بازدید 11531
بیانیه مشترک ظریف و موگرینی؛

تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای / تضمین کانال‌های پرداخت وجوه حاصل از صادرات ایران / تقویت همکاری در انرژی صلح آمیز هسته‌ای / به روز رسانی «اسنداد» اروپا برای مقابله با تحریم‌های ایران

پس از برگزاری نشست 4 + 1 (چهار کشور باقی مانده در توافق هسته ای به همراه آلمان) فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، اقدام به قرائت بیانیه ای مشترک کردند که طی آن به ادامه برجام در تمامیت آن و ساز و کارهایی برای انتفاع اقتصادی ایران از این توافق تأکید شده است.
کد خبر: ۸۳۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ 25 September 2018

پس از برگزاری نشست 4 + 1 (چهار کشور باقی مانده در توافق هسته ای به همراه آلمان) فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، اقدام به قرائت بیانیه ای مشترک کردند که طی آن به ادامه برجام در تمامیت آن و ساز و کارهایی برای انتفاع اقتصادی ایران از این توافق تأکید شده است.

به گزارش «تابناک»؛ ظریف و موگرینی پیش از دیدار وزاری امور خارجه 4 + 1 دیدار و گفت وگو کرده و طی این دیدار، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بر ادامه حمایت این نهاد از برجام تأکید کرد و گفت: راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های عملیاتی اروپا برای تأمین خواسته‌‌‌‌های ایران در حال تدوین نهایی است و به زودی اجرایی خواهد شد.

این دیدار که با حضور سید «عباس عراقچی» معاون وزیر و «هلگا اشمید» معاون موگرینی انجام شد، نزدیک یک ساعت طول کشید. همچنین نشست وزرای خارجه چهار عضو دائم شورای امنیت، فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا، به ‌علاوه آلمان، با حضور فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برگزار شد که طرف‌ها پس از این نشست، بیانیه‌ای مشترک در دوازده بند صادر کردند.

تضمین اجرای کامل و موثر توافق هسته ای / تضمین کانال های پرداخت وجوه حاصل از صادرات ایران / تقویت همکاری در انرژی صلح آمیز هسته ای / به روز رسانی قانون مقابله با تحریم های اروپا برای شامل شدن ایران

متن بیانیه مشترک

متن بیانیه مشترک وزیران خارجه دولت‌های عضو برجام که پس از نشست دوم مهرماه 1397 در مقر سازمان ملل متحد توسط محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی قرائت شد، به شرح زیر است؛

1 - نشست وزیران 1+4 (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس به اضافه نماینده عالی اتحادیه اروپا برای امور خارجی و امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک، در دوم مهرماه 1397 در نیویورک برگزار شد. اعضا مسیرهای پیش روی برای تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق هسته ای در تمامی ابعاد را بررسی کردند. آنها همچنین فرایند یافتن و عملیاتی کردن راهکارهای عملی برای مسائل ناشی از خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق و وضع مجدد تحریم هایی که وفق برجام و پیوست شماره دو آن رفع شده بود؛ موضوعی که عمیقا موجب تأسف است، را مورد مداقه قرار دادند.

2 - نشست به ریاست خانم فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور اعضای برجام در سطح وزرای خارجه برگزار شد.

3 - اعضای برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و مؤثر آن در کمال حسن نیت و در یک فضای سازنده تأکید و خاطرنشان کردند، برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه می باشد که بر اساس قطعنامه 2231 با اتفاق آرا مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

4 - اعضا تصدیق کردند، همان طور که 12 گزارش پی‌ در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده است، ایران به اجرای کامل و موثر تعهدات هسته ای خود ادامه داده و بر ضرورت تداوم این عملکرد تأکید کردند. اعضا همچنان پروژه مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تأسیسات فردو به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد. اعضا همچنین مجددا حمایت خود را از پروژه هایی که در حوزه همکاری هسته ای صلح آمیز در چارچوب پیوست شماره سه برجام قرار دارند، اعلام کردند.

5 - اعضا اذعان کردند که در کنار اجرای تعهدات هسته ای از سوی ایران، رفع تحریم ها و از جمله برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله از آن، یک بخش حیاتی از برجام است.

6 - اعضا بر اراده خود برای حمایت از آزادی فعالان اقتصادی در تعقیب کسب و کار مشروع با ایران، در تطابق کامل با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، تأکید کردند.

7 - اعضا همچنین فعالیت‌های فشرده و پیشرفت‌های ماهوی که تاکنون صورت گرفته است، تشدید گفت وگوهای فنی، تلاش‌هایی که برای حفظ و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی انجام می شود، بسیج منابع قابل توجه توسط همه اعضا، از جمله با کشورهای ثالث علاقه مند برای حمایت از برجام و پیگیری بموقع و موثر عادی سازی روابط تجاری و بازرگانی با ایران را مورد توجه و تأکید قرار دادند.

8 - در این زمینه، اعضا از به‌روزسانی «قانون انسداد» اتحادیه اروپا، و اعطای مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای اینکه ایران نیز واجد شرایط برای دریافت وام های خارجی محسوب شود و اینکه این به‌روزسانی در 16 مرداد اجرایی شده است، استقبال کردند.

9 - اعضا تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بیانیه وزرای جلسه کمیسیون مشترک در 15 تیرماه 1397، به ویژه پیگیری اقدامات مشخص و مؤثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی را دوباره تأیید کردند.

10 - نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، اعضا از پیشنهادهای عملی برای حفظ و توسعه کانال‌های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تأسیس یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند. اعضا مجددا بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن این «ساز و کار ویژه‌» در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه ای و بین المللی تصریح نمودند.

11 - اعضا بر تصمیم خود برای حمایت از راهکارهای عملیاتی درخصوص موارد فوق تأکید و توافق کردند، پیشرفت‌های حاصله را به دقت زیر نظر داشته باشند و جلسه کمیسیون مشترک را، از جمله در سطح وزیران، به نحو مقتضی برای پیشبرد تلاش‌های مشترک تشکیل دهند.

12 - اعضای برجام خاطرنشان کردند این ابتکارها با هدف حفظ برجام صورت می‌گیرد که در جهت منافع بین‌المللی است.

دیدار ظریف و لو درریان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز همچنین با «ژان ایو لودریان» دیدار و درباره برجام و مسائل مورد علاقه دو طرف گفت و گو کرد. ژان ایو لو دریان امروز پس از دیدار با محمدجواد ظریف، در توئیتر نوشت: «گفت‌وگویی رو در رو با جواد ظریف، همتای ایرانی ام در خصوص حفظ توافق هسته‌ای و یادآوری خواسته‌های ما در خصوص اقدامات نگران‌کننده ایران».

پیش از این دیدار وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با نشریه «لوموند» گفته بود: «تا زمانی‌ که ایران به تعهدهای توافق وین (برجام) احترام بگذارد، فرانسه هم به تعهدهای این توافق احترام خواهد گذاشت.»

وی در ادامه افزود، لازم است از آمریکا در زمینه این‌که کدام بخش‌های اقتصادی تاثیر تحریم‌ها شود، توضیحاتی خواسته شود.

وزیر خارجه فرانسه در این مصاحبه، همچنین بر لزوم داشتن روابط معمول تجاری با ایران، به خصوص در زمینه داروسازی و کشاورزی تأکید کرده بود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
خب دیگه اروپا هم نفت ما رو خواهد خرید، 700 هزار بشکه روزانه به اروپا، چین هم روزانه 600 هزار بشکه، به کشورهای دیگر هم بتونیم 700 تا روزانه صادر کنیم مجموعا 2 میلیون بشکه ما تضمین میشه. این برای رساندن دلار به کانال 10 هزار تومانی و حتی کمتر کفایت میکنه. بقیه این قیمت دلار جباب ناشی از فضای روانی ملت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
بله الان میشه دو هزار تومان یا شاید هزار تومان
عزیز دل خوشبین نباش
تضمین خرید کردند اما کی میخره؟
عزیزم دلار رو بیست هزار تومن حساب کن
نتیجه مهمه که بعدا معلوم میشه
خوبه کانال ها باز بمونه ولی به شرطی که صادراتی باشه که پولش برگرده.
اي كاش اروپايي ها برجام را تضمين نمي كردند ولي در عوض تمامي شركت هاي اروپايي با شركت هاي ايراني همچنان همكاري مي كردند. اينكه آنها مي گويند ما از برجام بيرون نمي رويم دروغ است چون تمامي شركت هاي كه مربوط به همين كشورها از ايران خارج شدند. سوال: ديگر چطور مي شود از برجام خارج شد؟
بدتر از این فرانسوی ها کی رو سراغ دارین اخه (توهین به روس ها نباشه )
هیچ وقت منافع ایران در نظر نبوده حتی با اینکه کلی خراب کاری کردن توی مذاکرات هسته ای
خانم موگرینی آی لاو یو
تا قدرت نداشته باشی این مذاکرات فقط سرگرمی است.
خخخخخخخخخخخخ
خوب کلا فقط تاکید کردن بعدش چی
فکر نمیکنیم که این بیانیه دادن ها داره کم کم تکراری و لوث میشه
ظریف هم شورش را درآورده
بخدا این زن هیچ قدرتی در حفظ برجام نداره
چرا با نماینده های زاغارتی و بازنشسته مذاکره میکنید؟
من کم اوردم دیکه طاقت گرونیهاروندارم
عجیب است که تاریخ های ذکر شده در بند های بیانیه به هجری شمسی است؟؟؟!!!! یا این بیانیه را خود تابناک تنظیم و به تصویب خود رسانده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
جلسات مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد امسال هم رو به پایان است و رفت تا سال دیگر .برجام ، اتحادیه اروپا ، 4+1 و ... کمکی به ایران نخواهند کرد. چه اتحادیه اروپا و حتی چین و روسیه کاری از دستشان بر نمیاد.
به خدا این اروپایی دارن به همون می خندن
اروپا هم ایران رو‌ کرده کارت چانه زنی با آمریکا یه وقت بیشتر تعرفه روی صادرات محصولاتش به آمریکا نبنده به محض اوکی گرفتن از ترامپ با قدرت برجام رو کله پا خواهند کرد.
اخه با اجرای نیم بند برجام چی کاسب شدیم که با احترام گذاشتن به اون بخوایم کاسب شیم
دنیا میدونه نمیشه جلوی امریکا وایساد ایران نمیدونه تعجب داره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر