بازدید 9391
پیمانه اقتصادی؛

از «اعلام نرخ رسمی پرواز‌های اربعین» تا «سقوط بورس چین به دنبال اقدامات خصمانه آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رویای دست‌یافتنی رسیدن به ۲۰ میلیارد دلار تجارت بین ایران و عراق، بانک‌های ترکیه ۴.۵ میلیارد دلار طلا فروختند، افزایش قیمت طلا با تشدید جنگ تجاری آمریکا، میانگین قیمت سبد نفتی اوپک از ۷۶ دلار فراتر رفت، نگرانی ها از کمبود کالا برطرف شده است، بازار بزرگ تهران از روز سه شنبه تا ۵ روز تعطیل می‌شود، دولت به ۸۰ درصد جامعه سبد کالا بدهد و ۱۷۰ تن مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 18 September 2018

از «اعلام نرخ رسمی پرواز‌های اربعین» تا «سقوط بورس چین به دنبال اقدامات خصمانه آمریکا در زمینه تجاری»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رویای دست‌یافتنی رسیدن به ۲۰ میلیارد دلار تجارت بین ایران و عراق، بانکهای ترکیه ۴.۵ میلیارد دلار طلا فروختند، قیمت طلا با تشدید جنگ تجاری آمریکا افزایش یافت، میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته از ۷۶ دلار فراتر رفت، نگرانی ها از کمبود کالا برطرف شده است، بازار بزرگ تهران از روز سه شنبه تا ۵ روز تعطیل می‌شود، دولت به ۸۰ درصد جامعه سبد کالا بدهد و ۱۷۰ تن مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان را در بر دارد.

اعلام نرخ رسمی پرواز‌های اربعین

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی صبح روز ‌‌دوشنبه با حضور رئیس سازمان هواپیمای کشوری، انجمن شرکت‌های هواپیمایی و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، جلسه هماهنگی پروازهای اربعین برگزار شد. مقصود اسعدی سامانی ادامه داد: در راستای جلوگیری از سوءاستفاده برخی واسطه‌گران از افزایش تقاضای سفر عتبات در ایام اربعین، مقرر شد با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی، نرخ‌گذاری بلیت پروازهای اربعین انجام شود. اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد:‌ در این راستا مقرر شد قیمت بلیت پرواز تهران ـ نجف ـ تهران و تهران ـ بغداد ـ تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: همچنین قیمت پروازهای مشهد ـ نجف ـ مشهد و مشهد ـ بغداد ـ مشهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد. وی اظهار داشت: قیمت بلیت عتبات برای پروازهای اربعین در سایر شهرها هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت رفت و برگشت است. همچنین نرخ بلیت یکطرفه تهران ـ نجف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و یک‌طرفه مشهد ـ نجف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد. وی توضیح داد: نرخ بلیت پروازهای خارجی آزاد است اما در راستای جلوگیری از سودجویی، نرخ‌های تکلیفی برای ایام اربعین اعمال شد که این نرخ‌ها از دوم‌ تا دوازدهم آبان‌ماه اعمال می‌شود.

رویای دست‌یافتنی رسیدن به ۲۰ میلیارد دلار تجارت بین ایران و عراق

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تحرکات ترامپ و عربستان برای سایه افکندن بر روابط تجاری ایران و عراق گفت: روابط تجاری دو کشور علیرغم همه سنگ‌اندازی‌ها می‌تواند به۲۰ میلیارد دلار برسد. یحیی آل‌اسحاق در گفت وگو با مهر گفت: از نظر اقتصادی، روابط دو کشور دارای مزیت بالایی است و اگر به حجم آن نیز نگاه کنیم، اکنون ایران با احتساب نفت، گاز و انرژی صادراتی در کنار صادرات خدمات فنی و مهندسی، بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار صادرات کالا به این کشور صورت می‌دهد که پیش‌بینی ما این است اگر تمهیدات لازم اندیشیده شود، به حدود ۲۰ میلیارد دلار نیز خواهیم رسید و این رقمی دور از دسترس نیست؛ پس در نهایت روابط دو کشور در حال توسعه است و به رغم همه شیطنت‌هایی که برخی کشورها دارند، طی پنج ماه گذشته صادرات ایران به عراق ۳۰ درصد رشد داشته و این قابل توسعه است.

بانک های ترکیه ۴.۵ میلیارد دلار طلا فروختند

بلومبرگ انگلیسی نوشت: بانک‌های تجاری ترکیه در تلاش برای مهار سقوط نرخ لیره، از اواسط ماه جون تا کنون ۴.۵ میلیارد دلار از ذخایر طلای خود را بیرون کشیده‌اند. گزارش هفتگی میزان ذخایر بانک مرکزی ترکیه نشان داد، ذخایر طلای این بانک از ۱۵ جون تا به حال افت کرده است و به ۱۵.۵ میلیون اونس رسیده است. سهم بزرگی از این طلا (۳.۳ میلیارد دلار)، پس از حرکت مقامات مالی ترکیه برای کاهش ذخایر مورد نیاز، فروخته شد. بر خلاف بسیاری از کشورها، به بانک‌های تجاری ترکیه اجازه داده شده است که از سپرده‌های طلا را به عنوان  ذخیره مورد نیاز خود برای انجام فعالیت‌های بانکی، استفاده کنند. ترکیه یکی از ۲۰ دارنده برتر ذخیره طلا در جهان است و بنا به داده‌های منتشر شده انجمن جهانی طلا، تا سال ۲۰۱۷، این کشور از لحاظ تقاضای بالا مصرف‌کنندگان طلا در رتبه پنجم جهان قرار دارد. بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای میزان ذخایر اجباری طلای بانک‌ها، به ازای بدهی‌ با بازپرداخت ۱ تا ۳ ساله  به ارزهای خارجی را ۴ درصد کاهش داد. برای سایر بدهی‌ها، این میزان ۲.۵ درصد کاهش داده شد. در مجموع این معادل ۳ میلیارد دلار نقدینگی طلاست.

بازگشت دوباره شاخص کل بورس به کانال ۱۵۸ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش 2361 واحدی معادل 1.52 درصد به رقم 158 هزار و 71 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 690 واحدی معادل 1.52 درصد به رقم 46 هزار و 199 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 701 واحدی معادل 2.72 درصد، عدد 26 هزار و 557 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 496 واحدی معادل 2.72 درصد به رقم 18 هزار و 769 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2606 واحد افزایش معادل 1.57 درصد را رقم زد و به سطح 168 هزار و 516 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1685 واحد افزایش معادل 1.46 درصد به رقم 116 هزار و 821 واحد رسید و شاخص بازار دوم، با 4967 واحد افزایش معادل 1.61 درصد همراه بود و عدد 313 هزار و 47 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «اعلام نرخ رسمی پرواز‌های اربعین» تا «سقوط بورس چین به دنبال اقدامات خصمانه آمریکا در زمینه تجاری»

بهای طلا با تشدید جنگ تجاری آمریکا افزایش یافت

رزو دوشنبه، هر اونس طلا با 1.87 دلار افزایش 1196.72 دلار فروخته شد. طلا روز جمعه 0.6 درصد از ارزش خود را از دست داد و هفته گذشته، سومین هفته متوالی کاهشی خود را ثبت کرد. پس از اینکه قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت، خریداران به خرید روی آوردن و این امر در میان نگرانی برای اعمال مجدد تعرفه از سوی ترامپ بر کالاهای چینی، موجب افزایش قیمت طلا شده است. 

میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته از ۷۶ دلار فراتر رفت

میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته برای چهارمین هفته پیاپی افزایش یافت. به نقل از دبیرخانه اوپک، میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته به ۷۶ دلار و ۱۸ سنت رسید. میانگین قیمت این شاخص در هفته پیش از آن، ۷۵ دلار و ۱۹ سنت بود. قیمت سبد نفتی اوپک در روز جمعه (۲۳ شهریور ماه) ۷۶ دلار و پنج سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل ۱۵ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، جنو جمهوری کنگو (کنگو برازاویل)، اورینته اکوادور، زافیرو گینه استوایی، سبک رابی گابون، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست.

تحریم‌های آمریکا ضد ایران مخرب و نادرست است

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران، غیر سازنده هستند و چنین اقدامی، پیامدهایی (مخرب) خواهد داشت. وی درباره تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران گفت: موضع ما همچنان این است که این محدودیت‌ها غیرسازنده و مخرب است. وزیر انرژی روسیه افزود: بهتر است، به فعالیت در بازارهای جهانی نفت خام ادامه دهیم؛ ایران یک صادرکننده و عرضه‌کننده با ثبات نفت در بازارهای جهانی است. نواک گفت: ایران یکی از غنی‌ترین کشورها از نظر ذخایر است و جایگاهی محکم از نظر ظرفیت انرژی، هم در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم در کل بازارهای جهانی دارد، بنابراین، مطمئن هستم که پیامدهایی وجود خواهد داشت، اما تنها زمانی که اجرا شوند می‌توانیم اظهار نظر کنیم. به گفته وی، اظهارنظر درباره پیامدهای تحریم‌های ضد ایرانی دشوار است و باید منتظر دریافت اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌های حقوقی و پیامدهای تحریم‌ها بود. وزیر انرژی روسیه گفت: نمی‌دانیم شرکت‌ها چه واکنشی نشان می‌دهند و کشورهای مرتبط با ایران چه واکنشی خواهند داشت. باید اسناد و تحریم‌هایی را که در عمل اجرا می‌شوند ببینیم. /شانا

اتاق بازرگانی تهران: نگرانی ها از کمبود کالا برطرف شده است

به دنبال انتشار مطالبی از اظهارنظر رئیس اتاق بازرگانی تهران در جلسه هیات نمایندگان پارلمان بخش‌ خصوصی مبنی بر اینکه احتمال کمبود کالاهای اساسی در کشور وجود دارد، اتاق در اطلاعیه ای اعلام کرد که برداشت از سخنان مسعود خوانساری، موجب ارائه تحلیل‌های نادرست درباره شرایط تأمین کالا و مواد اولیه کارخانه‌ها شد. «رئیس اتاق تهران در این جلسه بیستم شهریورماه جاری گفته بود، 139 هزار کانتینر، 7.5 میلیون تن کالا و 2.5 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور وجود دارد که این میزان رسوب کالا، ارقام بی‌سابقه‌ای به حساب می‌آید.» خوانساری با تشریح شرایط اقتصادی کشور، وضعیت پیش آمده را نه ناشی از تحریم‌های خارجی و به دلیل صدور بخش‌نامه‌های متعدد و متناقض ارزی عنوان کرده بود. «وی اشاره‌ای به احتمال بروز قحطی در کشور نداشت و تنها عنوان کرده که بروکراسی‌های زائد موجب تاخیر در فرآیندها و ایجاد اضطراب در جامعه اقتصادی شده‌ که پس از مصوبات جدید دولت، پیگیری‌های بخش‌ خصوصی و همکاری گمرک، روند ترخیص کالا از گمرکات تسریع شده و در نتیجه آنچه با عنوان نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی یا مواد اولیه کارخانه‌ها وجود داشته از میان رفته‌ است.» /ایرنا

بازار بزرگ تهران از روز سه شنبه تا ۵ روز تعطیل می‌شود

بازار بزرگ تهران از روز سه‌شنبه تا یکشنبه هفته آینده به مناسبت برگزاری مراسم عزاداری حسینی تعطیل می‌شود و به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، هیچ کمبود و مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد. به گزارش ایسنا، هرساله بازار تهران برای برگزاری مراسم عزاداری حسینی، در دهه اول محرم به مدت سه ـ چهار روز تعطیل می‌شود و بازاریان به عزاداری می‌پردازند. در این راستا طلافروشی‌های بازار بزرگ تهران از روز دوشنبه به مدت شش روز به مناسبت برگزاری مراسم عزاداری حسینی تعطیل کرده‌اند.

بانک مرکزی چین ۲۶۵ میلیارد یوآن به بازار تزریق کرد

بانک مرکزی چین اعلام کرد، ۲۶۵ میلیارد یوآن معادل ۳۸.۵۸ میلیارد دلار به مؤسسات مالی با نرخ ثابت به واسطه تسهیلات میان مدت یک ساله تزریق کرده است. این اقدام بانک مرکزی چین به دلیل اینکه سررسید وام های دارای تسهیلات میان مدت یک ساله در روز دوشنبه است، از سوی فعالان بازار غیر منتظره تلقی می شود. در گذشته بانک خلق چین به طور معمول به وسیله وام های دارای تسهیلات میان مدت، نقدینگی را در روز سررسید وام ها تزریق می کرد؛ اما از ماه ژوئن به بعد بانک مرکزی چین حتی زمانی که سررسید بدهی نرسیده اقدام به تزریق نقدینگی کرده است؛ بنابراین، نرخ سود تسهیلات برای وام های یک ساله میان مدت ۳.۳۰ درصد بود که بانک چین اعلام کرد همین رقم بدون تغییر برای این تسهیلات باقی خواهد ماند.

۱۷۰ تن مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند

عادل آذر با تشریح جزییات قانون اصلاح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، اظهار داشت: مقامات مشمول این قانون حدود ۱۷۰ نفر هستند که تعداد زیادی نیست، زیرا بیش از ۱۰۰ هزار نفر مدیرمیانی و تحصیل کرده و با تجربه در کشور داریم که می توانند این خلاء را پرکنند. رییس کل دیوان محاسبات کشور گفت: قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشسته ها، کلیه دستگاه های اجرایی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی را که در ماده(۵) قانون خدمات کشوری بیان شده است، دربر می گیرد و نسبت به قانون بازنشستگی قبلی که اجرای آن از تاریخ اول فرودین ۱۳۹۵ بوده است، یکسری از مقامات مثل استانداران، معاونان استانداران و معاونان وزیران، فرزندان جانبازان و... که پیش از این می توانستند بازگشت به کار داشته باشند را از بکارگیری پس از بازنشستگی منع کرده است. /ایبِنا

دولت به ۸۰ درصد جامعه سبد کالا بدهد

استاد گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است، دولت باید توزیع سبد کالا برای ۸۰ درصد جامعه، افزایش یارانه نقدی و افزایش دستمزد کارمندان را هم‌زمان انجام دهد. دکتر سهراب دل‌انگیزان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش اخیر قیمت‌ها و کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم، گفت: برای مثال فردی که چهار میلیون تومان معادل هزار دلار دستمزد می‌گرفت و جزو دهک ششم محسوب می‌شد، اکنون معادل ۲۵۰ دلار درآمد دارد و قدرت خرید او به همان نسبت کاهش داشته است. عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان این‌که این افزایش قیمت‌ها تقریبا تمام دهک‌های جامعه را تحت تاثیر قرار داده، افزود: شرایط برای دو دهک پایین بسیار بدتر است. این کارشناس مسائل اقتصادی، نتیجه کاهش قدرت خرید مردم را کاهش تقاضای موثر در بازار دانست و ادامه داد: فردی که در گذشته در ماه دو کیلوگرم گوشت می‌خرید اکنون توان خرید نیم کیلوگرم گوشت را دارد و مشابه این شرایط برای سایر کالاها نیز وجود دارد.

سقوط بورس چین به دنبال اقدامات خصمانه آمریکا در زمینه تجاری

به دنبال اعلام برنامه آمریکا برای اعمال تعرفه فزاینده بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین و تشدید نبردهای تجاری دو کشور، بورس چین بشدت سقوط کرد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پکن، شاخص سهام در بازار اوراق بهادار شانگهای یکی از مهمترین بورس های چین به پایین ترین میزان از سال 2014 میلادی رسیده است که میزان تبادلات آن 5 هزار میلیارد دلار اعلام شده بود. ارزش سهام در این بازار 1.1 درصد سقوط کرد و به 2 هزار و 651 واحد رسید که بازتاب آشکاری از اعمال تعرفه های سنگین آمریکا بر روی کالاهای وارداتی از این کشور است. این گزارش می افزاید که این مساله باعث شده است تا تبادلات در بازارهای اوراق بهادار چین در شهرهای شانگهای و شن جن در شرق و جنوب این کشور مختل شده و سرمایه گذاران گیج و مبهوت شده و نتوانند تصمیم گیری دقیقی در خصوص مبادلات تجاری و سهامی بگیرند. وال استریت ژورنال گزارش کرده است که از دیدگاه چین این اقدامات آمریکا در زمینه تجاری خصمانه محسوب می شود و پکن کماکان بر گفت وگو تأکید می ورزد اما گفته است اقدامات آمریکا را تلافی خواهد کرد. از زمانی که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مارس (اسفند) اعلام کرد بتدریج تعرفه روی کالاهای وارداتی از چین را افزایش می دهد ارزش یوان پول ملی چین نزدیک به 7 درصد سقوط کرده است. ترامپ در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است که تعرفه های سنگین با بیشترین اقتدار روی کالاهای چینی در نظر گرفته شده است و هر کشوری که بخواهد در برابر اقداماتی نظیر آن مقاومت کند بدجوری به هراس خواهد افتاد و لطمه خواهد دید.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
دولت بجای سبد کالا و کاهش اثر تحریم ها و دور زدن آنها، به فکر رفع تحریم ها باشد. ما هم میخواهیم مثل همه مردم دنیا زندگی کنیم. نمیخواهیم جور دیگری زندگی کنیم!
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
متاسفانه این راهی است که خودمان انتخاب کرده ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
هر وقت شعار مرگ بر آمریکا قطع شد میشه راجع به این چیز ها صحبت کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
آیا آنها خواهند گذاشت مثل مردم عادی جهان زندگی کنیم ؟ آیا به عراق اجازه دادند ؟ آیا به افغانستان اجازه دادند ؟ تازه صدام که نوکر خود آنها بود. برای ما که دشمنشان محسوب می شویم تا نیمی از ایران را نابود نککند و مردمش را قتل عام نکنند دست بر نخواهند داشت . همانطور که در گذشته نیمی از مردم ایران را با قحطی کشتند. اظهار عجز پیش ستم پیشه ابلهی است . اشک کباب موجب طغیان آتش است.
باید در برابر امریکا ایستادگی کنیم تا پیروز شویم . اگر تسلیم شویم چیزی جز نابودی تک تک ما در انتظارمان نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
اونکه چین بود در مقابل آمریکا اقتصادش دچار مشکل شد.
وقتی چین با این همه ادعا به خاطر تحریم امریکااین شکلی میشه ما بایدبریم بمیریم هرچندکه حالا هم زنده نیستیم
تابناک بیخیال نمیخاد چاپ کنی خودتون بخونید
میگن شرکت های غربی باعث شکوفایی صنعت چین شدند یعنی شرکت های غربی و آمریکایی ابتدا در کره جنوبی و ژاپن سرمایه گذاری کردند سپس به دلایل اقتصادی در سی سال پیش بسمت چین هدایت شدند . اما بحث اساسی این هست که رییس جمهور در آمریکا هر وعده ای و شعاری در موقع رای گیری داد باید عمل کند . وعده دروغ و غیر باور و خارج از توان ارزش انتخاباتی و دمکراتیک ندارد . یعنی به اعتماد و عقل و شعور رای دهندگان نباید توهین کرد . ترامپ این قدرت را قانون به رییس جمهور داده یعنی دولت بی تفنگ چه ارزشی برای مردم آمریکا دارد . هم پول دارد هم قدرت نظامی . اگر قول انتخاباتی داد و عمل نکرد مردم اعتراض میکنند و حق اعتراض دارند .
تشدید نزاع اقتصادی آمریکا با دیگر کشورها سبب افزایش ارزش طلا و در نهایت کاهش ارزش دلار شده و می تواند در نهایت اقتصاد جهان به ویژه آمریکا را در ورطه نابودی قرار دهد.
پاسخ ها
احسان
| France |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
اونا خودشون نمیفهمن اونوقت تو میفهمی اینو؟
سقوط بورس چین به دنبال اقدامات خصمانه آمریکا در زمینه تجاری .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
چین بزرگترین طلبکار از امریکا است . و عمیق شدن جنگ اقتصادی عواقب وخیمی خواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
همۀ امیدمان به چین بود، متاسفانه آنهم در برابر آمریکا کم آورده
انشاالله تجار بازار بزرگ تهران وقتی پس از 5 روز از تعطیلات برگشتند، بدون هیچ زحمتی سرمایه شان دو برابر شده است.
رویای دست‌یافتنی رسیدن به ۲۰ میلیارد دلار تجارت بین ایران و عراق
مگه عراقی ها به ما پول هم میدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
مگه اروپا و... جون میده؟
همسایه اشتراکات زیادی داریم و مراودات زیاد
پس خیلی راحت میشه کار کرد باهاشون
باورم نمیشه کسی نزدیک ۳ملیون میده پول بلیط که بره عراق و برگرده!!!این ۳ملیون معادل ۳ماه حقوق یه کارگره تازه اگه بدن بهش.با این هزینه های سفر به عراق میشد کل مناطق زلزله زده رو از صفر ساخت یا کل زندانیان دیه و مهریه رو آزاد کرد یا چندین بیمارستان و مدرسه تو مناطق محروم ساخت!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان