بازدید 20480

اهمیت ازدواج در اسلام

اهمیت ازدواج در اسلام
کد خبر: ۸۳۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۲ 25 September 2018

اهمیت ازدواج در اسلام

اهميت ازدواج در اسلام[1]

ازدواج يکي از مستحبّات بسيار موکّد اسلام است و احاديث بسياري از حضرت رسول اکرم و اهل بيت مکرّم آن حضرت ( سلام الله عليهم ) در رابطه با ترغيب و تشويق به ازدواج و انتقاد و مذمّت از ترک ازدواج صادر شده است .

حضرت رسول اکرم ( صلّي الله عليه و آله ) فرمودند : « هيچ خانه اي در نزد خداوند ، بهتر از خانه اي که به وسيلة ازدواج برپا مي شود و آباد مي گردد ، نيست » .

و نيز آن حضرت فرمودند : « کسي که ازدواج کرد نصف دين خود را حفظ کرده است و مراقب نصف ديگر دين خود باشد » .

حضرت صادق ( عليه السّلام ) فرمودند : « دو رکعت نماز يک انسان متأهّل از 70 رکعت نمازي که شخص عَزَبْ بجا مي آورد ، با فضيلّت تر است » .

حضرت رسول اکرم ( صلّي الله عليه و آله ) فرمودند : « پست ترين مُردگان شما افرادي هستند که از از دواج کردن خودداري کرده و عَزَب مانده اند » .

و اگر کسي بترسد که اگر ازدواج نکند در حرام مي افتد ، ازدواج بر او واجب مي شود .

بر اساس احاديث اهل بيت ( عليهم السّلام ) مخصوصاً ترک ازدواج بخاطر ترس از فقر و عدم امکانات اقتصادي ، مذموم است .

حضرت پيغمبر (صلي الله عليه و آله ) فرمودند : « کسي که به واسطة ترس از فقر ترک ازدواج مي کند نسبت به خداوند سوءظنّ( گمان بد) بکار برده است و خداوند متعال فرموده است : ان يکونوا فقراء يغنهم الله من فضله يعني اگر ازدواج کنندگان در فقر و مضيقة اقتصادي باشند خداوند آنها را از فضل و کرم خود بي نياز خواهد کرد »

طبق احاديث اسلامي و اين آيه از قرآن کريم ، ازدواج موجب از بين رفتن فقر و بوجود آمدن وسعت اقتصادي است . شخصي در محضر مبارک حضرت پيغمبر ( صلي الله عليه وآله ) از مضيقة اقتصادي شکايت کرد ، حضرتش فرمودند : « ازدواج کن تا مشکلات اقتصادي تو بر طرف شود » و اين جريان تا سه مرتبه تکرار شد و در هر دفعه آن حضرت وي را امر به ازدواج کرد و نيز آن حضرت فرمودند : « ازدواج کنيد تا روزي شما وسعت پيدا بکند »

حضرت صادق ( عليه السّلام ) فرمودند:« افزايش روزي با ازدواج و داشتن اهل و عيال تَو‍أم است »

در امر ازدواج بايد قبل از هر چيز و بيش از همه به ايمان و تقوا و تعهّد اسلامي توجّه داشت .

رسول اکرم ( صلي الله عليه و آله ) فرمودند : « هنگامي که افرادي که از جهت اخلاق و تعهّد اسلامي و تدّين شايستگي دارند براي خواستگاري آمدند در ازدواج و وصلت با آنها جواب منفي ندهيد و به ازدواج با آنها اقدام کنيد و گرنه فتنه و فساد بزرگي دامنگير جامعه خواهد شد »

[1] این توضیحات در رساله آیت الله نوری همدانی آمده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر