بازدید 8592

صادرات به عراق ۸۱۲ میلیون دلار افزایش یافت؛ تراز تجاری ایران با عراق، مثبت تر از سال گذشته

در ماه‌های اخیر بسیاری تلاش کردند تا روابط ایران و عراق را با چالشی جدی مواجه کنند، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که روابط ایران و عراق مستحکم‌تر از سابق شده است، به طوری که آمار‌های گمرک جمهوری اسلامی از افزایش میزان صادرات ایران به عراق در ۵ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهند. این روند می‌تواند به افزایش اشتغال در کشور کمک کند.
کد خبر: ۸۳۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ 22 September 2018

تراز تجاری ایران با عراق، مثبت تر از سال گذشتهدر ماه‌های اخیر بسیاری تلاش کردند تا روابط ایران و عراق را با چالشی جدی مواجه کنند، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که روابط ایران و عراق مستحکم‌تر از سابق شده است، به طوری که آمار‌های گمرک جمهوری اسلامی از افزایش میزان صادرات ایران به عراق در ۵ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهند. این روند می‌تواند به افزایش اشتغال در کشور کمک کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در چند ماه اخیر، بسیاری از دولت های منطقه ای و حتی فرامنطقه ای تلاش کرده اند تا روابط بین ایران و عراق را به نوعی با چالشی جدی مواجه کنند و در این راه، از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند. این دولت ها از اتحاد دو کشور شیعی می ترسند و به همین منظور، می کوشند، روابط دو کشور ایران و عراق را با چالش های جدی روبه رو کنند؛ اما خبرها و آمارها حکایت از تقویت روابط ایران و عراق دارد. حداقل می توان ادعا کرد که بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، روابط تجاری ایران و عراق در سال جاری تقویت شده است.

صادرات به عراق ۸۱۲ میلیون دلار افزایش یافت؛ تراز تجاری ایران با عراق، مثبت تر از سال گذشته

آمارهای گمرک نشان می دهند، در پنج ماهه نخست سال جاری، ارزش کالاهای صادر شده ایران به عراق 3 میلیارد و 416 میلیون و 710 هزار و 953 دلار بوده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از 812 میلیون دلاری داشته است. همچنین میزان واردات ایران از عراق در همین مدت در مقایسه با مدت مشابه سال کاهش یافته است.

در حالی که میزان واردات کالا از عراق در پنج ماهه نخست سال جاری، 3 میلیون و 713 هزار و 312 دلار بوده، این میزان در مدت مشابه سال گذشته 32 میلیون و 687 هزار و 125 دلار اعلام شده است. همین کاهش واردات از عراق و افزایش صادرات به این کشور باعث شده است تا تراز تجاری ایران با عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته مثبت تر شود. تراز تجاری از تفاوت ارزش صادرات کالا و ارزش واردات کالا به دست می آید.

در پنج ماهه ابتدایی سال جاری تراز تجاری ایران با عراق، 3 میلیارد و 412 میلیون و 997 هزار و 641 دلار بوده است. این رقم نشان می دهد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تراز تجاری ایران با عراق به میزان 841 میلیون و 307 هزار و 332 دلار بهبود یافته است.

تراز تجاری ایران با عراق، مثبت تر از سال گذشته

از طرفی این افزایش صادرات ایران به عراق و کاهش واردات کالا از این کشور، باعث تقویت اشتغال در کشور می شود؛ هر چند نمی توان دقیق اعلام کرد که میزان واردات کالاهای خارجی و صادرات کالاهای داخلی چقدر بر کاهش و افزایش میزان اشتغال تأثیر می گذارد، برخی منابع اعلام کرده اند، به ازای هر یک میلیارد دلار صادرات حدود 7 هزار شغل یا به عبارت دیگر به ازای هر 143 هزار دلار صادرات یک شغل ایجاد می شود و همچنین به ازای هر یک میلیارد دلار واردات، صد هزار شغل ثابت داخلی نابود می شود و یا به عبارت دیگر به ازای هر ده هزار دلار واردات یک شغل ثابت از بین می رود.

بنابراین با توجه به آمار فوق و با توجه به این که در پنج ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته واردات کالا از کشور عراق به میزان 28 میلیون و 973 هزار و 813 دلار کاهش یافته است، می توان ادعا کرد که در پنج ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نابودی 2898 شغل ثابت داخلی از این طریق جلوگیری شده است و همچنین با توجه به این که در پنج ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صادرات کالا به کشور عراق به میزان 812 میلیون و 333 هزار و 519 دلار افزایش یافته است، می توان ادعا کرد که در پنج ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5680 شغل از این طریق ایجاد شده است.

همان گونه که دیده شد، روابط ایران و عراق حداقل در بعد تجاری در مقایسه با سال گذشته تقویت شده و این تقویت عمدتاً به نفع اقتصاد کشورمان نیز بوده است. بنابراین نباید به شایعاتی که پیرامون روابط ایران و عراق شکل می گیرد، توجه کرد و در شرایط جنگ اقتصادی که در آن حضور داریم باید حداقل دوستان منطقه ای را برای دور زدن تحریم های ظالمانه حفظ کنیم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
این امار نشان دهنده یک واقعیت تلخ و خطرناک است که باتوجه به افت شدید ارزش پول ملی ما نسبت به دلار ، و ارزش بهتر دینار عراق نسبت به ریال ما در مقابل دلار باعث گردیده تا عراقیها خرید مایحتاج مواد غذایی و وسایل خود را از داخل کشور ما و ترجیحا از شهرهای مرزی چون خرمشهر و اهواز و ابادان و شهرهای کردستان خریداری و به عراق ببرند .
که این قضییه قطعا موجبات استفاده عراقیها از سوبسیدهای ایرانی و باعث کمبود و گرانتر شدن ارزاق در داخل کشور ما را بدنبال خواهد داشت .
لطفا کمی دقت کنید و نشان بدهید که یاد گرفته اید و اجازه ندهید تا بدبختی های مردم بیشتر گردد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
سال گذشته نیز میزان صادرات غیر نفتی ایران به عراق بیش از پنج برابر صادرات غیر نفتی ایران به اروپا بوده است.
ارز آوری آسان بدون نیاز به وطن فروشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
چین ده سال با همین کار شده ابر قدرت به جای بهانه اوردن تولید زیاد کنید هم کار زیاد شه هم بیکاری کم وقتی بیکاری کم بشه مشکلات حل میشه فقط بهانه بهانه بهانه
این تراز مثبت خوشحالی نداره داره تولیدات داخلی که خیلی ارزون تر شده برای عراقی ها به اونور میره و داخل کمیاب میشه مثلا رب کوجه چه ربطی به دلار داره که کم شده؟؟؟؟؟؟ چون در این شرایط صادرات میشه و صود بیشتری را عاید تولید کننده می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
بهتر بمون تو انبا تاریخ شون بگذره
شما و تلویزیون خبر دیگری ندارید که مرتب از صادرات به عراق حرف می زنید و مردم عراق را علیه ایران می شورانید؟بگویید صادرات به کشور های همسایه ...
این آمار جای نگرانی دارد تا خوشحالی
صادرات معنا و مفهوم دارد و آن این است که ماذا نیاز داخل را به خارج صادر کنید نه اینکه در داخل کشور نیاز به کالا باشد شما کالا را صادر کنید در این صورت اسمش صادرات نیست فرار کالاست.
امیدوارم مردم با دیدن این خبر بفهمن چرا دشمن این همه تلاش میکنه تا رابطه ایران و عراق خراب بشه و فریب شایعات و حتی خبرهای درست اونا رو نخورن مطمئن باشین حتی شده فیلم و کلیپ تجاوز جنسی و فحاشی به ایرانی ها رو در فضای مجازی پخش خواهند کرد و همینطور در عراق هم همین کار ها رو میکنن تا این راه که داره به ایران کمک میکنه بسته بشه و تحریم ها شدیدتر بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
مردم هیچ وقت نمی فهمن چون سواد سیاسی ندارن همین امریکا چرا عربها را ول نمیکنه چون میدون پول کجاست ولی مردم ما معلوم نیست دنبال چی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
چقدر تو ساده لوحي
اره،اب+برق+......صادرات و خودمون نداریم
چرا زیاد نشع تا قبل کاشی وسرامیک رو کارخانه ها به عراق میدادن چهار دلار وبیست سنت .اما الان دارن میفروشن دودلار وبیست .قیمت داخل متری دوازده هزار تومن حدودا بود اما امروز مصرف کننده داخل باید بخره متری بیست ودو هزار تومن ..اونا نخرن کی بخره شده نصف قیمت .صادرات زمانی خوشحالی داره که به مصرف کننده داخل ضرر نرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
صادرات همیشه سود داره. مشکل اینه که بخش زیادی از مردم ایران چشمشون به دولته. شما هم اگر میتوانی برو تولید کن
چند روز پيش يك خبر تيتر زديد كه روزي 600000بشكه نفت خام از حوزه نفتي مشترك ايران وعراق توسط عراق صادر مي شود حالا اين خبر را بگذاريد كنار اين خبر كه هيچ اشاره اي به نوع كالاهايي كه از ايران صادر شده شده نشده است مطمئناپرايد و405به عراق صادر نشده بكله پسته وزعفران وهندوانه و...به عراق صادر شده اين يعني اينكه ما دسترنج كشاورزان وقوت غذايي مردم را به رايگان در اختيار عراقي ها گذاشتيم خسارت جنگ و... بماندحالا ببينيد اين خبر خنده دارديا گريه؟؟؟؟/
صادراتی که باعث بوجود آمدن کمبود و به دنبال آن افزایش شدید قیمت در بازار داخلی میشود نه تنها باعث افتخار نیست بلکه باعث فقر و بدبختی ملت خواهد شد.
خیلی خوبه و بهتر هم میشه. جایگزین نفت میشه با این تفاوت که پولش مستقیم به مردم میرسه.
این صادرات نیست غارته
بسیار خوبه. تو چند ماه اخیر همه تولید کنندگان راضی هستند از وضعیت فروش و سود صادراتی. بقیه هم دست از مفتخوری بردارند و بروند سراغ تولید. هم سود حلال به دست بیاورند هم چند نفر را به کار بگیرند.
مردم بايد جلو صادرات كالاهائي كه مورد نياز مردم است و موجب گران شدن و كمبود در بازار داخل ميشوند بگيرند . ضمنا اين كالاهائي كه صادر ميشود ارز آنها بداخل ايران برنميگردد بلكه در بانكهاي خارجي سپرده ميشود و از دسترس مردم و دولت خارج ميشود. بنابراين اينگونه صادرات برخلاف منافع ملي كشور و مردم است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار