بازدید 16231

دولت بریتانیا، مانع از لغو مجوز شبکه سعودی حامی تروریست‌های فعال در اهواز می‌شود؟

تصور کنید ساعتی پس از حادثه تروریستی یازده سپتامبر 2001، مجری یکی از بخش‌های خبری تلویزیون ایران، در تماس تلفنی با روی خط آوردن سرکرده القاعده می‌گفت: «آقای اسامه بن لادن! خوش آمديد... توضيحات‌تان را ارائه بدهيد!» و یا پس از حملات تروریستی نوامبر 2015 پاریس، مجری یکی از بخش‌های خبری تلویزیون کشورمان، سخنگوی داعش را روی خط می‌آورد و می‌گفت: «آقای ابو محمد عدنانی خوش آمديد...
کد خبر: ۸۳۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳ 22 September 2018

پس از حمله تروریستی اهواز توسط یکی از گروه‌های تجزیه طلب، شبکه ایران اینترنشنال که مخرج مشترکش با این گروه تروریستی، حملات مالی و اطلاعاتی از سوی عربستان سعودی است، با سخنگوی این گروه تروریستی گفت و گو و تلاش کرد به توجیه حمله به تروریست‌ها بپردازد؛ اقدامی که در حکم پشتیبانی از گروه‌های تروریستی بوده و به همین دلیل با اعتراض سفیر ایران در لندن و شکایت قانونی او از این شبکه همراه شد.

به گزارش «تابناک»؛ تصور کنید ساعتی پس از حادثه تروریستی یازده سپتامبر 2001، مجری یکی از بخش‌های خبری تلویزیون ایران، در تماس تلفنی با روی خط آوردن سرکرده القاعده می‌گفت: «آقای اسامه بن لادن! خوش آمديد... توضيحات‌تان را ارائه بدهيد!» و یا پس از حملات تروریستی نوامبر 2015 پاریس، مجری یکی از بخش‌های خبری تلویزیون کشورمان، سخنگوی داعش را روی خط می‌آورد و می‌گفت: «آقای ابو محمد عدنانی خوش آمديد... توضيحات‌تان را ارائه بدهيد!» واکنش بین المللی به چنین اتفاقی چه بود و چه رویکردی درباره کشورمان در پیش گرفته می‌شد؟

اگر ایران در معرض جنگ قرار نمی‌گرفت، دست‌کم تحریم‌های بسیار گسترده‌ای را در سطح نفت در برابر غذا باید پذیرا و با ایران به عنوان پشتیبان تروریسم برخورد می‌شد. این دیالوگ اما امروز خطاب مجری شبکه ایران اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی به یکی از سرکردگان گروه تروریستی بود که امروز به رژه نیروهای مسلح در اهواز حمله کردند! تریبون دادن به تروریسم و مشروعیت بخشیدن به تحرکات تروریستی آنها در دنیا به عنوان اقدامی ضدامنیتی شناخته می‌شود، مگر آنکه پای کشوری چون ایران در میان باشد.

دولت بریتانیا مانع از لغو مجوز شبکه سعودی حامی تروریست‌های فعال در اهواز می‌شود؟

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، با انتشار پیامی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «شبکه ایران اینترنشنال در اقدامی بی‌شرمانه، مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که امروز افراد زیادی را به خاک و خون کشید، پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام / Ofcom) با این اقدام به ‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت را پیگیری فوری می‌نماید.»

شبكه ايران اينترنشنال در پاسخ به توييت سفير ايران در لندن نوشت: «ایران اینترنشنال مصاحبه با سخنگوی «جنبش الاحواز» را پس از آن انجام داد که رسانه‌های ایران این اقدام را به این گروه نسبت دادند. هدف ما ایفای مسئولیت حرفه‌ای و کسب واکنش رسمی این گروه بوده و مجری شبکه، سخنگوی این گروه را درباره این اقدام به چالش کشید.»

بعيدي نژاد نيز پاسخ داد: «پس با آگاهی کامل این مصاحبه شرم آور را با نماینده این گروه تروریستی انجام دادید و به آنها برای توجیه رفتار وحشیانه خود تریبون و فرصت کافی فراهم کردید. ما حتما این نقض صریح قانون را به عنوان اقدامی در حمایت از تروریسم و خشونت با دولت انگلیس و آفکام پیگیری خواهیم کرد.»

پیش از این و پس از حوادث سال 88، سازمان آفکام که عملکرد رسانه‌های بین‌المللی را در بریتانیا زیر نظر دارد، گزارش‌دهی دقیق و بی‌طرفانه پرس تی وی را در بیستم ژانویه 2012 زیر سؤال برد و تأکید کرد که نتوانسته متقاعد شود، پرس تی وی در مورد برنامه‌هایی که پخش می‌کند، کنترل کامل دارد و تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های پرس تی وی و نظارت بر این برنامه‌ها در ایران انجام می‌گرفته و نه در بریتانیا که صادرکننده پروانه کار این تلویزیون است و به همین دلیل، پروانه فعالیت پرس تی وی در انگلیس را باطل کرد و مانع از تداوم استقرار و فعالیت پرس تی وی به شیوه مرسوم در انگلیس شد.

با توجه به آنکه آفکام در قبال رسانه‌های ایران تا به این حد حساسیت به خرج داده، انتظار می‌رود، دست کم برای حفظ ظاهر و نشان دادن رفتار غیرسیاسی آفکام، پروانه فعالیت ایران اینترنشنال لغو و به فعالیت این شبکه در انگلیس پایان داده شود. آیا آفکام به وظیفه خود عمل می‌کند یا با نادیده گرفتنِ عملکرد این شبکه سعودی در پوشش خبری مواضع گروه‌های تروریستی، اعتبار خود را به نهاد ناظر بی‌طرف رسانه‌ای در بریتانیا مخدوش خواهد کرد؟

نخست وزیر پیشین و کنونی بریتانیا، بارها درباره اینکه چرا عربستان را به واسطه جنایاتش در فشار قرار نمی‌دهند، گفته که به واسطه همکاری امنیتی نزدیک عربستان با انگلیس، آنها عربستان سعودی را تحت فشار نمی‌گذارند. آیا همین همکاری‌ها در کنار قراردادهای سنگین تسلیحاتی باعث می‌شود، حاکمیت انگلیس چشمش را بر این اتفاق تکان دهنده ببندد؟ حاکمیت بریتانیا توان تأثیرگذاری بر آفکام را دارد و نتیجه این تأثیرگذاری لغو مجوز پرس تی وی بوده اما آیا اکنون از این قدرت تأثیرگذاری برای مصون کردن شبکه فارسی عربستان از برخورد قانونی نیز سوءاستفاده می‌کند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی