بازدید 13218
حسن روحانی در واشنگتن‌پست نوشت؛

ایالات‌متحده مجبور به تغییر رویه خواهد شد / این روزها هم می‌گذرد / صلح سلاح زرادخانه ماست

یک چنین شکاف بزرگی بین ایالات‌متحده و شرکای اروپایی‌اش در موضوعی با این اهمیت در سیاست خارجی بی‌سابقه و منحصربه‌فرد است، که به عقیده من نشان داده و ثابت می‌کند که رهیافت ما در توافق هسته‌ای و دیپلماسی فعال و پیشرو درست بوده است.
کد خبر: ۸۳۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ 22 September 2018

به گزارش «تابناک»؛ حسن روحانی طی یادداشتی در نشریه واشنگتن‌پست به موضوع خروج آمریکا از برجام و انتخاب پیش پای خود در واکنش به این موضوع پرداخته و در این یادداشت آورده است: زمانی که در هشتم می رئیس‌جمهور آمریکا، آقای ترامپ، خروج رسمی آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام را اعلام کرد، دو گزینه و انتخاب پیش پای من بود؛ می‌توانستم مقابله‌به‌مثل کرده و خروج ایران از برجام را اعلام کنم که نتیجه آن قطعاً فرو بردن هرچه بیشتر منطقه در ناامنی و بی‌ثباتی بود. یا آن‌که می‌توانستم فرصت کوتاهی برای سایر طرف‌های باقی‌ مانده در قرارداد در نظر بگیرم تا اقدام به خنثی کردن عواقب اقدام ایالات‌متحده، در خصوص این توافق ارزشمند را که نتیجه دوازده سال تفکر و مذاکرات فشرده بود، بکنند. در تطابق با روش و سنت خود که احترام به حاکمیت قانون و هنجارهای حقوق بین‌الملل است و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه، گزینه دوم را انتخاب کردم.

ایالات‌متحده مجبور به تغییر رویه خواهد شد / این روزها هم می‌گذرد / صلح سلاح زرادخانه ما است

ایالات‌متحده منتظر خروج دستپاچه و عجولانه ایران از توافق هسته‌ای بود تا بتواند به‌راحتی اقدام به ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران کرده و خودکار تحریم‌های سابق را به‌ جای خود برگرداند. اقدام ما اما این موضوع را عقیم گذاشت. مذاکره با سایر طرف‌های برجام و تأکید آن‌ها بر اقدام مطابق مفاد آن ایالات‌متحده را در موضع انزوا گذاشت. یک چنین شکاف بزرگی بین ایالات‌متحده و شرکای اروپایی‌اش در موضوعی با این اهمیت در سیاست خارجی بی‌سابقه و منحصربه‌فرد است – که به عقیده من نشان داده و ثابت می‌کند که رهیافت ما در توافق هسته‌ای و دیپلماسی فعال و پیشرو درست بوده است.

سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران با واقعیت‌های موجود ناهمخوان است؛ هم در ایران، هم در منطقه و هم در سراسر دنیا. حتی من بر آنم که این سیاست خارجی در راستای منافع ملی آمریکا هم نیست. ایالات‌متحده به خاطر تحلیل‌ها و اطلاعات غلط از سوی اسرائیل و گروه‌های تروریستی دچار دیدی مخدوش و توهم شده، که ایران با اعمال مجدد تحریم‌ها اقدام به دادن امتیاز خواهد کرد. اما ایرانی‌ها به مقاومت و همدل شدن در برابر فشارهای خارجی مشهورند. حتی قبل از دوره برجام نیز تحریم‌های همه‌جانبه و فراگیر آمریکا نتوانست منجر به زانو زدن ایرانی‌ها شود. این ایالات‌متحده بود که رویه خود را تغییر داده و مذاکره را انتخاب کرد.

در جریان مذاکرات فعلی خود با سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام، همواره تأکید کرده‌ایم که حفاظت از منافع بلندمدت مردم ایران مهم‌ترین نکته برای ماست. اگر علیرغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای این منافع همچنان بتواند حفاظت شود، در این توافق خواهیم ماند؛ در غیر این صورت اقدامات دیگری را در دستور کار قرار می‌دهیم. منطق ما ساده و سرراست است: یا همه طرف‌های توافق از مفاد آن منتفع می‌شوند، یا هیچ‌کس از آن بهره‌ای نمی‌برد. سکوت در برابر فشارهای آشکار و زورگویانه آمریکا بر سر سایر کشورها برای قطع روابط تجاری با ایران ‌که برخلاف همه قوانین و مقررات جاری بین‌المللی است، به‌هیچ‌وجه پذیرفته نبوده و جزو گزینه‌های ما نیست.

درخواست ترامپ برای مذاکره مستقیم با ایران صادقانه و اصیل نیست. چطور می‌توانیم به صداقت او مطمئن باشیم، وقتی‌ وزیر امور خارجه‌اش آن فهرست بلندبالا از پیش‌شرط‌های توهین‌آمیز برای مذاکره را آماده کرده است؟ از این هم بدتر، چطور می‌توانیم به دولت آمریکا، در حالی ‌که زیر همه تعهدات بین‌المللی خود ازجمله در قالب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد زده است، اعتماد کنیم؟

چطور ایران و سایر کشورها می‌توانند به آمریکا اعتماد کنند، در حالی‌ که این کشور سایر کشورها را به مجازات برای اجرای قطعنامه‌ای از سازمان ملل تهدید می‌کند که خود آمریکا حامی آن بوده و به آن رأی داده است؟ اقدام ایالات‌متحده برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و مردم ایران – به‌ویژه سخت شدن دسترسی افراد عادی به داروها و یا محروم کردن آن‌ها از مسافرت با هواپیماهای جدیدی که خطوط هوایی ایران خریداری کرده‌اند به‌ کلی ناعادلانه و غیرقابل‌قبول است. تظاهر آمریکا به حمایت از مردم ایران ‌که مبتنی بر نفرت و کینه‌توزی است، پوچ، ریاکارانه و غیرقابل‌پذیرش است.

من اطمینان دارم که ایالات‌متحده بار دیگر مجبور به تغییر رویه خواهد شد. صرف‌نظر از این موضوع، اما مذاکرات ما با شرکای تجاری خود به‌خوبی در جریان است، که نشان از آینده درخشان ما در تعاملات بین‌الملل دارد. کاملاً واضح شده است که اغلب کشورهای جهان، مخالف شدید یک‌جانبه‌گرایی آمریکا بوده و از تحت ‌فشار قرار گرفتن نفرت دارند. حتی اگر در کوتاه‌مدت در روابط اقتصادی خود با مشکل مواجه شویم، به همراه شرکای خود، اقدام به تلاش برای حل این مشکلات خواهیم کرد و این روزها هم می‌گذرد.

ما به مذاکره و گفت وگو پایبند هستیم. به همین جهت در وهله نخست وارد مذاکره بر سر موضوعات هسته‌ای شدیم، که درنهایت به یک توافق جامع و محکم و به شکل متقابل نافع شد. اثبات حسن نیت همه طرف‌های قرارداد به‌ویژه ایالات‌متحده، در صداقت و اجرای همه مفاد آن است. گفته رهبر بزرگ ما در جریان مذاکرات که صداقت طرف مقابل راه را برای مذاکره بر سر سایر موضوعات با منفعت مشترک باز می‌کند، در سوابق موجود است. اما رهیافت ریاکارانه واشنگتن در اجرای توافق، از روز اول تا روز خروج از آن نشانی از عدم صداقت در اجرای تعهدات بین‌المللی است.

تاریخ معاصر شهادت می‌دهد که ایران طی 250سال گذشته هرگز در هیچ تهاجم خارجی مشارکت نداشته است. بااین‌حال به‌شدت در برابر تجاوز و تهاجم خارجی مقاومت کرده است. صلح سلاح زرادخانه ماست و متعهد هستیم که هرگونه حرکت و اقدام صادقانه‌ای را به شکل متقابل پاسخ دهیم. بر این موضع ثابت‌قدم و پایداریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
کاش تاریخ رو مطالعه می کردید و علت راحت تسلیم شدن ایرانیها به اسکندر و اعراب و افغانها در اوج ناملایمات اقتصادی بهتر درک می کردید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
اولین اقدام نیروهای امنیتی و فتا باید شناسایی خود فروخته در فضای مجازی باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
به عنوان یک محقق تاریخ میگم خدمتتون. دوره‌هایی که مثال زدی تشابه خیلی کمی باهم دارن و علت اصلی شکست، اون چیزی نیست که فکر میکنی. ایشالا که خودت تاریخ رو بهتر مطالعه بکنی. اگه فکر میکنی کردی، بازهم مطالعه کن، اشکالی نداره
الان مردم دغدغه آقایانی را دارند که در داخل کشور قدرتی دارند و از آن فقط برای سود شخصی استفاده میکند و هیچ مسئولیتی در قبال مردم و کشور ندارند .
روزی نیست که کلمه دشمن را رسانه ها نشنویم . ولی دشمن همینجاست . در داخل کشور خودمان . آنکه احتکار میکند . آنکه برای ایجاد نارضایتی ارزش پول کشور را نابود میکند . آنکه گرانفروشی میکند، قاچاق میکند ... اینها دشمن این خاکند .
ایشان هر وقت حرف میزند ارزش ریال پایین تر میاد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
بیخود جو روانی درست نکنید
متن خوب و قویی بود.
باید با رسانه های آمریکایی مستقیما صحبت کرد، آقای رئیس، نه فقط با CNN بلکه با رسانه های حامی ترامپ که مخاطبان آن بیشتر جمهوری خواهان هستن صحبت کنید. و پیام ایران را مستقیما بدون واسطه به آنها برسانید.
.........آینده درخشان ما در تعاملات بین‌الملل دارد...................

آقای روحانی چطور با این همه ناکارامدی شب می توانی آرام سر بر بالین بگذاری؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
حرف الکی نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
اینده خوب باید مثل ژاپن المان کار کنید با نفت فروختن فقط ژ«ن های خوب اینده دارن
شما که با ورشکستگی اقتصاد کشور ما رو ب سمت مذاکره ای ببرید که باز دولتیها سود کنند
چیز تازه ای نگفت
با سلام. جناب آقای روحانی آمریکا رو ول کنید، به درد و دل این ملت فلک زده برسید. دیگر شعار بس است. تغییر رویه دادی حرفی که زدی عمل کن. بهتر است شجاع باشید این باقیمانده روزها از دورانت نیز میگذرد. شما می مانید و ناکارامدیهایت ...
کالا و ارزاق مایحتاج ملت هر روز بالا میره ولی شما انگار نه انگار به روی مبارکتان هم نمی آورید. دیگر بس است. آمریکا ول کنید. سنگ ملت خود تو به سینه بزنید.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
شما اگر سنگ دشمنان مملکت را بر سینه نزنی راحتری.
مثل اینکه بعد از رونق اقتصادی، تمرکز خود را بر روی رفع سایه جنگ از کشور گذاشته اید.
شما به همین خیال باش بیچاره مردم که با امیدی به شما رای دادن
اختلاف بين امريكا و اروپا در واقع جنگ زرگري است .الان ايران هم به برجام عمل ميكند و هم تحريم شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
چاره ای ندارد عزیزم
باید حقوقها یکسان شود تا ان وزیر و مدیری که حقوق میلیونی میگیرد بداند که ماها چه میکشیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
الان مگر کسی هست که حقوق میلیونی نگیرد؟
یک کارگر ساده هم حقوق میلیونی می گیرد . مشکل این است که حقوق میلیونی ارزش پهن هم ندارد
دلار شد ١٥٠٠٠تومان علي بركت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
الان شد ۱۶۰۰۰ البته تا ۲۰ و ۵۰ هزار هم جا داره
آقای روحانی خیلی مطمئن صحبت نکنید اگر امریکا تغییر رویه نداد جواب فلاکت مردم رو چطور میدهید؟شما که به تورم 8درصد افتخار میکردید با تورم نزدیک 300درصد چه میکنید؟
دو کلام از روحانی
حسن جان فقط این کلیدت فکر کنم تقلبی بود ، چون فقط قفل کرد و دری را به روی این ملت باز نکرد خدا کنه زرادخانت هم واقعی باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
مشکل از روحانی نیست
باید از این گفته های محکم و راسخ آقای رئیس جمهور پشتیبانی کرد و بسیار مفید و فشرده به اتهامات آمریکا اشاره کردند و راه برای دست یافتن به صلح واقعی را باز گذاشتند. همچنین مشکل ملت اسلامی ایران از فشارهای آمریکا و مقاومت باتجربه ملت در برابر آنها را گوشزد همه دنیا کردند. که هرگز در خواب ببیند چنین دلایل و روشنگری در صحبت های خودرا.
هر موقع ایشون و چند نفر دیگه حرف می زنند کلا اعصابم خورد میشه
بله این روزها خواهد گذشت ولی به قیمت جان دادن ما مردم وعیش آقا زاده ها
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
ومتاسفانه بخش هایی از سرزمینمان
کمی خویشتن داری کنید. کار را به لجبازی نکشانید. در لجبازی آنکه ضعیفتر است ضرر و ضربه میخورد.
اقای روحانی شمابهترین رییس جمهوردنیاهستیددرصورتی که سکوت کنید شماکه حرف میزنید دلارگران میشه
هنوز برخی چشمشان به دست آمریکاییها است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
متاسفانه زیر پای شما که منتظر روسیه بودید در این چهل سال علفی هم سبز نشد شد؟!!
دموکراسی واقعی راه حل مشل کشور
آقای روحانی شما مردم را با وعده هایت بدبخت کردی دوره احمدی نژاد ما این قدر گرانی نداشتیم مردم که همیشه در صحنه هستند این حقشون نیست که شما با ناکارآمدی سر مردم بلا بیاوری اگر به گرانی اعتراض کنند میگن ضد انقلاب هستند مردم نون شب ندران بخور همه اجناس 200 درصد گران شده شما چه توجیهی دارید آیا این به امریکا مربوط مربوط میشه کالای ایرانی را کی تولید میکنه الان مردم نمی توانند برای خانواده خودشوم یک کیلو میوه بخرند شما مسئول این بدبختی مردم هستید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
اون زمان نه تحریم بودیم و نه نفت 49 دلار بود! اون زمان نفت 170 دلاری می فروخت و آخرش به خاک سیاه نشستیم! اسم اون رو نیار
علیرضا کاظمی از شیراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
. در سال دوم به بعد دولت احمدی نژاد نرخ تورم همواره 20 تا 30 درصد بود و آخرش هم که شد 40 تا 50 دلار و سکه آخرش 4 تا 5 برابر شد و درصد و نرخ رشد اقتصاد ملی هم منفی شد. در دولت روحانی اگر سال 6 به بعد به این وضع رسیده ایم حداقل در 5 سال اول نرخ تورم 10 تا 13 درصد بوده است. و علاوه بر این فرق است دولت احمدی نژاد که قبلش بخاطر روابط منطقی خاتمی با دنیا، صادرات زیاد نفت داشتیم و 800 میلیارد دلار درآمد نفتی در دستش بود با دولت روحانی که در آغاز صادرات نفتش به خاطر رفتار غیر منطقی احمدی نژاد، یک سوم شده بود و تازه بعد از ابتکار برجام و دو سه سال رفته رفته فروش نفتمون به نیم و اندازه قبل شد. بی انصافی نیست این همه تفاوت را ندیدن و بعد هم تازه با گزاره ای مطلقا نادرست بگوییم که در دولت احمدی نژاد این قدر گرانی نداشتیم؟!!!

در اون دولت 6. سال گرانی 20-30 درصدی و دو سال هم 40-50 درصدی داشتیم. در این دولت 5 سال گرانی 12 درصدی و فقط از چند ماه قبل تا الان گرانی با نرخ بالاتر که رفته رفته به 30% (برای کالاهای داخلی) می رسد داشته ایم.
خدا بخیر کنه ... باز این اومد سخنرانی کرد.
مردم رو بدبخت کردین
حسن لطفا مستیما با ترامپ صحبت کن
جناب روحانی ؛ البته که این روزها میگذرد ؛ فقط برای 200 خانواده به خوبی خوشی میگذرد و برای بقیه به تلخی و سختی !!!!
شعری بود از حسن روحانی
این نیز بگذرد............
این نیز بگذرد............
از اون طرف میگن این روزها میگذرد، مردم تحمل کنند از این طرف حاضر نیستند بعد از ۳۰ سال حقوق نجومی گرفتن و استفاده از امکانات بازنشسته بشن تا چند تا جوون بیان سر کار. تحمل و بدبختی و رنج همش سهم مردمه؟ چطور از مردم انتظار همکاری دارید شما که راهتان را از مردم جدا کرده اید؟
افرین بر شما و سخنرانیت حسن جان . امیدوارم خیر ببینی حسن جان. الهی بدون اینکه خطری تهدیدت کنه بری مکه حسن جان. الهی بعد از یک تنفس چهار ساله باز هم بیایی و ما بهت رای بدیم حسن جان. خوب ترامپ را تو کیسه کردی و دلار امریکا را به یک سوم کاهش دادی حسن جان. امریکا با اون ترامپش باید هم از شما حساب ببره حسن جان. راستی حسن جان قیمت حبوبات و مواد بهداشتی و روغن مایع و غیر مایع و پوشک بچه و بزرگسال را می دانید به یک پنجم قیمت قبلی رسیده . از شما مچکریم
جهنم هم میگذره
آخه چرا اینقدر الکی به دکتر روحانی گیر بیخود میدید؟
انصافا" ایشون تلاش خودشو کرد ولی دستش بسته است.
کاری نمیشه تو این سیستم انجام داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
اگرچه حرفتون درسته ولی فراموش نکنید اینها همه با هم اند
فقط رفراندم تنها راه نجات
شیخ حسن روحانی شما باگرفتن حقوقهای کلان متوجه حقیقت تلخ وضعیت فلاکت باراقتصادی نیستید تونمیدانی اکثریت ملت زیرفشاراقتصادی کاردبه استخوانشان رسیده این ملت انقلاب کرده تحت فشاراقتصادی کمرشکن هستند
فعلاکه ازچندماه مانده به شروع تحریمها اقتصاد کشورورشکسته شده وکنترل ازدست شیخ حسن روحانی درآمده وکوچکترین نظارتی بر اقتصاد وکشورندارد
هر چی شما بگی
آقای شیخ حسن روحانی که باعملکرد اقتصادی اکثریت ملت ایران رازیر فشاراقتصادی له نموده بازهم تصورمیکند ملت هم چون خودش وزرا باگرفتن حقوقهای کلان در نازونعمت بسر میبرند وغافل استن که 80درصد ملت کمرشان زیرفشاراقتصادی له شده وازمردم میخو.اهد صبرکنند باید پرسید مگر توانی برای کارمندان وبازنشستگان وکارگران باقیمانده تا صبر کنند متاسفانه باعملکرد ناکارامد اقتصاد کشور راورشکسته نمودی
جای تاسف است . خدایا این مسئولین را از خواب بیدار کن ،
هر وقت صحبت کردی اقتصاد رو نابود کردی.
آیا ارزش دارایی من بر می گردد؟ یک عمر زحمت و پس انداز، هیچ شد! نه خانه میتوانم بخرم، نه ماشین میتوانم بخرم!

خدایا خسته شدم!!!!
قوانین مهریه را باید فورا اصلاح کنند قیمت سکه الان که سکه چهار میلیونه. بسیاری از خانواده ها بخاطر ان فرو میپاشند چون زنان میروند اجرائیه در میاورند و پسرها و مردان بدبخت در زندانها هستند....
ارزش پولمون نصف شد! آقای روحانی! جبران کن!!!
این روزها میگذره اما با چه قیمتی فقیر روز به روز فقیرتر و ثروتمند روز به روز ثروتمند تر می شود فقط 4در صد مردم زندگی می کنند .
باسلام میگذرد برای شما ها براحتی برای ما بسختی
خدا رحم کنه روحانی هر چی می گه برعکس میشه
وقتی میگه صلح یعنی جنگ
ما مردم عادی عمر نوح نداریم صبر ایوب نداریم متاسفانه گنج قارون رو هم نداریم. تنها ذخایر نظام توان تحمل این شرایط را دارند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی