بازدید 6455

حل مهم‌ترین مساله ریاضی جهان بعد از ۱۶۰ سال

کد خبر: ۸۳۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ 25 September 2018

یک ریاضی دان انگلیسی به نام سر مایکل آتیا روز گذشته از حل یک مساله ریاضی خبر داده که در 160 سال اخیر راه حلی برای آن یافت نشده است.

به گزارش فارس، به نقل از بیزینس اینسایدر، یک ریاضی دان انگلیسی به نام سر مایکل آتیا روز گذشته از حل یک مساله ریاضی خبر داده که در 160 سال اخیر راه حلی برای آن یافت نشده است.

این مساله ریاضی «حدس ریمان» نام دارد. این مساله یک حدس در مورد ریشه‌های تابع زتای ریمان است که می‌گوید در ریشه‌های غیرساده این تابع، بخش حقیقی آنها برابر ۰٫۵ (۱/۲) است. حدس ریمان یکی از مسائل هزاره است که برای حل آن جایزه یک میلیون دلاری تعیین شده‌است.

در ریاضیات، تابع زتای ریمان (که توسط برنارد ریمان نامگذاری شد) تابعی است بسیار مهم و پرکاربرد در نظریه اعداد . زیرا با توزیع اعداد اول رابطه دارد. همچنین کاربردهای دیگری نیز در جاهای دیگر علم دارد مانند: فیزیک، نظریه احتمال و کاربرد استاتیک.

در صورتی که درستی راه حل این ریاضی دان انگلیسی به اثبات برسد، وی جایزه یک میلیون دلاری تعیین شده را تصاحب خواهد کرد. هم اکنون راه حل یادشده در حال بررسی مقدماتی است.

مایکل آتیا یا مایکل عطیه پس از به پایان بردن ِ تحصیلات مقدّماتی در سودان و مصر برای تحصیلات ِ دانشگاهی به انگلستان رفت و نهایتا تحت هدایت ِ ویلیام هاج از دورهٔ دکتری فارغ‌التّحصیل شد. پدر وی ادوارد سلیم عطیّه نویسنده و فعّال سیاسی لبنانی-بریتانیایی بود. وی همچنین برنده جوایزی همچون مدال فیلدز شده است.

برای یافتن پاسخ مساله حدس ریمان یافتن راهی برای پیش بینی احتمال وقوع هر یک از اعداد اول ضروری است. حدس ریمان نتایجی دربارهٔ توزیع اعداد اول دارد. این مسئله در میان بعضی از ریاضی‌دان‌ها به عنوان یکی مهمترین مسئله حل نشده در ریاضیات محض شناخته می‌شود. حدس ریمان بخشی از مسئله هشتم هیلبرت، است که خود بخشی از ۲۳ مسئله حل نشده است، با اینکه این مسئله حل نشده‌است اما محاسبات کامپیوترها نشان داده‌است که ۱۰ تریلیون ریشه ابتدایی این مسئله دارای مؤلفه بخش حقیقی Re=۰٫۵ هستند.

تابع ریمان زتا ζ(s) برای تمامی اعداد مختلطs s ≠ ۱ تعریف می‌شود. این تابع ریشه‌های در اعداد منفی زوج (یعنی s = −۲، −۴، −۶، ...) دارد؛ که به آن ریشه‌های ساده گفته می‌شود اما تابع زتا ریشه‌های غیر ساده نیز دارد که حدس ریمان بیان می‌دارد تمامی این ریشه‌ها بر روی خطی قرار می‌گیرند که میزان مقدار حقیقی آن برابر ۰٫۵ است، یعنی Re=۰٫۵ که به این خط بحرانی گفته می‌شود.

تا پیش از این نه تنها اثباتی برای این مسئله که تمام ریشه‌های غیر ساده تابع زتا دارای بخش حقیقی ۰٫۵ است ارائه نشده‌ بود، بلکه مثال نقضی نیز پیدا نشده‌ بود که تابع زتا در نقطه‌ای صفر باشد که بخش حقیقی آن نقطه ۰٫۵ نباشد. اما این حدس سرانجام توسط آتیه اثبات شده است و طی روزهای آینده نتایج بررسی های مستقل در این زمینه هم اعلام می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان