مجلس و حقوقی بنیاد شهید با اعلام این خبر که امسال هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات اشتغال به فرزندان شهدا و ایثارگران در نظر گرفته شده است، گفت: ما در زمینه خود اشتغالی هیچ محدودیتی نداریم کما اینکه برای مشاغل روستایی بدون هیچ محدودیتی تا سقف 15 میلیارد تومان جهت ارائه طرح‌های روستایی از سوی ایثارگران با بازپرداخت 6 درصد سود تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه اشتغال فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران وجود دارد مشکل جذب آنها در سازمان‌های مختلف است ضمن اینکه استخدام آنها نیز منوط به اخذ صدور مجوز از سوی دولت است.

ایزدی با بیان اینکه قانون‌گذاری در حوزه حمایت از فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران باید در پی بررسی‌های طولانی مدت صورت گیرد، بر ضرورت تنقیح قوانین در این حوزه تأکید کرد.

750 میلیارد تومان به بیمه بدهکار هستیم

میرمرادی معاونت توسعه و منابع بنیاد شهید با انتقاد از عدم استانی شدن بودجه گفت: نکته بسیار مهمی که باعث بروز مشکل در بنیاد شهید شده است این بوده که بسیاری از قوانین مصوب تضاد یا تناقض دارند کما اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای تعدادی از جانبازان که به تازگی جذب شده‌اند مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: بنیاد شهید برای برگزاری مناقصات بیمه ساز و کاری را تعریف کرده که این روند به صورت الکترونیک توسط دستگاه‌های نظارتی قابل رصد کردن باشد از سوی دیگر ما 750 میلیارد تومان بابت پرداخت سرانه به بیمه دی بدهکار هستیم .

مرادی در ارائه آمار از افراد تحت پوشش این بنیاد تصریح کرد: هم اکنون 8 هزار و 858 جانباز مونث داریم، تعداد 24هزار و 81 والدین شهدا از حق پرستاری بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین 58 هزار و 707 همسر شهدا و 3 هزار و 524 خواهر شهید و 72 هزار و 974 مادر، نامادری و مادربزرگ شهدا و 2 هزار و 363 دختر و دخترخوانده شهدا و 49 هزار و 278 همسر سرپرست خانوار آنها تحت پوشش این بنیاد قرار دارند.

رضایت 86 درصدی ایثارگران از خدمات بیمارستانی

در ادامه عباسپور معاونت درمان بنیاد شهید افزود: به رغم کسری بودجه بنیاد شهید حوزه درمان ایثارگران بعد از پرداخت حقوق آنها در اولویت قرار دارد کما اینکه یک میلیون و 700 هزار اعتبارات تخصیص داده شده به این بخش است اما دلیل مشکلات این حوزه به جمعیت آماری گسترده آن برمی‌گردد.

وی با اشاره به نتیجه نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه‌ها برای بررسی روند ارائه خدمات درمانی این بنیاد یادآور شد: سال گذشته 86 درصد از ایثارگران از خدمات بستری، 79 درصد آنها از خدمات سرپایی و 72 درصد این قشر از خدمات دارویی اعلام رضایت کردند و تنها نارضایتی در زمینه پرداخت حق بیمه افرادی بوده که بعد از درمان برای دریافت حق بیمه مراجعه کرده‌اند. از سوی دیگر سال گذشته 24 میلیون مراجعه به مراکز درمانی داشتیم و 400 هزار نفر بستری شدند.

راه‌اندازی سامانه بنیاد شهید برای رصد دیدارها

پاکدل مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس بنیاد و معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید افزود: بنیاد شهید برای رصد دیدار مسئولان با خانواده شهدا به منظور جلوگیری از تکرار دیدارها سامانه‌ای را طراحی کرده و درخواست کردیم که تمام دیدارها به غیر از بنیاد به صورت آنلاین در آن ثبت شود تا از این طریق بتوانیم این مسیر را رصد کنیم.

وی در پایان از ساماندهی مزار شهدای 1 و 2 مزاری تا پایان سال خبر داد.

در ادامه رئیس بنیاد شهید نیز به این نکته اشاره کرد که از 19 هزار و 600 گلزار شهدا تعداد 14 هزار ساماندهی شده است.

درخواست برگزاری نشست با فراکسیون زنان برای بررسی آسیب‌های اجتماعی جامعه ایثارگری

در ادامه کاویانی معاون فرهنگی بنیاد شهید از اعضای فراکسیون زنان مجلس درخواست کرد تا نشستی را به منظور بررسی آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه ایثارگری برگزار کند ضمن اینکه به این نکته اشاره کرد که غیرت و همیّت فرهنگی جامعه ایثارگری موجب تحمل مشکلات از سوی آنها می‌شود.

وی در پایان در جهت رفع مشکلات این قشر از ابعاد آموزشی، فرهنگی، ورزشی برای تعامل بیشتر با مجلس اعلام آمادگی کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل