بازدید 3455
۲

امنیت سرمایه گذاری در تهران از نگاه فعالان اقتصادی در چه جایگاهی قرار دارد؟!

سرمایه گذاری، از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری است. هر چقدر امنیت برای سرمایه گذاری برقرار باشد، در نتیجه میزان سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت و این باعث خواهد شد تا دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی سریعتر صورت پذیرد. نتایج پایش امنیت سرمایه گذاری نشان می‌دهد که امنیت سرمایه گذاری در استان‌های مختلف کشور متفاوت بوده است.
کد خبر: ۸۳۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 20 September 2018

تهران ناامن ترین استان برای سرمایه گذاریسرمایه گذاری، از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری است. هر چقدر امنیت برای سرمایه گذاری برقرار باشد، در نتیجه میزان سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت و این باعث خواهد شد تا دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی سریعتر صورت پذیرد. نتایج پایش امنیت سرمایه گذاری نشان می دهد که امنیت سرمایه گذاری در استان های مختلف کشور متفاوت بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، سرمایه گذاری یکی از مولفه های اصلی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها است. افزایش سرمایه گذاری، معمولاً به رشد رقابت پذیری و بهره وری، افزایش صادرات، تشکیل سرمایه انسانی و خلق فناوری کمک می کند. اما سرمایه گذار به آینده و افق بلندمدت نظر دارد و به همین دلیل سرمایه گذاری در هر فضا و بستری اتفاق نمی افتد و نیازمند زمینه های متعدد اقتصادی، سیاسی، قانونی و ... است. نظریه پردازان رشد و توسعه اقتصادی انواع متغیرهای کلیدی تاثیرگذار بر سرمایه گذاری را مشخص کرده اند که اغلب آن ها در ایجاد محیط امن خلاصه می شود.

امنیت سرمایه گذاری در تهران از نگاه فعالان اقتصادی در چه جایگاهی قرار دارد؟!

به تازگی مرکز پژوهش های مجلس گزارشی را تحت عنوان "پایش امنیت سرمایه گذاری برای زمستان 1396" تهیه و منتشر کرده است. قرار است این گزارش به صورت فصلی تهیه و منتشر شود.

در این گزارش مقصود از امنیت سرمایه گذاری، شرایطی است که در آن متغیرهای کلان اقتصادی با ثبات یا قابل پیش بینی باشد، حاکمیت قانون برقرار باشد و اعمال شود، قوانین و مقررات، تصمیم های مسئولان و رویه های اجرایی کشور، باثبات باشند و به طور سهل و موثری اجرا شوند و در صورت ضرورت تغییر در هر یک از آن ها، تغییرات از قبل به اطلاع ذی نفعان برسد؛ همچنین اطلاعات موثر بر فعالیت های اقتصادی به طور شفاف و برابر در دسترس همه شهروندان باشد و نهادهای قضایی و انتظامی چنان مجهز و سالم و کارآمد باشند که هر گونه نقض حقوق مالکیت شهروندان، یا استفاده بدون اجازه از دارایی فیزیکی یا معنوی دیگران، برای هیچکس اعم از شخص حقیقی و حقوقی از جمله مسئولان کشور، مقرون به صرفه نباشد و شهروندان مالباخته بتوانند با مراجعه به نهادهای ذی صلاح، در کمترین زمان، مال از دست رفته خود را به همراه خسارت مربوطه، دریافت کنند.

در این گزارش که نتایج آن از طریق پر شدن پرسشنامه هایی توسط فعالان اقتصادی سراسر کشور استخراج شده است، 21 مولفه که ممکن بوده امنیت سرمایه گذاری را تهدید کند گردآوری شده و این 21 مولفه در معرض پرسش از فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

فعالان اقتصادی به هر مولفه، عددی بین صفر به عنوان بدترین ارزیابی و ده به عنوان بهترین ارزیابی ممکن را اختصاص داده اند.

این گزارش، امنیت سرمایه گذاری را در استان های مختلف بر مبنای همین پرسشنامه های پر شده توسط فعالان اقتصادی محاسبه نموده و استان ها را به همین لحاظ رتبه بندی کرده است.

نمودار زیر وضعیت امنیت سرمایه گذاری در استان های مختلف را نشان می دهد.

همان گونه که ملاحظه می شود بر اساس فروض و تعاریف این گزارش، مناسب ترین استان ها از نظر امنیت سرمایه گذاری در زمستان 1396 استان های خراسان جنوبی، بوشهر، زنجان، هرمزگان و اردبیل و نامناسب ترین استان ها از نظر امنیت سرمایه گذاری، به ترتیب استان های تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد ارزیابی شده است.

تهران ناامن ترین استان برای سرمایه گذاری

بنا بر نتایج این گزارش نمره امنیت سرمایه گذاری در ایران در زمستان 1396 از دیدگاه فعالان اقتصادی 5.98 می باشد. همچنین با توجه به نمودار بالا، امنیت سرمایه گذاری در 14 استان کشور پایین تر از میانگین کشوری است و در 17 استان کشور امنیت سرمایه گذاری بالاتر از میانگین کشوری است. نکته حائز اهمیت این است که بر اساس 21 مولفه در نظر گرفته شده برای سنجش امنیت سرمایه گذاری، برخلاف تصور بسیاری از مردم کشورمان امنیت سرمایه گذاری در استان های مرزی مانند سیستان و بلوچستان بسیار بالاتر از استانی مانند تهران است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تمام آمارهای اقتصادی قبل از خرداد 97 دیگه هیچگونه ارزشی ندارد.
بستگی دارد ان سرمایه گذار چه کسی باشد، رابطه اش با وزرای محترم ونمایندگان مجلس چگونه باشد، به عبارتی پنجاه درصد سرمایه خود را میتواند در ابتدای کار خرج اقایان کند ویا نه !!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی