بازدید 8434

واکنش پمپئو به دیدار جان کری با ظریف

کد خبر: ۸۳۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵ 15 September 2018

وزیر امور خارجه آمریکا با تأیید تلویحی اظهارات رئیس جمهور این کشور، گفتگوهای وزیر خارجه سابق آمریکا با ایران را اقدامی «ناشایست و بی سابقه» خواند!

به گزارش مهر به نقل از وبگاه خبری هیل، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با تأیید تلویحی اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور گفت که گفتگوهای «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا با ایران اقدامی «ناشایست و بی سابقه» بود.

پمپئو روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی مدعی شد: «من تصمیم گیری قانونی در این مورد را به دیگران می سپارم. اما آنچه که وزیر خارجه جان کری انجام داده است، ناشایست و بی سابقه بود. این وزیر خارجه با بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان در ارتباط بوده است».

گفتنی است که ترامپ در ماه مه سال میلادی جاری از توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ میان ایران، آمریکا و پنج قدرت بزرگ جهانی (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) به امضاء رسید، خارج شد.

در دوران مذاکرات چندجانبه که به امضای این توافق انجامید، جان کری در مقام وزیر خارجه دولت «باراک اوباما» نقش مهمی در تهیه و تدوین این توافق ایفا کرد.

«جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفتگویی رادیویی با اشاره به دیدارهای خود با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران عنوان داشت که در این دیدارها سعی کرده است تا بفهمد که چطور می‌توان مسائل را با ایران حل و فصل کرد؛ اما وی تأکید کرد که با رویکرد کنونی دولت ترامپ٬ مذاکره با ایران امکانپذیر نیست.

جان کری در مصاحبه رادیویی با «هیو هیووی»٬ گوینده شبکه رادیویی «سِیلِم» گفت که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ سه یا چهار بار در کنفرانس‌ها و نشست‌های مختلف با محمد جواد ظریف دیدار داشته و سعی کرده است از خلال صحبت‌های او بفهمد که ایران برای ایجاد تغییرات مثبت در خاورمیانه٬ از جمله یمن و سوریه٬ حاضر است چه کارهایی انجام دهد.

وی توضیح داد: «من با آقای ظریف خیلی صریح بودم. به او گفتم ببینید٬ شما باید متوجه باشید که دنیا از مسائل شما٬ از جمله موشک‌هایتان٬ حزب‌الله و وضعیت یمن راضی نیست. شما دارید از یک کشمکش مداوم در یمن حمایت می‌کنید».

کری خاطرنشان کرد که ایران حاضر است برای حل مسائل مذاکره کند؛ اما در ادامه افزود: «اولاً اکنون به نظر می‌رسد که دولت آمریکا بدون ملاحظه تصمیم گرفته است که استراتژی تغییر حکومت در ایران را دنبال کند، اقتصاد ایران را در هم بشکند و ایران را هرچه بیشتر منزوی کند. ثانیاً این نگرش شرایط را برای مذاکره با هر رهبر ایرانی‌ بسیار سخت و حتی غیر ممکن می سازد؛ زیرا آنها حاضر نیستند با سرسپردگی وارد مذاکره شوند. این اتفاق نخواهد افتاد».

شایان ذکر است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری دیدارهای جان کری با همتای ایرانی خود را «غیرقانونی» خواند!

ترامپ در این باره مدعی شد: «جان کری با دولت متخاصم ایران جلساتی غیرقانونی داشته که تنها دستاورد آن تضعیف عملکرد عالی ما و آسیب‌ رساندن به مردم آمریکا است. او (کری) به آنها (ایرانی‌ها) گفت منتظر پایان کار دولت ترامپ باشید! آیا او در قانون ثبت عوامل خارجی ثبت‌نام کرده است؟ این بد است!»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان