بازدید 13011
۷
مرور روزنامه‌های یکشنبه اول مهرماه؛

رسالت روحانی در نیویورک/انتظار از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی درباره حادثه تروریستی/مشکلات اقتصادی، مسئولان را از امنیت کشور غافل نکند

شلیک کور به نماد مقاومت ایران، کلاهبرداری دوباره با نام ثامن، مسابقه افزایش سود بانک‌های خصوصی، زیر و بم اشتغال در سال ۹۶، تکذیب آزادسازی قیمت لوازم خانگی از سوی وزارت صنعت، ۶۴۸ غایب سامانه دسترسی به اطلاعات، بازداشت عضو شورای شهر نیشابور، رژه ۲۱ موشک بالستیک ایرانی در مقابل چشم جهانیان و بهار تعلیم و تربیت در خزان مدیریت‌ها، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۳۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۸ 23 September 2018

شلیک کور به نماد مقاومت ایران، کلاهبرداری دوباره با نام ثامن، مسابقه افزایش سود بانک‌های خصوصی، زیر و بم اشتغال در سال ۹۶، تکذیب آزادسازی قیمت لوازم خانگی از سوی وزارت صنعت، ۶۴۸ غایب سامانه دسترسی به اطلاعات، بازداشت عضو شورای شهر نیشابور، رژه ۲۱ موشک بالستیک ایرانی در مقابل چشم جهانیان و بهار تعلیم و تربیت در خزان مدیریت‌ها، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه اول مهرماه یک روز پس از حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز در حالی بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفتند که همه روزنامه‌های امروز، تیتر‌ها و تصاویر نخست خود را به این موضوع اختصاص داده اند. تیتر‌هایی همچون روز خونین اهواز، حکایت خون و خوزستان، کنار هم می‌مانیم، سیلی سخت به ریاض انتقام خون شهدای اهواز، جنایت شهریور و دفاع از مردم در برابر مزدوران عناوینی است که روزنامه‌های امروز در کنار تصاویر نیرو‌های مسلح و سربازان در حال نجات زنان و کودکان آسیب دیده از این حمله تروریستی قرار گرفته است.

روزنامه ایران خبر تلخ حادثه تروریستی روز گذشته اهواز را با تیتر کنار هم می‌مانیم و این توضیح که اینجا اهواز؛ تعدادی از سربازان وطن، زن و کودک بیگناه در یک حمله تروریستی شهید و زخمی شدند، برجسته کرده است. این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان رسالت روحانی در نیویورک، موضوع سفر رئیس جمهور به نیویورک را نیز از نظر دور نداشته است.

روزنامه اعتماد با اعلام شمار ۲۹ شهید و ۵۷ مجروح در حملات ترویستی دیروز، اهواز درخون را تیتر یک کرد. این روزنامه نیز همچون روزنامه‌های دیگر، بخش‌هایی از پیام مقام معظم رهبری به همین مناسبت در صفحه نخست خود برجسته کرده است. اعتماد یادداشتی از امیر محبیان با تیتر شوآف ترامپ در نیویورک را در رابطه با دیگر موضوع روز و نشست آتی شورای امنیت و اجلاس سران کشور‌ها در سارمان ملل منتشر کرده است.

روزنامه کیهان، اما از زاویه‌ای دیگر حادثه روز گذشته را مورد توجه قرار داد و با روتیتر انتظار مردم از مسئولان عنوان سیلی سخت به ریاض انتقام خون شهدای اهواز را تیتر یک کرد. این روزنامه ضمن انعکاس سخنان روز گذشته رئیس جمهور روحانی در رژه نیرو‌های مسلح در تهران، عنوان رئیس‌جمهور در مراسم رژه نیرو‌های مسلح: حالا قدر موشک‌هایمان را بیشتر از گذشته می‌دانیم در صفحه نخست خود قرار داده است.

روزنامه وطن امروز با انتخاب تیتر جنایت شهریور نوشت: در سالگرد آغاز جنگ تحمیلی با حمله تروریست‌های وابسته به آمریکا و سعودی به مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز، ۲۵ تن شهید و ۶۰ تن زخمی شدند. این روزنامه تصویری از یک پاسدار سپاه در حالی که کودک ۴ ساله مجروح شده در حادثه تروریستی را روی دست هایش حمل می کند، در صفحه نخست قرار داده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

رسالت روحانی در نیویورک
دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری طی یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: حضور رئیس جمهوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد این بار و در حالی که نظم و ترتیبات بین‌المللی مورد تهاجم قدرتمندترین کشور جهان قرار گرفته است، اهمیتی فراتر از سال‌های گذشته دارد. پیش از این، اجلاس‌های گذشته و دیدار‌های جانبی آن تنها فرصتی برای تکرار مواضع کلامی ایران در ارتباط با مهم‌ترین رویداد‌های جهانی بود؛ آن هم در شرایطی که اغلب یک اتفاق نظر جهانی نسبت به منزوی کردن ایران در مناسبات بین‌المللی وجود داشت. برجام که از درون یک تکاپوی چندجانبه برای اثبات نیات صلح‌آمیز ایران در فعالیت‌های هسته‌ای برخاست، این وضعیت را به طرز چشمگیری دگرگون کرد.
رسالت روحانی در نیویورک/انتظار از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی درباره حادثه تروریستی/مشکلات اقتصادی مسئولان را از امنیت کشور غافل نکند
در نشست مجمع عمومی ملل متحد که سه ماه پس از دستیابی به توافق هسته‌ای برگزار شد، رئیس جمهوری ایران با صدایی رساتر از قبل، از آغاز فصل جدیدی در روابط ایران و جهان خبر داد؛ فصل جدیدی که حتی با خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی، همچنان ادامه دارد. امروز، ایران نه تنها در انزوا نیست بلکه به رغم همه تلاش‌های ایران ستیزانه در امریکای ترامپ، بخش جدایی ناپذیری از جامعه بین‌المللی است که در برابر قانون شکنی‌های دولت امریکا، مورد همدلی جهانی قرار دارد. به این ترتیب ایران نه تنها توانسته است با پایبندی کامل به برجام، نیات واقعی خود را در تعقیب برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اثبات کند بلکه از این طریق، صاحب سرمایه و وجاهت سیاسی بی‌نظیری است که می‌تواند امریکای ترامپ را به سبب نقض صریح قطعنامه شورای امنیت و زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی‌اش در احترام به مقررات جهانی سرزنش کند.


گشایش فصل جدید در روابط ایران و جهان می‌تواند با در نظر گرفتن اینکه غائله داعش در سوریه به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود، به همکاری‌های تازه‌ای میان ایران و همه کشور‌هایی بینجامد که به استقرار آرامش و ثبات پایدار در شامات و فراسوی آن علاقه‌مندند. نشست سران کشور‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، فرصت دیگری برای به نمایش گذاشتن انگیزه‌های سازنده ایران در سوریه و مقابله با همه تبلیغاتی است که سعی در نشان دادن ایران به منزله یک قدرت منطقه «گسترش طلب» دارند. این تلقی نادرست، سرچشمه نگرانی کشور‌های عرب همسایه ایران و رمز موفقیت اسرائیل در شکل دادن به ائتلاف‌های ضد ایرانی است.


به همین دلیل باید در متقاعد کردن دیگران به اینکه ایران فارغ از دسته‌بندی‌های گذشته میان کشورها، آماده همکاری به منظور متوقف کردن جنگ سوریه و ریشه‌کنی خشونت و تروریسم در بستر‌های سیاسی و اجتماعی آن است، بکوشیم. همین‌طور ما باید اطمینان بدهیم که قصد حضور دائمی فراسرزمینی بی توجه به خواست ملت‌ها را نداریم. افول ایالات متحده و یا مسئولیت گریزی و اتکاناپذیری آن، باید موجد استقلال عمل مناطق در دستیابی به نظم بین‌المللی عادلانه، رضایتبخش و پایدار از منظر همه کشور‌های یک منطقه باشد. آقای روحانی پیش از این با به میان کشیدن مفهوم «منطقه قوی‌تر» بخوبی نشان داده که از نگاه جمهوری اسلامی ایران، جایگاه یک کشور نمی‌تواند درون منطقه‌ای سوخته و مملو از کشور‌های درمانده‌ای که از اجابت مطالبات شهروندانش ناتوان است، ارتقا یابد. صد‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره به دنبال جنگ‌های سوریه، یمن و عراق، همراه با نابودی گسترده زیرساخت‌های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی این کشورها، چالش بی‌سابقه‌ای را پیش روی امنیت ایران و تک‌تک کشور‌های منطقه قرار داده که بدون همیاری در جبران آن، می‌تواند در آینده نزدیک با به حرکت درآوردن موج تازه‌ای از مهاجرت، جنگ‌های نیابتی، رقابت تسلیحاتی، تروریسم و سایر بزهکاری‌های فرامرزی، بخش عظیمی از انرژی نظامی و دیپلماتیک کشور‌های این منطقه را به خود اختصاص دهد. در کوران سیاست هویت که از جهان عرب تا اتحادیه اروپا گسترده شده و اکنون با گرایشات جنسیتی و نژادی دونالد ترامپ به ایالات متحده نیز راه یافته است، رئیس جمهوری ایران می‌تواند طنین پژواکی باشد که گوش‌های شنوای زیادی در جهان دارد. ایده منطقه قوی‌تر که توأم با همزیستی هویتی درون و میان کشور‌های منطقه ماست، یک نظم سیاسی و راه حل اجتناب ناپذیری را پیشنهاد می‌دهد که تحقق آن می‌تواند امنیت و آرامش را در کشور‌های منطقه ما تا سرحدات بی ثبات اروپا مستقر کند. پیگیری این ایده نوآورانه در عصر زوال قدرت و نفوذ امریکا همانقدر ارزشمند است که ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها در دورانی که گمان می‌رفت جهان در معرض برخورد‌های تمدنی است. اکنون رئیس جمهوری فرصت دیگری برای به رخ کشیدن بی اعتباری اخلاقی امریکای ترامپ و ترسیم دورنمایی نزدیک از یک نظم منطقه‌ای، بدون تسلط غیرمسئولانه امریکا در اختیار دارد.

انتظار از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی درباره حادثه تروریستی
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان انتظار از مسئولین اطلاعاتی و امنیتی با اشاره به حادثه تروریستی روز گذشته نوشت: تکلیف حامیان تروریست‌هایی که با ادعای احقاق حقوق مردم، دست به سلاح می‌برند و به مردم و فرزندان مردم که درحال خدمت وظیفه به کشور هستند تیراندازی می‌کنند، در این واقعه روشن است. آن‌ها با فریب دادن چند نفر درصدد بر آمدند برای بوق‌های خود خوراک تبلیغاتی فراهم نمایند تا وانمود کنند که ایران ناامن است و مردم عرب خوزستان با نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد. ناشی گری دیروز باعث شد مردم عرب خوزستان، که همواره در برابر توطئه‌های خارجی با هوشیاری ایستادگی کرده اند، به صحنه بیایند و با صراحت اعلام کنند که از تروریست‌ها بیزار و به نظام جمهوری اسلامی وفادارند. بدین ترتیب، حامیان تروریست‌ها باید بفهمند که آب در هاون می‌کوبند و با این قبیل اقدامات کور تروریستی نه تنها به اهداف خود نخواهند رسید بلکه همبستگی اقوام مختلف را در داخل ایران تقویت خواهند کرد و به مصداق «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» آنچه در حادثه تروریستی دیروز اهواز نصیب نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران شد، آگاهی بیشتر مردم و تقویت وحدت در برابر دشمنان خارجی و مزدوران داخلی آن‌ها بود.
رسالت روحانی در نیویورک/انتظار از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی درباره حادثه تروریستی/مشکلات اقتصادی مسئولان را از امنیت کشور غافل نکند
در حاشیه حادثه تروریستی دیروز اهواز، دو نکته را نیز لازم می‌دانیم یادآور شویم؛
اول آنکه این قبیل اقدامات تروریستی و ضد مردمی باید همگان را در زمینه اهداف شوم دشمنان ملت که این روز‌ها کینه خود را نسبت به اساس نظام جمهوری اسلامی آشکارا به زبان می‌آورند هوشیارتر نماید. آن‌ها درصدد هستند به شکل‌های مختلف از ایجاد بحران اقتصادی گرفته تا حوادث تروریستی و دعوا‌های سیاسی چنین وانمود کنند که نظام جمهوری اسلامی پشتوانه مردمی خود را از دست داده و درحال فروپاشی است. این، یک جنگ روانی است که با حوادثی از قبیل: آنچه دیروز در اهواز رخ داد پشتیبانی می‌شود و همه باید با این جنگ روانی مقابله کنیم و دشمن را در این هدف شومش ناکام نمائیم.
نکته دوم اینکه انتظار از نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی که خوشبختانه با تسلط قابل تحسین انجام وظیفه می‌کنند، این بود که تروریست‌ها را به دام بیاندازند و مانع بروز حادثه دیروز در اهواز شوند. حادثه تروریستی دیروز اهواز نشان داد مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی استان خوزستان که از حساسیت زیادی برخوردار است باید تجدیدنظری اساسی در عملکرد خود نمایند. این توصیه شامل مسئولین امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی کشور نیز می‌شود، زیرا مردم نمی‌توانند مسئولیت آن‌ها را در این حادثه نادیده بگیرند.

مشکلات اقتصادی مسئولان را از امنیت کشور غافل نکند
کورش شجاعی با موضوع قرار دادن حمله تروریستی روز گذشته در اهواز در بخشی از یادداشتی با عنوان جنگی که هنوز ادامه دارد در روزنامه خراسان نوشت: این جنایت تروریستی نشان می‌دهد پروژه زمین گیر کردن کشورمان و دمیدن روح ناامیدی در مردم از چند جبهه همچنان در حال اجراست، بیرون آمدن رئیس جمهور نابخرد و ناپخته و البته نژادپرست و جنگ طلب آمریکا از معاهده بین المللی «برجام»، آن هم درست پس از شکست داعش در عراق و سوریه توسط نیرو‌های مقاومت، از سرگیری تحریم ها، تجدید فشار‌های سیاسی و اقتصادی، دودوزه باز‌های اروپاییان، اقدامات و تحریکات رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های منطقه‌ای خصوصا سعودی ها، ایجاد اخلال در بازار، برهم زدن سیستم اقتصادی کشور با بهره گیری از همه ابزار‌های پیش گفته و همچنین سوءمدیریت مسئولان از یک سو و القای ناکارآمدی و سیاه نمایی همه امور و زیر سوال بردن و ضربه زدن به امنیت کم نظیر کشور و تلاش برای ایجاد احساس ناامنی و تبلیغ گسترده که گویی هیچ نقطه امید، سفید و روشنی در کشورمان وجود ندارد و حتی نشانه گرفتن مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) و ... همه و همه پازل‌های آشکار این پروژه است؛ و اگرچه دل بستن بیش از حد برخی مسئولان به «برجام» و ناتوانی در استفاده بهینه از امکانات کشور خصوصا ظرفیت و سرمایه کم نظیر انسانی، فشار‌های روانی و اقتصادی را بر مردم بسیار سنگین کرده و هر چند برخی آقایان فرصت‌های بسیاری را سوزانده اند، اما هنوز و باید و می‌توان با صداقت با مردم با کمک گرفتن از مردم با اعمال مدیریت صحیح و سیاست گذاری‌های دقیق و اقدامات بهنگام و موثر و جلب و جذب اعتماد و اطمینان قشر‌های گوناگون مردم، سوءمدیریت ها، اهمال‌ها و کم کاری‌ها و ندانم کاری‌ها را تا حد قابل توجهی جبران کرد.
رسالت روحانی در نیویورک/انتظار از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی درباره حادثه تروریستی/مشکلات اقتصادی مسئولان را از امنیت کشور غافل نکند
اولا مشکلات اقتصادی پیش آمده نباید حتی ذره‌ای مسئولان را از حفظ امنیت کم نظیر کشورمان غافل کند ثانیا نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این شرایط حساس و در هنگامه‌ای که کشور در یک «پیچ تاریخی» سرنوشت ساز قرار گرفته بیش از پیش بر آمادگی‌ها و هوشیاری خود بیفزایند ثالثا این که حادثه تروریستی اخیر در سالروز آغاز جنگ تحمیلی نشان داد جنگ دشمنان علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد و باید همه خصوصا مسئولان همیشه هوشیار و بیدار باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
روحانی در نیویورک مثل تماشاچی فیلم در سینما است.
سناریوها از قبل به اجرا درآمده. تماشاچی نقشی در سرنوشت فیلم ندارد. او فقط یک بیننده خواهد بود.
انتظار مردم این است که ارزش داراییشان باز گردد! حاصل یک عمر زحمت و پس اندازمان به باد رفت! نه خانه میتوانیم بخریم، نه ماشین! ... خدا یا چه زمانی رنگ آسایش را خواهیم دید؟
وقتی وزارت اطلاعات سیاسی کاری می شود...
اتفاقا"این وضعیت اقتصادی است که باعث این مسائل امنیتی می شود حواستان کجاست؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
اتفاقا این تفکرات سیاست زدگی شما است که همه چیز را به هم ربط می دهد
همچین می گین مشکلات اقتصادی مسئولین را از امنیت مردم غافل نکنه که انگار هر لحظه یکی از مشکلات مردم در حال حل شدنه . تابی جون کجایی تو ؟ مردم و با مشکلاتش ول کردن به امان خدا . کسی اصلا به فکر این مشکلات هست ؟ اگر بود که دلار پانزده هزارتومن نمی شد . اگر بود که سفره کارمند بدبخت یک سوم نمی شد . تو خیالت راحت باشه . مسئولین حداقل از بابت مشکلات اقتصادی دغدغده ای ندارند .
این روزها حال مردم خراب است، اما.................
این روزها مردم حال و روز خوبی ندارند. فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمتهای لجام گسیخته، سفره های به شدت کوچک و فقیر شده. درآمدهای ناکافی و حقوقهای ناچیز. افزایش قیمت ارز خارجی، سکه و طلا و خودرو، همه و همه امیدهای مردم رو به یأس و یأس اونها رو به عقده تبدیل کرده.... و متأسفانه کسی به فکر این فاجعه های هر روزه ی مردم نیست .. اما..............
اما مردم در مقابل هر گونه تجاوز و دست درازی به امنیت و آسایش عمومی ساکت نمی ایستند و پا عقب نمی کشند.
از رئیس جمهوری محترم انتظار میره که در مجمع عمومی سازمان ملل صادقانه از مشکلاتی که برای مردم ایران به وجود آمده و از دست درازی و چشم ناپاک دشمنان به این مرز و بوم بگه....
ما ایستاده ایم با خون و مال و جان .... ولی مسئولین بدانند که صبر مردم هم اندازه ای دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار