بازدید 22376

رشد 60.7 درصدی درآمدهای نفتی دولت در سایه تحریم ها؛ دلیل عمده این افزایش درآمد چیست؟

به تازگی آمار دخل و خرج‌های دولت در چهار ماهه نخست سال جاری توسط بانک مرکزی منتشر شده است. این آمار‌ها نشان می‌دهند، در چهار ماهه نخست سال جاری، میزان درآمد‌های نفتی دولت به شکل چشمگیری افزایش یافته است. علیرغم افتادن سایه تحریم‌های نفتی بر اقتصاد ایران، دلیل عمده این افزایش درآمد‌های نفتی چه بوده است؟
کد خبر: ۸۳۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ 23 September 2018

افزایش 60.7 درصدی درآمدهای نفتی دولت در سایه تحریم ها؛ دلیل عمده این افزایش درآمد چیست؟به تازگی آمار دخل و خرج‌های دولت در چهار ماهه نخست سال جاری توسط بانک مرکزی منتشر شده است. این آمار‌ها نشان می‌دهند، در چهار ماهه نخست سال جاری، میزان درآمد‌های نفتی دولت به شکل چشمگیری افزایش یافته است. علیرغم افتادن سایه تحریم‌های نفتی بر اقتصاد ایران، دلیل عمده این افزایش درآمد‌های نفتی چه بوده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، نفت و درآمدهای حاصل از آن، همواره نقش مهمی در اقتصاد ایران داشته اند؛ هرچند سال ها تلاش شده است، به نوعی اقتصاد ایران از این موهبت خدادادی جدا و نقش آن در اقتصاد کمرنگ تر شود، باز هم آن گونه که باید نتوانسته ایم از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم و همواره به این ماده سیاه با ارزش وابسته بوده ایم. آن قدر به درآمدهای نفتی وابسته هستیم که همواره سالانه برای میزان صادرات و قیمت آن در بودجه، ساعت ها دولتمردان و نمایندگان مجلس چانه زنی می کنند.

رشد 60.7 درصدی درآمدهای نفتی دولت در سایه تحریم ها؛ دلیل عمده این افزایش درآمد چیست؟

برای تصویب بودجه سال 1397 نیز همین چانه زنی ها وجود داشت و سرانجام نمایندگان مجلس تصویب کردند که میزان درآمدهای نفتی ایران در بودجه سال 1397، 107.5 هزار میلیارد تومان باشد. تحقق این میزان درآمدهای نفتی مشروط بر این بود که اولاً تحریم های نفتی علیه کشورمان اعمال نشود و ثانیاً دولت بتواند روزانه دو میلیون و 410 هزار بشکه در روز با قیمت برآوردی 55 دلار به ارزش هر دلار 3854 تومان به فروش برساند.

با آغاز سال جاری، زمزمه های خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری افزایش یافت و سرانجام دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در هجدهم اردیبهشت ماه 1397 رسماً اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج شد. دونالد ترامپ اعلام کرد که تمام تحریم ها علیه ایران در مدت 90 روزه و 180 روزه باز خواهند گشت و تمامی کشورها باید از این تحریم ها حمایت کنند و در صورت حمایت نکردن از تحریم های ایران، شامل تحریم های آمریکا خواهند شد.

این تحریم های آمریکا فروش نفت ایران را نیز نشانه رفته بودند و آمریکا اعلام کرد که تحریم های نفتی ایران از سیزدهم آبان 1397 آغاز می شود و در مدت شش ماه فرصتی که بین اعلام خروج آمریکا از برجام تا اجرای تحریم های نفتی ایران فرصت وجود دارد باید کشورهای خریدار نفت ایران به مرور، خرید نفت خود از ایران را به صفر برسانند. از این روی، کشورهایی مانند هند، کره جنوبی، ژاپن و ... شروع به کاهش خرید نفت خود از ایران کردند. در این شرایط پیش بینی می شد که درآمدهای نفتی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام تا زمان اعمال تحریم های نفتی به شدت کاهش یابد، اما آمارهای منتشره در بانک مرکزی، خلاف این پیش بینی را نشان می دهد.

به تازگی آمار دخل و خرج های دولت در چهار ماهه نخست سال جاری توسط بانک مرکزی منتشر شده است. این آمارها نشان می دهند، در چهار ماهه نخست سال جاری میزان درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده های نفتی دولت 41.9 هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 60.7 درصد رشد داشته است. همچنین آنچه برای درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده های نفتی برای چهار ماهه نخست سال جاری در بودجه سال 97 مصوب شده، 34.3 هزار میلیارد تومان بوده است که همان گونه که ملاحظه شد، رقم محقق شده (41.9 هزار میلیارد تومان) بسیار بیشتر از رقم مصوب بوده است.

افزایش 60.7 درصدی درآمدهای نفتی دولت در سایه تحریم ها؛ دلیل عمده این افزایش درآمد چیست؟

حالا پرسش این است: دلیل عمده این افزایش درآمدهای نفتی ایران در چهار ماهه نخست سال جاری چه بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش به مصاحبه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورخه 5 تیر 1397 مراجعه می کنیم؛ هر چند نوبخت در این مصاحبه، آمارهای نفتی برای سه ماهه نخست سال را ارائه نمود، می توان با کمی اغماض آن را برای چهار ماهه ابتدایی سال نیز درست دانست.

نوبخت در این مصاحبه عنوان نمود: بر اساس گزارش های رسمی، خوشبختانه ما در سه ماهه نخست سال جاری، توانستیم روزانه دو میلیون و 550 هزار بشکه نفت صادر کنیم و این در حالی بود که در بودجه برای صادرات نفت، روزانه دو میلیون و 410 هزار بشکه در نظر گرفته شده بود. همچنین خوشبختانه در حالی که در بودجه قیمت فروش هر بشکه نفت 55 دلار در نظر گرفته شده بود، ما توانستیم بر اساس رخدادهای اخیر، هر بشکه نفت را در ماه نخست سال، بین 62 تا 63 دلار به فروش برسانیم و در دو ماهه دیگر سال نیز هر بشکه نفت خام را 71 دلار بفروشیم.

بنابراین در سایه تهدید و تحریم های نفتی، ایران توانسته است هم به لحاظ میزان صادرات نفت روزانه و هم به لحاظ میزان فروش هر بشکه نفت موفق عمل کند. باید منتظر ماند و دید، برنامه های دولتمردان برای مقابله با تحریم نفتی که از سیزدهم آبان 1397 آغاز می شود چه خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸۶
خوب معلومه دیگه
قیمت دلار چند برابر شده. اگه کاهش ارزش پول ملی را در نظر بگیرید خواهید دید درآمد دولت افزایش نیافته که هیچ، بلکه کاهش یافته
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
عاشق سطح سوادت شدم دوست عزیز نفت رو دولت داره به دلار میفروشه حقوق کارمندا هم ریالی میده و هیچ تغییری نکرده حالا چجوری درامدش کمتر شده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
دروغه!قرار بوده 2410000بشکه 55 دلار بفروشی، 2550000 بشکه 63 دلار فروختی که یه حساب کتاب ساده کنی میشه رشد 21 درصدی.نمیدونم یه تحصیل کرده تو دفتر تابناک پیدا نمی شد!!؟؟
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
باید تو این خبر مشخص میکردند نرخ دلار را برای سال 97 چند تومن در نظر گرفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
بخاطر سایه تحریم ها نفت با قیمت پایین پیش فروش کردن
نا شناش
| United States of America |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
برادر من می تونی بگی دولتی که اکثر درامدش به دلار و اکثر خرجش به تومنه ضرر کرده ؟؟؟ دولت نه تنها ضرر نکرده بلکه کلی هم سود کرده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
دولت نفت را دلاری می فروشد و ریالی خرج می کند. پس درآمد دولت با افزایش قمیت دلار بیشتر می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
در امد ارزی افزایش یافته چه ربطی به ریال داره
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
اولا تمامی تعهدادت دولت ریالی هست. یعنی در بودجه همه ارقام به ریال هست.
پس درآمد دولت از منابع ریالی تغییری پیدا نمی کنه بلکه در برخی موارد مثل مالیات بر ارزش افزوده به دلیل افزایش قیمت ها درآمد دولت افزایش پیدا می کنه
در ثانی درآمد نفتی دولت به دلار هست.
در این وسط از ارزش تعهدات دولت بواسته ی افت ریال کاسته شده مثل حقوق کارمندان که با دلار بالا پایین نمیشه که!
اگر قبلا حقوق کارمند 10 بشکه نفت بود الان شده دو بشکه چرا چون ارزش ریال افت کرده
در سایه تحریمها چه بلایی سر سرمایه مردم امد !!! سرمایه های مردم چند درصد رشد کرد؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
خیلی دوست دارم این دو نفری که منفی دادن رو از نزدیک ببینم باهاشون صحبت کنم بپرسم چراااااااااا؟؟ واقعیت رو چه شکلی می بینید شما؟؟
افزایش نرخ دلار مهمترین پارامتر می باشد.
حتی اگر نرخ دلار جهانگیری را در نظر بگیریم، از نرخ دلار بودجه بالاتر است.
یه دلیل دیگش هم بالا بردن قیمت دلار و خالی شدن جیب مردم بود که اشاره نکردید .
60% افزایش درآمد در نفت و شاید بیشتر از 60% از قدرت خرید مردم کاسته شده است.انبارها پر از کالاهای اساسی میباشد ولی به قیمت سه برابر قبل از وضعیت نسبتا با ثبات بازار، دولت افتخار میکند که نان را گران نکرده است ! ولی پنهانی از وزن و کیفیت نان روز بروز کم شده است .
بدلیل افزایش قیمت دلار و با تبدیل دلار نفتی به تومان از جیب ما رفته است . به همین سادگی. حقوقهامون ولی تغییری نکرده. این وسط خودتون پیدا کنید پرتغال فروش رو.
اما اون به تومان درامد دولت به دلار شما ببین دلار رو چند حساب کردن و اینکه ارزش پولمون چقدر شده بعد آمار بده
تابناک عزیزم

چون دولت به جای اینکه این دلار ها ی نفتی رو صرفه سرمایه گذاری و ذخیره سازی کنه تا ارزش پول ملی حفظ بشه میاد و اونها رو در بازار به چندین برابر ارزش واقعی به مردم میفروشه و از طرفی خودش عمدا ارزش ریال رو پایین آورده این طور به نظر میرسه که درامد دولت افزایش یافته.
تازه این وسط دلار رو زیر 4000تومان حساب کردن با دلار امروز خیلی خیلی بیشتر درامد داشته
و البته افزایش قیمت ارز را هم به دلایل آن اضافه فرمایید که دولت ارز حاصل از فروش نفت را در بازار آزاد به ریال تبدیل می کند
بهره مردم از فروش نفت چی بوده؟؟گرانی،بیکاری و...........
خوشبحالتون بازشمانفت دارید میفروشیدماکه هیچی نداریم بفروشیم غذابخریم بخوریم تواین گرونیها
تابناک عزیز که یک رسانه مستقل هستی در خصوص وضعیت معیشت کارمندان و کارگران که زیر بار گرانی کمرشان در حال دو شقه شدن است پیگیری کن.
همه چیز گران شده الا حقوق ما کارکنان. پس چه کسی پاسخگوست. رسانه هایی چون تابناک برای این مطالبه به حق مردم که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر افزایش حقوق ها تاکید داشتند چه کرده و می کند. حالا درآمد نفتی هم بالا برود چه تاثیری در زندگی ما دارد.
لطفا به آقایان مسئول کشور منعکس کرده و مطالبه نمائید..
از این به بعد ببینیم چه می کنید اقای نوبخت
مشخصه دولت بجای افزایش قیمت داخلی فرآورده‌های نفتی قیمت ریالی دلارهای نفتی را افزایش داده درصورتیکه اگر می خواست فرضا بنزین را گران کند حداکثر می شد ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ تومان ولی با افزایش ۱۰۰۰۰ تومانی به قیمت دلار در آمدهای خود را سه تا چهار برابر افزایش می دهد بهمین دلیل الان با یک دلار در ایران میشود ۱۴ لیتر بنزین خرید!!!
پس این تعدیل نیروها در بخش دولتی برای چیست؟
کارمند بیمارستان کودکان مفید تهرانیم و بسیاری از همکاران مرا اخراج کردند!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
من نمیفهمم کسی که منفی زده علتش چیه من خودم کارمند بیمارستات شهدام تعدیل شدم با چهل نفر دیگه
نگران نباشید شب درازه تا آخر سال مطمئن باشید به 70 درصد پیش بینی هم نخواهیم رسید با این تحربم ها
دلار ۴۰۰۰ تومانی شده ۱۵۰۰۰ تومان ، میخواین درامد دولت به تومان زیاد نشه.
گرانی ارز به قیمت خالی شدن جیب مردم بد بخت علت افزایش چشمگیر درآمد دولت است .
افزایش قیمت دلار
ارزش ریال به شدت کاهش پیدا کرده و از آنجاییکه فروش نفت به دلاره، طبیعیه که در آمد ریالی افزایش پیدا میکنه. باید مبنا درآمد ارزی دولت باشه.
دلار رو تو بازار آزاد با نرخی که خودش برده بالا فروخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
احسنت
خوب خدا را شکر پس این همه گرانی برای چیه؟
در آمد رو ریالی حساب کردید؟..... واقعا ریالی؟ خدایی ریالی حساب کردید؟؟!؟!؟ وقتی ارزش ریال افت کرده باشه . شما فروش دلاری رو به ریال حساب کنید در ظاهر عدد بزرگتری بدست میاد ولی در واقع ارزش کمتری!!!
دلیل عمده این افزایش درامد 100 درصد خواست خود دولت بوده چرا که با افزایش نجومی قیمت ارز، دولت به راحتی میتواند بدهی های خود را پرداخت کرده و کسری بودجه خود را جبران نماید و قطعا به عنوان برگ زرینی از اقدامات خود برای انتخابات آینده استفاده خواهد کرد.
درآمد کشور از میزان براورد خودشان به دلیل افزایش تولید و افزایش قیمت نفت زیاد شده . پس چرا وضعیت اقتصادی مردم بهتر که نشده چند برابر بد تر شده !
گرانفروشی دلار
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
عمدی و با طرح و نقشه
همیشه میگن نفت مال این ملته مال مردمه...اما درامدش همیشه مال دولت بوده!!! پس چیش مال مردمه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
احسنت و هزاران احسنت
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
بدبختیش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
نفت دولتی نه نفت ملی
به كدامين گناه كشته شدند
به چه قيمتي درامد نفتي بالا رفت صادرات به قيمت فشار بر مردم ديگر نمي توان گوجه فرنگي خريد آب در ايران نيست ولي هندوانه صادر مي كنند حالي از پسته بپرسيد گوشت گوسفند كجاست
نبایدبگیم نفت سرمایه ملی بایدبگیم نفت سرمایه یک عده خاص
پس پول نفت فروخته شده تو جیب از ما بهتران رفته
خب که چی؟
من نوعی وقتی تمام اجناس با قیمت بالای چندبرابری در حد فاصل دوماه قرار دارم چی کار کنم؟
گذشت اون زمانی که مردم نادان بودن و از اینجور حساب و کتاب ها سر در نمی آوردن، امروز به مدد رشد فضاهای اطلاع رسانیف مردم به خوبی متوجه بازی های سیاسی و اقتصادی هستن و خیلی خوب معنای دلار و ریال، بانک مرکزی و فروش ارز و ... رو می فهمن!
این همه درامد نفتی کجا می رود لطفا به مدارس رسیدگی شود مدرسه پسرانه در اتوبان امام حسین شهرری بسیار کثیف و ظاهری الوده و قدیمی است لطفا این مدرسه را از نو بسازید بچه ها به چه امیدی در این محیط های الوده نازیبا تربیت شوند
دیلمان شمالی در شهرری بسیار کار ساخت و ساز انجام شده تمام درخت کاری های اتوبان کریمی در یک سر خیابان دیلمان شمالی تبدیل به اپارتمان شده و سرانه فضای سبز در این محله بسیار پایین است لطفا فکری بکنید
اگر این طور است که درآمد دولت 60درصد زیاد شده چرا اینهمه فشار اقتصادی بر مردم وارد میشود و وضعیت معیشتی هرروز خرابتر میشود معیار اگر فروش دلارهای نفتی به قیمت روز و پایین رفتن ارزش پول ملی است این را نمیشود به حساب افزایش درآمد دولت گذاشت در این که در آمد دولت از این طریق افزایش پیدا کرده باشد تلاش دولت برای سر پوش گذاشتن به وضعیت بحرانی اقتصاد کشور است و شاید بتواند در مقطعی مشکلات روزمره را از این طریق حل و فصل نماید ولی رفته رفته اقتصاد کشور با شرایط سکون فعلی و بی ارزش شدن ریال بحرانی تر خواهد شد
فقط 60 درصد نیست!

پنفت 55 دلاری رو 70 دلار میفروشن
2.4 میلیون بشکه رو 2.55 میلیون بشکه می فروشن
دلار 3.8 رو هم 14.5 می فروشن
بنابراین 60 درصد نیست واقعیش 5.1 برابر هست!
سلام لطفا به شعور مخاطبان خود احترام بگزارید
قیمت فروش نفت را به دلار اعلام نمایید
کاهش شدید قیمت دلار در راهه
البته بعد از پرداخت شدن بدهی های دولت و به جیب زدن سود از این آشفتگی ها
نصفش مال دولت بقيه آن مال مسولين است آنچه كه باقي ميماند سماق است
الکی میگن درامدشون کجا بود اینطوری مردم میخوان امیدوار کنند چقدر دوروغ در یک مملکت مثلا اسلامی هست
جان من ملت رو اینقدر خر حساب کردید؟
دلار 3854 تومان محاسبه شده
ملاک رونق اقتصادی ودرآمدهای نفتی قدرت خرید مردم است. درآمدهای دولت فقط ازجیب وسفره مردم ضعیف است کی میخواهید دست از جیب این ملت بیرون بکشید؟به خدا از حرفهای پوچ شما خسته شده ایم.
ملاک رونق اقتصادی ودرآمدهای نفتی قدرت خرید مردم است. درآمدهای دولت فقط ازجیب وسفره مردم ضعیف است کی میخواهید دست از جیب این ملت بیرون بکشید؟به خدا از حرفهای پوچ شما خسته شده ایم.
هنر که نکردن دلار نفتی ۴۰۰۰ تومانی را ۱۵۰۰۰ تومان کردند جیب ملت را خالی کردن و کیسه دولت را پر دارو ندار مردم را به باد دادن و امید مردم را نامید کردن
دولت و مسيولين به مردم و اعتماد مردم خيانت كردند ، قرار نيست خزانه دولت به بهاي فلاكت مردم پر شود ! ظاهرا همه حضرات هم بيخيال موضوع شده اند و باز هم اين مردم هستند كه قرباني شدند ،
در هرصورت مردم بدبخت شدن، با حساب دلار۲۰۰‎٪ تورم داریم
دزدی از جیب مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
بهتر است بگویید دزدی از جیب مردم با بی ارزش کردن
پول ملی عملا با وجود سود مثلا ۲۰ درصدی بانک ها به سپرده ها سود منفی به سپرده ها تعلق می گیرد
خیرش برای مردم چیه؟
این رو بگید.
این افزایش درامد عین کلاهبرداری است قبل از گرانی دلار حداقل حقوق کارگران حدود 250 دلار بود الان حدود 70 دلار است
این افزایش درامد دولت همراه با بدبختی بیشتر مردم است چطور ممکن است صادرات نفت کاهش یابد ولی درامد ما افزایش یابد تنها راه حل فروش گرانتر دلاراست
لطف کنید این مردم نجیب را احمق فرض نکنید
ای داد از این دلار !!!
مسولین محترم هر چه زودتر از چند طرف مرز باید بررسی کنند یکی مرز عراق به ایران هست که عراقیها تا پاسی از شب در شهر ما در حال گشت زنی هستند . پلیس هم چیزی نمیگید یعنی از این افراد پرس و جو نمیکند و دوم افغانی های مقیم در ایران هستند . از نظر امنیتی در تمام کشورها هم در مرز و هم در داخل شهرها باید کنترل شده باشد . انشالاه قانونی وضع کنند که هر کسی از خارج وارد ایران شد فقط مدت معدودی بنام گردشگر وارد ایران شوند
احتمالا دلیلش اینه که خریدارای نفت ایران میخواند تا قبل از تحریم ها نفت بیشتری خریداری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
اونا مثل ما نیستند
و اما مردم 200 درصد فقیرتر شدند. چه کسی پاسخگوست؟ این دهه 60 ای ها تا کی باید بسوزن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
تا دهه600
در طول چهار ماه سهم ریالی بودجه یکسال با افزایش دلار حاصل شد تا حقوق کارمندان و اعتبارات خدماتی برای یکسال تامین بشه و اعتصاب و تظاهرات از طرف کارمندان صورت نگیره و بیچاره مردم که فکر می کنند دولتی بالای سرشان هست اگه نباشه مردم بهتر و راحتتر زندگی می کنند
هر ملتي لياقت هموني را دارد كه هست
دكتر آلبرت اشتاين
بسمه تعالی
له کردن مردم به بهانه مقاومت و از این دست حرف های صدتا یه غاز و دزدی از جیب مردم و سیاه کردن روزگار مردم. هیج افتخاری نداره برکت هم نداره
این گفتار بدرد خودتون میخوره .وقتی دلار 4 برابر بشه و فروش نفت تصف بشه بازم درامد دولت دو برابر شده , فقط مردم بدبخت شدن, هر کسی از راه رسید ملت را خر و احمق فرض کرد.
در سپهر سیاسی ایران هیچ چیز پشت پرده ای وجود ندارد. ودولت ها هم خود را با پدیده ها هماهنگ می کنند. یعنی سپردن دست خدا حالا خدا رحمش بیاد یا نه نمی دانم
مسئولان ایران در ۴ ماهه اول سال که تحریمی وجود نداشت ،نفت را با تخفیف به خریداران عرضه. نموند ،و میزان بیشتری به فروش رساند لاکن بلحاظ افزایش قیمت جهانی حدود ۲۰٪ نسبت به قیمت پیش بینی شده در بودجهٔ‌سال ۹۷ بیشتر بود و دیگر اینکه با ترفند بازی با تحریمها دو سوم دارایی ۹۶٪ های مردم ایران را چپاول نموند ،و افزایش قیمت ۲۲۰٪ را به مردم ایران تحمیل کرند ؟ که اکنون سه قشر جامعه دارند از این وضعیت له میشوند ،قشر ،کارگر .و کارمند دون پایه ،و بازنشسته و مستمری بگیر که اکثرا سالمند ،و ناتوان و از کار افتاده هستند ،و‌دارای نوه ،و عروس و داماد و یا درگیر تهیهٔ جهیزیه ،و تدارک عروسی ،و سیمونی نوه هستند ؟ دولتمردان ایران ،و مسولین بازنشستگی هم با شرمندگی از فقر بیگانه هستند ،و در عالم دیگری سیر میکنند ؟ و هنر دولتمردان اقدامات پوپولیستی ،و گدا پروری ،و فقرزایی در سطح گستردهٔ‌کشور هستند ، تا در موقع لزوم ،و نیاز به رای مردم ، از این اوضاع آشفته به خواسته های خود برسند ،آنگونه که منافع شخص ،و گروهی را مقدم بر منافع ملی میدانند ؟‌و از هر اتفاقی برای بهره برداری بسود منافع را انجام میدهند ؟، بلحاظ اینکه فقر چشمهٔ‌خرد ،و دانایی را کور میکند ،و نیاز آنی ،و روزمره باعث میگردد که به آینده نتواند بنگرد ،و فکر نماید ؟،،بهمین خاطر ۹۶٪ مردم ایران در همهٔ‌انتخابات به سمت ،و سوی شعارهای توخالی ،و وعده های پوچ میروند ؟،،فقر مایهٔ ذلت ،و خواری و نگبت ،وفلاکت ،وتباهی جامعه میگردد ،و مسولین بجای پرداختن به منافع ملی ،و رفع فقر جامعه ،به فکر دنیا پرستی میروند ؟،،
علت بحران اقتصادی و تامین دلار از طریق فروش بیشتر نفت بخاطر عدم توان بانک ها در سود سپرده ها است که متاسفانه سود بانک ها بر اساس واقعیت تولید و شرع نیست بلکه بیشتر در یک چرخه باطل دریافت سپرده و دادن سود به نقطه بحرانی خود رسیده است و دولت برای حمایت از بانک ها تصمیم به بی ارزش کردن پول ملی و تامین سود حاصل از فروش ارز و سکه با گران کردن آن گرفته است که البته مشخص نیست پس از آن چه تصمیمی می خواهد بگیرد بنظر من بهترین راه حل این است که یک بازنگری در بانک ها بر اساس فقه اسلامی و منطقی کردن سود آنها بر اساس واقعیت جامعه گرفته شود تا راه حل های موقت و بحرانزا
آقایان مجلسی و قوه قضاپیه باید یک شاخص جدید برای دولت تعریف کنند با عنوان ارزش پول ملی و اگر دولتی مقدار این شاخص را منفی تحویل دهد محاکمه کنند
یارانه ناچیز و بی ارزش بنده را به دلار بدهید نه ریال.

شما ریال را نابود کردید با این مدیران اقتصادیتان.

هنوز یکماه از بسته ارزی رییس جدید بانک مرکزی نگذشته. وضعیت روزبروز داره بدتر میشه.

امنیت ملی کشور را به خطر انداخته اید.
کاربر محترم ۲۳۰۲۴. شما بگو همان حکم شرعی که میگویید واقعا عملیات کاربردی و دستور عملی آن چیست در صورتی هر سال ارزش سپرده مردم نسبت به دیگر کالاها و ارزها از سه برابر سقوط کرد . همین سود که میگویید در سال ۸۸ میتوانستی به مبلغ ۲۰ هزار تومان یک کیلو گوشت بخری اما حالا نمیتوانی با این سود حتی بیست درصد یک کیلو گوشت بخری . یعنی کسی نیست از حفظو ارزش سپرده ای مردم دفاع کند یعنی تمام کاخ های زیبایی که در جلگه های شمالی ایران ساخته شده از منبع سپرده مردم کوچه خیابان و کارمندان و کشاورزان و کارگران بوده بوده آیا هنوز شک داری که سرمایه هیچوقت ضرر نمیکند . آنها دنبال بلبشو بازار بودند که بهش رسیدند نوش جان . کسی از کسانیکه حرف های خوشکل در سخنرانیها میدادند چرا آلان حرف از سقوط سپرده مردم نمیزنند آیا آنانی که پول سپرده مردم را برداشتند و به کالا و ارز و طلا تبدیل کردند حاضر هستند سودش را عادلانه بین سپرده گذاران تقسیم کنند این وجه شرعی شما پس کجا بکار میاید . حرف خیلی میزنید دست بردارید از این حرف های خاله بازی
مبارک به شما و دولت محترم / بگیم امریکا بیشتر تحریم کنه
اونوقت وقتی ذکر میشود منافع مسولین دقیقا در تضاد با منافع مردم هست دقیقا همین نمونه بارز آن می باشد تازه در آینده کار هم به وجود میاد چون با 100 دلار پول روزانه یک کارگر در خارج میشه یک کارگر در ایران برای یک ماه استخدام کنند و از طرفی من بعد همه محصولات خوراکی ما نیز صادر خواهد شد در نتیجه کی این وسط زیان میکند مردم
میپرسند جرا با افزایش درآمد دولت چه ارزی و چه ریالی وضعیت زندگی مردم بدتر شده جواب کاملا مشخصه اول اینکه مردم و نحوه زندگیشون در تفکرات و تصمیم گیری های برخی مسولین جایگاهی ندارد دوم غافلیم از هزینه های جانبی دولت چه داخلی و چه خارجی
سلام . محاسبات تابناک کاملا درسته . چرا که درامد نفتی را در مقایسه با سال قبل محاسبه کرده . سال گذشته نفت در بودجه 45 دلار منظور شده اما امسال فقط ماه اول 63 دلار فروختن و سه ماه بعدی را 71 دلار و از طرفی در بودجه سال قبل دلار حدد 3500 تومان منظور شده و امسال دولت دلار را 4200 تومان محاسبه می کنه و می فروشه . پس با یک محاسبه ساده می توان گفت که درامد نفتی درچهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 60 درصد افزایش یافته و البته نسبت به مصوب امسال هم حدود 35 درصد افزایش یافته که این خیلی خوبه و اگر دولت بتونه با همین قیمت یعنی حدود 72 دلار نفت را تا اخر سال بفروشه و حتی اگر 40 درصد میزان صادرات در نیمه دوم سال در اثرتحریم های ظالمانه ترامپ بی وجدان کم بشه باز هم درامد نفتی نسبت به پیش بینی بودجه امسال 100 درصد محقق خواهد شد . همینه که ترامپ به دست و پا افتاده و خواستار مذاکره بدون پیش شرطه . چون میدونه امسال برای ایران به خیر خواهد گذشت و ترامپ موفق نخواهد شد . پیرروز باد ایران وایرانی .انشا.ا...
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی