بازدید 3527

ابزار‌های چین برای مقابله با تهدید‌های تعرفه‌ای آمریکا چیست؟

یک تحلیل‌گر بین‌المللی بازار ارز گفت با وجود افزایش تنش‌های پکن و واشنگتن و احتمال اعمال تعرفه‌های جدید بر روی کالاهای چینی، دولت چین همچنان از ابزارهای زیادی برای این زورآزمایی اقتصادی برخوردار است.
کد خبر: ۸۳۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴ 16 September 2018

ابزار‌های چین برای مقابله با تهدید‌های تعرفه‌ای آمریکا چیست؟یک تحلیل‌گر بین‌المللی بازار ارز گفت با وجود افزایش تنش‌های پکن و واشنگتن و احتمال اعمال تعرفه‌های جدید بر روی کالاهای چینی، دولت چین همچنان از ابزارهای زیادی برای این زورآزمایی اقتصادی برخوردار است.

به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از مجله فوربز، رنه مو، تحلیگر موسسه دیلی فارکس، بر این عقیده است که نخستین راهکار موثر چین برای «کنترل خسارت» از طریق بخشش مالیاتی شرکت‌های صادراتی خود بوده است.

بر اساس قانون جدیدی که از 15 سپتامبر اجرایی شد، مالیات بر صادرات 397 قلم محصول چینی، از جمله کالاهای نیمه رسانا و ماشین‌آلات مختلف مشمول تخفیف شد.

وی گفت، «شرکت‌های داخلی باید برای صادرات مالیات پرداخت کنند؛ اما هنگامی که محصولاتشان در بازارهای خارجی به فروش رسید، بخشی از این مالیات بخشوده می‌شود.»

به عقیده این کارشناس بین‌المللی، «علاوه بر این، چین می‌تواند از طریق افزایش تعرفه بر کالاهای موجود آمریکایی یا اعمال سیاست‌های سختگیرانه‌ بر کالاهای جدید آمریکایی اقدامات اخیر واشنگتن را تا حدی تلافی کند.» هرچند، آسیب ناشی از این اقدامات بر هر دو طرف دعوا اجتناب ناپذیر خواهد بود.

«مو» در ادامه گفت گزینه‌های دیگری نیز پیش روی دولت چین قرار دارد. نخست اینکه پکن می‌تواند به خاطر اعمال تعرفه‌های جدید از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کند. این در حالی است که چین چندی پیش برای اعمال تحریم‌ به ارزش 7 میلیارد دلار علیه ایالات متحده به این سازمان شکایت کرده است.

ابزار‌های چین برای مقابله با تهدید‌های تعرفه‌ای آمریکا چیست؟

در این راستا، چین چند روز پیش اعلام کرد که در اقدامی تلافی‌جویانه‌ برای تحریم‌ کردن آمریکا از سازمان تجارت جهانی درخواست مجوز خواهد کرد. این درخواست به علت عمل نکردن آمریکا به حکم این سازمان در خصوص یک مناقشه تجاری بر سر تعرفه‌های گمرکی آمریکا مربوط می‌شود. احتمالا این خواسته چین به سال‌ها مشاجره بر سر نوع تحریم‌ها و میزان آن منجر می‌شود. سال گذشته میلادی چین توانست در یک مناقشه تجاری در سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا پیروز شود.

«این کار می‌تواند بخشی از خسارات ناشی از اعمال تعرفه احتمالی آمریکا بر روی 267 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چین را تا حدی جبران کند.»

وی افزود، «اگر تعرفه مورد نظر را 15 درصد در نظر بگیریم، ارزش کل درآمد کسب شده به 40 میلیارد دلار خوهد رسید.»

به نقل از روزنامه وال استریت ژولنال، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تا روز دوشنبه، 17 سپتامبر، وضع تعرفه‌های جدید روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را اعلام می‌کند.

بر اساس گفته‌های منابع آگاه، میزان افزایش تعرفه حدود ۱۰ درصد خواهد بود. این در حالی است که آمریکا قبلا در نظر داشت ۲۵ درصد افزایش تعرفه بر این کالاها اعمال کند.

شکایت چین از امریکا به سازمان تجارت جهانی، جدا از خسارات مالی، لکه سیاهی بر پیشانی واشنگتن خوهد بود.

این تحلیل‌گر‌ برجسته اذعان کرد کاهش بیش از پیش ارزش یوآن نیز می‌تواند ابزار نیرومند دیگری برای کاهش اثرات تحریم بر چین باشد.

وی افزود، «در نهایت، پکن می‌تواند با اعمال فشار بر روی شرکت‌های آمریکایی حاضر در کشورش واشنگتن را وادار به تغییر موضع کند.»

در پی بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین، هر کدام از این دو کشور بر بیش از 50 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده اند. با این حال، ترامپ بار دیگر تهدید کرده که بر 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای ساخت چین تعرفه های گمرکی جدید وضع می کند. چین نیز تهدید کرده است که اقدامات آمریکا را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار آمریکا، تراز تجاری این کشور طی هفت ماه گذشته حدود ۲۲۲.۵ میلیارد دلار به نفع چین بوده که نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش ۹ درصدی هم داشته است.

واشنگتن از چین می‌خواهد که ۳۷۵ میلیارد دلار اختلاف تراز تجاری سالانه با ایالات متحده را کاهش دهد.

افزایش تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی به طور مستقیم کالاهای مصرفی از جمله لوازم منزل، محصولات روشنایی، تایر، دوچرخه و صندلی ماشین مخصوص کودک را مورد هدف قرار خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار