بازدید 2925

سلامت مادران باردار نیازمند، دغدغه مداوم بنیاد علوی

کد خبر: ۸۳۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ 15 September 2018
مادران بارداری که در مناطق محروم و بعضاً خانواده مستضعف جامعه زندگی می‌کنند، به واسطه مشکلات اقتصادی و حمایتی فراوانی که با آن دست به گریبان هستند، در شرایطی قرار دارند که اگر حمایت مشخص و قابل قبولی از آن‌ها نشود، در معرض انواع خطر‌ها قرار می‌گیرند و فرایند فرزند آوری آن‌ها دچار اختلال می‌شود؛ مادرانی که مدتی است در کانون توجه بنیاد علوی قرار گرفته اند.

به گزارش «تابناک باتو»، در دورانی که جمع قابل توجهی از خانواده‌های ایرانی به واسطه افزایش مشکلات اقتصادی جامعه در بحث تأمین معیشت خود دچار مشکل شده اند، شرایط برای مادران بارداری که جز سلامتی خود باید مراقب سلامتی فرزند خود نیز باشند، دشوارتر خواهد بود.

ناگفته مشخص است که با تشدید بحران‌های اقتصادی جامعه و افزایش مشکلات معیشتی خانواده‌های نیازمند، حضور یک مادر باردار در این خانواده‌ها با حساسیت‌های فراوانی همراه است و در صورت عدم توجه مناسب نهاد‌های مسئول خسارت‌های جبران ناپذیری را به باور خواهد آورد.

جدا از اینکه بی توجهی به سلامت و تغذیه سالم مادران باردار، می‌تواند خسارت‌های جسمانی فراوانی را متوجه این مادران کند، همچنین این مسئله نگران کننده می‌تواند زمینه ساز تولد فرزندان معلول و ناقصی شود که یک عمر سربار خانواده خود و جامعه خواهند بود؛ فرزندانی که می‌توان با کمی توجه و اهتمام از تولد ناقص آن‌ها جلوگیری کرد.

این مسئله سوی دیگری نیز دارد. در آن سوی ماجرا اهتمام ویژه نهاد‌های مسئول، رسیدگی به مادران باردار و تولد فرزندانی است که به واسطه سلامت مادرشان از شرایط جسمانی قابل قبولی برخوردارند و پس از رشد و نمو به سرمایه‌های انسانی توانمندی برای جامعه تبدیل خواهند شد.

در این رابطه اگرچه در سال‌های گذشته برخی نهاد‌های مسئول، چون وزارت بهداشت و سازمان‌های دیگر ورود کرده بودند، اما به دلیل کثرت دامنه این جامعه آماری کمک‌ها چندان کافی به نظر نمی‌رسید و کمبود‌ها مشهود بود.

این کمبود‌ها سبب شد تا در سال‌های اخیر «بنیاد علوی» به عنوان یک نهاد غیر دولتی به مسئله ورود جدی کند و موضوع تغذیه مادران باردار و سلامت آن‌ها را مورد حمایت جدی خود قرار دهد.

طرح حمایت از مادران باردار و شیرده بی بضاعت به مدت ٩ سال است که از سوی بنیاد علوی در حال اجراست و مادرانی که هموگلوبین کمتر از ١٠،٥ دارند، مادرانی که شاخص توده بدنی (BMI) آنان کمتر از ١٨،٥ باشد، مادرانی که دو قلو و یا بیشتر باردار باشند، مادرانی که وزن گیری نامطلوب در دوران بارداری داشته باشند، مادرانی که در شروع بارداری کمتر از ٤٠ کیلوگرم وزن داشته باشند. افراد نیازمند و کمتر توسعه یافته از جمله افراد واجد شرایط برای بهره مندی از سبد کالا در طرح ارتقای سلامت مادران هستند.

بنیاد علوی در سال‌های اخیر در این زمینه اقدامات موثری را در استان‌های مختلف کشور مورد توجه قرار داده است که اشاره به برخی از آن‌ها خالی از لطف نیست.

محتویات سبد غذایی طرح ارتقا سلامت مادران باردار که با همکاری وزارت بهداشت توزیع می‌شود شامل ١٠ کیلو گرم برنج، چهار بسته ٧٠٠ گرمی ماکارونی، یک بسته ٩٠٠ گرمی بلغور جو، یک بسته ٩٠٠ گرمی لوبیا چیتی، یک بسته ٩٠٠ گرمی نخود، ٢ بسته ٩٠٠ گرمی لپه، ٢ بسته ٩٠٠ گرمی عدس، یک بسته ٩٠٠ گرمی لوبیا قرمز، ٢ قالب ٤٠٠ گرمی پنیر، چهار بسته ٢٥٠ گرمی سویا، ٢ بسته ٩٠٠ گرمی خرما، سه گالن ٨١٠ گرمی روغن مایع و هفت کیلو گرم مرغ است، که در میان مادران باردار نیازمند توزیع می‌شود.

اخیراً بنیاد علوی در استان خراسان شمالی این طرح را به صورت ویژه دنبال کرد و به صورت مشخص در بجنورد با هزار سبد غذایی، شیروان ٥٥٠ سبد غذایی، مانه و سملقان یک هزار و ٨٠ سبد غذایی، گرمه ٢٠٠ سبد غذایی، جاجرم ٣٠٠ سبد غذایی، قاروج ١٧٠ سبد غذایی، راز ٧٠٠ سبد غذایی و اسفراین با ٦٥٠ سبد غذایی میان مادران باردار توزیع کرد.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ٨٧٤ سبد غذایی در یاسوج، ٧٥ سبد غذایی در دنا، ٦٣٥ سبد غذایی در کهکیلویه، ٢٠٠ سبد غذایی در چرام، ٢٩٠ سبد غذایی در گچساران، ٧٩ سبد غذایی در باشت، ١٥١ بسته غذایی در بهمنی و ٣٤٥ بسته غذایی در لنده استان کهکیلویه بویراحمد، در دو ماه گذشته توزیع شده است.

همچنین طی دو ماهه گذشته هزار و ٣٧٠ بسته غذایی بین مادران باردار مناطق محروم استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های کیار ١٤٠ بسته غذایی، بن ١٣٠ بسته غذایی، کوهرنگ ٢٣٠ بسته غذایی، بروجن ١٤٠ بسته غذایی، لردکان ٣٣٠ بسته غذایی و اردل ٤٠٠ بسته غذایی توزیع شد.

آنچه آمد تنها بخشی از حمایت‌هایی بود که در سه استان کشور توسط بنیاد علوی برای حمایت از مادران باردار نیازمند صورت گرفته است و این رویه تقریباً در اکثر استان‌های کشور دنبال می‌شود؛ شرایط تحسین برانگیزی که انتظار می‌رود توسط دیگر نهاد‌های مسئول نیز به صورت جدی دنبال شود و آینده روشنی را پیش روی کشور ایران اسلامی به لحاظ تأمین نیرو‌های انسانی سالم قرار دهد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر