بازدید 11978
۹
پیمانه اقتصادی؛

از «پاسخ مکرون به انتقاد ترامپ از قیمت بالای نفت» تا «متوسط قیمت مسکن تهران در شهریورماه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس حدود ۶۰۰۰ واحد افزایش یافت، تشدید نگرانی از جنگ تجاری، ضرر ۵ میلیارد دلاری آمریکا از توفان فلورانس، قیمت سبد نفتی اوپک از ۷۸ دلار فراتر رفت، نفت برنت به بالاترین رقم از نوامبر ۲۰۱۴ رسید، یک پیشنهاد به خودروسازان، تأمین لاستیک کامیون داران با ارز ۴۲۰۰ تومانی، واحد پول ایران ریال می‌ماند و فراخوان یک خودروساز به دلیل نقص فنی و ایمنی در خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 26 September 2018

از «پاسخ مکرون به انتقاد دونالد ترامپ از قیمت بالای نفت» تا «متوسط قیمت مسکن تهران در شهریورماه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس حدود ۶۰۰۰ واحد افزایش یافت، تشدید نگرانی از جنگ تجاری، ضرر ۵ میلیارد دلاری آمریکا از توفان فلورانس، قیمت سبد نفتی اوپک از ۷۸ دلار فراتر رفت، نفت برنت به بالاترین رقم از نوامبر ۲۰۱۴ رسید، یک پیشنهاد به خودروسازان، تأمین لاستیک کامیون داران با ارز ۴۲۰۰ تومانی، واحد پول ایران ریال می‌ماند و فراخوان یک خودروساز به دلیل نقص فنی و ایمنی در خودرو را در بر دارد.

پاسخ مکرون به انتقاد ترامپ از قیمت بالای نفت

روز سه شنبه، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به انتقاد دونالد ترامپ، همتای آمریکایی اش از قیمت بالای نفت گفت: اگر ایران امکان فروش نفت خود را داشته باشد، قیمت آن کاهش می یابد.

به گزارش ایرنا، مکرون که در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل سخن می گفت، ادامه داد: اگر ترامپ تحریم ها را دوباره علیه تهران اعمال نکرده بود، قیمت نفت بالا نمی رفت. رئیس جمهوری فرانسه افزود: اگر وی (ترامپ) منطقی فکر کند، خواهد فهمید در صورت فروش نفت از سوی ایران، قیمت نفت مناسب خواهد شد و چنین وضعی برای صلح و قیمت های جهانی نفت خوب خواهد بود؛ در غیر این صورت، بن بستی منطقی پیش خواهد آمد که من پاسخی برای آن ندارم. این واقعیت اقتصاد یعنی قانون عرضه و تقاضاست.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با اشاره به قیمت بالای نفت مدعی شد که کشورهای عضو اوپک دیگر کشورهای جهان را غارت می کنند و این خوب نیست.

شاخص کل بورس حدود ۶۰۰۰ واحد افزایش یافت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه سوم مهرماه، با افزایش ۵۹۹۳ واحدی معادل ۳.۵۵ درصد به رقم ۱۷۴ هزار و ۶۱۸ واحد رسید. این در حالی است که روز گذشته، شاهد رشد ۳۵۵۲ واحدی معادل ۲.۱۵ درصد نماگر کل بورس بودیم.

همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۷۵۱ واحدی معادل ۳.۵۵ درصد به رقم ۵۱ هزار و ۳۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل، با رشد ۱۰۷۰ واحدی معادل ۳.۶۵ درصد، عدد ۳۰ هزار و ۴۱۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۷۵۶ واحدی معادل ۳.۶۵ درصد به رقم ۲۱ هزار و ۴۹۷ واحد رسید.

شاخص سهام آزاد شناور، ۶۵۴۷ واحد افزایش معادل ۳.۶۴ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۶ هزار و ۳۶۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۴۴۷۹ واحد افزایش معادل ۳.۶۰ درصد به رقم ۱۲۸ هزار و ۷۹۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم، با ۱۱۶۲۷ واحد افزایش معادل ۳.۴۷ درصد همراه بود و عدد ۳۴۷ هزار و ۳۰ واحد را به نمایش گذاشت.

از «ضرر ۵ میلیارد دلاری آمریکا از توفان فلورانس» تا «متوسط قیمت مسکن تهران در شهریورماه»

سهام آسیایی باز هم افت کرد؛ تشدید نگرانی از جنگ تجاری

روز سه‌شنبه پس از اجرایی شدن تعرفه‌های جدید آمریکا و چین علیه واردات یکدیگر و با جهش قیمت‌های نفت به بالاترین سطح چهار ساله، نگرانی‌ها در مورد کند شدن روند رشد اقتصادی جهان تشدید شد و سهام آسیایی افت کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا ـ اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۲ درصد افت کرد. شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۵ درصد پایین آمد و سهام استرالیایی هم ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست دادند. بازارهای هنگ‌کنگ به علت تعطیلات رسمی، بسته بودند. شاخص نیکی ژاپن خلاف روند بازارهای منطقه آسیا حرکت کرد و ۰.۲ درصد رشد کرد. همچنین شاخص دلار ۰.۱۵ درصد در برابر ارزهای مهم جهان بالا رفت و به ۹۴.۳۲۰ واحد رسید. در برابر ین هم نرخ برابری دلار تا بالاترین سطح دو ماهه ۱۱۳.۰۰ ین، تقویت شد و سپس تا ۱۱۲.۸۲۵ ین افت کرد.

ضرر ۵ میلیارد دلاری آمریکا از توفان فلورانس

رویترز گزارش داد: مدل های ریسک و تحلیل های انجام گرفته شده در مورد عمق خسارت توفان فلورانس آمریکا ـ که در ماه جاری میلادی شمال کالیفرنیا را در نوردید ـ حاکی از ضرر بین ۲.۸ میلیارد دلاری تا ۵ میلیارد دلاری به بیمه شدگان است؛ بنابراین، اداره «برنامه بیمه سیل ملی آمریکا» اعلام کرد این رقم شامل ضررهایی است که به واسطه بادهای سهمگین، شدت توفان، ایجاد سیل در قسمت های خشکی است.

قیمت سبد نفتی اوپک از ۷۸ دلار فراتر رفت

بر اساس آخرین گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی اوپک روز دوشنبه به ۷۸ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه رسید، در حالی که قیمت این شاخص، یک روز پیش از آن ۷۷ دلار و هشت سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل انواع نفت خام تولیدی در ۱۵ کشور عضو اوپک است.

نفت برنت به بالاترین رقم از نوامبر 2014 رسید

با نزدیک شدن موعد اجرایی شدن تحریم‌های نفتی ایران و مخالفت آشکار اوپک و روسیه با افزایش تولید نفت برای جبران ضربه احتمالی به عرضه جهانی، قیمت نفت امروز به بالاترین رقم چهار سال گذشته رسید. هر بشکه نفت برنت با 84 سنت افزایش 82.04 دلار فروخته شد. روز گذشته نفت برنت به 82.20 دلار هم رسید که بالاترین رقم از نوامبر 2014 محسوب می‌شود. قیمت نفت در مسیر ثبت پنجمین افزایش متوالی سه ماهه‌ای قرار دارد که طولانی‌ترین رشته افزایشی از اوایل سال 2007 به شمار می رود. زمانی‌که شش سه ماهه افزایشی به رکورد قیمتی 147.50 دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام آمریکا با 44 سنت افزایش 72.52 دلار معامله شد که در نزدیکی بالاترین رقم از نیمه جولای قرار دارد.

ترامپ: اوپک باید قیمت‌هایش را پایین بیاورد

روز گذشته، رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آمریکا را آمریکایی‌ها اداره می‌کنند. ما بر تأمین امنیت، انرژی و منابع انرژی هم‌پیمانانمان تأکید داریم. اوپک و کشورهای بزرگ این سازمان، همواره در حال غارت جهان بوده‌اند و این وضع قابل پذیرش نیست. ما از کشورهای عضو اوپک حمایت کردیم و آنان از این اقدامات سوءاستفاده کرده و بهای نفت را بالاتر می‌برند. آنان قیمت‌های گران نفت را بر ما تحمیل می‌کنند. اوپک باید قیمت‌هایش را پایین بیاورد. آنها باید کاهش تولید را متوقف کنند.

یک پیشنهاد به خودروسازان

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه بازار خودرو همچنان با بلاتکلیفی روبه‌روست، اظهار داشت: خودروسازان باید در طرح‌های فروش خود تحویل سریع خودروها را در اولویت قرار دهند؛ متأسفانه با فروش‌های بلندمدت دردی از بازار خودرو دوا نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه خودروسازان می‌گویند، روزانه 1500 خودرو تولید می‌کنند، افزود: اگر فقط خودروسازان تولید پانزده روز خود را در کوتاه‌مدت راهی بازار کنند، بخش زیادی از نیاز مردم تأمین و آرامش در بازار حاکم خواهد شد. سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: فروش‌های مدت‌داری که دو شرکت ایران خودرو و سایپا آغاز کرده‌اند به هیچ عنوان روند صعودی قیمت‌ها را در بازار متوقف نخواهد کرد. مؤتمنی با ابراز اینکه حدود دو ماه خودروسازان عرضه محصولات خود را به بازار متوقف کرده بودند، افزود: مدیریت تقاضا در بازارِ بلاتکلیف خودرو زمان‌بر است و این معضل فقط با عرضه سریع محصولات رفع خواهد شد.

تأمین لاستیک کامیون داران با ارز ۴۲۰۰ تومانی

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: دولت مبنای محاسبه ارز برای واردات لاستیک کامیون‌های سنگین را ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفت. به نقل از تسنیم، حمیدرضا فولادگر بیان کرد:‌ کامیون داران به عنوان فعالان عرصه حمل و نقل جاده ای درگیر مشکلاتی هستند که بخشی از آن در ماه های گذشته با جلساتی که بین نمایندگان انجمن های صنفی، مسئولان دولتی و کمیسیون های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون عمران برطرف شد. 

واحد پول ایران ریال می‌ماند

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نشست کمیسیون متبوعش، ‌اظهار داشت: جلسه امروز با حضور اعضا و با دستور ادامه بررسی قانون بانکداری اسلامی برگزار شد و در این جلسه چند ماده دیگر هم از قانون بانکداری اسلامی به تصویب رسید. بر اساس یکی از این بندها عنوان شد که واحد پول جمهوری اسلامی ایران همان ریال باقی بماند فلذا در متن مصوب کمیسیون، نه تبدیل ریال به تومان تأیید شده و نه حذف صفر در پول ملی بر همین اساس واحد پول ملی کشور همچنان ریال باقی خواهد ماند. گفتنی است، در گذشته نیز بحث تبدیل ریال به تومان و حذف صفر آخر پول ملی مطرح بود که این موضوع در مصوبه امروز کمیسیون اقتصادی به علت شرایط موجود دیده نشده است.

انگلستان غول آمریکایی را ۵۰۰ هزار پوند جریمه کرد

سازمان تنظیم مقررات رادیویی در انگلستان، شرکت آمریکایی اکوئیفاکس را تحت ‌تأثیر رسوایی سال گذشته این شرکت به پرداخت ۵۰۰ هزار پوند جریمه کرد. به نقل از وب سایت هکرنیوز، تقریبا یک سال پیش بود که شرکت اکوئیفاکس، به عنوان یکی از سه آژانس برتر که در رابطه با اعتبار مصرف‌کنندگان در ایالات متحده آمریکا گزارش می‌دهد، اعلام کرد، هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعاتی از این شرکت دسترسی پیدا کردند که بدین ترتیب اطلاعات خصوصی و محرمانه ۱۴۳ میلیون کاربر آمریکایی در معرض سوءاستفاده و افشاگری قرار گرفت. بعد از این رسوایی بزرگ، شرکت اکوئیفاکس همچنین اعلام کرد، احتمال می‌رود اطلاعات مالی و خصوصی ۶۹۳ هزار و ۶۶۵ تن از مشتریان اهل انگلستان نیز در حمله سایبری اخیر مورد سوءاستفاده و سرقت قرار گرفته باشد. /ایسنا

بازار اوراق مسکن؛ تداوم روند نزولی «تسه»ها

هر ورقه «تسه» برای اسفند 95 (تسه9512) روز گذشته با افت 6/ 3 درصدی به قیمت 60 هزار و 112 تومانی معامله شد. قیمت‌ اکثریت قریب‌به‌اتفاق سررسیدهای اوراق تسهیلات در روز گذشته کاهش یافت و در کانال 60 هزار تومانی قرار گرفت که کمترین میزان از اسفند سال 92 هم هست. البته در اردیبهشت سال جاری نیز قیمت «تسه»‌ها برای مقاطعی وارد مدار 60 هزار تومانی شده بود. با این حال، رشد تدریجی تقاضا در نیمه دوم اردیبهشت و خرداد زمینه‌ساز افزایش نسبی قیمت‌ها در این بازار شد. به ‌زعم کارشناسان افزایش 40 درصدی قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر موجب کاهش حجم و تعداد معاملات در این بازار شده است؛ بنابراین، در صورتی که رویداد خاص و پیش‌بینی‌نشده‌ای در بازار مسکن رخ ندهد، انتظار زیادی برای رشد قیمت مسکن نمی‌توان متصور بود؛ چشم‌اندازی که در افت تقاضای اوراق تسهیلات نیز منعکس شده است.

فراخوان یک خودروساز به دلیل نقص فنی و ایمنی در خودرو

شرکت خودروسازی میتسوبیشی اعلام کرد، به دلیل نقص فنی و ایمنی در خودروهای کراس‌اوور خود، حدود ۶۷ هزار از محصولات اوت‌لندر مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را فراخوان می‌دهد. گزارش‌هایی در اختیار این خودروساز قرار گرفته‌ که نشان می‌دهد سیستم ترمز خودکار این خودروها حتی در مواقعی که هیچ خطری وجود ندارد نیز فعال می‌شود.

به نقل از دنیای اقتصاد، یکی دیگر از مشکلات فنی موجود در برخی از این خودروها فعال شدن چراغ هشدار بوده و شاید در تعدادی از این محصولات هر دو مشکل وجود داشته باشد. به گفته مقامات این شرکت، مالکان این خودروها می‌توانند با مراجعه به مراکز تعمیر و فروش میتسوبیشی در آمریکا نسبت به حل این مشکلات اقدام کنند. همچنین به روز رسانی نرم‌افزار این خودروها نیز مجانی انجام خواهد شد. هنوز گزارشی از بروز سانحه در پی این مشکلات منتشر نشده است. حال آنکه امکان نصب ترمزهای خودکار بر خودروهای اوت‌لندر اختیاری است و همه این خودروها این امکان را ندارند.

متوسط بهای مسکن تهران در شهریورماه

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آخرین آمار بازار مسکن در شهریور امسال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در شهریور ماه ۱۰ هزار و ۵۳۷ فقره معامله به امضا رسید که نسبت به ماه گذشته (مرداد ۹۷) با ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره معامله، کاهش حدودا ۲ هزار و ۴۰۰ فقره ای داشته است. تعداد معاملات مسکن در شهریور نسبت به مرداد امسال ۱۹.۶ درصد کاهش نشان می دهد. ضمن اینکه این شاخص نسبت به شهریور سال گذشته ۳۳.۱۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در شهریور در تهران ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته (مرداد) ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع افزایش داشته است. این شاخص در شهریور سال گذشته ۴ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان در هر متر مربع بود که نشان دهنده افزایش شدید قیمت مسکن در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است. به عبارت دیگر، قیمت هر متر مربع در شهریور امسال نسبت به مرداد سال جاری ۹.۳ درصد و نسبت به شهریور سال گذشته ۷۳.۳۹ درصد افزایش نشان می دهد. گران ترین منطقه تهران در شهریور امسال منطقه یک با متوسط قیمت متری ۱۷ میلیون و ۷۷۱ هزار تومان بود و ارزانترین منطقه پایتخت نیز منطقه ۱۸ با میانگین متری ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان تعیین شده است. /مهر

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
تهران بای بای .
یجوری میگی ضرر ۵ میلیارد دلاری آمریکا از توفان فلورانس ادم خندش میگیره....ما 11 میلیارد دلار اختلاص داشتیم هیچی نشد
کی گفته ملت پول ندارن ... توی یک روز دوازده میلیون نفر میرن سایت ایران خودرو که بیست و پنج میلیون بریزن بحساب واسه اینکه دو سال دیگه سمندی به نرخ روز بخرن با این پولهایی که میرزن بحساب سایپا و ایران خودروتا ده سال دیگه هزینه هاشون تامینه و نیازی به فروش ماشین ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
چی؟؟؟ 25 میلیون این روزها مگر پولیه؟ خجالت بکش
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
۱۲ میلیون رو از کجا اوردی
خوش به حالمان مسكن 73 در صد افزايش قيمت داشته
پيش به سوي بدبختي با بالاترين سرعت....
خدا رحم كند....
واحد پول ایران ریال می‌ماند!!!؟
کدام ریال شما که به رول تبدیلش کردین...
قیمت خانه ۷۰ درصد گران نشده ۳۰۰ درصد گران شده .اون بدبختی که بعد از ۱۰ سال کار کردن یه مبلغی رو برای خرید خانه کنار گذاشته بود الان پول قبرشم تو تهران نمیشه.
داعش چرا سربازارو میکشی بیا من آدم عادی رو بکش از این به اصطلاح زندگی نکبتی خلاصم کن
درشرایطی که دلارساعتی ودقیقه ای میره بالاهرکی ملک بفروشه ضررکرده چون فرداش نمیتونه باهمون قیمت ملک خودشوبخره
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی