بازدید 2584
اقتصاد در گذر زمان

از تعطیلی بازار تهران در اعتراض به کمبود نان تا کاهش رتبه اعتباری انگلیس

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز مهر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۳۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 23 September 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز مهر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

1 مهر 1304، بازار تهران در اعتراض به كمبود نان تعطيل شد و كسبه و مغازه‌ داران دست از كار كشيدند.

1 مهر 1307، عبدالحسين تيمورتاش وزير دربار رضاخان كه به اروپا سفر كرده بود، پس از ملاقات با سران كشورها و عقد چند قرارداد و از جمله خريد كشتي به تهران بازگشت.

1 مهر 1323، در چنین روزی اعلام شد که به خاطر شرایط بد اقتصادی دولت عربستان، به ایرانیان اجازه داده نمی ‌شود که عازم مناسک حج شوند.

1 مهر 1330، كارشناسان انگليسي تأسيسات نفت ايران به دستور دولت مصدق اخراج شدند.

1 مهر 1331، مهندس مهدي بازرگان عضو هيأت مديره شركت ملي نفت ايران به سمت مديرعامل بنگاه مستقل لوله كشي آب منصوب شد.

1 مهر 1351، دولت رسماً خاتمه اصلاحات ارضي را اعلام كرد تا مردم از سرمايه گذاري در بخش كشاورزي دلسرد نشوند.

1 مهر 1357، امروز اعلام شد روزانه بيش از 50 ميليون دلار پول به وسيله سرمايه داران از كشور خارج مي شود.

1 مهر 1360، روزنامه ليبرالسيون چاپ فرانسه نوشت: انقلاب ايران 4 ميليارد فرانك به فرانسه ضرر زد. به عبارت ديگر انقلاب براي هر فرد فرانسوي شاغل كه ماليات مي پردازد، 266 فرانك تمام شده است.

1 مهر 1368، در اعتراض به برقراري رابطه ميان مجارستان و رژيم صهيونيستي، دولت جمهوري اسلامي ايران سفر برنامه ریزی شده وزير صنايع مجارستان به تهران را لغو و سفر وزير خارجه آن كشور به ايران را به تعويق انداخت.

1 مهر 1389، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه ۶ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی در اختیار ۴۳ نفر در کشور است، اظهار داشت: از میزان معوقات بانکی کشور ۲ هزار میلیارد تومان نیز در اختیار ۴۱ نفر قرار دارد که نشان می ‌دهد هشت هزار میلیارد تومان [معادل هشت میلیارد دلار] معوقه بانکی در اختیار ۸۴ نفر است.

1 مهر 1391، محمود احمدی ‌نژاد با بدرقه علی ‌اکبر ولایتی و محمدرضا رحیمی عازم هشتمین و آخرین سفر خود در کسوت رییس‌ جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل شد.

1 مهر 1396، موسسه اعتبارسنجی «مودیز» رتبه اعتباری بریتانیا را تحت تاثیر نااطمینانی ‌های ناشی از «برگزیت» کاهش داد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر