باکتری الکتریکی در روده انسان کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ 20 September 2018

محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا گونه هایی از باکتری های روده را شناسایی کردند که توانایی تولید الکتریسیته را دارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، باکتری های الکتریکی از مدت ها قبل شناخته شده اند، اما این نخستین بار است که گونه هایی از آنها در بدن انسان کشف می شود. به طور معمول این موجودات زنده درون دریاچه ها، خاک، اطراف چاه های گرمابی و به طور خاص در محیط های اسیدی یافت می شوند.

باکتری های الکتریکی درون روده شامل گونه های Listeria monocytogenes، Clostridium perfringens، Enterococcus faecalis، streptococcus و Lactobacilli هستند که از انواع باکتری های بیماری زا محسوب می شوند و عامل بیماری های ناشی از غذا، اسهال، قانقاریا، عفونت های بیمارستانی و حتی سقط جنین هستند.

این گونه ها از مکانیزم هایی کاملا متفاوت با مکانیزم های مورد استفاده باکتری های الکتریکی، بهره می برند. در فرآیند متابولیسم باکتری های الکتریکی، درون سلول ها الکترون هایی ایجاد می شوند که باید به نوعی از سلول خارج شوند. این باکتری ها برای تنفس مواد معدنی مثل آهن یا منگنز تکامل یافته اند. این مواد معدنی در جریان مجموعه ای از واکنش های شیمیایی برای انتقال الکترون ها به بیرون سلول مورد استفاده قرار می گیرند و یک جریان الکتریکی کوچک را ایجاد می کنند.

اما باکتری های الکتریکی روده از یک زنجیره انتقال الکترون بسیار ساده تر از سایرین بهره می برند. این باکتری ها به جای آهن یا اکسیژن، از مولکول های فلاوین که از مشتقات ویتامین B2 هستند و در محیط زندگی آن ها به وفور یافت می شود، بهره می گیرند.

محققان با استفاده از الکترودهایی توانستند شدت جریان الکتریکی تولید شده توسط باکتری را اندازه گیری کنند و دریافتند شدت این جریان الکتریکی 500 میکروآمپر است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

سلام پرواز