بازدید 5689
۱

تاج؛جانبازِغیردولتی، خواهان ارزِ دولتی

مهدی ملکی
کد خبر: ۸۳۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶ 18 September 2018

ورزش ایران به تأسی از شرایط اقتصادی کشور، در برهه سختی قرار دارد و مسئولان در کنار دست و پنجه نرم کردن با مشکلات همیشگی و معمول، باید توانایی عبور از این تنگنا را داشته باشند.
در روزهایی که انتظار می‌رود رؤسای فدراسیون‌ها، معاونان و مسئولان باشگاه‌ها درصدد یافتن راه و راهکاری برای کمتر صدمه دیدن ورزش باشند، اما قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها به مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه آنهایی که مشمول این قانون می‌شوند، تبدیل شده است. دقیقاً در روزی که تاج برای رهایی از مهلکه قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها، پای اساسنامه را به میان می‌کشد و می‌گوید که ما غیردولتی هستیم و خیلی مِلو سعی می‌کند زنگ خطر را برای دولتی‌ها به صدا درآورد که اگر به فدراسیون فوتبال ورود کنید، سر و کارتان با فیفاست، اسلامیان (عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال) از دولت و در رأس آن از شخص رئیس جمهوری استمداد می‌کند که برای حفظ کی‌روش وارد گود شود. بزرگ‌ترین اندیشمندان هم یارای حل این پارادوکس آشکار را ندارند! بالاخره فدراسیون فوتبال دولتی است یا غیردولتی؟ صد البته که پاسخ سؤال دشوار نیست. رجوع به اساسنامه فدراسیون فوتبال مؤید آن است که این فدراسیون، نهادی غیردولتی است.

اما همه این دوگانه دولتی و غیردولتی، برای چه شکل گرفته؟ ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها. مهدی تاج که بازنشسته وزارت صنایع و معادن (سابق) و فعلی «صمت» است احتمالاً حالا باید راه کم دردسرتری را پیگیری کند؛ همان افزایش درصد جانبازی‌اش. اینکه با ارائه مدرک از کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران بخواهد درخصوص 45 درصد جانبازی‌اش تجدید نظر کند. البته در میان تمام این کشمکش‌ها، سؤال مهمی وجود دارد مبنی بر اینکه چرا یک مدیر ورزشی باید براساس قانونی غیر ورزشی، صندلی‌اش را ترک کند؟ ملاک اینکه مهدی تاج یا همتایان او در فدراسیون‌های دیگر، بروند یا بمانند باید کارنامه مدیریتی آنها باشد. باید برنامه‌های تاج برای روی پا ایستادن فدراسیون مهمی چون فوتبال که در کانون توجه مردم و بنگاه‌های اقتصادی است، مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد. اگر برآیند مثبت است، قانون به گونه‌ای باشد که ورزش متضرر نشود و اگر تاج (یا امثال او) نمره قبولی نمی‌گیرند، هیچ راه فراری چون افزایش درصد جانبازی نداشته باشند.

در این میان رئیس فدراسیون فوتبال هم باید بداند (می‌داند) که کنار گذاشتن او براساس قانون به شکلی که تبعاتی برای فوتبال ایران نداشته باشد، کار سختی نیست. فیفا به مجمع فدراسیون‌ها این اختیار و قدرت را داده که در صورت صلاحدید وارد عمل شوند. اگر به هر دلیلی قرار بر این است که بدون هیچ اغماض و تفاوت قائل شدنی، هرکه بازنشسته است کنار گذاشته شود، بنابراین بهتر است که تاج هم همراهی لازم را داشته باشد. وزارت ورزش می‌تواند بدون اینکه مستقیماً وارد عمل شود و حساسیت فیفا را برانگیزد، از مجمع بخواهد براساس ابلاغ جدید مجلس شورای اسلامی، هرچه زودتر تشکیل جلسه اضطراری دهد و «مُر» قانون را اجرا کند. در این صورت هم قانون ضمانت اجرایی‌اش را پیدا کرده و هم هیچ خطری (تعلیق) از سوی فیفا، فوتبال ما را تهدید نخواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
من صد درصد موافقم که به فدراسیون ارز دولتی 4200 توماانی بدهند
به شرطی که فدراسیون هم تمام درآمدهای دلاری اش را به همین نرخ به بانک مرکزی بدهد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل