بازدید 2433

شرط سوم لباس نماز گزار

شرط سوم لباس نماز گزار
کد خبر: ۸۳۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۴ 15 September 2018

شرط سوم: (از اجزاء مردار نباشد)

(مسأله 821) لباس نمازگزار باید از اجزاء حیوان مرده ای که خون جهنده دارد، یعنی حیوانی که اگر رگش را ببرند خون از آن جستن می کند1، نباشد بلکه اگر از حیوان مرده ای که مانند ماهی2، خون جهنده ندارد لباس تهیه کند، احتیاط واجب3 آن است که با آن نماز نخواند4.

1- سبحانی: خون از آن به فشا ر می آید...

2- گلپایگانی، خوئی، تبریزی، مکارم، صافی، زنجانی، فاضل، نوری، وحید، سبحانی: و مار...

3- فاضل: احتیاط مستحبّ...

4- بهجت: اگر از اجزای حیوان حلال گوشت مرده ای که مانند ماهی، خون جهنده ندارد لباس تهیه کند، نماز در آن مانعی ندارد.

*****

سیستانی: مسأله- شرط سوم: لباس نمازگزار که به تنهایی می توان با آن عورت را پوشانید باید از اجزاء مردار حیوانی که خون جهنده دارد- یعنی حیوانی که اگر رگش را ببرند خون از آن جستن می کند- نباشد و این شرط بنابراحتیاط واجب در لباسی که به تنهایی نمی توان با آن عورت را پوشانید نیز ثابت است. و احتیاط مستحب آن است که با لباسی که از مردار حیوانی که خون جهنده ندارد- مانند مار- تهیه شده، نماز نخواند.

مظاهری: مسأله- شرط سوم: باید لباس نمازگزار از اجزای حیوان مرده ای که خون جهنده دارد نباشد و اگر کسی عمدا و در حال اختیار و با دانستن اینکه لباس او از مردار است و با علم به مسأله ، در آن نماز بخواند نماز او باطل است ولی اگر سهوا یا در حال ناچاری یا ندانستن اینکه لباس او از مردار است یا ندانستن مسأله باشد اشکال ندارد.

(مسأله 822) باید چیزی از مردار مانند گوشت و پوست آن که روح داشته بنابراحتیاط واجب همراه نمازگزار نباشد، گرچه لباس او هم نباشد.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 823.

*****

خوئی: مسأله- هرگاه چیزی از مُردار، مانند گوشت و پوست آن که روح داشته ، همراه نمازگزار باشد. بعید نیست نمازش صحیح نباشد..

. اراکی، گلپایگانی، فاضل، صافی، وحید: اگر چه لباس او نباشد نمازش (صافی، وحید: بنابراحتیاط) باطل است.

. زنجانی: اگرچه لباس او نباشد، در صورتی که به بدن یا لباسش چسبیده باشد نماز او باطل است.

. سیستانی: نمازش صحیح است.

مکارم: مسأله- نمازگزار باید از اجزاء مردار، چیزی همراه نداشته باشد هرچند به صورت لباس هم نباشد.امّا اجزایی که مانند مو و پشم بی روح است مانعی ندارد، مثلا می توان از مو و پشم مردار حلال گوشت لباس تهیه کرد و با آن نماز خواند.

سبحانی: مسأله- نمازگزار باید چیزی از مردار مانند گوشت و پوست آن که روح داشته، همراه نداشته باشد.

تبریزی: مسأله- هرگاه چیزی از مردار، مانند گوشت و پوست آن که روح داشته لباس نمازگزار نبوده و همراه او باشد، بعید نیست نمازش صحیح نباشد.

(مسأله 823) اگر چیزی از مردار حلال گوشت مانند مو و پشم که روح ندارد همراه نمازگزار باشد، یا با لباسی که از آنها تهیه کرده اند، نماز بخواند نمازش صحیح است.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 822.

*****

مظاهری: مسأله- اگر از چیزی مانند مو و پشم حیوان مرده ای، که روح ندارد، لباس تهیه کرده باشند نماز خواندن در آن اشکال ندارد؛ و همچنین اگر چیز ی از آن مانند گوشت و پوست و مو و پشم و استخوان همراه نمازگزار باشد مانعی ندارد.

مسائل اختصاصی

فاضل: مسأله 830- اگر غیر از لباس غصبی و لباسی که از مردار تهیه شده، لباس دیگری ندارد و ناچار نیست لباس بپوشد، باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.

مکارم: مسأله 752- با لباسهای چرمی که از بازار مسلمانان تهیه می شود، می توان نماز خواند هر چند شکّ داشته باشد که از حیوانی است که ذبح شرعی شده یا نه، امّا اگر یقین داشته باشد که چرم را از ممالک غیر اسلامی آورده اند و فروشنده یک انسان لاابالی است که دربارهٔ آن تحقیق نکرده نماز با آن جایز نیست. و اگر نداند چرم از بلاد اسلامی است یا غیر اسلامی، اشکالی ندارد.

مظاهری: مسأله 665- با لباس های چرمی که از بازار مسلمین تهیه می شود اگر شک داشته باشد که از حیوانی است که ذبح شرعی شده یا نه ، می توان نماز خواند؛ امّا با لباس های چرمی که از ممالک غیر اسلامی آورده می شود نماز با آن جایز نیست ولی اگر شک داشته باشد که چرم مصنوعی است یا چرم واقعی نماز خواندن با آن اشکال ندارد.


1- زنجانی: شرط سوم: لباس نماز گزار از اجزاء مردار نباشد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل