بازدید 2311
اقتصاد در گذر زمان

از ورود هیات اقتصادی شوروی به ایران تا تکذیب خبر 10 هزار نجومی بگیر

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۳۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 15 September 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

24 شهریور 1323، هيأت اقتصادي شوروي به رياست «كافتارادزه» معاون كميسارياي خارجه شوروي با هدف مذاكره با مقامات ايران جهت كسب امتيازات نفتي وارد تهران شد.

24 شهریور 1326، روزنامه «منچستر گاردين» چاپ لندن نوشت دولت بريتانيا به قوام السلطنه نخست وزير توصيه كرده فشار دولت شوروي را جدي تلقي كند و مذاكره درباره واگذاري امتياز نفت مناطق شمالي ايران به آن كشور را حتي اگر با مخالفت مجلس شوراي ملي روبرو شود، ادامه دهد.

24 شهریور 1330، نمایندگی دولت ایران در انگلستان در امور نفت منحل شد.

24 شهریور 1331، بنا به تقاضای نخست ‌وزیر جلسه فوق ‌العاده مجلس تشکیل شد و گزارش نخست ‌وزیر راجع به پیام مشترک چرچیل و ترومن قرائت شد. در این گزارش به شدت پیشنهاد نفتی انگلستان مورد انتقاد واقع شد و پس از ایراد نطق مهیج مهندس رضوی به پیشنهاد دکتر شایگان گزارش کار دولت در خصوص نفت مورد تصویب قرار گرفت.

24 شهریور 1333، وزارت كشاورزي ايران اعلام كرد: ايران به اندازه كافي محصولات كشاورزي دارد و نيازي به خريد مازاد محصول كشاورزي آمريكا ندارد.

24 شهریور 1334، کار ساخت جاده تهران آمل معروف به جاده هراز با پیش ‌بینی هزینه ‌ای بالغ بر سیصد میلیون ریال ‌آغاز شد.

24 شهریور 1336، ایران 25 هزار تن برنج چمپا به شوروی صادر و 80 هزار تن شکر وارد کرد.

24 شهریور 1346، بانک جهانی برای توسعه منابع آب و کشاورزی 22 میلیون دلار به ایران وام داد.

24 شهریور 1347، غلامرضا نیک ‌پی وزیر مشاور و معاون اجرایی نخست ‌وزیر به سمت وزیر آبادانی و مسکن منصوب شد.

24 شهریور 1349، وزیر خارجه ایتالیا در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.

24 شهریور 1351، جلیل شرکا به معاونت وزارت اقتصاد ملی رسید.

24 شهریور 1354، قرارداد 54 میلیارد ریالی برای احداث بزرگ ‌ترین مجتمع بذری ایران با یک کنسرسیوم ایتالیایی امضا شد. همچنین در این روز، کار ساخت چهار نیروگاه هسته ‌ای ایران با همکاری آلمان غربی و فرانسه آغاز شد.
 24شهریور 1355، کمیسیون امنیت اجتماعی در یک نشست عده‌ ای از تجار مرغ را که مسبب نابسامانی می ‌دانست تبعید کرد که در میان تبعیدشدگان حاج رحیم درخشان بزرگ ‌ترین تولیدکننده مرغ در ایران نیز حضور داشت.

24 شهریور 1358، شركت هاي بيمه انگليس، نرخ بيمه را براي منطقه خليج فارس افزايش دادند. به اعتقاد آنان گرچه خليج فارس يك منطقه جنگي نيست اما در اين منطقه خطر جنگ وجود دارد.

24 شهریور 1388، در حالی که طی چند روز آگهی انجام یک خصوصی ‌سازی بزرگ برای فروش نیمی از «مخابرات ایران» به کرات از تلویزیون پخش می ‌شد و خبرها نیز حاکی از آن بود که یک کنسرسیوم قوی از بخش خصوصی آماده انجام این معامله بزرگ شده است، اما ناگهان در ساعات پایانی این روز، سایت بورس تهران از «کان لم‌ یکن» شدن این خصوصی‌ سازی خبر داد.

24 شهریور 1389، سرانجام پس از مدت ‌ها رییس قوه‌ قضائیه طی حکمی سخنگوی این قوه را برگزید و غلامحسین محسنی اژه‌ ای دادستان کل کشور به عنوان سخنگوی قوه‌ قضائیه منصوب شد.

24 شهریور 1390، سخنگوی اقتصادی دولت رقم دقیق سوء‌استفاده صورت گرفته از بانک صادرات را یک‌ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان دانست و گفت: بر اساس آخرین بررسی ‌ها و گزارش‌ های ارائه شده توسط بانک مرکزی در کمیته مربوطه، مشخص شد کل اعتبارات اسنادی شعبه یک بانک در خوزستان، ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان است، اما همه اعتبارات اسنادی مذکور تسویه نشده؛ بنابراین موضوع تخلف یک‌ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان است، یعنی اعتبارات اسنادی گشایش شده این مبلغ است.

24 شهریور 1392، باراک اوباما رییس ‌جمهور آمریکا، ارسال نامه به حجت ‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌ جمهوری را تایید کرد.

24 شهریور 1394، علی ‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرد که برنامه جامع اقدام مشترک از ۱۵ دسامبر (۲۴ آذرماه) عملیاتی شود.

24 شهریور 1396، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقل قول یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود «نزدیک به ۱۰ هزار مورد حقوق نجومی پیدا شده که درصد زیادی حقوق ‌های بین ۵ تا ۱۰ میلیون بوده است»، تاکید کرد: این آمار صحیح نبوده و این رقم کاملا دور از انتظار است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس