بازدید 9955
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش وزیر نفت به افت تولید نفت خام ایران» تا «خروج خودروساز آلمانی از بازار ایران، شایعه یا واقعیت؟»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون چراغ سبز چین به واردات از برخی کشورها، قانون جدید برای دریافت شهروندی ترکیه، صعود بهای نفت به دنبال کاهش ذخایر آمریکا، واردات ارز و طلا به کشور مجاز شد، ارزش فرابورس به بیش از ۶ هزار میلیارد ریال رسید، رشد سهام آسیایی بر خلاف پیش بینی اقتصاددانان، نوسان ارز روند خصوصی‌سازی را با مشکل روبه رو کرد، پالایشگاه‌های هندی، پول واردات نفت ایران را به روپیه پرداخت می‌کنند و پیشی گرفتن رشد اقتصادی هند تا سال ۲۰۵۰ از آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ 21 September 2018

از «واکنش وزیر نفت به افت تولید نفت خام ایران» تا «خروج خودروساز آلمانی از بازار ایران، شایعه یا واقعیت؟»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چراغ سبز چین به واردات از برخی کشورها، قانون جدید برای دریافت شهروندی ترکیه، صعود بهای نفت به دنبال کاهش ذخایر آمریکا، واردات ارز و طلا به کشور مجاز شد، ارزش فرابورس به بیش از ۶ هزار میلیارد ریال رسید، رشد سهام آسیایی بر خلاف پیش بینی اقتصاددانان، نوسان ارز روند خصوصی‌سازی را با مشکل روبه رو کرد، پالایشگاه‌های هندی، پول واردات نفت ایران را به روپیه پرداخت می‌کنند و پیشی گرفتن رشد اقتصادی هند تا سال ۲۰۵۰ از آمریکا را در بر دارد.

چراغ سبز چین به واردات از برخی کشورها

چین از آغاز ماه اکتبر، مجموعه قوانین و مقررات اقتصادی جدیدی را به اجرا خواهد گذاشت که طی آن تعرفه روی واردات کالا از برخی کشورها کاهش خواهد یافت. به نقل از بلومبرگ، «لی که چیانگ»، نخست وزیر چین، روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: پکن در راستای کمک به افزایش واردات به کشورش برای برخی کالاهای خارجی تخفیف تعرفه‌ای در نظر خواهد گرفت. البته در این گزارش، نام کشورها و کالاهایی که مشمول این تخفیف می‌شوند نیامده است. این اقدام پکن در پی افزایش تنش‌های اقتصادی با ایالات متحده و وضع تعرفه‌های جدید از سوی واشنگتن بر روی کالاهای چینی است. پکن در اوایل ماه جولای نیز در اقدامی مشابه، تعرفه واردات حدود 1500 قلم کالا از کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله بنگلادش، هند، لائوس، کره جنوبی و سریلانکا را کاهش داد.

در این راستا، تعرفه‌ بر روی اقلام مختلف نظیر پوشاک، کفش، لوازم آرایشی، لوازم آشپزخانه و تولیدات از 15.9 درصد به 7.1 درصد تقلیل یافت. همچنین تعرفه محصولات خوراکی و آبزیان از 15.2 درصد به 6.9 و برای لوازم بهداشتی و پزشکی نیز از 8.4 درصد به 2.9 درصد کاهش یافت. تعرفه لوازم خانگی نیز از 20.5 درصد به 8 درصد رسید. جنگ تجاری واشنگتن و پکن در حالی عمیق‌تر می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه پس از کش و قوس‌های چند هفته‌ای تعرفه‌های موجود بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چینی را 10 درصد افزایش داد.

قانون جدید برای دریافت شهروندی ترکیه چیست؟

روزنامه هاریات دیلی ترکیه نوشت: دولت ترکیه محدودیت دریافت شهروندی این کشور را برای خارجی ها به طرز قابل توجهی کاهش داده و بر اساس مقررات جدید در جهت جذب بیشتر سرمایه گذاری این تصمیم اتخاذ شده است. پیش از این میزان سرمایه گذاری برای دریافت شهروندی ترکیه برای خارجی ها دو میلیون دلار بود که این رقم به ۵۰۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده است. همچنین آن دسته از خارجی ها که در ترکیه دارای مسکن هستند و ارزش آن حداقل ۲۵۰ هزار دلار است می توانند برای گرفتن پاسپورت ترکیه ای اقدام کنند. این در حالی است که پیش از این ارزش مِلک آنها باید حداقل یک میلیون دلار بود. به موجب قانون جدید، سپرده گذاری از حداقل ۳ میلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار در بانک های ترکیه ای برای خارجی ها کاهش پیدا کرده که باز هم با داشتن چنین سپرده گذاری می توان برای دریافت شهروندی این کشور اقدام کرد؛ بنابراین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به واسطه حکمی که امضا کرد، آن دسته از خارجی ها که اقدام به ایجاد حداقل ۵۰ شغل کنند، می توانند پاسپورت ترکیه ای دریافت کنند. پیش از این، باید حداقل صد فرصت شغلی توسط خارجی ها برای دریافت شهروندی ترکیه ایجاد می شد. اطلاعات بیشتر

واکنش وزیر نفت به افت تولید نفت خام ایران

بیژن زنگنه در گفت‌وگو با مؤسسه خبری پلاتس و خبرگزاری بلومبرگ در تهران به بیان دیدگاه‌ها و مواضع ایران درباره توافق کاهش عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران پرداخت. وی در پاسخ به اینکه تولید کنونی نفت خام ایران چه مقدار است، اظهار داشت: من درباره تولید ایران صحبت نمی‌کنم؛ نه درباره رقم تولید، نه در باره صادرات و مقاصد صحبت نمی‌کنم. من هیچ چیزی نمی‌گویم، زیرا آمریکایی‌ها برخی منابع و نیروهای غیرنظامی خود را در بسیاری از بنادر و کشورها گماشته‌اند و آنها بر همه تحرکات نظارت دارند و نظارتی هوشمند انجام می‌دهند. آنها افراد ما را زیر نظر دارند. از این روی نمی‌خواهم به آنها اطلاعات اضافه بدهم. من امروز نه می‌خواهم برای آمریکا رجزخوانی کنم و نه می‌خواهم تدابیر مقابله خود با تحریم‌ها را تشریح کنم. نمی‌خواهم بگویم که چقدر تولید می‌کنیم. همه این‌ها به آنها کمک می‌کند که اطلاعات مجانی به دست آورند. من این اطلاعات را به آنها نمی‌دهم. مجموعه صنعت نفت با همه توان کار می‌کند. من اکنون این اطلاعات را نمی‌دهم و شما سرانجام نتیجه این تلاش‌ها را خواهید دید. وی همچنین در پاسخ به این که آیا شما ۳۵ درصد افت تولید نفت خام ایران از ماه آوریل تاکنون را تأیید می‌کنید، گفت: من هیچ رقمی ارائه نمی‌کنم.

صعود بهای نفت به دنبال کاهش ذخایر آمریکا

قیمت نفت روز پنجشنبه در پی کاهش هفتگی ذخایر نفت آمریکا و تقاضای بالا برای بنزین در این کشور، برای سومین روز متوالی افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۶ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش، به ۷۹.۶۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه نیم درصد افزایش داشت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۰ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش، به ۷۹.۶۶ دلار در هر بشکه رسید.

روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۴ سپتامبر برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافته و به پایین ترین میزان در سه سال و نیم اخیر رسیده است، در حالی که ذخایر بنزین به دلیل تقاضای بالا، کاهش بیش از حد انتظاری داشت. به گزارش ایسنا، ذخایر نفت آمریکا در این مدت ۲.۱ میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۲.۷ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

واردات ارز و طلا به کشور مجاز شد

بنا بر بخشنامه ای که از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده، ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت و مطابق مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز بوده و انجام تشریفات گمرکی با رعایت بخشنامه های مربوطه الزامی است. واردات طلا (ساخته شده) نیز بدون محدودیت با اخذ مجوز از بانک مرکزی و رعایت انجام تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و سایر وجوه متعلقه مجاز است. همچنین واردات طلای خام (شمش استاندارد) با اخذ مجوز از بانک مرکزی و رعایت تشریفات گمرکی و رعایت سایر مقررات از پرداخت حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است. به نقل از مهر، گفتنی است، براساس سیاست جدید ارزی دولت که به تصویب هیأت وزیران رسیده است، واردات اسکناس ارز و طلای خام به کشور توسط صرافی‌ها و اشخاص با رعایت تشریفات گمرکی مجاز و واردات طلای خام از پرداخت حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

ارزش فرابورس به بیش از 6 هزار میلیارد ریال رسید

ارزش فرابورس ایران در پایان نیمه نخست امسال با داد و ستد بیش از 801 میلیون ورقه بهادار به 6 هزار و 340 میلیارد ریال رسید. به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، در هفته منتهی به 27 شهریورماه شاخص کل فرابورس روند صعودی خود را ادامه داد و با 21 واحد رشد در ارتفاع یک هزار و 858 واحدی به استقبال آخرین روز کاری نیمه اول سال 97 رفت. براساس این گزارش با داد و ستد 455 میلیون سهم به ارزش افزون بر یک هزار و 497 میلیارد ریال در بازارهای اول و دوم، بیش از نیمی از حجم کل بازارهای فرابورس به این 2 بازار اختصاص یافت. در این میان نماد ذوب (ذوب آهن اصفهان) در عین حال که در صدر جدول پربیننده‌ترین نمادها به چشم‌ می‌خورد، بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی بازارهای اول و دوم را نیز در اختیار گرفت. در بین نمادهای فرابورسی، عنوان بیشترین افزایش قیمت به نماد «ثغرب» از گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات رسید و پس از آن نماد «سمگا» از گروه هتل و رستوران بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد. در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز و پتروشیمی خراسان بار بیشترین افت قیمتی را به دوش کشیدند.

بر خلاف پیش بینی اقتصاددانان؛ سهام آسیایی رشد کردند

روز پنجشنبه در تناقض شدید با آن‌چه اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، گویا سرمایه‌گذاران تأثیر منفی جنگ تجاری بر بازارها را کمتر تلقی کرده‌اند، به طوری که سهام آسیا به دنبال رشد سهام جهانی، بالا رفت. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، با پیروی از سود شاخص‌های وال‌استریت در معاملات شب گذشته، ۰.۲ درصد رشد کرد. در ژاپن، پس از پنج روز متوالی رشد سهام از تب‌وتاب افتاد و شاخص نیکی در معاملات دیروز بدون تغییر ماند. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۹۵ درصد جهش کرد؛ اما سهام استرالیایی ۰.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

سود شاخص ام‌اس‌سی‌آی در حالی محدود شد که سهام چین افت کردند و شاخص کامپوزیت شانگهای با معکوس کردن سودهای اولیه خود ۰.۲ درصد پایین آمد. سهام هنگ‌کنگ هم سود نکردند و شاخص هانگ سنگ با افت اندک ۰.۰۴ درصدی روبه رو شد. اما در معاملات شب قبل بازارهای وال‌استریت، سهام آمریکا با انتظار از این که تأثیر جنگ تجاری آمریکا-چین، از آن‌چه قبلاً پیش‌بینی می‌شد، کمتر خواهد بود، تقویت شدند. ضمن این که بسته سیاست‌گذاری پولی آمریکا هرگونه تأثیر منفی را خنثی کرد.

نوسان ارز روند خصوصی‌سازی را با مشکل مواجه کرد

علی اشرف عبدالله پوری حسینی درباره نوسان قیمت نرخ ارز معتقد است، یکی از مشکلات اصلی در خصوص واگذاری سهام دولتی نوسانات نرخ ارز در شرکت هایی است که ماشین آلات آنها خارجی است و بنابراین، نمی توان برآورد درستی از قیمت پایه این شرکت ها برای واگذاری داشت. رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: به همین دلیل باید منتظر بمانیم تا با ایجاد تعادل در بازار ارز بتوان برآورد درستی از قیمت شرکت ها داشت. /ایسنا

رشد اقتصادی هند تا سال 2050 از آمریکا پیشی می گیرد

همزمان با تغییر مرکز ثقل قدرت راهبردی و اقتصادی جهان به سمت شرق با محوریت منطقه آسیا و اقیانوسیه، یک مؤسسه پژوهشی اقتصادی پیش بینی کرد که هند تا نیمه قرن حاضر از بزرگترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا پیشی خواهد گرفت. به نقل از روزنامه 'اکونومیک تایمز' هند، مؤسسه 'لووی'(LOWY) که در استرالیا مستقر بوده و به رصد تحولات استراتژیک اقتصاد جهان می پردازد اخیرا در گزارشی اعلام کرد، هم اکنون سه اقتصاد بزرگ جهان حضور در این منطقه آسیا-اقیانوسیه حضور دارند و تا سال 2025 دو سوم جمعیت جهان در این منطقه زندگی خواهند کرد. بر اساس این گزارش، از میان 25 کشور با نفوذ جهان منطقه آسیا و اقیانوسیه سهم چشمگیری را از آن خود کرده و هند در جایگاه چهارم قرار گرفته است. این مؤسسه تأثیرگذار در گزارش خود برای هر کشور 114 شاخص اقتصادی، نظامی، دیپلماسی و نفوذ فرهنگی جهت اندازه گیری رتبه بندی تعیین کرده است. این شاخص ها نشان می دهند، هر کشوری نسبت به دیگران به چه میزان تأثیرگذار است. در حالی که آمریکا در مکان اول این رتبه بندی قرار گرفته است، هند پس از چین و ژاپن در جایگاه چهارم است؛ هرچند فاصله ارزش اقتصادی چین (21 تریلیون دلار) و هند (8.7 تریلیون دلار) با آمریکا (18.6 تریلیون دلار) بسیار است، ولی این مؤسسه تخمین زده است که هند تا یازده سال آینده به اقتصاد آمریکا خواهد رسید و تا سال 2050، رشد اقتصادی آن از آمریکا فراتر خواهد رفت. تا سال 2050 ارزش تولید ناخالص داخلی هند 44.1 تریلیون دلار و آمریکا 34.1 تریلیون دلار خواهد بود.

پالایشگاه‌های هندی پول واردات نفت ایران را به روپیه پرداخت می‌کنند

اکونومیک تایمز هند به نقل از منابع آگاه نوشت پالایشگاه‌های هند با استفاده از بانک UCO و بانک IDBI پول واردات نفت ایران را از چهارم نوامبر به بعد که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه تهران آغاز می‌شود به روپیه پرداخت خواهند کرد. به گزارش ایسنا، هند اعلام کرده که بسیاری از پالایشگاه‌های این کشور وابستگی زیادی به نفت ایران دارند و کنار گذاشتن نفت ارزان ایران برای آنها بسیار دشوار است؛ آن هم در شرایطی که قیمت های سوخت به دلیل افت شدید ارزش روپیه، بالا رفت قیمت های نفت و مالیات های سنگین، به رکورد بالای جدیدی در هند صعود کرده است.

خروج خودروساز آلمانی از بازار ایران، شایعه یا واقعیت؟

چهارشنبه شب، بلومبرگ به نقل از سفیر آمریکا در آلمان، ریچارد گرنل که رهبری مذاکرات با فولکس‌واگن را به عهده داشت خبر داد، این خودروساز بزرگ تقریباً تمام فعالیت‌های خود در ایران را پایان خواهد داد. پس از این خبر، به نقل از رویترز، شرکت آلمانی فولکس واگن اعلام کرد، ادعای مطرح از سوی «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین مبنی بر خروج این شرکت از ایران به خاطر فشارهای واشنگتن کذب است و این شرکت آلمانی مذاکره ای با گرنل درباره ایران نداشته است. به نقل از ایرنا، «کریستینا هیگینز» سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان در خصوص پاسخ فولکس واگن به ادعایی که گرنل در مصاحبه با بلومبرگ مطرح کرده بود، اظهار داشت: سفیر آمریکا مدتی است، با مدیران عامل و رهبران صنایع صحبت می کند و از آنها می خواهد تا به تحریم های آمریکا پایبند باشند.

از «واکنش وزیر نفت به افت تولید نفت خام ایران» تا «خروج خودروساز آلمانی از بازار ایران، شایعه یا واقعیت؟»

گرنل از حامیان سیاست های دونالد ترامپ، رئیس آمریکا و فردی جنجالی است. او در ماه می و ساعاتی قبل از آنکه راهی آلمان شده و کارش را شروع کند، در توئیتی خطاب به شرکت های آلمانی خواست، «فورا» به فعالیت های خود در ایران پایان دهند. اظهارات تازه گرنل بار دیگر باعث ایجاد جنجال شده و واکنش های انتقادی شدیدی را برانگیخته است. یک سخنگوی نزدیک به حزب «دموکرات های آزاد» در پارلمان آلمان گفت: مسخره است که فکر کنیم شرکت های آلمانی تحت فشار سفیر آمریکا تصمیم گیری خواهند کرد. وی با بیان اینکه «شرکت های آلمانی و اروپایی قوی هستند» تأکید کرد که آنها مانند مناطق تحت اشغال نیستند که از دیگران دستور بگیرند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
زنگنه نمیخواهد به مردم ایران اطلاعات بدهد و گر نه آمریکاییها بسیار دقیقتر از خود وزیر از این آمار اطلاع دارند.
نوبت هند که سر مردم کلاه بزاره
وزیر نفت میگویند امریکای ها در همه منابع نفتی نفر دارند .
بعد مجبوریم با روپیه کالاهای بنجل هندی وارد کنیم
چقدر خوب
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی