بازدید 2114

گریفیتس با انصارالله راه‌های از سرگیری مذاکرات جدید صلح را بررسی کرد

پس از گذشت یک هفته‌ از لغو مذاکرات صلح یمن در ژنو، نماینده سازمان ملل در یمن راه‌های انجام مذاکرات جدید صلح را با هیئت انصار الله در مسقط مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۸۳۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 15 September 2018

پس از گذشت یک هفته‌ از لغو مذاکرات صلح یمن در ژنو، نماینده سازمان ملل در یمن راه‌های انجام مذاکرات جدید صلح را با هیئت انصار الله در مسقط مورد بررسی قرار داد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری سبا، انصارالله امکان مشارکت در دور جدید مذاکرات صلح را بار دیگر بررسی می‌کند. هدف از این مذاکرات توقف درگیری‌ها در اطراف شهر الحدیده و هشدارها نسبت به پیامدهای این درگیری‌ها علیه غیر نظامیان با نظارت سازمان ملل است.

صحبت‌ها درباره مذاکرات صلح یک هفته‌ پس از آن مطرح می‌شود که مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در یمن موفق نشد انصار الله را برای برگزاری نخستین مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر از سال ۲۰۱۶ در ژنو حاضر کند.

پس از اینکه انصارالله در آخرین لحظه اعلام کرد، بدون دریافت تضمین‌ها از سوی سازمان ملل به ژنو نمی‌رود، این مذاکرات مستقیم پیش از اینکه شروع شود، پایان یافت. انصارالله از سازمان ملل خواسته بود بازگشت سریع آنها به صنعا و انتقال زخمی‌ها با همان هواپیمایی که قرار بود آنها را به ژنو منتقل کند را تضمین کند.

گریفیتس به همراه معاون و دو دستیار خود روز پنجشنبه با محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده انصار الله در ژنو و عبدالملک العجری، عضو این هیئت در مسقط دیدار کرد.

در این دیدار دلایل ممانعت از مشارکت هیئت مذاکره کننده انصار الله در ژنو، انجام اقدامات لازم برای برگزاری دوباره آن در نزدیک‌ترین زمان ممکن و جست‌وجوی چارچوب کلی حل و فصل سیاسی در یمن مورد بررسی قرار گرفت.

حمید عاصم، عضو هیئت مذاکره کننده انصار الله در تماسی تلفنی گفت‌، مذاکرات در صورت پذیرش تضمین‌ها در جای خود باقی خواهند ماند، زیرا ائتلاف عربی محدودیت‌هایی را بر هواپیماهای سازمان ملل و سازمان‌های انسانی اعمال کرده است.

پس از اینکه ائتلاف عربی حملاتش را ۱۳ ژوئن به شهر الحدیده آغاز کرد، سازمان ملل تلاش می‌کند مذاکرات صلح از سر گرفته شود. امارات روز جمعه‌ تاکید کرد: عملیات نظامی در اطراف این شهر طبق نقشه پیش می‌رود و یکی از اهداف آن محاصره الحدیده است.

پس از ناکامی برگزاری مذاکرات درگیری‌های خشونت آمیزی در اطراف الحدیده رخ داده است و ده‌ها تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. این شهر یک بندر اصلی دارد که ورودی انتقال کمک‌ها و کالاها برای میلیون‌ها یمنی است اما ائتلاف عربی این بندر را گذرگاهی برای قاچاق سلاح و حمله به کشتی‌های دریای سرخ می‌داند و از انصارالله خواسته است برای اجتناب از جنگ خیابانی از این شهر خارج شود.

انصارالله از طریق رسانه‌های حامی خود از جمله المسیره خواستار دفاع از الحدیده در سایه افزایش درگیری‌ها شد امام جمعه‌ صنعا هم دفاع از الحدیده را واجب اعلام کرد.

با وجود درگیری‌های جدید در اطراف الحدیده، مقامات نظامی دولت مستعفی مدعی هستند: این درگیری‌ها به معنی از سر گیری حملات نیست،‌ بلکه هدف از آن تنها کنترل راه‌های اصلی نزدیک این شهر است.

وزیر رسانه دولت مستعفی یمن در پیام‌های توییتری، انصارالله را به تبدیل انبارهای سازمان‌های وابسته به سازمان ملل در الحدیده به پایگاه‌های نظامی متهم کرد و انصار الله هم در بیانیه‌ای این اتهام را هدفی برای هموار کردن مسیر جنگنده‌های ائتلاف برای بمباران این انبارها دانست.

از زمان مداخله عربستان در درگیری‌های یمن حدود ۱۰ هزار تن کشته شده‌اند که اکثر آنها غیرنظامی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر