بازدید 9698
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان تحت تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین» تا «ترکیه یک قدم دیگر از دلار دور شد»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس تهران، تابستان ۹۷ را در کانال ۱۶۰ هزار واحد به پایان رساند، افت 6/ 8 درصدی «تسه»ها در تابستان، دولت هند کاهش واردات نفت از ایران را تأیید کرد، سرمایه عربی در جیب رقیب تسلا، ممنوعیت واردات کالای ایرانی به افغانستان شایعه است، با ۱۴۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی می‌توان خرید؟ و جدیدترین وضعیت تولید در سواری‌سازان را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 23 September 2018

از «پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین» تا «ترکیه یک قدم دیگر از دلار دور شد»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس تهران، تابستان ۹۷ را در کانال ۱۶۰ هزار واحد به پایان رساند، افت 6/ 8 درصدی «تسه»ها در تابستان، دولت هند کاهش واردات نفت از ایران را تأیید کرد، سرمایه عربی در جیب رقیب تسلا، ممنوعیت واردات کالای ایرانی به افغانستان شایعه است، با ۱۴۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی می‌توان خرید؟ و جدیدترین وضعیت تولید در سواری‌سازان را در بر دارد.

شاخص بورس تهران، تابستان ۹۷ را در کانال ۱۶۰ هزار واحد به پایان رساند

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روز شنبه 31 شهریور ماه 97 با افزایش 3209 واحدی به رقم ۱۶۰ هزار و ۵۳۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 826 واحدی عدد 27 هزار و 930 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 3560 واحدی به رقم 171 هزار و 621 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 2341 واحدی به رقم 118 هزار و 526 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 6503 واحدی، عدد 318 هزار و 495 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 20 واحدی روی رقم یک هزار و 878 واحد متوقف شد.

افت 6/ 8 درصدی «تسه»ها در تابستان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت 2/ 1 درصدی به قیمت 62 هزار و 553 تومان معامله شدند؛ به این ترتیب با افت 6/ 3 درصدی «تسه»ها در شهریور و ثبت سومین ماه نزولی، کاهش 6/ 8 درصدی «تسه»ها در تابستان رقم خورد. بر خلاف روند سال گذشته که در دو ماه تیر و مرداد، رشد تقاضا، «تسه»ها را صعودی کرد، در سال جاری از ابتدای تابستان شاهد روند نزولی «تسه»ها بودیم. علاوه بر تقویت سمت عرضه اوراق، کاهش تقاضای مسکن با تداوم روند نزولی تعداد معاملات مسکن، افت ۲/ ۹ درصدی در تیر و کاهش ۲/ ۱۱ درصدی در مرداد، میانگین قیمت اوراق را در تابستان در سطح ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان در مقابل ۷۷ هزار و ۱۴۰ تومان تابستان ۹۶ قرار داده است. با وجود این، رشد ۳/ ۹ درصدی تعداد معاملات «تسه»ها (اما افت ۵/ ۵ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها) رقم خورد.

دولت هند کاهش واردات نفت از ایران را تأیید کرد

سوبهاش چاندرا گرگ، وزیر امور اقتصادی هند گفت: ما در حال مذاکره با آمریکا هستیم و آنها به ما گفته‌اند که واردات نفت از ایران را به میزان چشمگیری کاهش دهیم و ما این کار را تا حدی انجام داده‌ایم. وی افزود: این مذاکرات ادامه دارد. همزمان با تغییر شرایط تا چهارم نوامبر، گام‌هایی از جانب دولت با توجه به شرایط برداشته خواهد شد.

پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان تحت تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین

مؤسسه اعتباردهی بین‌المللی فیتچ، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ را کاهش داد و اعلام کرد بدتر شدن مناقشات تجاری بین آمریکا و چین در پشت پرده این تصمیم‌گیری بوده است. طبق اعلام مؤسسه فینچ، سیاست‌گذاری‌های محافظه‌کارانه دولت آمریکا حالا به نقطه‌ای رسیده که عملا بر مؤلفه‌های رشد اقتصادی قدرتمند جهان تأثیر منفی می‌گذارد.

اقتصاددان برتر فیتچ، برایان کولتون، می‌گوید: جنگ تجاری حالا یک واقعیت است. تعرفه‌های اخیر آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین، تأثیر بزرگی بر رشد اقتصادی جهان خواهد داشت و حتی با وجود اینکه ما در پیش‌بینی چشم‌انداز رشد اقتصادی جهانی خود تأثیر تعرفه‌های ۲۵ درصدی را هم لحاظ کرده بودیم، اما ریسک‌های رو به پایینی که متوجه پیش‌بینی رشد اقتصادی جهانی ما می‌شوند هم افزایش یافته‌اند. در این گزارش میزان رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹، با اشاره به تنش‌های تجاری، به ۶.۱ درصد کاهش داده شده و پیش‌بینی میزان رشد اقتصادی جهان در این سال هم به ۳.۱ درصد تقلیل یافته است. رشد اقتصادی جهان در بازه زمانی نزدیک، همچنان قدرتمند ماند. پیش‌بینی شده است رشد اقتصادی جهان امسال به ۳.۳ درصد برسد که نسبت به مقدار ۳.۲ درصدی سال ۲۰۱۷، ارتقا یافته است. به نقل از مهر، در این گزارش آمده است که کند شدن رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ با تغییر مهمی در سیاست‌های مالی جهانی همراه خواهد بود.

سرمایه عربی در جیب رقیب تسلا

صندوق عمومی سرمایه‌گذاری عربستان (PIF) با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلار در شرکت لوسید موتورز موافقت کرده‌ است. این سرمایه‌گذاری سنگین به این شرکت آمریکایی که رقیب مستقیم تسلا هم محسوب می‌شود، اجازه می‌دهد تا بتواند در سال ۲۰۲۰، اولین محصول خود را که یک خودروی سواری الکتریکی به نام لوسید ایر است، عرضه کند.

به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته‌های گذشته ایلان ماسک اعلام کرد، این صندوق سعودی مایل به سرمایه‌گذاری در تسلاست تا این شرکت بتواند سهام خود را خصوصی عرضه کند. پس از این ادعا توسط ماسک، سهام تسلا ۲/ ۲ درصد سقوط کرد. اکنون خبر از علاقه این صندوق به یکی از رقبای مستقیم تسلا رسیده ‌است. سرمایه‌گذاری PIF در لوسید موتورز، بخشی از برنامه دولت عربستان در راستای کاهش وابستگی به نفت خام تا سال ۲۰۳۰ انجام می‌شود. آنها قصد دارند با سرمایه‌گذاری‌های سنگین روی شرکت‌های مختلف در صنایع مختلف، محیط تجاری دوستانه‌تری را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایجاد کنند.

ممنوعیت واردات کالای ایرانی به افغانستان شایعه است

جابر انصار، وابسته بازرگانی سفارت افغانستان در تهران، با اشاره به بی اساس بودن شایعه‌ها مبنی بر بسته شدن مرزهای افغانستان به روی کالاهای ایرانی اظهار داشت: سرپرست وزارت مالیه افغانستان پس از انتصاب، اقدام به تغییرات، اصلاحات و مبارزه با مفاسد اداری به ویژه در گمرکات افغانستان نموده که یکی از این تغییرات تنظیم امور اداری در مرز ابونصر فراهی است. وی با تأکید بر اینکه محدودیت موقتی ایجاد شده برای ورود کالاهای تمام کشورها به افغانستان اعمال می‌شود، گفت: کالاهایی که ورودشان از مرز ابونصر فراهی با محدودیت مواجه است از مرزهای میلک و دوغارون می‌توانند به کشور افغانستان وارد شوند. /سازمان توسعه تجارت ایران

جدیدترین وضعیت تولید در سواری‌سازان

مرداد ماه امسال تولید خودروهای سواری در برخی خودروسازان داخلی افزایش و در برخی نیز کاهش یافته است. براساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودروهای سواری از ۱۳۵ هزار و ۶۸۰ دستگاه در مرداد سال گذشته به ۸۳ هزار و ۷۸۷ دستگاه در مرداد امسال رسید. در این مدت تولید انواع سواری در گروه بهمن صعودی بود و از ۶۵۴ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۱۳۴۹ دستگاه افزایش یافت. تولید این محصولات در کرمان موتور نیز افزایش یافته و از ۳۳۳۷ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۱۵۹ دستگاه رسید. مرداد ماه امسال تولید انواع سواری در صنعت خودرو آذربایجان نیز با افزایش همراه بوده و از هشت دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۳۲۲ دستگاه افزایش یافت. تولید این محصولات در خودروسازان بم هم به ۳۴۲ دستگاه رسید. مرداد ماه ۱۳۹۶ تولید سواری در این شرکت متوقف بود. اما در این مدت تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو نزولی بوده و از ۶۷ هزار و ۶۰۴ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۰ هزار و ۴۷۰ دستگاه کاهش یافت. به گزارش ایسنا، تولید این محصولات در گروه خودروسازی سایپا نیز کاهش یافته و از ۵۷ هزار و ۸۶۴ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۳۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید. مرداد ماه امسال تولید انواع سواری در خودروسازی مدیران با کاهش همراه بوده و از ۶۰۷۴ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۳۵۷ دستگاه کاهش یافت.

با ۱۴۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی می‌توان خرید؟

بررسی‌ میدانی نشان می دهد، با ۱۴۰ میلیون تومان امکان خرید خودرو‌هایی مانند رنو ساندرو استپ وی‏، رنو مگان (مونتاژ) ‏، بسترن B۳۰‏، ام جی ۵۵۰، جیلی امگرند ۷‏ و موارد مشابه را خریداری کنید. سایر خودروهای موجود در این بازه قیمتی به شرح زیر است؛

از «پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین» تا «ترکیه یک قدم دیگر از دلار دور شد»

ترکیه یک قدم دیگر از دلار دور شد

وزیر خارجه ترکیه در جریان دیدار با همتای ونزوئلایی خود گفت: نباید از ارز برای حمله به اقتصاد کشورهای دیگر استفاده کرد. به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو گفت: ترکیه مایل به استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری دوجانبه با دیگر کشورها برای مقابله با اقدامات آمریکاست.

وی گفت: نه تنها در مبادلات با ونزوئلا که در مبادلاتمان با دیگر کشورها نیز خواهان کنار گذاشتن دلار هستیم. چاووش اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از آنجا که آمریکا از دلار به عنوان سلاحی برای حمله به دیگر کشورها استفاده می‌کند، بسیاری از کشورها در حال تلاش برای استفاده از پول‌های ملی خود در مبادلات مالی با یکدیگر هستند.

وی افزود: ترکیه به تازگی هدف حمله قرار گرفته و این دلیلی است که شاهد کاهش ارزش لیر بوده‌ایم. به گزارش ایسنا، چاووش اوغلو گفته، روابط رؤسای جمهور دو کشور برادرانه است و ترکیه از تلاش ونزوئلا برای خروج از بحران اقتصادی حمایت می‌کند. او افزود در راستای تقویت روابط بین ترکیه و ونزوئلا، خطوط هوایی ترکیه (ترکیش ایرلاینز) پروازهایش به کاراکاس را به هفت پرواز در هفته افزایش خواهد داد.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
شب میخوای و صبح میبینی حاصل چندین سال زحمت و تلاشت، یک سوم یا یک چهارم شده است! کسی که دیگر نمیتواند ماشین بخرد! کسی که نمیتواند خانه بخرد! جوانی که نمیتواند تشکیل خانواده دهد و ...! چه کسی پاسخ خواهد داد؟
اولش میگفتند با ده میلیون چه ماشینی میتوانید بخرید بعدش با بیست و حالا با 140 میلیون... یعنی خیلی ارام و در مدت زمان اندک همان لیست ماشینهایی را که مثلا با بیست میلیون میشد سال قبل بخرید الان با 140 میلیون قالبمان میکنند و اب از اب تکان نمیخورد کاری که بهترین کارشناسان دنیا حتی تصورش را هم نمیکنند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
تنهاراه نخریدنه
ترکیه هم شد رفیق ونزولا... خخخخ
عربستان در شركت رقيب تسلا سرمايه گذاري كرد. قبل از اينكه خبر را منتشر كنيد چك كنيد.
ای ب این سایپا و ایرانخودرو... خون مردم رو تو شیشه کردن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار