بازدید 12615

اعمال روز جمعه

روز جمعه روز روا شدن حاجت هاست
کد خبر: ۸۳۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ 21 September 2018

 در حدیث معتبر از آن حضرت مرویست که گاه هست که مؤمن دعا می کند برای حاجتی و حق تعالی حاجت او را تأخیر می کند تا اینکه در روز جمعه حاجت او را برآورد، و برای فضیلت جمعه مضاعف گرداند.
و فرمود چون برادران حضرت یوسف علیه السّلام از حضرت یعقوب علیه السّلام استدعای طلب آمرزش گناهان خود کردند، حضرت یعقوب علیه السّلام گفت:
سَوْفَ اَسْتَغْفِرْ لَکْمْ رَبّی، یعنی بعد از این استغفار خواهم کرد برای شما از پرودرگار،
حضرت فرمود:تأخیر کرد که تا سحر شب جمعه دعا کند تا مستجاب گردد.


دعای ماهیان و وحشیان در روز جمعه


و نیز از آن حضرت مرویست که چون شب جمعه می آید ماهیان دریا سر از آب بیرون می آورند و وحشیان صحرا گردن می کشند و حق تعالی را ندا می کنند که پروردگارا ما را عذاب مکن به گناه آدمیان.


جمعه روز قبولی توبه است

و از حضرت امام باقر علیه السّلام نقل است:حق سبحانه و تعالی امر می نماید ملکی را که در هر شب جمعه از بالای عرش ندا می کند از اول شب تا آخر شب از جانب ربّ اعلی که آیا بندة مؤمنی هست که پیش از طلوع صبح از گناه خود توبه کند، پس توبة او را قبول کنم. آیا بندة مؤمنی هست که من روزی او را تنگ کرده باشم، و از من سؤال کند که روزی او را زیاد گردانم پیش از طلوع صبح پس روزی او را گشاده گردانم. آیا بندة مؤمن غمگینی محبوسی هست که از من سؤال کند که او را از زندان رها سازم و غمش را فرج دهم، پس دعایش را مستجاب گردانم. آیا بندة مؤمن مظلومی هست که از من سؤال کند پیش از صبح برای دفع ستم ظالم، تا من برای او انتقام بکشم و حقّش را به او برگردانم.پیوسته این ندا را می کند تا طلوع صبح .
روز جمعه روز عید و برگزیده روزهاست


از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام منقولست:که حق تعالی جمعه را از همة روزها برگزیده، و روزش عید گردانیده و شبش مثل روزش گردانیده و از جمله و فضیلت جمعه آنست که هر حاجت که در آن روز از خدا سؤال کنند برآورده می شود. و اگر جماعتی مستوجب عذاب شوند. چون شب جمعه و روز جمعه را دریابند، و دعا کنند خداوند بزرگ آن عذاب را از ایشان بر می گرداند.


اختصاص جمعه از چند جهت به صاحب الزّمان ارواحنا فداه


بدان که روز جمعه از چند جهت به مولایمان حضرت حجّت علیه السّلام اختصاص و انتساب دارد، که مقتضی اهتمام ورزیدن بیشتر در این روز به دعا کردن برای آن بزگوار است، ما آن جهات را در کتاب «ابواب الجّنات فی آداب الجمعات، آوردیم، در اینجا نیز برای تذکر اهل خرد به آن ها اشاره می کنیم.
اوّل:واقع شدن ولادت با سعادت آن حضرت در این روز
دوّم:در این روز مقام مقدّس امامت به او روحی فداه منتقل گردیده.
سوّم:ظهور و آشکار شدن آن جناب در این روز واقع خواهد شد.
چهارم:در این روز بر دشمنانش پیروز می گردد.
پنجم:در این روز خداوند برای آن بزرگوار و پدران گرامی اش پیمان گرفته است.
ششم:روزی است که خدای تعالی آن حضرت را به لقب قائم اختصاص داد.
هفتم:این کلمات از جمله القاب شریف آن حضرت علیه السّلام می باشد. وجوه دیگری نیز در آن کتاب آورده ایم که هر کس مایل است از آن ها مطلع گردد. به آن مراجعه کند.
فوائد دعا کردن برای امام زمان اروحنا فداه و دعای آقا علیه السّلام در حق دعا کننده
* دعا برای امام زمان ارواحنا فداه مانند در رکاب حضرت رسول صلی الله علیه و آله بودن است.
* در «کافی» از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود:منتظر فرج مانند در رکاب حضرت رسول صلی الله علیه و آله بودن است.

روز جمعه

«لو بقیت الأرض بغیر امام ساخت؟»

یعنی؛ «اگر زمین بی امام بماند هر آینه اهلش فرو می روند.»
* در حدیث دیگر فرمود:(روایت نموده):هر که بمیرد از شما در حالی که منتظر فرج باشد، مانند کسی است که با امام مهدی (علیه السّلام) بوده باشد در خیمه آن حضرت، و مانند کسی است که در رکاب پیغمبر صلی الله علیه و آله شهید شده باشد.
* مجلسی که در آن، ذکر خدا و فضائل اهل البیت علیهم السّلام باشد، شیطان ناله می کند.
* در «کافی» از امام موسی بن جعفر علیه السّلام روایت شده است که:هر گاه در مجلسی ذکر خدا و ذکر فضائل ما اهل البیت علیهم السّلام شد شیطان از شدّت درد و غم به فزع و ناله می آید.
و چون ملائکه ناله او را احساس می کنند بر او لعنت می نمایند، و از مجلس محروم و زیانکار بیرون می رود.
* دعا برای امام زمان ارواحنا فداه موجب سرور قلب شریف آن حضرت علیه السلام است.
* مؤلف کتاب «آئین جمعه» گوید:مخفی نیست که:دعا نمودن از برای امام زمان علیه السلام، و تعجیل فرج آن حضرت (عج) البته موجب سرور قلب شریف آن بزگوار است، و مسلم است که ثواب ادخال سرور بر قلب آن حضرت (عج) از ادخال سرور بر قلب همة مؤمنین بیشتر است زیرا که او اصل ایمان و معدن آن است، بلکه دعای در حق آن حضرت عجل الله موجب سرور حضرت رسول (صل الله علیه و آله) و جمیع ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین است.
* آن که ترک دعای در حقّ امام عصر عجّل الله فرجه کرده بسا می شود که باعث شکایت پیغمبر (صل الله علیه و آله) از شخص می شود.
* آن که دعا کننده برای فرج آن حضرت، محبوبترین خلق نزد خداست.
* آن که عزیزترین مردم و گرامی ترین آن ها نزد پیغمبر صلّی الله علیه و آله است.
* آن که حضرت رسول صلّی الله علیه و آله بهشت را برای دعا کننده در فرج صاحب الامر ارواحنا فداه ضامن شده
* آن که نفس کشیدن دعا کننده در فرج امام زمان، ثواب تسبیح دارد.
* دعا کننده در حق حضرت حجت ارواحنا فداه روز قیامت، حضرت(ع) گناهکار را شفاعت می کند.
* آن که دعا کننده در حقّ حضرت صاحب الزّمان علیه السّلام روز قیامت هزار گناهکار را شفاعت کرده و این با دعا نمودن از برای آن حضرت (عج) و ظهوراو حاصل می شود.


اعمال روز جمعه
1. آنکه در نماز صبح این روز، در رکعت اول سوره «جمعه» بخواند و در دوم «توحید».
2. روایت است که:هرکه بعد از نماز ظهر و نماز صبح در روز جمعه و غیر جمعه بگوید، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ نمیرد تا حضرت قائم[ را دریابد.
3. بعد از نماز صبح، سوره «الرحمن» بخواند.
4. «شیخ طوسی» فرموده که:سنت است بعد از نماز صبح روز جمعه صد مرتبه «توحید» و صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد و صد مرتبه استغفار کند و هر یک از این سوره ها را بخواند:«نساء»، «هود»، «کهف»، «صافات» و «الرحمن».
5. سوره «احقاف» و «مؤمنین» را بخواند.
6. غسل جمعه کند، و آن از سنت های مؤکده است و وقت آن بعد از طلوع فجر است تا زوال آفتاب، و هرچه به زوال نزدیک شود، بهتر است.
7. ناخن و شارب بگیرد و در آن حین بخواند:«بَسْمِ اللهِ وَ بِالله، وَ علی سُنَّهِ مُحَمَّدٍ و آل محمد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ» و در گرفتن ناخن، ابتدا کند به انگشت کوچک دست چپ، و ختم کند به انگشت کوچک دست راست، و همچنین کند در گرفتن ناخن های پای خود.
8. بوی خوش به کار برد.
9. تصدق کند که موافق روایتی هزار برابر اوقات دیگر است.
10. آنکه برای اهل و عیال، چیز نیکوی تازه از میوه و گوشت بخرد، تا شاد شوند به آمدن جمعه.
11. هنگامی که ناشتاست، انار بخورد.
12. خود را از کارهای دنیا فارغ سازد و مشغول به آموختن مسائل دین خود شود، نه آنکه روز جمعه را صرف کند به سیر و گشت و تفرج در باغ ها و مزارع مردمان و مصاحبت با اراذل و بیماران و خوانندگی و مسخره گی و عیب گویی مردمان و خنده های قهقهه و خواندن اشعار و خوض در باطل و امثال اینها که مفاسدش زیاده از آن است که ذکر شود.
13. به زیارت اموات و زیارت قبر پدر و مادر، یا یکی از ایشان برود که فضیلت دارد.
14. در وقت صبح دعای «ندبه» را که از اعمال اعیاد اربعه است، بخواند.
15. نماز ظهر جمعه را به «جمعه» و «منافقین»، و عصر را به «جمعه» و «توحید» بخواند.
16. بعد از عصر، هفتاد مرتبه بگوید:«اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ».
17. بعد از عصر صد مرتبه سوره «قدر» بخواند و اگر نتواند ده مرتبه را ترک نکند، و خواندن ده مرتبه «قدر» بعد از عصر در هر روزی مستحب است و فضیلت بسیار دارد.
18. در ساعت آخر روز جمعه، دعای «سمات» را بخواند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل