بازدید 33757
دیپلمات‌های آمریکایی افشا کردند؛

عقب‌نشینی ترامپ از سخنرانی درباره ایران در نشست شورای امنیت

بر اساس گفته دیپلمات‌های آمریکایی مطلع، دولت دونالد ترامپ از طرحی که پیش ‌از این توسط نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل برای برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل طی هفته بعد و به ریاست دونالد ترامپ با محوریت و تمرکز بر ایران، ارائه شده بود، عقب‌نشینی کرده است.
کد خبر: ۸۳۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 18 September 2018

بر اساس گفته دیپلمات‌های آمریکایی مطلع، دولت دونالد ترامپ از طرحی که پیش ‌از این توسط نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل برای برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل طی هفته بعد و به ریاست دونالد ترامپ با محوریت و تمرکز بر ایران، ارائه شده بود، عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ پیش ‌از این، نیکی هیلی اعلام کرده بود که ترامپ قرار است در مهم‌ترین صحنه بین‌المللی یعنی شورای امنیت اقدام به برگزاری نشستی با محوریت ایران و در خصوص «تخلف ایران از قوانین حقوق بین‌الملل و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه» کند.

از آنجایی ‌که ایالات‌متحده آمریکا در ماه سپتامبر قرار است ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده بگیرد، می‌تواند موضوع نشست شورای امنیت را نیز مشخص کند. نشستی که قرار است در حاشیه گردهم‌آیی سالانه مجمع عمومی سازمان ملل صورت گیرد. این برای اولین بار خواهد بود که دونالد ترامپ، ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده می‌گیرد.

با این ‌حال تمرکز موضوع این نشست بر ایران، منجر به نگرانی‌های شدیدی از سوی متحدان آمریکا شده که بر این باورند، طرح این موضوع منجر به بروز اختلاف‌نظر شدید میان آمریکا، فرانسه و بریتانیا بر سر مسأله توافق هسته‌ای خواهد شد.

عقب‌نشینی ترامپ از سخنرانی درباره ایران در نشست شورای امنیت

همچنین برخی دیگر از مقامات ایالات‌متحده بیان کرده‌اند که بنا بر قوانین سازمان ملل، ایران می‌تواند در این نشست، نماینده‌ای معرفی کرده و سخنرانی کند، چون یک‌طرف موضوع مورد طرح در نشست، ایران خواهد بود که این مسأله می‌تواند به ایجاد تنش جدی برای ترامپ منجر شود.

«ریچارد گوان»، محقق ارشد در دانشگاه سازمان ملل در این رابطه به واشنگتن‌پست گفته است: ترامپ با این اقدام، ریسک تقابل با فرانسه و بریتانیا را در شورای امنیت پیش روی دارد، زیرا نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهور فرانسه، چاره‌ای جز دفاع از توافق هسته‌ای نخواهند داشت.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم هیچ‌کس در دولت ترامپ دوست ندارد، رئیس‌جمهور در موضعی دفاعی در برابر انتقادات بریتانیا و فرانسه قرار بگیرد. ترامپ خیلی زودرنج و تندمزاج است؛ همان ‌طور که در نشست G7 و ناتو نشان داده و تنش در شورای امنیت می‌تواند یک آشوب دیپلماتیک به بار آورد.

بنابراین، دیپلمات‌های مطلع از موضوع که نخواسته‌اند نام ایشان فاش شود، بیان کرده‌اند که دونالد ترامپ به ‌جای برگزاری جلسه‌ای با موضوع ایران، قرار است سخنان خود را پیرامون موضوع منع گسترش سلاح‌های اتمی، نهادگرایی و حق حاکمیت تنظیم کند.

این موضوعات عام که هیچ کشور خاصی را مدنظر و مخاطب قرار نمی‌دهد، منجر به عدم ورود ایران به جلسه شده و همچنین جلوی ایجاد یک اختلاف‌نظر جدی بین آمریکا و متحدانش را می‌گیرد. مقامات کاخ سفید و دولت ترامپ، هنوز توضیحی درباره چرایی تغییر موضوع سخنرانی ترامپ از محور ایران به محورهای دیگر نداده‌اند.

این در حالی است که هیلی بیان کرده بود، به رغم ناخوشایند بودن موضوع ایران برای بسیاری از کشورها، سخن از این موضوعات ناخوشایند ضرورت دارد. این موضعی است که بسیاری از مقامات آمریکایی طی یک ماه گذشته داشته‌اند. دیپلمات‌های آمریکایی خصوصی به مقامات اغلب کشورها گفته بودند که قرار است آمریکا در شورای امنیت جلسه‌ای با محوریت ایران برگزار کند.

عقب‌نشینی ترامپ از سخنرانی درباره ایران در نشست شورای امنیت

سپس در هفتم سپتامبر، سفیر آمریکا در سازمان ملل بیان کرد: موضوع این نشست، مسأله عام اشاعه تسلیحات هسته‌ای و همچنین در کنار آن مسأله بی‌ثباتی خاورمیانه به خاطر اقدامات ایران است. از هفته گذشته اما مقامات آمریکایی به ‌تدریج به شرکای خارجی خود اعلام کردند که ایران جزو موضوعات این نشست نخواهد بود.

با این ‌حال یکی از سخنگویان آمریکایی در سازمان ملل با رد تغییر موضوع گفته است که آمریکا موضوع را تغییر نداده، بلکه آن را موسع و گسترده‌تر کرده است. این عام کردن موضوع منجر به عدم دعوت از ایران و تغییر اساسی پویایی دستور کار آن خواهد شد. در عین‌ حال روسیه نیز مخالف برگزاری نشستی بود که موضوع آن یک کشور به‌خصوص باشد.

سال گذشته دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، به ‌حق حاکمیت منحصر کشورها اشاره و بیان کرده بود این حق باید در حل‌وفصل مشکلات بین‌المللی و در توافقات چندجانبه به رسمیت شناخته شود. وی همچنین در این سخنرانی، رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خطاب قرار داد و به نابودی «کامل» کشور او تهدید کرد.

این موضوعات باعث شده که امسال برخی کشورها در مورد سخنرانی‌های سازمان ملل کمی نگران و دغدغه مند باشند و همچنین موضوع نشست شورای امنیت نیز به این دغدغه‌ها اضافه ‌شده بود.

«سوزان مالونی» تحلیلگر مؤسسه بروکینگز در این‌ باره گفته، هم ایران و هم آمریکا از برگزاری نشستی که موضوع آن به شکل مشخص به ایران اختصاص نداشته باشد، منتفع خواهند شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
اين قدر نشست بزارن تا نشست دون شون پاره شه!
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
احسنت
به نظرم اینطور نیست و قطعا در مورد ایران صحبت میکند و طیق معمول حرفهای کلیشه ای "فعالیتای ایران باعث نگرانی‌های شدیدی از سوی متحدان آمریکا می باشد " و .... به زبان میآورد.
بایستی از این فرصت استفاده کرد و بی تعهدی آمریکا از نسبت به قراردادهای بین المللی و ... را پررنگ کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
متاسفانه در این موارد بجای دیپلماسی فعال، مقام های سیاسی خودشان را از مواجه با مقام های آمریکایی دور نگه میدارند. باید چشم در چشم حرفمان را به آنها بزنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
بله میخواد دور بزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
چشم د مقابل چشم پوتین که انقد چشم در مقابل چشم یا کوبا که ابوما رفت اونجا تحریم هارا برداشتن یا ونزوئلا که زندانی های ترامپ ازاد کرد بعد خواستن ترورش کنن امریکا تصمیم به یه کاری بگیر با صحبت فقط گول میزنه همین انجامش میده با هزینه کمتر
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
با این خبر آمریکا در واقع داره یکی از بندهای سازمان ملل رو که اگه موضوع یک کشور مطرح باشه واون کشور باید برای دفاع از خودش نماینده داشته باشه رو دور میزنه..
یعنی ترامپ وآمریکا با اعلام اینکه موضوع فراتر از ایران هست ونه اختصاص به ایران داره کاری میکنه که دیگه ایران به مجمع نماینده نفرسته.دور زدن قانون سازمان ملل..قطعا در مورد ایران صحبت خواهد کرد
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
جناب 15:44
همه کشورها سر هم کلاه میذارن، همین ترامپ سر کانادا و مکزیک و اروپا و ژاپن هم ممکن است کلاه بذارد، اما مهم اینست که در دنیای امروز کمتر فریب بخورید، مذاکره یعنی امتیاز دادن و امتیاز گرفتن، و ضمانت اجرای توافقات در صورت خلف وعده در دست طرفین باشد، تیم ظریف اشتباهاتی در توافق برجام داشت اما این اشتباهات باعث نمیشه اصل مذاکره زیر سوال بره، ایشان می توانست دولت وقت آمریکا رو مجبور کنه که سناتورها رو قانع کنه و برجام به تصویب مجلس سنای امریکا برسه، آنوقت لغو برجام به این راحتی ممکن نبود
ممکنه اینطور باشه. اما این قضیه را باید دانست که ترامپ مشاورانی چو جان بولتون را دارد که به شدت به دنبال تغییر نظامند. بی شک بدون مشورت او هیچ موضوعی را تغییر تمیدهد. درست میگن، او کلی گویی خواهد کرد و تنش ایجاد نخواهد کرد. اما باید بدانیم که ترامپ زهر خود را نه در مجمع عمومی، بلکه در 13 آبان خواهید ریخت. سفرهای وزیر خارجه و رایزنیهای مشاورانش به کشورهای مختلف در همین راستا است.
پاسخ ها
فتانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
جو بولتون
این زن یک دیوانه روانی هست
این ضرورت حضور ریاست جمهوری در این جلسه را بیش از پیش مشخص می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
دوست عزیز وقتی موضوع اختصاصا ایران نباشه( مطابق با این خبر ) یعنی اینکه دیگه ایران نمیتونه در مجمع نماینده بفرسته.و این یعنی اینکه ترامپ به خوبی قواعد ساز مان ملل رو هم دور میزنه
ناشناس
| Ukraine |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
آقای روحانی بره در جلسه ای که رییسش ترامپه که ادب و نزاکت عادی هم نداره چه برسه ادب دیپلماتیک!
دلخوشي الكي براي مصرف داخلي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
همین دلخوشی ها را چهارسال توسط ظریف و یارانش به خورد ما دادند و اینهمه به عقب برگشتیم.
اتفاقا آمریکا ایران رو همینطوری میخواد وکاملا هم حمایتش میکنه ..تمام این شانتاژها هم برای اینه که وجهه دوستیش با عربستان و امارات و کشورهای پولدار منطقه خراب نشه و اون کشوری هم که دنبالش هستن داغونش کنن همین عربستان و اماراته تا یه جوری بدهیشون بهش به بهترین شکل و کمترین هزینه صاف بشه .
اصلا اينطوري نيست اين يك موجوديه خاص عقب رفته كه خيز بد تري برداره ما بايد اولش باش مذاكره ميكرديم الان ديگه فايده نداره هم مذاكره هم نبرد باش خطرناك شده بايد خيلي باهوش بود متاسفانه ميريم سراغ حزب دموكرات وًجان كري در حقيقت وحشي ترش ميكنيم
عقب نشینی نکرده می خواهد خاممان کند و به وقتش مچ گیری نماید بیدار باشید.....................
ترامپ متوجه وضعیت وخیم اقتصادی پس ازاعلام برگشت تحریمها گردید ومتوجه شد روحانی آنگونه که مدعی بود نیست ودولتش حتی دربین 24میلیون رای دهنده هم درانزوای کامل قرارگرفته وکشور رابه ورشکستگی اقتصادی کشانده واکثریت ملت رابه زیر خط فقر وفلاکت بی سابقه برده لذا لزومی نمیبیند اصولا درموردایران سخن بگوید
ازش بعید نیست این کارو انجام بده
نماینده های ایدان باید حاضر و آماده باشند
لابد مذاکراتی در جریان است.
ترامپ با سیاست کاری که به واسطه دلار با کشورها برخورد می کند در نهایت کشور آمریکا را زودتر در ورطه سقوط خواهد گذاشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
کشوری که بر پایه عقل و آزادی اداره میشه سقوط نمیکنه
درود بر تابناک


امیدوارم دیپلماسی اصلی ایران در این دیدار خیر کننده باشه










دیدار دولتیها در هفته دولت حتی علنا گفتند که رئدس جمهور 23 میلیون رای داره.






پس آقای روحانی معطل چی هستی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
روحانی و ظریف چند وقتی هست که آن 24 میلیون رای دهنده رو فراموش کردن
فقط کذب
هرکی‌با‌ایران‌در‌افتاده‌ورافتاده‌‌
آخه کدام عقب نشینی!؟
هیچ عقب نشینی ای اتفاق نیفتاده است.
این یک شگرد است که ایران را از آماده کردن خود برای دفاع بازدارند. این خبر بعداً توسط آمریکا تکذیب می شود. ایران باید مطمئن باشد که این جلسه موضوعش ایران است و خوب خودش را آماده دفاع کند.
پاسخ ها
عج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
احسنت
اصولاً راه حل هر تنشی چه در سطح روابط فردی و چه در سطح اجتماعی و جهانی گفت و گو است و پرهیز از گفت و گو کردن به بهانه های مختلف . در حالی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی عظیمی است اصرار بر گفت و گو نکردن تنها باعث افزایش هزینه ی گفت و گوها در آینده خواهد شد. آلترناتیو گفت و گو در شرایط کنونی رویارویی و فروپاشی است و هر چه دیرتر گفت و گو کنیم باید هزینه بیشتری بپردازیم. مانند داستان پایان جنگ
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
اولا ما خیلی دوست داریم هزینه های بیهوده بپردازم
دوما خیلی هم خوشحال نباید بود که ترامپ کمی زنک تفریح داده است .
سوما مسئله ظاهرا با صحبت حل نمیشود و عمل مناسب و معقول لازم است ..
هرکشوری ویا کسی بر علیه نظام جمهوری اسلامی اقدام کند با انواع گرفتاریها وبلاها دچار می شود . به موقع نوبت کره جنوبی و.... خواهید رسید . باید با ایران خالصانه وصادقانه وبا منافع مشرک مستمر و به دور از هرکونه خباثتی اقدام کنند در غیر اینصورت دچار مکافات عمل خودشان گرفتار خواهند شد .
خوبه مسولین یه نفس راحت کشیدند!
به کوری مخالفان برجام که این برکات را نمی بینند ترامپ در مقابل دیپلماسی ظریف زانو زده
دلار 14000 تومان وفقر مطلق 80درصد مردم کشور
اتفاقا اون میخواهد با یک سکوت معنادار سیاسی به تمام دنیا نشان دهد که ایران یک کشور صلح طلب نیست به شرطی که برای آخرین بار هم که شده در اینگونه اجلاس بین المللی ، قدری با تدبیر و درایت برخورد نمائیم . تو را به خدا این فرصت را از بین نبرید..
اين خبر اشتباه است و بنابر اطلاع موثق از منابع مطلع ديپلماتيک ، سخنراني ترامپ در موعد مقرر مورد ايران انجام مي شود .
ای بابا!
کلی دلمون رو واسه این کل کل اونم تو این سطح صابون زده بودیما!
کل کل ترامپ و حاضر جوابی ظریف اونم به انگلیسی کلی حال میدادا!
فقط و فقط باید دکتر ظریف به عنوان نماینده ایران در این
نشست به ریاست ترامپ شرکت کند چون اشراف دیپلماتیک
دارد بلده چه جوری ترامپ قلدر را سنگ رو یخ بکنه و از حقوق ایران دفاع بکنه
دلار با این خبر شنبه ۱۳ تومان خواهد شد. پس به سرعت دلار ها را بفروشید تا آخر وقت امشب
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
چقدرذلیل اونی که تواین اوضاع کشوردلاروکالا ذخیره میکنه
من تر سم از ترامپ نیست ،ترسم از بی درایتی و بی فکری مسئولینمان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
چه بهتر
ترامپ هم مانند اکثریت ملت ایران متوجه شده که باوجود افرادی چون نوبخت وروحانی ملت ایران نیازبه دشمن خارجی ندارد همین حضرات با عملکرد غیرعادلانه اکثریت ملت رااناراضی نموده اند
.....باترامپ هاب داخل کشورمیخواهیدجیکارکنید؟
ترامپ کار خودشو را کرده
آینده چه میشود. اگر ترامپ دروه اول را به هر نحوی تمام کند!!
- آیا دور دومی در کار است؟ یا نه؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی