بازدید 2721
گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ؛

هفته تاریخی بورس با شتاب شگفت‌آور شاخص کل

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، توانست برای چهارمین هفته متوالی روند روبه رشد خود را حفظ کند و با جهش تاریخی ۱۷۳۴۷ واحد در طول پنج روز کاری، به سطح ۱۵۵ هزار و ۶۱ واحد رسید. جهش ۱۲.۵۹ درصدی نماگر کل بورس در حالی در هفته گذشته رقم خورد که شاخص کل در آخرین روز کاری هفته با جهش بیش از ۶ هزار واحدی، رکورد بیشترین رشد روزانه بورس تهران را شکست.  
کد خبر: ۸۳۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۲ 15 September 2018

بورس تهران در هفته ای که گذشت، توانست برای چهارمین هفته متوالی روند روبه رشد خود را حفظ کند و با جهش تاریخی 17347 واحد در طول پنج روز کاری، به سطح 155 هزار و 61 واحد رسید. جهش 12.59 درصدی نماگر کل بورس در حالی در هفته گذشته رقم خورد که شاخص کل در آخرین روز کاری هفته با جهش بیش از 6 هزار واحدی، رکورد بیشترین رشد روزانه بورس تهران را شکست. 

به گزارش تابناک اقتصادی، در اولین روز هفته گذشته، شاهد تقویت 1914 واحدی شاخص کل بورس بودیم. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه هفدهم شهریور ماه 97، با افزایش 1914 واحدی معادل 1.39 درصد به رقم 139 هزار و 628 واحد رسید. در بازار روز شنبه معامله‌گران با تداوم رشد قیمت نمادها و در مقابل رسیدن نمادهای فولادی و پتروشیمی به سطوح جذاب، روبه‌رو‌ ‌شدند. امری که سبب رشد قیمت‌ها و در نهایت افزایش شاخص کل بورس شد.  

هفته تاریخی بورس با شتاب شگفت‌آور شاخص کل

در ادامه، روز یکشنبه، شاخص کل بورس با پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها وارد کانال ۱۴۲ هزار واحدی شد. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش 2605 واحدی معادل 1.87 درصد به رقم 142 هزار و 234 واحد رسید. در این روز، نماد معاملاتی شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد پارس (پتروشيمي پارس) ، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد رمپنا (گروه مپنا (سهامي عام))، نماد شپدیس (پتروشيمي پرديس)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، نماد وبملت (بانك ملت)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد وامید (گروه مديريت سرمايه گذاري اميد)، نماد حکشتی (كشتيراني جمهوري اسلامي ايران)، نماد وصندوق (سرمايه‌گذاري‌صندوق‌بازنشستگي‌)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد مبین (پتروشيمي مبين) و جم (پتروشيمي جم) و همچنین نماد خساپا (سايپا)، بیشترین تاثیر مثبت را در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در بازار روز یکشنبه، انتشار شایعاتی در مورد آزاد‌سازی قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی موجب گرایش بازار به سمت گروه پتروشیمی شد. 

روز دوشنبه، در بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات، با افزایش 4767 واحدی معادل 3.35 درصد به رقم 146 هزار و 998 واحد رسید. در این روند صعودی بازگشایی نمادهای پالایشگاهی به کمک شاخص آمد. همچنین نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين) و شتران (پالايش نفت تهران)، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، نماد پارس (پتروشيمي پارس)، نماد فخوز (فولاد خوزستان)، پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد اخابر (مخابرات ايران) و نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، بیشترین تاثیر مثبت را در جهش امروز شاخص کل بورس داشتند. همچنین در این روز، معامله‌گران بورس 3 میلیارد و 492 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 211 هزار و 83 نوبت معامله و به ارزش 102 میلیارد و 538 میلیون تومان داد و ستد کردند. همچنین باید یادآور شد که در مهم‌ترین‌ خبرهای بازار روز  دوشنبه، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای شیوه‌های رفع تعهد ارزی را تعیین کرده و مدت زمان سه‌ماهه را برای بازگشت ارزحاصل از صادرات کالاهای غیر از پتروشیمی و فولاد اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، در چهارمین روز هفته، شاهد ادامه رشد شاخص بورس در کانال ۱۴۸ هزار واحد با حمایت فولاد و کگل بودیم. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه بیستم شهریور ماه ۹۷، با افزایش 1578 واحدی معادل 1.07 درصد به رقم 148 هزار و 577 واحد رسید. در پایان معاملات این روز، نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، نماد کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، نماد کچاد متعلق به معدني‌وصنعتي‌چادرملو، نماد فخوز متعلق به فولاد خوزستان، نماد اخابر متعلق به مخابرات ايران، نماد وامید متعلق به گروه مديريت سرمايه گذاري اميد و نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در این روز، هر چند تقاضای سهام در صنایع پتروپالایشی به‌دلیل رشد ابتدای هفته عقب‌نشینی کرد و شاخص کل را تحت‌فشار قرار داد، اما خبر حذف سقف رقابت برای معاملات محصولات فولادی در بورس کالا سبب انتقال قابل‌توجه نقدینگی به سهام وابسته در بورس تهران شد. در عین حال، ارزش 900 میلیارد تومانی معاملات خرد در روز سه شنبه، از دیگر نشانه‌های رونق بورس بود.
 
و در نهایت، در آخرین روز کاری بورس در هفته گذشته، شاخص کل بیش از ۶۰۰۰ واحد افزایش یافت. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه بیست ویکم شهریور ماه ۹۷، با افزایش 6483 واحدی معادل 4.36 درصد به رقم 155 هزار و 61 واحد رسید. در این روز، نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، نماد فارس متعلق به صنايع پتروشيمي خليج فارس، نماد کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، نماد پارس متعلق، نماد کچاد متعلق به معدني‌وصنعتي‌چادرملو، نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسيان، نماد شبندر متعلق به پالايش نفت بندرعباس، نماد جم متعلق به پتروشيمي جم، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين، نماد فخور متعلق به فولاد خوزستان و نماد فملی متعلق به ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 
 
روز چهارشنبه گذشته، بیش از یک‌هزار و 80 میلیارد تومان در بین فعالان بورس تهران دست‌به‌دست شد که بیشترین رقم از پانزدهم مرداد اخیر است. به نقل از گزارش دنیای اقتصاد، اهمیت این رقم وقتی روشن می‌شود که بدانیم میانگین ارزش معاملات خرد طی یک سال گذشته رقمی در حدود ۲۳۰ میلیارد تومان بوده است. حتی اگر ارزش معاملات یک ماه اخیر که نسبتا رشد داشته را در نظر بگیریم، باز‌هم این رقم قابل اعتناست. از طرف دیگر، شاخص کل در پایان دادوستدهای روز چهارشنبه به پشتوانه رونق معاملاتی با جهش 4.4 درصدی بیشترین بازدهی روزانه را از چهارم شهریور 88 به ثبت رساند. ضمن اینکه به‌لحاظ مقداری بیشترین رشد شاخص در طول فعالیت بورس تهران رقم خورد. اما نکته حائز اهمیت این است که بازدهی چشمگیر بورس تهران از نظر ابعاد قابل قیاس با رشد ادوار پیشین نیست. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که بازدهی‌های بالای 4 درصد متعلق به سال‌های قبل از 88 است که بازار سهام از عمق و شناوری دیروز برخوردار نبوده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل